• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    ULILIA
    ULILIA --- ---
    ORLOCK: Podľa stránky http://www.cervenakniha.cz/ by mali mať preklad Červené knihy do češtiny na svedomí Petr Babka, Jolana Bucková, Hana Drábková a Petr Patočka.
    LOOK
    LOOK --- ---
    v idealnim pripade kompletne zanalyzovaneho, individuaci zakoncivsiho, ale jeste ne senilitou zasazeneho jedince, mozna :)

    btw, zajimalo by me co rikaj akademici na Sterna :)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    LOOK: v tomto ohledu by psychoanalytici nemuseli být obyčejní lidé..

    KASTA: asi je to tak, že ta knížka přitahuje podivný typy. a ono se neni čemu divit, když to má tak dementní název. když sem ho mj. zmínil svýmu učiteli na Obecnou psychologii na FF, tak se na mě podíval vcelku s despektem .)

    SCHWEPZ: Jasně. akorát, že dost z toho, co Freud považoval za svoje závěry, byla vykradačka Pierra Janeta...v tomhle má myslim Jung štít čistější.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    HUSOKACHNA: ...dík za summery. Některé pasáže mi připoměly scénu z Jungových "pamětí" (část je jako kapitola "Sigmund Freud v "Duše moderního člověka"), kdy Freud, jenž si "hýčkal Junga jako svého nástupce, korunního prince" ho žádá, aby vystavěl kolem (Freudovi) teorie "věž, nedobytnou pevnost" (dogma), a bránil se tak přívalu černého bahna okultismu, jež by mohly jeho teorie (libido, sexus) zničit. De facto tak nadřazovat závěry a doktrínu nad metodiku a vědecký postup. Křivit tedy "realitu". Jung samozřejmě odmítnul a jejich kamarádství se rozklížilo. Každopádně - i Freud si hýčkal své závěry a nepřipouštěl podnětné připomínky. O kultůře tvrdil, že je to jen výplod potlačené sexuální energie ap. A Jung pak šel "o něco více duchovnějším" směrem - to bylo právě to "bahno okultismu", kterého se Freud tak bál.
    KASTA
    KASTA --- ---
    HUSOKACHNA: za sebe musím říct, že jsem tu knížku nečetl (a ani to nemám v plánu), ale tohle je snad první zmínka o ní, která mi přijde tak nějak normální. Zatím kdokoliv mi o ní vyprávěl, tak byl člověk, kterej byl podle mě naprosto mimo takže mi spíš přišlo uhozený, že tolik lidi místo snahy pochopit o čem vůbec Jung psal řeší tyhle "bulvární klevety"

    Takže dík za "shrnutí", aspoň mám lepší představu o čem to je... Asi to bude mít i nějakou hodnotu, jasně, že ve svým životopise nejspíš každej trochu retušuje ať už vědomě nebo nevědomě.... nicméně už jen těch pár citací na mě působí jako takový "vaření z vody" a hledání senzace za každou cenu...
    LOOK
    LOOK --- ---
    HUSOKACHNA: diky, zajimave

    zaujalo a pobavilo me spojeni "nevedome si vymyslet" :) jakoby psychoanalytici byli vyjmuti z rad nas obycejnych lidi, ze ani jejich nevedomi se nesmi provinovat moralce :)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    Noll, Richard: Arijský Kristus, tajný život C.G.Junga V KOSTCE:)

    Skutečně se nejedná o plnohodnotný životopis, ale spíš výsek událostí, které autor považoval za významné a který jsou v běžných Jungových biografiích opomíjeny. Mám stejně jako autor pocit, že Jung bývá často popisován velmi nekriticky, v mnohém mi to připomíná vyprávění o Masarykovi z učebnic na SŠ a ZŠ, takovej polobůh –Noll mi je sympatický v tom, že tenhle popis boří. Nollova kritika je jasná: na základě popsání a doložení Jungových charakterových vad a selhání ukazuje, že i jeho teorie nemají věrohodný „vědecký“ základ a že si často vymýšlel (ať už záměrně nebo nevědomě). (a) Jung si prý byl dobře vědom, že v mnoha případech vize jeho pacientů nepramenily z kolektivního nevědomí, jak tvrdil, ale byly důsledkem tzv. kryptomnézie (skryté osobní vzpomínky). Například vize jednoho z pacientů - tzv. „Muž a sluneční falus“ , na základě kterého údajně přišel na existenci kol.nevědomí, byla popsána v jedné z knih vydaných 7 let předtím, než jí pacient měl. Sám Jung ale tvrdil, že se pacient nikdy s tímto příběhem setkat nemohl (prý vědomě lhal).(s.324) (c) Noll uvádí, že v dopisech Freudovi o léčbě Otta Grasse podával Jung informace, které byli naprosto v rozporu s jeho vlastními poznámkami k léčbě (s.108). Chtěl tak před Freudem pravděpodobně získat obraz lepšího terapeuta (moje interpretace). (d) Ve své dizertační práci (O psychologických a patologických aspektech takzvaných okultních jevů) zobrazil Jung médium Helenu Preiswerkovou (rodinnou přítelkyni) jako patologickou osobnost s disociativními rysy. Práce se dostala do okruhu německých rodin v Basileji a vzhledem k tomu, že v té době byly duševní choroby považovány za dědičné, začali považovat rodinu Preiswerkových za degenerovanou a sama Helena tak prý přišla i o potenciálního snoubence (s.73). (d) Jungova polygamie taky nebyla úplně fér vůči jeho ženě a dle všeho to byl pěkný proutník.

    Další „nové“ informace jsou:
    - Mnohem větší vliv než Freud na Junga měli: Otto Gross, Sabina Speilreinová a Toni Wollfová.
    - Jung za svůj věhlas vděčí mj. americké rodině Rockefellových (a zejm. Edith Rockefellové McCormikové), která věnovala v dnešním přepočtu více jak dva miliony dolarů na založení Psychologického klubu a překlad Jungových knih do angličtiny a jejich následné vydání.
    - Že byl Jung asi antisemita. A tady je Noll nejvíc na vodě, vychází totiž jen z toho, co o Jungovi řekli ostatní, že řekl. Zaujala mě jedna citace: „(Jung) dal mi řečnickou otázku…co si myslím, že Židé dělali těch čtyřicet let na poušti? Jedli písek? Samozřejmě, že ne, živili se úrodou jiných lidí, dokud se nepřesunuli jinam.“

    Kniha je dobře zazdrojovaná a kredibilitu autorovi dodává i působení na Harvardu. Potěší popis atmosféry vzniku psychoanalytického hnutí a rozbor vztahů mezi jednotlivými členy. Myslím, že pokud by ji bylo potřeba shrnout do jedné citace, je to tahle: „Není pochyb o tom, že to (Jung) byl génius, jenž svými komplexními teoriemi i poznatky o psychologických typech významně přispěl k teorii i praxi psychoterapie. Zdá se však, že byl natolik přesvědčen o skutečné existenci kolektivního nevědomí, že byl ochoten na obranu této své myšlenky i lhát. “(s.327)
    ORLOCK
    ORLOCK --- ---
    HUSOKACHNA: hlavne je tá kniha nielen, že najhoršia biografia o Jungovi vôbec, ale zlepenec po väčšinpu poloprávd alebo úplnych nezmyslov.
    ROBERT_MOST
    ROBERT_MOST --- ---
    HUSOKACHNA: budeme se těšit
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    SCHWEPZ: do pár dní to dočtu, pak nahodim..
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    HUSOKACHNA: nechceš nahodit nějaké myšlenky, nebo závěry? Abych pro to nemusel do knihovny? ,)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    ROBERT_MOST: pokud si chceš nechat převrátit pohled na Junga, tak si stačí zapůjčit -Noll, Richard: Árijský Kristus. Tajný život Carla Junga.
    Právě to čtu..
    ROBERT_MOST
    ROBERT_MOST --- ---
    SCHWEPZ: špatně jsem to napsal...taky jsem neměl dojem, že všechno, co kdy napsal svrhne do žumpy poslední knihou....doplní, osvětlí budou ta pravá slova
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    ROBERT_MOST: "převrátí pohled na všechno, co dosud napsal"

    Převrátí by mohlo znamenat "druhou stranu mince", obrat o 180stupňů a to si myslím - vzhledem k tomu, že německý originál a anglický překlad už nějaký pátek jest znám, že "nehrozí". Spíše bych volil slovo "doplní", možná dokonce spíše "osvětlí".

    Stejně jako některé pasáže v jeho knize vzpomínek, kterou formuloval v pozdním věku se svou žačkou A. Jaffé, tak i ve výboru "Duše moderního člověka" uvádí, že měl několikrát velmi palčivé, doslova "introvertní období" (nejsilněji pak mezi lety 1913 až 1919), kdy přišel o valnou část osobních a profesionálních vztahů a stáhnul se do ústranní svého domu na okraji Curychu. Možná si ale tuto ztrátu kompenzoval založením široké rodiny.

    Každopádně poté, co se veřejně zastal Freuda, zažíval nelehké období. A pak ještě parkrát. Sám píše, že byl "na hranně psychické nemoci" Možná právě proto, ajk poznával sebe, mohl léčit druhé. Uvádí, že může pacienta pomoci dostat jen tam, kde je sám, nebo kde už byl". Jednu dobu spal dokonce s pistolí pod polštářem. Myšlenky na suicidum také byli....a k tomu ty vize. A těžké sny. A "návštěva mrtvých, jež se vraceli z Jeruzaléma". A rozhovory s mrtvým gnostikem "Basileem". Mno, prostě,...měl zajímavý život, jak profesní tak soukromý (propojení, individuace) a lecos už se ví (soukromá korespondence, jeho "memoáry", vzpomínky nejbližších) - proto se nedomnívám že by tzv. červená kniha měla znamenat PŘEVRÁCENÍ, tedy zcela novou interpretaci jeho teorii a přístupů. Každopádně ale - i vzhledem k její úžasné výtvarné stránce - bude znamenat klíč k jeho životu a jeho "poselství", resp. učení. Už se na českou verzi také těším. Doufejme, že to bude překládat někdo jako je Karel Plocek.
    ORLOCK
    ORLOCK --- ---
    a vie sa už kto to bude prekladať?
    ROBERT_MOST
    ROBERT_MOST --- ---
    je jasný, že v tý Červený knize bude nějakej rozsek...páč Jung si myslim dával hodně velkej pozor na to jaký slova používá a jak píše, aby ho hned neodsunuli do kolonky ezoterika a upadl tak zájem o něj...byl si vědom svýho významu, proto se trochu držel zpátky a nepsal úplně všechno, co mohl - proto taky ta rodina váhala - protože tam je určitě něco klíčovýho, co možná převrátí pohled na všechno, co dosud napsal, nebo spíš uvede na pravou míru
    ORLOCK
    ORLOCK --- ---
    ULILIA: len ten trailer ako na hollywoodsky blockbuster si vážne mohli odpustiť.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Tady jsou tzv. tavistické přednášky (resp. "Analytická psychologie"), máte_li zájem:



    CARL GUSTAV JUNG - Analytická psychologie - TISK.docx (1089936 B)
    ORLOCK
    ORLOCK --- ---
    STEPNI_VLK: tiež ma to ako prvé napadlo.:)
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    No, já hlavně doufám, že nezmastí ten překlad..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam