Tento odstavec z Jungova Aionu mi (nejen) pro jeho dílo přijde vpravdě příznačný..
Jednota a celost stojí na nejvyšším stupni objektivní stupnice hodnot, neboť jejich symboly se již nedají rozlišit od obrazu Boha (imago Dei). Všechny výpovědi o obrazu Boha tedy zkrátka platí i pro empirické symboly celosti. Zkušenost ukazuje, že individuální mandaly jsou symboly řádu, a proto se u pacientů objevují hlavně v obdobích psychické desorientace, případně přeorientování. Jako magické kruhy poutají a zažehnávají rušivé síly světa temnoty a zobrazují řád, nebo jej vytvářejí tak, aby se chaos proměnil v kosmos. Mandala se vědomí jeví zprvu jako nepatrnost podobná bodu, a proto je třeba dlouhé a důkladné práce a integrace mnoha projekcí, než dojde k přibližně úplnému pochopení rozsahu symbolu. Tohoto náhledu, jestliže by byl jen intelektuální, by se dalo asi dosáhnout snadno, neboť v celém světě se vyskytující výpovědi o Bohu v nás a nad námi, o Kristu a mystickém těle (corpus mysticum), o osobním a nadosobním átmanu atd. jsou formulacemi, jichž se filosofický intelekt s lehkostí zmocňuje. Z toho pak obvykle vzniká iluze, že se tím člověk stává vlastníkem věci. Nezískal však nic než její jméno, na kterém však už od odedávna lpí předsudek, že magicky reprezentuje věc samu, a proto stačí jméno vyslovit, a tím se věc vyjeví. V průběhu tisíciletí měl rozum nepochybně bezpočet příležitostí uznat pošetilost tohoto předsudku, což ale nijak nebrání tomu, aby ještě dnes platilo intelektuální zmocnění se věci za plnohodnotné. Je to právě psychologická zkušenost, která s veškerou žádoucí zřetelností ukazuje, že intelektuální "pochopení" (Begreifen) psychologické skutečnosti neplodí nic víc než jen její "pojem" (Begriff), a tento pojem neznamená o mnoho víc než jméno, "flatus vocis". Takové hrací známky lze pak ovšem bez obtíží používat. Jdou snadno z ruky do ruky, neboť se k nim neváže žádná substance. Zní sice plně, neobsahují však nic, a přestože pojmenovávají nejtěžší úkoly a závazky, nezavazují k ničemu. Intelekt je sice ve své vlastní oblasti nezpochybnitelně užitečný, ale nadto je rovněž velkým podvodníkem a mistrem iluze, totiž tam, kde se pokouší zacházet s hodnotami.