• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    YMLADRIS: nelze. viz. tavistocké přednášky
    DAW
    DAW --- ---
    ALBERTO: Vim, jak to myslis.. ale nebranil bych se prozivani emoci jako takovych.. Prijde-li za tebou nekdo, kdo ma v sobe smutek, muzes ho take pocitit.. vstoupi do tebe ... Stejne tak jako radost a jine dalsi pocity.. Spis bych rek, ze to poznas tak, ze v tobe ten clovek (a cokoliv, co ssebou nese) nevyvolava odpor..
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    "Stažení projekcí" poznáš tak, že v tvém každodenním okolí není nikdo, kdo by v tobě vyvolával silnou negativní nebo pozitivní reakci: nikdo ti nevadí, protože víš, že to, co nám vadí na ostatních je to, co nám vadí na ná samých. Stejně tak si druhé lidi neidealizuješ.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a vi teda co k tomu rekl ten jung? jde mi o to, zda projekce vubec LZE uplne stahnout, anebo je to z principu nemozny -- protoze kdykoliv neco vnimaneho zacneme interpretovat ('vidim zenu, ktera je ...') tak uz do toho vkladame sebe
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: on jsou i vsichni a vsichni jsou i on afaik neni soucast buddhisticke doktriny.
    pokud bych projekce mel na neco napasovat, tak se mi spojuji s pojmem 'karmicka vize': tva minula karma ti formuje realitu. a to jak v detailech, napr. takoveto odhalitelne projekce, tak naprosto zasadne, napr. vnimas se jako bytost ve forme cloveka.

    cimz vlastne ty projekce by byly prima vec protoze vlastne premostuji nekonecnou propast mezi jedincem a jinym jedincem - prave naopak, ztezuji smysluplnou komunikaci. clovek nekomunikuje s druhym clovekem, ale se svym komplexem promitnutym na nej.
    RANGDROL
    RANGDROL --- ---
    chtel bych podotknout,ze je rozdil mezi zrcadlenim a projekci prave v chapani vnimaneho a jeho vyuzití.uvedomovani si se všeoho jako jednoho obsahu a projevu je potom jeste neco jineho
    DAW
    DAW --- ---
    YMLADRIS: Napada me k tomu, ze lide casto projektuji ty aspekty svoji osobnosti, ktere vytesnili z vlastniho vedomi.. Cili vlastne projekce jako takova mozna neni apriori spatna, ale (treba v dnesni dobe) je 'zkazena', protoze lidi maji v sobe spoustu potlacenych emoci..
    RANGDROL
    RANGDROL --- ---
    YMLADRIS: podle me toto muze ale nemusi byt predkolem toho budhistickeho vsechno je jedno;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mam dotaz ke 'stazeni projekci'. trochu si vybavuju ze to jung uvadi jako jednu etapu na ceste. mysli on tim uvedomeni si tech nejsilnejsich projekci a tim jejich zeslabeni, nebo tim mini ze muzou projekce uplne prestat?

    kdyz uz tu mame ted ten budhismus, popisu vam zazitek z nocniho autobusu ted. zjistila jsem ze at se podivam na kohokoliv, uvedomuju si ze vidim nejakou svou vnitrni postavu - smutnou holku, cynickou zenskou, hrozne cool kluka atd. Neco jako kdyz clovek uvazuje o snovych postavach jako o sobe.
    Projekce, jasne. Ale prislo mi, ze kdyz by toto valilo fakt silne furt a hluboce, mohlo by to byt jedno z vysvetleni k budhistickemu predpokladu ze casem clovek zjisti ze on jsou i vsichni a vsichni jsou i on. jako ze kdyz je s nekym v kontaktu tak jako by jednal sam se sebou (nejakou casti sebe).
    cimz vlastne ty projekce by byly prima vec protoze vlastne premostuji nekonecnou propast mezi jedincem a jinym jedincem

    budu rada za komenty od vas, mych dalsich casti ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    co se nam to tady konsteluje v poslednich 50 prispevcich za archetyp
    DAW
    DAW --- ---
    RANGDROL: Jediny, co muzu udelat s touhle otazkou je nechat ji jako otazku ;-) Osobne verim v existenci ja, ktere je vedome a je nejen prijemcem a reproduktorem, ale take zdrojem..
    RANGDROL
    RANGDROL --- ---
    DAW: kdo to potrebuje?skutecne nekdo nebo neco takoveho v pritomnem okamziku existuje?je v přitomnem okamžiku uvedomujici uvedomující si uvedomení uvedomujícího?Nebo něco takového v přítomnosti není možné?
    nebo jinak-uskutecnujeme my pritomnost a nebo pritomnost uskutecnuje nas?
    TOOM
    TOOM --- ---
    YMLADRIS: Samozřejmě. Ja dumaju, patamu što problém zásadních otázek spočívá v jejich imanenci, resp. že správné odpovědi se dozvíme jen sami od sebe nikoli od někoho jiného.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TOOM: myslim ze spis rikal ze tyto otazky nevedou k realizaci nez ze se na ne neda odpovedet
    DAW
    DAW --- ---
    Alemese? A od kdy je to znamo prosimte? A kdo nam to ozrejmil?
    ..s tim ostatnim bych docela souhlasil..
    TOOM
    TOOM --- ---
    No nevím, od doby, co je známo že altruismus je vlastně podmíněný egoismus a láska regulerní psychohormonální porucha bych přespříliš neakceleroval ani jednu z těchto tzv. " pozitivních" vlastností :)
    Imo není nad zlatou střední stezku. Tzn. hluboké uvědomění si, že cokoli na toomto světě má svůj rub a líc, potažmo hůl o dvou koncích- vede k přirozené reflexi identity.
    Problém v praktikování budhistické filosofie imo spočívá v jejím přepasírovaní skrze mentalitu průměrně informovaného ( chápajícího) člověka. Jak nepřímo říká i mistr Gótama- jisté ( mnohé) otázky nemá smysl vůbec pokládat ( jsou principiálně špatně), neboť v rozměru budhovství ( dokonale odladěné identity) vůbec nedávají smysl ( nedá se na ně odpovědět)....
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Ano, nejde tak o zrušení ega (to je jako se vytahovat do vzduchu za tkaničky od bot, jak říká Eda Tomáš), ale o zmírnění egocentrismu, sobectví a naopak rozvíjení pozitivních kvalit a lásky.
    DAW
    DAW --- ---
    ALBERTO: Jo.. buddhismus ma k tomu (uplnemu odidentifikovani) asi nejbliz.. presto ale mame postavy, jako je smejici se buddha treba, takze ono to nebude az tak radikalni.. Koneckoncu, pokud je cilem uskutecneni 'tady a ted', potom stale potrebujeme nekoho (neco) kdo 'tady a ted' proziva..
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    A co Buddhovo an-atta (ne-já) - jeho příměry o tom, že není žádné pevné já, jež by bylo znovuzrozováno.. jeden z důvodů, proč nebyl v Indii příliš pochopen, až více se jeho učení rozšířilo v Číne, Japonsku atd. "Nesubstanciální ontologie" (Bondy) - vše je jen proces.. totéž říká Hume... já se mění okamžik od okamžiku a není žádný důkaz, že je to totéž já, kontinuita já je (funkční) představa, ale ne realita. Bytí, existence samozřejmě je, my jsme skuteční, ale v hloubce bytí není žádné oddělené já. Je to samozřejmě jeden z mnoha pohledů. Stejně tak je možné říci, že vše je jedno velké Já (Átma) - ale Buddhovy formulace směřují k tomu, aby jsme nesetrvávali ve svém egocentrismu. Ani v podobě víry, že nějaké "já" přijde do nebe.

    Aggi-Vacchagotta Sutta – Kam přijde oheň
    Podle Majjhima Nikaya 72 volně zpracoval Petr Pavlík
    Tak slyšel jsem při jedné příležitosti, kdy Vznešený pobýval v Savatthi, v Džétově háji,

    v zahradách Anathapindikových. Tehdy přišel potulný mnich Vaččhagótta, vyměnil si

    se Vznešeným přátelské pozdravy a usedl po straně. Po chvíli se Vznešeného otázal:

    „Jaký je názor Mistra Gótamy: po smrti – pokračuje plně osvobozený v životě?“

    „Nikoli.“

    „Tedy už nijak nepokračuje?“

    „Také ne.“

    „Tak něco mezi tím?“

    „Ani něco mezi tím, ale také ani nic z toho.“

    „Proč tedy, Mistře Gótamo, se odmítáte vůbec nějak vyslovit?“

    „Protože jsou to pouhé názory a nevedou k utišení, k přímému vhledu, k plnému probuzení, k odpoutání, k nirváně.“

    „Zastává na to tedy Mistr Gótama vůbec nějaký názor?“

    „Kdo je Takto jdoucí, ten pouze vidí: je tu nějaká věc, ta vznikla a zanikne, je tu nějaký pocit, ten přišel a odejde, je tu nějaká myšlenka, ta se objevila a zmizí.

    Stejně tak, co je pouhým názorem, to bude chvíli platit a potom zase platit nebude.

    Jenomže Takto jdoucí, ten se osvobodí právě tím, že všechno jednou skončí, spotřebuje se,
    vyhasne, utiší se - všechny dohady a obavy, jak to má či nemá být, jak já sám dopadnu
    či nedopadnu – překoná to právě tím, že to všechno nechá být a zůstane svoboden.“


    „A takový mnich, ten už se pak nikdy nevtělí?

    „To se, Vaččho, příliš nehodí říkat.“

    „Tedy se přece jenom ještě vtělí?“

    „Ani to se nehodí, milý Vaččho, ani že se vtělí částečně, ani že se vůbec nic nestane.“

    „Nechápu, Mistře Gotamo, jsem zmaten, nevím, jak dál! I to málo, čemu jsem uvěřil
    z našeho předchozího rozhovoru, je teď pryč... Nevím už ani, jak se mám vůbec zeptat,
    abych dostal nějakou uspokojivou odpověď.“


    „Ovšem, že jsi zmaten, milý Vaččho, protože předmět tvých otázek je obtížný k pochopení,
    neustále ti uniká. Je to pravda jemná a hluboká, přístupná pouze moudrým.

    Zeptám se tě proto raději sám: tady před námi, hoří tu oheň?“

    „Jistě.“

    „A víš, odkud se vzal?“

    „Jistě, kdosi přinesl suchou trávu a dříví a pak je zapálil. Oheň nemůže hořet, aniž by měl potravu.“

    „A kdyby se tě někdo zeptal: až ten oheň vyhoří, kam pak zase přijde – bude to na východ, na západ, na sever či na jih? Kde ho pak hledat? Co bys mu na to odpověděl?“

    „Řekl bych mu, že se ptá špatně, že se to zkrátka nehodí. Přece když dohoří tráva a shoří i poslední dřevo, když se přestane přikládat, když oheň ztratí svou potravu, tak je zkrátka vyhaslý a nedá se říci, že by odněkud odešel a jinam pak přišel.“

    „Tak vidíš, Vaččho, a stejně je to i s Takto jdoucím. Tak jako vyhoří oheň,
    jako se vytrhne palma i s kořenem, stejně tak i pro něj odpadnou všechny věci, vyhasnou všechny pocity, ustanou všechny myšlenky a zůstane jen to, co je hluboké jako oceán, co je nezměrné, co je nepostižitelné.
    Kam přijde - to se nehodí, že nepřijde vůbec nikam - to se také nehodí, ani nic mezi tím,
    ani že se z toho nestane dočista nic. Tak je to, milý Vaččho.“

    Když to potulný mnich Vaččhagotta vyslechl, z celého srdce děkoval Vznešenému:

    „Vidím to, jako kdyby opodál vesnice stál velký sálový strom a během věků
    z něj opadaly listy, oloupala se kůra, rozpadlo se lýko a zůstalo trčet jen holé dřevo - stejně tak se mi podařilo pochopit ze slov Mistra Gótamy samu holou pravdu a právě jenom tu.“

    Tak se stal potulný mnich Vaččhagotta dalším Buddhovým žákem.

    http://lampa.cz/buddhovy.html
    DAW
    DAW --- ---
    DARJEEL: Ta definice bude mozna nekde jinde, ale to neznamena, ze je skutecnym objektivnim popisem. Pohybujeme se vzdy v ramci nejakeho paradigmatu, ve kterem nase definice plati, avsak mimo jeho hranice uz platit nemusi.. Ty definice v podstate ani nejsou dulezite, staci pokud muzeme vysledovat, ze existuje nejaka pribuznost.. nejaka souvislost. Ona totiz zapadni psychologie je take joga.. veskere poznani je joga..
    Tu otazku jsem myslel spis tak, jestli to v necem 'nehraje'? Jestli si to protireci, nebo je to jen otazka jedne ci druhe definice?

    ALBERTO: Nevim, jakym zpusobem jsi to presne myslel, ale duchovni rozvoj nespociva v odstraneni ja.. spise pracuje s terminem falesne ego.. ale zase jaky rozvoj? ..a kdo si co predstavuje pod pojmem falesne ego?.. Nicmene vysledkem mystickeho rozvoje nikdy neni rozpusteni vseho, vcetne vlastniho ja.. Kazdy guru je jiny, kazdy dalajlama, saman, sufi.. kazdy v sobe nese urcite poselstvi, kazdy ma svoji osobnost.. Na sve ceste ovsem musi prerusit vazby na telo a telesnost - potazmo na materialni svet celkove, aby tak rozpustili falesne ego a mohli pokracovat dal. A me velice zaujalo, ze uz sam Freud propojil ego a telesnost.. Implikuje to, ze ve skutecnosti byl verici clovek..

    YMLADRIS: Na vychode mozna vidi jako srovnatelnou vec ego a vedomi, ale myslim, ze to je spis o tom, ze vedomi obycejneho cloveka je vlastne skrz naskrz ovladano egem.. Nikdo nezavrhuje vedomi jako takove ani nikomu nejde o to se odidentifikovat ode vseho.. Co ja vim, tak joga nezpochybnuje existenci ja.. Naopak.. ja existuje, my skutecne jsme, pouze nejsme to, co si myslime, ze jsme.. proto je potreba se nejprve odidentifikovat od toho, cemu jsme do ted verili, ze jsme a objevit kdo jsme doopravdy..
    Doufam, ze to dava trochu smysl;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam