• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    WHITESCORPIONietzsche & Schopenhauer - filosofujeme kladivem !
    KAJ
    KAJ --- ---
    JACOB: ...a tohle už je na mě moc. Pojem "nikdy nekončící život" je pro mě racionálně uvažujícího jedince dost absurdní. Záleží na tom, jaký význam ten pojem "život" v té tezi má.
    KAJ
    KAJ --- ---
    JACOB: Musím si to zase osvěžit, už je to dávno, co jsem to studoval a z mé hlavy se tyto vědomosti nenávratně ztrácejí. Imho Eliadeho mýtus o věčném návratu nevyjadřuje linearitu času. Spíš mi to připadá jako cyklický pojetí, což by s Nietzschem celkem slučovalo.
    JACOB
    JACOB --- ---
    'Věčnost není "nekonečností následnosti v čase, nýbrž současným vlastnictvím neomezeného, nikdy nekončícího života."'
    citace z tech textu dole
    JACOB
    JACOB --- ---
    KAJ: Jo, Eliadeho Mytus o vecnem navratu sem cetl, ale imho to vysvetleni je uplne jine, tj. myslim ze nejde o nic vic nez o shodu nazvu. Eliade to [co si pamatuju] vysvetluje jako neustale vraceni se, tj. jako cyklicky cas, kde na pocatku dojde k smazani roku minuleho, ocisteni se a tim smazani "dejin", zatimco Nietzsche odmita linearni cas jako takovy [zase, dle meho chapani], kde neprivileguje zadnou cast "historie", tj. ani vecnost[krestantvi], ani minulost[archaicke spolecnosti]. Resp. privileguje pritomnost, ale to jenom proto ze z ni neni "uniku", coz je snad prave onen absolutni okamzik. Sorry za osklive zjednoduseni, snad chapes o cem mluvim :)

    Ono, Nietzsche o te knizce rekl, ze "je to kniha pro vsechny a pro nikoho". Kazdy si pry v ni najde co by chtel, on ale tvrdi ze malokdo (v jeho dobe pry dokonce nikdo) tam vidi to, co chtel rict. Nam na hodinach trva obvykle celych 90 minut k tomu projit jednu nebo dve stranky, je to docela hutne ;-)
    KAJ
    KAJ --- ---
    JACOB: Díky za info o Koubovi. Ona je FF i v Brně a tam svého času Kouba neučil, tak proto ho neznám ;o)
    Jinak ten věčný návrat...imho zajímavá věc. Četl jsi něco od Mircei Eliadeho? Ten to tam používá v nábožensko-mytologické rovině. Už si přesně nevybavuji, jak vysvětluje to fungování, ale jako doplněk ke studiu Nietzscheho filosofie vcelku zajímavá záležitost.
    A zpět k Zarathustrovi; to je přesně to, co mě na té knize tak baví. Že je ji tak hrozně těžký číst, chápat různý metafory v kontextu a celkově dumat nad tím, jak to sakriš myslel. Navíc je v ní i hodně velká dávka životní moudrosti, tak mě to baví i těmito postřehy. Ale jinak máš naprosto pravdu v tom smyslu, že jako učební materiál k Nietzscheho filosofii je to téměř nepoužitelné.
    JACOB
    JACOB --- ---
    KAJ: Kouba uci na FF (pokud neprestal) a napsal o Nietzschem interpretacni knizku, najdes ji urcite v kazdem normalnim knihkupectvi (vyslo to u Oikoymenh)
    Jo ta prvni cast me taky zas tak nebavila, ty dalsi casti me prisly zajimavejsi :) Vecny navrat vysvetluje prave pozdejsich castech.
    No nihilismus, smrt boha myslim nejvice popisuje v Radostne Vede, zrovna Zarathustra je takova vec, ktera jako ucebni material moc dobre asi slouzit nebude, to je takova trosku jina knizka .. ;) Zcela objektivne uplne nejtezsi ze vsech jeho knih
    KAJ
    KAJ --- ---
    JACOB: Obávám se, že pana Koubu neznám, tudíž se nemůžu vyjádřit k tomu, co jsi psal.
    Mě nejvíce ze článku zaujalo rozebrání pojmu nihilismus, který se v Zarathustrovi neobjevuje, ale je vlastně všudypřítomným elementem a postavy, které v něm vystupují, jsou ve větší či menší míře vnímany právě pod touto optikou. Tomu jsem právě moc nerozumněl a ten článek mi to pomohl osvětlit.
    Jinak pan Krist to napsal na pokračování, tak se ještě podívám na pokračování ;o)
    JACOB
    JACOB --- ---
    KAJ: Hm. No toho autora neznam (Jan Krist), ale musim rict ze se mi jeho interpretace docela zamlouvaji :)
    Specialne interpretace Vecneho Navratu. U nas na fakulte chodim poslouchat prednasky jednoho nejmenovaneho akademika, jehoz vyklad konkretne tohodle tematu mi prijde pri nejmensim sporny.. ;) tak s nim obcas bojuju. Nastesti i Kouba to vyklada myslim dost podobne jako autor techdle clanku
    KAJ
    KAJ --- ---
    Docela zajímavý filosofický článek. Pomohl mi rozklíčovat některé zajímavé momenty, kterým jsem dříve u Nietzscheho nerozumněl. Udělejte si na to klid a čas, není to čtení na 5 minut.
    http://nb.vse.cz/kfil/elogos/history/nihil1.htm
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Uáááá... :o) V tomhle jsem propadal po všech stránkách, myslím tu biologii. Jak to bylo mimo humanitní směr a mělo to něco malinko společného s matikou či chemií, ztrácel jsem se. Btw...Po matuře kam? Mě to zavlálo právě na fildu, ale skončil jsem jako dispečer, takže obchod :o) Není nad "náhodné" děje.
    LICINDA
    LICINDA --- ---
    KAJ: mno, uvidime, treba se k tomu po mature dostanu:) tedka jsem rada kdyz si muzu precist treba Prsateho muze - neco mene narocneho nez fylogeneze druhoustych a acidbazicky deje... :)
    KAJ
    KAJ --- ---
    KAJ: Martin Heidegger celým jménem.
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Vážně? To nevadí. Ano, je to filosof. Zkus si zagooglit a něco si přečíst. Je to ale brutus četba, takže to, co jsem napsal, je jenom hodně zjednodušený výtažek části jeho onto-gnoseologie.
    LICINDA
    LICINDA --- ---
    KAJ: to je zajimava teorie, to se mi libi:) takze filosof? vubec to jmeno neznam.. :(
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Aha, tak takhle jsi to myslela. Stejně v tom ale nechápu ty střípky...osvětlíš mi to prosím?
    Ad Heidegger: Toho si nevšímej, to je jen takový úlet. :o) Byla to reakce na tvoření toho obrazu...myšleno přeneseně ve smyslu žádné střípky Ti nedají dohromady obraz, protože jen on sám bez jakéhokoliv dělení Ti dává celkovou ideu o sobě. Střípek je zase jen střípek a jejich spojení Ti dá dohromady zase jen hromadu střípků, nikdy ne obraz.
    LICINDA
    LICINDA --- ---
    KAJ: aha... mno, zatim jsem zuazila lidi, kteri byli spise vitezi v tom "vztahu" v tom smyslu, ze oni byli ti koncici, ne ukonceni:) takze trochu jinej smysl "vitezstvi" .. btw, Heidegger??....
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Heidegger by s těmi střípky, z nichž se skládá obraz, určitě nesouhlasil. Já pouze nevím, co tím myslíš a jaký myšlenkový pochod Tě k tomu vedl ;o)
    LICINDA
    LICINDA --- ---
    KAJ: tak urcite to ma navaznost ale clovek ze stripku sklada cely obraz, ne? Takze to bylo mysleny i obecne...

    mno, nasla jsem to prosim v mym sesite, kdyz jsem si zpracovavala MO.č.1 :-D
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Ty jo...A já měl za to, že to byl Peršan. Ale ta byla od Indie kousek...Hmm. Kde jsi to našla prosím?
    KAJ
    KAJ --- ---
    LICINDA: Myslím si, že to, jestli prohraje či ne určitě není v moci toho, kdo o to usiluje na druhé straně. To musí dotačný sám...sáhnout si na dno...a pak se od něj odrazit. Tvá poznámka se asi týká nějaké osoby, ke které máš nějaký bližší vztah, že?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam