KAJ: Jo, Eliadeho Mytus o vecnem navratu sem cetl, ale imho to vysvetleni je uplne jine, tj. myslim ze nejde o nic vic nez o shodu nazvu. Eliade to [co si pamatuju] vysvetluje jako neustale vraceni se, tj. jako cyklicky cas, kde na pocatku dojde k smazani roku minuleho, ocisteni se a tim smazani "dejin", zatimco Nietzsche odmita linearni cas jako takovy [zase, dle meho chapani], kde neprivileguje zadnou cast "historie", tj. ani vecnost[krestantvi], ani minulost[archaicke spolecnosti]. Resp. privileguje pritomnost, ale to jenom proto ze z ni neni "uniku", coz je snad prave onen absolutni okamzik. Sorry za osklive zjednoduseni, snad chapes o cem mluvim :)
Ono, Nietzsche o te knizce rekl, ze "je to kniha pro vsechny a pro nikoho". Kazdy si pry v ni najde co by chtel, on ale tvrdi ze malokdo (v jeho dobe pry dokonce nikdo) tam vidi to, co chtel rict. Nam na hodinach trva obvykle celych 90 minut k tomu projit jednu nebo dve stranky, je to docela hutne ;-)