• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    Líbí se vám parní mašinky? Tak to jste ve správném klubu! Vkládejte sem obrázky, zajímavosti patřící k parním lokomotivám.
    Další diskuze s příbuznou tématikou: Klub o modulové železnici N , Klub o modelové železnici HO a TT ,
    Klub o skutečné železnici , Blues starejch kolejí , Klub o parních strojích
    rozbalit záhlaví
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    RSZ: Mělo by to tak být. Zkusil jsem si to teď dohledat a ten klín by měl zajišťovat udržení přesné polohy, kterou tam nastavíš. Omlouvám se, bohužel tohle už nevím úplně přesně. Přeci jen mám ty informace filtrované přes dětské vzpomínky - děda byl mašinfíra, začínal na páře a naštěstí rád vyprávěl a ukazoval. Technické detaily jsem si dohledával až mnohem později a v zásadě jen takové, které mne podle vzpomínek napadlo hledat. Škoda, že se ho už nezeptám přímo.

    Ale zrovna mazničky mi utkvěly velmi. Děda hodně často říkal, jaká to je paráda dělat přípravu na dieselektrickém lokotraktoru, na kterém jezdil v důchodu, oproti páře, kde začínal. Tam nejdříve dělal topiče, později se učil na strojvedoucího a tak si zkusil úplně všechno. A zrovna mazání upřímně nenáviděl. Ať se snažil sebevíc, stejně byl prý zamaštěný až za ušima. :) Ukazoval mi to pak i jednou v muzeu a nechal mne hledat, kde všude mazničky jsou. Neměl jsem šanci najít všechny :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    STARE_CASY: to vlevo je klín, kterým se nastavuje vůle toho bronzového pouzdra?
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Každou takovou zátku otevřít, doplnit vazelínou a již dál.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    FATALLUBA: kdyby jen za své hodiny. Že studeného stavu se velká rychlíková lokomotiva zahřívala minimálně 8 hodin, spíše 12. Pod čtyři hodiny se snad nedostatky ani malé posunovací lokomotivy.

    Proto jak zmiňuje DANYSEK - nenechalo se vyhasnout, případně se ve výtopně s centrálním kotlem napojila lokomotiva já horký rozvod a udržovala se horká i bez ohně ve vlastním ohništi.

    A i když byl kotel horký, tak příprava na směnu zabrala klidně hodinu, kdy tam obcházel člověk s mazničkou a pečlivě dávkoval do každé místní mazničky.
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    RSZ: :)))
    RSZ
    RSZ --- ---
    FATALLUBA: btw já jsem nedávno vyprávěl dětem, že jsem jako dítě sral přímo na koleje, když jsem jezdil vlakem - přišlo jim to docela zábavný:)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    FATALLUBA: byly k tomu urcene vytopny se svym personalem... a take se to bezne nenechavalo vyhasinat a udrzovalo v horkym stavu, kdy personal vytopny se staral o udrzeni tlaku pary.
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    FATALLUBA: fíra ne, ale lidi kolem jo
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    RSZ: v čase 4:40 je taky jedna
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    RSZ: Hlavně když si člověk uvědomí, kolik emisí a bordelu pára nadělala a proti tomu elektrika se zero emissions.
    Tedy na trakci zero. V elektrárně samozřejmě podle typu výroby nějaké jsou, kdyby chtěl někdo rejpat.
    A to je 50.let rozdílu.
    Jedna z nejsilnějších (Albatros 1.ka - 498.1) měla výkon 2000kw a proti tomu současná elektrická 380ka Zátopek 6400kw.
    Jako pára byla roztomilá a dneska na to s nostalgií vzpomínáme, ale zaplaťpánbůh, že jsme se posunuli jako lidstvo dál.

    Mimochodem bych rád viděl video, jak se taková pára najíždí.
    To musel fíra dorazit do práce ve 3.ráno, aby byl na 5.tou schopnej připojit osobáček a valit na nějakou pravidelnou linku. :)))
    RSZ
    RSZ --- ---
    JND: pěkný
    v tom prvním videu potkává v 1:37 lamínátku, solidní kontrast
    JND
    JND --- ---
    Klikněte si na ty odkazy CSSR ....

    Contributions Locomotive History
    http://www.beitraege.lokomotive.de/dokumente/grievesfilm/e_grieves.html?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    Unikátní záběry Jiřího Kánského z pravidelného provozu "Papiňáku" 998 201-8 v Setuze z roku 2005
    https://www.youtube.com/watch?v=LnDLK2t55Zg
    JFM
    JFM --- ---
    Fireless locomotive working at the Sasol Solvent factory in Herne, Germany. Apr 2013
    https://www.youtube.com/watch?v=k-8JYQ28flk
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    https://twitter.com/doc7austin/status/1607035145801850881
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    Přátelé parních mašinek! Ve skanzenu těžby vápence Solvayovy lomy v Českém krasu aktuálně sbírají finance na zakoupení parní mašinky z roku 1927. Sbírka běží do půlky prosince a odměny pro dárce jsou vcelku vtipné. :-) Více informací zde: https://www.donio.cz/parnilokomotiva . Díky všem, kdo se zapojí!

    Vraťme parní provoz do krasu -- Skanzen Solvayovy lomy - YouTube
    https://m.youtube.com/watch?time_continue=65&v=9dreNPFYtyc&feature=emb_title
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    Zajímavější je možná tohle, včetně popisku:

    Union Pacific Big Boy #4014 Steam Train Accelerating and Sanding Flues (8/27/21)
    https://www.youtube.com/watch?v=UYYzhjUzCOU


    Dieselová lokomotiva je od roku 2021 integrální součást sestavy Big Boye a to kvůli brzdění.
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    VACA: Zababa!
    VACA
    VACA --- ---
    Peknej zaber


    Union Pacific 3985 & "Full Throttle" Steve Lee, UP Engineer
    https://youtu.be/ZVcOPIaekOU
    JDAG
    JDAG --- ---
    Albatros ze Slovenska bude od středy k vidění v Lužné, v neděli sveze lidi do Brna - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/albatros-ze-slovenska-bude-od-stredy-k-videni-v-luzne-v-nedeli-sveze-lidi-do-brna-127470/
    JND
    JND --- ---
    Albatros 498.104 na soustruhu v Praze!
    https://www.youtube.com/watch?v=5OaqhMsvTmA
    RSZ
    RSZ --- ---
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    JFM: Ten parní jeřáb je nářez! Frézu stejného typu má tuším muzeum v Lužné, je to ta co léta hnila ve Strančicích. Doufám že projde důstojnou renovací a že jí někdy uvidím točit se.
    JFM
    JFM --- ---
    Trochu to tady vytapetuju úlovky z mojí nedávné cesty do Budapešti.
    Je toho dost, tak sem dám klikací náhledy.

    Železniční muzeum Magyar Vasúttörténeti Park








































    Parní jeřáb a parní sněhová fréza tamtéž






    A nakonec jedna kapotovaná krasavice v Közlekedési Múzeum. Kvůli stísněným prostorám nešla lépe nafotit.



    JND
    JND --- ---
    Dnešní čtyřkolák ... jede z kopce tak nekouří ,ale bylo hezké světlo a barevný podzim ...

    NYKRUK
    NYKRUK --- ---
    Video: České dráhy natočily poctu parním lokomotivám, lásku k „páře“ líčí jako podmanivou nemoc - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/video-ceske-drahy-natocily-poctu-parnim-lokomotivam-lasku-k-pare-lici-jako-podmanivou-nemoc-92147/
    JDAG
    JDAG --- ---
    Věžáček, Kremák, Barča a ... InterJet. ČD v Lužné poprvé ukáží novou soupravu Siemens/Škoda - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/vezacek-kremak-barca-a-interjet-cd-v-luzne-poprve-ukazi-novou-soupravu-siemens-skoda-91585/
    V Lužné se představí například muzejní drezína Tatra prvního generálního inspektora ČSD z roku 1947.

    O nastávajícím víkendu vyvrcholí v muzeu v Lužné u Rakovníka oslavy svátku železničářů celostátním Dnem železnice.

    GODY
    GODY --- ---
    JDAG: jen doplním, že pro fotografování budou vedle sebe v depozitáři NTM v Chomutově, více zde https://muzeum-chomutov.cz/
    JDAG
    JDAG --- ---
    Poslední jízda Papouška. V sobotu pojede v čele vlaku z Lužné do Chomutova
    České dráhy vypraví v sobotu parní vlak z Lužné do Chomutova a zpět. Podívaná s vůní páry bude mít přitom pro příznivce železniční historie hořkou příchuť. Jde o na dlouho poslední příležitost vidět lokomotivu 477.043 (r. v. 1955, ČKD) přezdívanou Papoušek v pohybu vlastní silou. Lokomotiva totiž v provozu končí, potřebuje generální opravu.

    „Dvacet let nebyl vyvázaný. Musí se celý rozebrat a složit, což je proces minimálně na rok a půl. Jenom kotel než nám vrátí z dílny, tak to trvá tři čtvrtě roku,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf Centra historických vozidel Českých drah v Lužné Marek Plochý. Ten dnes také potvrdil, že sobotní jízda bude před odstavením poslední. Kdy (a zda) Papoušek do opravy zamíří, není zatím jasné, před ním má muzeum na seznamu jiné lokomotivy.

    Výlet Papouška Českých drah do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově poskytne železničním fotografům mimo jiné příležitost zachytit dva Papoušky najednou. Ve sbírce NTM je totiž neprovozní lokomotiva 477.060. V rámci fotoakce budou stát lokomotivy vedle sebe.

    Poslední jízda Papouška. V sobotu pojede v čele vlaku z Lužné do Chomutova - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/posledni-jizda-papouska-v-sobotu-pojede-v-cele-vlaku-z-luzne-do-chomutova-89431/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam