• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    je to docela pekne & nenasilne napsane.
    LOOK
    LOOK --- ---
    Jung - O synchronicitě:
    syn1 syn2 syn3 syn4 syn5 syn6 syn7 syn8 syn9
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    definice tech jeho pojmu jsou na http://www.tearsofllorona.com/jungdefs.html

    je to silny pocit, kdyz se setkas s nejakym archetypem. nabozensky orientovani lide by tomu mozna rekli 'nabozensky zazitek' (merriam webster rika filled with a sense of the presence of divinity) ale je to mysleno obecneji. Pamatuju si, ze Jung nekde v Africe jel na kole, svitalo slunce ci co a najednou to na nej padlo - silny pocit pritomnosti nejakeho bozskeho jednoticiho principu. Presne nevim.

    On vychazi z toho, ze lide se zazitkove setkavaji s pocitem, ze je neco presahuje, ze je neco starsi/vetsi/? nez oni a pripada mi, ze svou terapii organizuje kolem snahy se s tim setkavat (treba ve svych snech potkavat starobyle symboly a tak)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    nevim, cemu se rika numinozni pocit.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    lubob: treba se konecne chytne nejakej jungian a uvede to vse na pravou miru, ale jinak ano - to byl imho zasadni junguv prulom, ze po vlade materialistickeho freuda vnesl do psychologie takove veci jako spiritualita, tajemno, vira, numinozni pocit... spoustu lidi to ovlivnuje a funguje jim to. pritom nema zadnou konkretni doktrinu, jen to tak strukturalne zkouma, se mi zda.

    vis co je numinozni pocit? mels to nekdy?

    jinak 'vztah k religiozite' je udajne castecne dan geneticky ;-)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    crabon: prosim te & jak? jak udelas z cerne (overitelne) & bile (neoveritelne) sedivou?
    MYKO
    MYKO --- ---
    YMLADRIS: jasne, spatne sem cetl - myslel jsem ze pises, ze si tam tu souvislost clovek dodava sam a ve skutecnosti tam neni .)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    YMLADRIS --- --- 13.00:48 24.6.2004
    hm, tak to mi pripada, ze pokud ty 2 body spojime, tak se dostavame nekam na uroven nabozenstvi nebo aspon viry.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    myko: Ne, nemyslim si ze psychologicky/psychicky jev je 'klam'. Klam je ze neco nepresne navnimas a zaradis si to do neoptimalni kategorie (zidle ti pripada jako zirafa, nebo si myslis ze tvoje zena je ti verna a ona je to potvora).

    'psychicky jev' myslim jako udalost ve vnitrnim svete, dejme tomu ... 'pochopil jsi, ze tvuj otec neni takovy debil jak sis myslel a zalila te vlna porozumeni a soucitu'. To se stalo, ale v tvoji hlave, nikoliv "ve fyzicke realite"
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    lubob: neoverime.

    vyuziti: pro posileni zivotniho pocitu - to, ze svet je provazana struktura hodne lidem prijde jako "dobra" vec. Nevim, zda Jung nejak vymyslel vyuziti, on proste jen konstatoval, ze si mysli, ze to tak je (ze probihaji akauzalni souvislosti vnitrnich a vnejsich udalosti, ktere jsou spojene smyslem).
    MYKO
    MYKO --- ---
    YMLADRIS: asi 3 a 4, jenom mi to "nepřikládám tomu zvláštní význam" pripadalo tak nejak moc "materialisticky" :))

    ad fyzika/psychika - ja nejak prilis striktne nerozlisuju, povazuju ty hranice za umele vytvoreny (ac za ucelem lepsiho uchopeni veci). Ty ale asi nemyslis jev "psychicky" ale "psychologicky", kdyz to podavas jako v podstate - klam?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ymladris: vezmeme to ciste prakticky. i kdyby k takovemu jevu skutecne doslo, tak
    a) jak ho overime? (ne vzdy se da zaregistrovat, zopakovat, overit)
    b) da se to nejak vyuzit?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    myko: cili moznosti 3 a 4?

    pro mne je nejzajimavejsi otazka, zda si lide mysli ze se jedna o nejakej dosud presne nepopsanej fyzikalni jev (zemre babicka, ty se v ten moment probudis, ponevadz jste nejak propojeni), nebo zda si lide mysli, ze jde o jev psychologicky - nase mysl neustale hleda analogie a kdyz si nejake obzvlast pekne vsimne, dostavi se zvlastni zazitek.

    Predpokladam, ze Jung to chapal jako "fyzikalni" jev (uvozovky proto, ze jedna jeho pulka je vnitrni - synchronicita je soubeznost udalosti ve vnitrnim svete a ve vnejsim svete, no snad chapete jak to myslim)
    MYKO
    MYKO --- ---
    ja nemluvim o vyznamu, ale o provazanosti - zatahnes tady, pohnes tamhle
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    myko: promin, ale ja mam presne opacny pocit. vesmir je tak "rozsahly", ze uplne vsechno, co se deje v nasich hlavach & v okoli +-1000000 kilometru je bezvyznamna fluktuace.
    MYKO
    MYKO --- ---
    nejak pro sebe nemuzu v ankete najit moznost :) synchronicity beru jako fakt, myslim ze vesmir je huste provazan souvislostmi a to, co se nazyva synchronicitami jsou tak vlastne jenom "souvislosti, kterych jsme si vsimli"... synchronicity zazivam, vzdy me potesi, ale vic se jimi nezabyvam, spis mi pripominaji, ze "veci nejsou, cim se zdaji byt" ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    prvni tema: jak moc sdilite junguv nazor na existenci a princip synchronicit? Prosim vyplnte anketu. Jedna z definic synchronicity z googlu je

    a meaningful, but noncausal, connection between an inner and outer event separated by time and space, but, like the Tao, a whole at some level. Example: waking up (inner event) near the time a relative dies (outer event). He shared the classic Chinese view that all events happening during this moment of time share its qualities. Synchronicity works because time is a fabric (Einstein) interwoven w/ space.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK
    LOOK --- ---
    zacatek kapitoly Vez z knihy Vzpominky, sny a myslenky C.G.Junga:

    Vědeckou prací jsem pozvolna postavil své fantazie a obsahy nevědomí na pevnou půdu. Slovo a papír však pro mě nebyly dost reálné; bylo k tomu zapotřebí ještě něco jiného. Musel jsem své nejvnitřnější myšlenky a své vlastní vědění nějak zpodobit v kameni nebo v něm učinit jakési vyznání. To byl počátek věže, kterou jsem si postavil v Bollingenu. Může se to zdát jako absurdní idea, ale provedl jsem to a znamenalo to pro mě nejen neobyčejné uspokojení, nýbrž i naplnění smyslu.*1
    Od počátku jsem byl rozhodnut, že budu stavět u vody. Zvláštní půvab pobřeží na horním Curyšském jezeře mě fascinoval už odedávna, a tak jsem v roce 1922 koupil pozemek v Bollingenu. Leží v krajině sv. Meinrada a je to chrámová půda, která dříve patřila ke klášteru St. Gallen.
    Zprvu jsem neplánoval opravdový dům, nýbrž jen jednopatrovou stavbu s ohništěm uprostřed a s lůžky na stěnách, jakési primitivní obydlí. Měl jsem přitom na mysli africkou chatu, kde uprosřed hoří oheň obložený několika kameny a celý život rodiny se odehrává kolem tohoto centra. Primitivní chatrče uskutečňují v podstatě ideu celosti, dalo by se říci ideu rodinné celosti, na níž se také podílí všelijaké drobné zvířectvo (lol). Něco podobného jsem chtěl stavět; jakési obydlí, které odpovídá prastarým lidským pocitům. Mělo poskytovat pocit bezpečí, a to nejen ve fyzickém, nýbrž i v psychickém smyslu. Ale už během počátečních stavebních prací jsem plán změnil; připadal mi příliš primitivní. Uvědomil jsem si, že musím postavit opravdový, dvojpodlažní dům, a nejen nějakou chatrč, která se krčí při zemi. Tak vznikl v roce 1923 první kulatý dům. Když byl hotov, viděl jsem, že vznikla opravdová obytná věž.
    Pocit klidu a obnovení, který se mně spojoval s věží, byl od počátku velice silný. Věž pro mě znamenala něco jako mateřské místo. Pozvolna jsem však získával dojem, že věž ještě nevyjadřuje všechno, co bylo třeba říci, že ještě něco chybí. A tak k ní po čtyřech letech, v roce 1927, přibyla střední stavba s věžovitou přístavbou.
    Po nějakém čase jsem měl znovu pocit neúplnosti. I v této podobě se mně stavba zdála ještě primitivní. A tak byla v roce 1931 - opět uběhla čtyři léta - věžovitá přístavba dostavěna v opravdovou věž. V této druhé věži jsem si vyhradil jednu místnost výlučně pro sebe. Tanuly mně přitom na mysli indické domy, v nichž je většinou jedno místo - i kdyby to byl jen závěsem oddělený kout nějakého pokoje - kam sa mohou lidé uchýlit do ústraní. Tam třeba půlhodinku nebo čtvrhodinku meditují nebo provádějí jógová cvičení.
    V odloučené místnosti jsem sám pro sebe. Klíč mám stále s sebou; dovnitř nikdo nesmí, a pokud ano, tedy jen s mým svolením. V průběhu let jsem pomaloval stěny a vyjádřil jsem přitom všechny věci, které mě přenášely z času do odloučenosti, z přítomnosti do bezčasovosti. Je to jakési zákoutí přemýšlení a imaginací - často velmi nepříjemných imaginací a nejobtížnějšího přemýšlení, jakési místo duchovní koncentrace.
    V roce 1935 se ve mně probudila touha po kusu oplocené země. Potřeboval jsem větší prostor, který je otevřen nebi a přírodě. Z toho důvodu - bylo to opět po uplynutí období čtyř let - jsem připojil dvůr a lodžii u jezera. Tvoří čtvrtou část celku, jež je oddělena od trojitého hlavního komplexu. Tím vznikla kvaternita, čtyři rozdílné části budovy, a to v průběhu dvanácti let.
    Po smrti své manželky v roce 1955 jsem pocítil vnitřní závazek stát se tím, kým jsem sám. V jazyku domu v Bollingenu to znamenalo: pojednou jsem objevil, že střední část budovy, která byla až dosud tak nízká a schovaná mezi oběma věžemi, znázorňuje tak říkajíc mě samého nebo mé já. Zvýšil jsem ji tehdy o hořejší patro. Předtím bych toho nebyl schopen; považoval bych to pouze za opovážlivé sebezdůrazňování. Ve skutečnosti to však vyjadřuje převahu ega nebo vědomí dosaženou ve stáří. Tím byl - rok po smrti mé ženy - celek dokončen. Stavba první věže začala v roce 1923, dva měsíce po smrti mé matky. Tato data jsou smysluplná, neboť věž, jak uvidíme, je spojena s mrtvými.
    Od samého počátku se pro mě věž stala místem zrání - jakýmsi mateřským klínem nabo mateřskou postavou, v níž jsem opět mohl být takový jaký jsem, jaký jsem byl a budu. Věž mně poskytla pocit, jako kdybych sa znovuzrodil v kameni. Zdála sa mně jako uskutečnění čehosi, co jsem předtím tušil, a jako znázornění individuace. Bylo to připomínací znamení aere perennius.*2 Působilo to na mě blahodárně jako přisvědčení mé takovosti. Stavěl jsem dům po jednotlivých úsecích a sledoval jsem vždy jen právě existující konkrétní potřeby. Nad vnitřními souvislostmi jsem se nikdy nezamýšlel. Dalo by seříci, že jsem stavěl věž v jakémsi snu. Teprve později jsem uviděl, co vzniklo a že z toho vyplynul smysluplný útvar: symbol psychické celosti. Vyvíjelo se to tak, jako kdyby vzcházelo nějaké staré semeno.
    V Bollingenu jsem ve své nejvlastnější existenci, v tom, co mně odpovídá. Zde jsem takříkajíc "prastarým synem matky". Tak se to velmi moudře praví v alchymii, neboť "stařec", "prastarý člověk", jehož jsem zažil už jako dítě, je osobnost č. 2, která vždycky žila a bude žít. Ona stojí mimo čas a je synem mateřského nevědomí. V mých fantaziích dostával "prastarý člověk" podobu Filémona a v Bollingenu je tento člověk živý.
    Čas od času se cítím jakoby rozprostřen do krajiny a do věcí a žiji sám v každém stromě, ve šplouchání vln, v oblacích, zvířatech, která přicházejí a odcházají, a ve věcech. Ve věži není nic, co by nevznikalo a nevyrůstalo po desetiletí a s čím bych nebyl spojen. Vše má svou i mou historii a je zde místo pro bezprostorovou říši pozadí duše.
    Nezavedl jsem si elektřinu a topím si sám v krbu a kamnech. Večer zapaluju staré lampy. Nemám ani tekoucí vodu, musím si ji sám napumpovat. Sekám dřevo a vařím si jídlo. Tyto jednoduché věci dělají člověka jednoduchým. A je tak těžké být jednoduchým!
    V Bollingenu mě obklopuje ticho a žije se tam "in modest harmony with nature" - v prostém souladu s přírodou. *3
    Vynořují se myšlenky, které sahají nazpět do věků a anticipují vzdálenou budoucnost, která tomu odpovídá. Zde se zmenšuje trýzeň tvoření; tvořivé a hravé jsou si zde blízko.


    *1 Věž v Bollingenu nebyla pro Junga jen prázdninový dům. Ve stáří tam při práci a odpočinku trávil třeba polovinu roku. "Bez mé půdy by bývalo mé dílo nemohlo vzniknout."

    *2 Lat., prenesene úslovie o veciach trvalej hodnoty. Orig. Horatius, Carmina (3,3 1): Exegi monumentum aere perennius - Dokončil jsem pomník trvalejší než kov

    *3 názov akéhosi starého čínskeho drevorezu, na ktorom je malý starý muž v akejsi "heroickej" krajine
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam