• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?

    Který prezidentský kandidát je nejvíc fuj?

    83 hlasy od 83 respondentů
    • 34.9% / 29 hlasů
    • 8.4% / 7 hlasů
    • 3.6% / 3 hlasy
    • 6.0% / 5 hlasů
    rozbalit záhlaví
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    KASTA: hmm, sakra... když na to teď koukám, je možné, že to je o muži. Všude se tam hovoří jen o "snící" a nikde není konkrétně řečeno muž/žena. Byla jsem tenkrát dost unavená a asi jsem se pořádně nesoustředila. Ale i tak to byla přínosná diskuze, bez toho překouknutí by mě ani nenapadlo hledat animu u ženy.
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: jen fakticka poznamka/dotaz - je snici z toho citatu opravdu zena, neprekoukla ses? - se mi zda, ze je tam v tom citatu pouzitej muzskej rod "naň" = na něj. Tu knizku jsem necetl, pokud je to opravdu u snici zene, je to zajimavy, muzes sem treba dat nejaky dalsi podrobnosti o ty "pacientce" jestli jsou v knizce zmineny...?
    ACKO
    ACKO --- ---
    YMLADRIS: Nerada bych mistra Junga nejak hrubě zkreslila, ale vpodstatě se blížíš tomu, jak to chápe. Ten poměr animus/ anima je v průběhu lidského života proměnlivý, Jung rozděluje lidský život na 4 etapy po 20 letech. to první období je formování člověka a učení se, příprava na život, ve druhém období převládá právě ta složka animus u mužů/ amima u žen v souvislosti s jejich rolí a životní náplní. Po čtyřicátém roce se role poněkud mění( ženám odrůstají děti a muži cítí syndrom vyhoření ve své roli dobyvatele světa a živitele rodiny), takže i ten poměr animus/ anima uvnitř kažého jedince se přesouvá lehce na druhou stranu. K vyrovnání obou složek osobnosti by pak mělo dojít v rámci " zmoudření" ( záměrně v uvozovkách, neb je to velmi idealizující představa:)) po šedesátém roce života.
    LOOK
    LOOK --- ---
    nechme promluvit odbornika:)
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/anima.html
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/animus.html

    k puvodnimu tematu JEHNECI, REVAN: pouziti anima/animus v tomto vyznamu imho neni caste, ja sam jsem pri cteni junga/jungianu na nej nenarazil. napadl me alternativni vyklad, kdy ta druha zena ve snu neni anima, ale stín.
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: jo, ta fascinace (hrozně to chce, zamiluje se bezhlavě) "druhým pólem"... to zní archetypálně:))

    uvažuju, kam (jak) se to podělo u mě.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste doplnim ze si to cele predstavuju takhle (system) (to uz mluvi animus)

    Dvoulety clovek zira kolem sebe a deje ktere se mu jevi muze chapat ("chapat se jich chapavym mozkem/chapavym ocasem") jako ze dvema ruznymi zpusoby. Budto systematicky stavet urcite soustavy, konstruovat, formulovat a sledovat pravidla, predpovidat budoucnost = pritomnost si podmanovat tak aby se tvarovala do nejake predem vymyslene budoucnosti. Muze treba stavet hrad z pisku nebo si hrat s necim co muze ridit atd.

    Anebo muze jako by se vic angazovat v jakemsi celostnim pingpongu s tim, co se deje, "aniz by to nutne nekam vedlo", spontanne reagovat na stale se promenujici situaci. Prehravat s panenkama zivotni situace proste pro ten proces samotnej, panenka jde k doktorovi, panenka vari obed, panenka si hodiny povida s jinymi panenkami. [ Nejdou mi napsat dobre priklady, protoze animus toto ani nechape proste. ]

    Casem clovek zpravidla zjisti, ze jeden ten typ aktivit je vice odmenujici pro nej a cim dal vic ho uprednostnuje. V drivejsi spolecnosti kde byly vice rozdelene role ho hafo tlacila i vychova. Nakolik je ta inklinace dana pohlavne, to je nekonecna feministicka ap. debata.

    Problemy jsou, kdyz jeden typ zachazeni se situacemi je nejak extremne potlacen a vyskakuje nejak dramaticky - napr. muz vubec nevi co by to bylo jednat "spontanne, bezcilne, intuitivne, vasnive, ..." a kdyz to vidi u zeny, hrozne to chce a zamiluje se bezhlave. Jung lidem ordinoval protijed ve forme zamerte se na svou protikladnou stranku.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja jsem lina si zjistovat, jak to presne chapal/ilustroval Jung. (to urcite doplni/zopakuje nekdo kdo je vice systematicky zameren = projevi se animus ;)).

    cili jen tak blabolim, resp. mluvim o tom jak se jakasi polarita jevi mne.

    anima je pro mne napriklad to, co kouka odsud



    pouceni tez uvitam ;)

    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: prostě neumím posoudit, nakolik je psýché propojená s kulturou.
    nevím, jak se dívat na anima/animu dvouletého člověka.

    animu považuju za víc, než individuální koncept ženství (který s ní může být v rozporu)...

    poučte mě, prosím vás:)))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja to neumim vyjadrit (anima se vzpira ovladnuti animem), ale nejaka tloustka, to mi pripada hrozne prvoplanove. Muze byt anorekticka hubena carodejnice ze ktere bude -anima- tryskat takovym zpusobem ze chlapi pujdou do kolen nebo ji radeji upali

    pro mne to s pohlavni diferenciaci prave uplne nesouvisi, leda by se teda reklo zena = nekorigovana energie, muz = rozum
    ANNA
    ANNA --- ---
    čili by se to dalo shrnout asi tak, že žena ztrácí kontakt se ženstvím, animou, když se ženství, animě vzdaluje.
    anima/animus mi přijdou jako pracovní názvy pro nějaký fenomén, který tak nějak postupně vyvstává s pohlavní diferenciací etc, atp.
    REVAN
    REVAN --- ---
    ARGANNAH: To je dané zcela a pouze, řekněme, civilizačně. Představa štíhlé ženy jako krásné je masově vsugerována médii, propagací anorektických modelek, a vyretušovanými fotkami v časopisech. Není to dokonce ani fyziologické. Nebylo tomu vždy tak, vzpomeňme baroko nebo věstonickou venuši - a to existují venuše, proti nimž je ta věstonická vyhublá :)
    Osobně tento trend považuji za velmi hloupý a nezdravě vyhublé modelky se mi nelíbí. Většina chlapů uzná, že i tlustá žena může být krásná, pokud plně prožívá svoji ženskost.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    (Nebo když se subjektivně cítí ošklivá nebo tlustá)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    REVAN: Na to ani ženská nemusí být "emancipovaná", stačí když je tlustá nebo ošklivá. Protože správná žena je přece mladá, krásná a křehká, že? Ty ostatní moc ženské nejsou.
    REVAN
    REVAN --- ---
    YMLADRIS: Souhlas. Dodám pro JEHNECI:, že v nevědomé manifestaci, k jaké dochází ve snech, se uplatňuje především ta část, kterou má snící méně vědomou, méně integrovanou. Bývá to u mužů anima a u žen animus. Ale jak Ymladris naznačuje, emancipace má za negativní následek to, že mnoho "emancipovaných" žen ztrácí svůj kontakt se svojí ženskostí - a potom se jim anima ozve ve snech.
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    YMLADRIS: děkuji!
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JEHNECI: vsechny nas urcuje jak animus, tak anima. Lidi muzskeho pohlavi vice ziji impulsy od anima. Ale i to uz podle mne nejde rict tak pausalne, protoze od dob Junga probehla vice emancipace = zeny nemaji problemy "delat cokoliv jako muzi" a podle mne v nasi kulture/systemu je jednodussi zit impulsy od anima, je to citelnejsi a uznavanejsi atd.

    Precejen vsak prumerny muz ma k "byti animou" asi trochu dal nez prumerna zena, takze ho to o to vic fascinuje.

    (toto jsou moje nazory)
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    Doufám, že mě za můj možná úplně blbej dotaz neukamenujete, ale tohle si prostě potřebuju ujasnit. Vždycky jsem myslela, že o animě se dá hovořit vždycky jen co se týče mužů (to samé animus a žena). Jenže teď čtu Vědu o mytologii od Junga a Kerényiho a tam na jednu stranu Jung říká právě tohle (např. u postavy Kory mluví o animě, pokud ji pozorujeme u muže a o nadřazené osobnosti, pokud ji pozorujeme u ženy). Na druhou stranu pak najednou mluví o archetypu animy ve snech žen. Konkrétně na stranách 172 a 173 rozebírá sen, kdy "neznámá žena sedí, stejně jako snící na špičce štíhlé kostelní věže a tajemně naň zírá přes propast". Jung pak o snu říká toto: "Snící se se svou animou konfrontuje. Děje se to vysoko nad zemí (tj. nad lidskou realitou). Je to obvyklý případ nebezpečné fascinace animou." Snící je žena. Jak to tedy je?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    EVAD: v pohodě, nebral jsem to jako offense :)
    Ono se to tak stává, a bohužel poměrně často, já to bral z toho hlediska, že je fajn, že někdo řeší emancipaci mužů, nedávno jsem to řešil s jedním nadšeným jungiánem a ten si právě postesknul, že ženy se emancipují už jak dlouho a muži pořád nic a pak tu máme archetypy jako tlouštík u televize s lahváčem, zabrždění testosteroňáčci na diskotékách a posilovny samý puer aeternus, což je podle mě naprostý nevyužití potenciálu...
    EVAD
    EVAD --- ---
    DARJEEL: ok, sory, moj komentar sa tykal toho co z toho nasledne vzniklo - Mankind Project
    je to ale hodne zaujimave citanie.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    EVAD: Characteristic of the early mythopoetic movement was a tendency to retell fairy tales and engage in their exegesis as a tool for personal insight. Using frequent references to archetypes as drawn from Jungian analytical psychology, the movement focused on issues of gender role, gender identity and wellness for modern men and women.

    jak to vypadá v reálu nevím, každopádně tenhle popis se mi hodně líbí...
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    EVAD: ano, Mythopoets adopted a general style of psychological self-help inspired by the work of Robert Bly, Robert A. Johnson, Joseph Campbell, and other Jungian authors
    sekta nevím, to jsem nezjišťoval, každopádně i kdyby to byla sekta, tak se nevylučuje s napojeností na Jungiánství
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam