Ve všem tom shonu jsem si vubec nevšimnul, ze v čechách vyšel třetí Holdstock. Čekaní bylo dlouhé, ale stálo za to. Prečtěte si ho, Hloubení je prima :o)
První ilustrace tématizuje snahu odštěpené dětské části psyche udržet vlastní integritu přimknutím se k lidskemu obrazu celosti, zde pars pro toto roseta okna katedraly, chránící chlapce před silami lesa znázorněnými šlahouny útočícími na její kruh. Rozbité okno se opakuje ve vitráži. U země na popukané kamenné podlaze je komplementarní kruhové temné hnízdo Cesmínky reprezentujicí mateřsky princip léčivých vegetativních sil a protiklad Jacka. Prvky v kapitolách kombinují kámen a kořeny tj. stabilizaci a regeneraci.
Druha ilustrace sleduje perspektivu dospěleho, hledajícího cestu k dítěti v katedrále. Těžiště je uprostřed mechanického kruhu majícího původ v obraných mechanismech vědecké Stanice a reprezentuje racionalní přistup dospělé části mysli ve snaze zachovat si integritu a zmapovat prostor lesa. Tento přístup sice chraní proti nevyzpytatelné a proměnlivé síle Jacka stojícího nad kruhem a přehrazujícím cestu ke katedrále, ale zároveň je smrtelný i pro ostatní mytága, na jejichž kostech kruh stoji. Jde o vyjádření patové situace, pro kterou nebylo možné dojít k Alexovi již ve 2. knize. Prvky v kapitolách kombinují motivy stroje, kostí a vzduchu a představují neživotný aspekt racionality ve vzdušném elementu.
Třetí ilustrace je strom masek, klasická světová osa, majicí základ v centralnim stromu Argo, třetí forma Jacka. K setkání dochází na ose spojující horní a spodní světy. Zde jsem si dovolil drobnou uměleckou licenci a posunul motiv od rodinného shledání či přeneseně sjednocení osobnostních částí k tématicky blízkému ale mytologicky vypjatějšímu motivu Odinovské iniciace na větrném stromě. Prvky v kapitolách odkazují k motivům hladiny vody jako roviny mezi dvěma světy a příčné ose, kormidlu.