• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LETTADLOSBĚR LYSOHLÁVEK mykologická poradna
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    KUNDRASA: hroznej ezo xenofobní blábol sns
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BARVY_VLAKY: taky muzes nasazet lokality ke stanicim dalnicni policie a celej projekt zaspamovat.
    HUZWA
    HUZWA --- ---
    mno neco "malo" jeste k te Marii Sabine...

    "...Den poté jsme formálně navštívili curanderu Marii Sabinu, ženu která se díky Wassonově publikační činnosti proslavila. Když se Gordon Wasson v létě roku 1955 stal prvním bílým mužem, který okusil v rámci nočního obřadu posvátné houby, přihodilo se to zrovna v její chýši. Gordon a Maria Sabina se, jako staří přátelé, navzájem srdečně přívítali. Curandera žila stranou od cesty, na úbočí hory která se tyčí nad Huautla. Dům, který byl dějištěm historického sezení s Gordonem Wassonem, vyhořel, pravděpodobně přičiněním rozhněvaných usedlíků nebo závistivého kolegy, protože Maria Sabina prozradila tajemství teonanacatlu cizimcům. V nové chýši, v které jsme se nalézali byl neuvěřitelný nepořádek, který nejspíše nabýval vrchu i ve staré chýši. Chýše byla plná polonahých dětí, slepic a prasat které rochali okolo. Stará curandera měla inteligentní obličej, mimořádně výrazově proměnlivý.
    Viditelně na ní udělalo dojem, když jsme ji vysvětlili, že se nám podařilo uvěznit ducha hub do pilulky. Najednou prohlásila, že je připravena poskytnout nám konzultaci, když jí dáme pilulky k dispozici. Dohodli jsme se na nastávající noc v domě Doňi Herlindy.
    Celý den jsem se potuloval křížem krážem po Huautla de Jimenez, který se rozkládá po obou stranách hlavní třídy na úbočí hor. Poté jsem doprovázel Gordona při jeho návštěvě v Instituto Nacional Indigenista. Tato vládní organizace umožňuje studie a pomáhá řešit problémy chudého obyvatelstva, tj. indiánů. Vedoucí úřadu nám výprávěl o obtížích, které v té době způsobovala v oblasti kávová politika. Prezident Huautla ve spolupráci s tímto úřadech se pokouší odstranit zprostředkovatele výkupu a prodeje kávy, kteří se podílejí na tvorbě výkupní ceny kávy, tak aby byly zvýhodněni producenti kávy z řad indiánů. Tělo vedoucího bylo zmrzačeno následkem úrazu z předcházejícího června. Naše potulka nás později přivedla do katedrály, kterou se rozléhaly gregoriánské chorály. Starý Otec Aragon, s kterým se Gordon dobře znal z předchozích pobytů, nás pozval do sakristie ve které jsme popili sklenici tequily.
    Když jsme se k večeru vrátili domů do Herlindina domu, Maria Sabina už na nás i s celým svým doprovodem vyhlížela. Čekala se svými dvěmi překrásnými dcerami, Apolonií a Aurorou, které aspirovaly na budoucí dráhu curanderos s neteří a přivedla s sebou všechny děti, které s ní žily. Kdykoliv začalo Apoloniino děcko brečet, vytáhla Apolonie prs a nakojila ho. Také přišel starý curandero Don Aurelio, statný jednooký muž zahalený do černobílého vzorovaného pláště, zvaného serape. Na verandě, kde jsme se usadili, jsme byli pohoštěni kakaem a máslovým světlým moučníkem. Vzpomněl jsem si na zprávu ze starodávné kroniky, která popisovala, že před požitím teonanacatlu byl Aztéky popíjen chocotatl.
    Po setmění jsme se přemístili do pokoje v kterém se měl obřad konat. Protože jsme se nemohli zamknout, jediný vhodným prostředkem k zatarasení dveří byla postel. A tak nám zbyl jedině únikový východ do zadní zahrady, který jsme pro případ naléhavé potřeby nechali otevřený. Krátce před půlnocí obřad začal. Do té doby jsme leželi na podlaze,na rohožích z lýčí spali a vyčkávali noční události. Marie Sabina občas vhodila na žhavé uhlíky v měděné misce kousky copalu, díky kterému se zatuchlý vzduch přeplněné místnosti stal snesitelnějším. Vysvětlil jsem curandeře prostřednictvím Herlindy, která se obřadu znovu účastnila jako překladatelka, že jedna pilulka oplývá duší dvou párů hub. (Jedna pilulka obsahuje 5 mg syntetického psilocybinu).
    Když jsme byli všichni připraveni, Maria Sabina přidělila každému přítomnému dospělemu pár pilulek. Poté slavnostně kouřila a vzala si dva páry pilulek, jejichž obsah odpovídal 20 mg psilocybinu. Stejné množství pilulek dala i Donu Aureliu a své dceři Apolonii, kterým mohla být tato dávka jako curanderům přidělena. Aurora dostala jeden pár, stejně tak Gordon. Moje žena a Irmgard dostaly pouze po jedné pilulce.
    Jedno z dětí, asi ve věku deseti let, pro mě za dozoru Marii Sabiny připravovalo šťávu z pěti párů čerstvých listů hojas de la Pastora. Chtěl jsem požít tuto drogu, protože jsem se v San Jose Tenango ze zřejmých důvodů obřadu nezúčastnil.
    Bylo mi řečeno, že , když nápoj připravuje nevinné dítě, je potom obzvláště účinný. Šálek s vylisovanou šťávou byl ještě předtím než se mi dostal do rukou podobně jako při předchozím obřadu, očarován a podkouřen, jak Marií Sabinou, tak i Donem Aureliem.
    Všechny tyto přípravy a také následující obřad se odehrávaly obdobně jako při sezení s curanderou Consuelou Garcia v San Jose Tenangu. Poté co byla dávka rozdána, zhasila Maria Sabina svíčku na oltáři a ve tmě jsme čekali na účinky. Když už téměř uplynula půlhodinka curandera začala něco mumlat a její dcera s Donem Aureliem začali být také neklidní. Herlinda nám překládala a vysvětlovala co špatného se stalo. Maria Sabina říkala, že pilulky neobsahují žádné duchy hub. Probíral jsem tuto situaci s Gordonem, který ležel vedle mě. Bylo nám jasné, že vstřebávání účinné látky z pilulek, které se nejprve musí rozpustit v žaludku, probíhá mnohem pomaleji než u hub, z kterých se část účinných látek uvolňuje a vstřebává sliznicí již při žvýkání. Ale můžete za těchto podmínek podávat nějaká vědecká vysvětlení? Než bychom se pokoušeli o výklad, raději jsme se rozhodli k činu a rozdělili jsme další pilulky. Obě curandery a curandero si každý vzali ještě další pár. Nyní již pozřeli celkovou dávku o obsahu 30 mg psilocybinu. Po další čtvrthodině duch v pilulce začal účinkovat a působil až do svítání. Dcery a Don Aurelio svým hlukovým basovým hlasem vřele odpovídaly na zpěv a modlitby curandery. Blažené, toužebné stenání Apolonie a Aurory, které se ozývalo mezi zpěvem a modlitbou, působilo dojmem, že v této náboženské události spojené s drogovým opojením se pro tyto mladé ženy slučují smyslné sexuální pocity s religií. Uprostřed obřadu se nás Maria Sabina zeptala na naše otázky. Gordon se opět otázal na zdraví své dcery a vnoučete. Obdržel stejně dobrou odpověď jako od curandery Consuely. Matka a dítě byly když se vrátil do New Yorku, skutečně v pořádku, což ovšem není žádným zřejmým důkazem propetických schopností obou curanderas. Přibližně ve stejnou dobu jsem pocítil evidentní účinky hojas, stav zbystřené duševní percepce a intenzifikace prožívání, které avšak nebyly provázeny žádnou známkou halucinací. Anita, Irmgard a Gordon prožívali euforické stavy opojení, které byly okořeněny podivnou, mystickou atmosférou obřadu. Moje žena prožívala vize velmi zřetelných podivných lineárních vzorů.
    Později zůstala oněměle a s úžasem strnule zírat na bohatou oltářní výzdobu starého kostela nedaleko Puebla, v které ropoznala ty samé obrazy a tvary, které tak bohatě viděla v průběhu opojení. Když jsme tento kostel z koloniálního období navštívili byli jsme již na zpáteční cestě do Mexico City. Tyto nádherné kostely mají obrovský kulturní a historický význam, protože na jejich stavbě a výzdobě se podíleli indiánští dělníci a umělci, kteří zároveň do nich vnesli prvky v indiánském stylu. Vědec Klaus Thomas se ve své knize Pamět řízená uměním (Die kunstlich gesteuerte Seele, Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart 1970) zabývá možným ovlivněním mezoamerického indiánského umění vizemi vniklými v opojení psilocybinem.
    Mexický charakter vizí z mého prvního sezení se sušenými houbami Psilocybe mexicana a kresby Li Gelpke zhotovené bezprostředně po intoxikaci psilocybinem mohou též pravdivost této asociace potvrzovat. Když jsme se nad rozbřeskem s Marií Sabinou a jejím doprovodem loučili, curandera říkala, že pilulky jsou stejně silné jako houby a že meni nimi není nijakého podstatného rozdílu. Byl to výraz nejvíce povolané autority, který potvrzoval, že syntetický psilocybin je totožný s přírodním zdrojem opojení. Jako dárek na rozloučenou jsem Marii Sabině věnoval fiólu pilulek psilocybinu. Rozzářeně vysvětlovala naší překladatelce Herlindě že nyní bude moci pořádat obřady i za časů těch ročních období ve kterých houby nerostou.
    Jak jinak bychom mohli ocenit přínos Marie Sabiny, totiž skutečnost, že to byla ona, kdo umožnil cizincům, bílým lidem, zúčastnit se tajemného obřadu a tím je zasvětila do tajů posvátné houby? K jejímu dobru můžeme konstatovat, že tímto činem otevřela dveře jak výzkumům soudobého mexického kultu hub, tak vědeckým, botanickým a chemickým šetření posvátných hub, jejichž výsledkem byl objev cenných účinných látek, psilocybinu a psilocinu.
    Bez této spolupráce by se nejspíše starodávné vědomosti a zkušenosti uchované v těchto tajných obřadech beze stopy ztratily v hloupém pokroku západní civilizace. Z jiného pohledu může být čin curandery hodnocen jako znesvěcení posvátných obyčejů, dokonce až jako zrada. Někteří z jejich krajanů, kteří tento názor zastávali, se jí mstili, včetně činu vypálení jejího domu. Vědecké výzkumy nemohou znesvětit houbový kult. Ale publikace o objevu magických hub vyvolaly invazi hippies a hledačů drog do mazatécké země, kde se mnohdy chovali velmi ošklivě, dokonce až zločinně. Jiným nežádoucím důsledkem byl začátek opravdového přílivu turistů do Huautla de Jimenez, čímž došlo k narušení autenticity prostředí. Právě očitá svědectví a úvahy se velkou částí těší zájmu etnografického výzkumu. Všude kam badatelé a vědci zamíří a objasní pozůstatky vzácně se vyskytujících starobylých zvyklostí, vytrácí se jejich původnost. Tato ztráta je vyvážena větší nebo menší měrou pouze potud, pokud výsledky výzkumů potvrdí trvalou kulturní hodnotu. ..."

    uryvek z : A. Hofmann ; LSD, mein Sorgenkind

    ..ezo vs veda, duch hub vs synteticky psilocybin, kulturni tradice vs moderni clovek.. je tam toho dost na zamyslenou ;)
    bacha na "spiritualni snobismus", takovy to "...sezral jsem houbu, nahledl za oponu, slysel ducha hub a vy vite houby..."
    BARVY_VLAKY
    BARVY_VLAKY --- ---
    LOGO: Mam spíš zkušenost že perníkáři se houbám vyhejbaj. Mapa je k hovnu, stačí bejt ve správnej čas na správnym místě
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LOGO: je a bude to okrajova zalezitost, narozdil od houbareni jedlych hub. zbytecna hysterie
    LOGO
    LOGO --- ---
    PALEONTOLOG: tak já si tak nějak dovedu například nájezdy smažek na houby, podle nějaký mapy. Ale hříbky to nebudou.
    Co tam bude za pár let? Nic. Takže to se jasně vyplatí.
    Kolik ti je, třeba kolem 40?
    Mně když bylo pod 15 20 let, a chodili jsme to sbírat, protože jsme se chtěli zmastit zadarmo, peněz nemaje, tak za mě byl internet, placatý telefony a apky s mapkama v plenkách.
    Teď když budeš mít jakousi mapku, kterou si během pár vteřin stáhne kdokoliv? To je trochu rozdíl, tehdy a teď, nemyslíš?
    Tak buď tak hodnej, a uveď se do kontextu vývoje internetu/společnosti, ušetříš si nepříjemná překvapení.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LOGO: jeste ze se pred 25 lety najezdy fetaku nepodnikaly. no, jezdili jsme a chlubili se, ze zname fleky vsude mozne a brali kamarady a ti dalsi kamose a nikdo nemel kontrolu ani ostych.
    houby to zvladnou, stejne jako zvladly jiny druhy hub najezdu rozezrancu s mapami lokalit v dennim tisku. uved se do kontextu ceskyho houbarstvi, bud tak hodnej :-)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KUNDRASA: "me houby zavolaly.." nezlob se, ale to jsou hrozny kecy. procituj si tripy jak chces, houby skutecne na nikoho volat nemuzou :D jestli nekdo jedl neznamy houby, tak to byl ze 100% debil a ne adept na duchovni cestu, protoze mel sanci asi tak 50:50 ze to neprezije. zadna mystika v tom neni, jen darwinova soutez.
    lidi si svet vykladali ruzne, ale to protoze mu nerozumeli tak, jak muzeme my dnes.
    desakralizaci davam lajk.
    GARGAS
    GARGAS --- ---
    FAEKAL: Hnus. Smazat a zakázat nějaké přiblblé mapy. Už sem s tím prosímtě nelez. Jako sorry ale fakt mě to vytočilo. Hezký den.
    UNIONJAM
    UNIONJAM --- ---
    nemam to overeny, ale podle mě je ještě teplo, pristi tejden podle predpovedi by se mohlo mycelko probrat a dejme tomu do deseti dnu by mohlo zacit i plodit. zkusil bych to teda pristi vikend poprvy. sam to mam tak nejak v planu, zatim jsem v klidu :)
    MR_KEV
    MR_KEV --- ---
    Ahoj, nevíte někdo jak to vypadá u Brna? Je ještě brzo si udělat výlet na Arcany? 😊 děkuju moc
    LOGO
    LOGO --- ---
    KUNDRASA: zas to neber tak "terminálně". Žádná taková mapa nebude. Je to nesmysl. To se dá zařídit.

    Aby pak pěkný místa plundrovali nájezdy nějakejch debilů, který by jinak nenašli ani hovno? V žádným případě. To i kdyby zprovoznili, tak se to rychle zruší. PČR by na to měla jistě svůj názor. Navádění k toxikomanii apod.
    LOGO
    LOGO --- ---
    FAEKAL: sorry, ale to je úplná píčovina. Taky jsem jim to na fb napsal. Tak to je zkopíruju -

    K čemu je tohle vůbec dobrý? Že na ty místa budou podnikat nájezdy "drogových turistů"?
    A z pěkných míst zbydou zplundrovaný paseky?

    Já měl vždy za to, že kdo se snaží, ten flek najde, přes kamaráda atd atd.
    Možná můžete rovnou vypravovat autobusy.

    Také navrhuji vytvořit interaktivní mapku, možná rovnou appku. A můžou tam být nejen fleky a houbama, ale i třeba placy kde se dýluje a tak. Člověk by jen zadal na jakou šmakuládu má zrovna chuť a ono by mu to ukázalo nejbližšího dýlera.

    Možná to není úplně ani podle zákona.
    Koho napadla taková blbost?
    Pak se to rozkřikne, a budou tam jezdit puberťáci a děti třeba?
    K čemu je to vlastně dobrý?

    👎👎👎
    KUNDRASA
    KUNDRASA --- ---
    FAEKAL:
    Mapu do každé rodiny... To není výzkum, ale terminální stádium desakralizace. Co se týká rituálního užívání hub v českých končinách, tak šlo o praxi, která byla po staletí držena v tajnosti a obvykle se odehrávala v čistě soukromé rovině. Kdo byl připraven, tomu houby umožnily, aby je dokázal spolehlivě identifikovat, přestože třeba dosud vůbec netušil o jejich existenci. Mě k sobě zavolaly přes půlku republiky... Závěrem pár bolestných slov Maríe Sabiny, kde označení "cizinec" zároveň slouží i jako přiléhavá metafora:

    "Než přišel Wasson, cítila jsem, že mě svaté děti povznášejí. Nyní už to necítím. Ta síla se zmenšila. Od okamžiku, kdy začali přijíždět cizinci, svaté děti začaly ztrácet svou čistotu. Ztratili svou sílu, cizinci ji pokazili. Od nynějška už nebudou vůbec dobré. Není na to lék."
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    tak prý už se to s kopinatkami opravdu rozjiždí ..

    kdyby chtěl někdo podpořit výzkum a tvorbu interaktivní mapy lokalit ...

    Český anonymní výzkum výskytu lysohlávek
    https://lysohlavky.info/vyzkum/index.php?r=vyzkum&lang=cs

    JAYBEE
    JAYBEE --- ---
    Hoj, nevíte prosim jak to vypadá na táborsku?
    Loni to byla pecka až do začátku listopadu.

    btw. mám furt lonskou sklizeň a už nešlape. řikám si že bych to vzal a roztrousil bych to na místech kde jsem je sbíral, navrátil je domů. nebo snad u sebe na zahradě. má to po roce ještě smysl?
    ACCROCHE
    ACCROCHE --- ---
    Asi můžu s klidem říct, že letošní sezóna začíná :)

    LETTADLO
    LETTADLO --- ---
    Za jak dlouho?

    Přece po prvním nočním mrazíku lidi a končíme s prvním sněhem...
    GARGAS
    GARGAS --- ---
    @OOHN Tady v MS kraji pršelo v neděli a pondělí. Očekávám že příští víkend už by se dalo cosik najít. Jenže je tady jeden háček.. Teploty v noci podle předpovědi neklesnou pod 10° a a to až do soboty, takže těžko říct jestli to poroste. Sleduju FB skupinu a nějací týpci už našli pár hrstí (Brdy a Pelhřimovsko). Od dalšího týdne už se prudce ochladí, takže když se zadaří pořádný déšť, mohlo by se to konečně rozjet na plné pecky :o)
    SKORZ
    SKORZ --- ---
    O víkendu tipuju, že už něco bude u nás na Vysočině. Naposledy jsem našel 5 ks
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam