mno neco "malo" jeste k te Marii Sabine...
"...Den poté jsme formálně navštívili curanderu Marii Sabinu, ženu která se díky Wassonově publikační činnosti proslavila. Když se Gordon Wasson v létě roku 1955 stal prvním bílým mužem, který okusil v rámci nočního obřadu posvátné houby, přihodilo se to zrovna v její chýši. Gordon a Maria Sabina se, jako staří přátelé, navzájem srdečně přívítali. Curandera žila stranou od cesty, na úbočí hory která se tyčí nad Huautla. Dům, který byl dějištěm historického sezení s Gordonem Wassonem, vyhořel, pravděpodobně přičiněním rozhněvaných usedlíků nebo závistivého kolegy, protože Maria Sabina prozradila tajemství teonanacatlu cizimcům. V nové chýši, v které jsme se nalézali byl neuvěřitelný nepořádek, který nejspíše nabýval vrchu i ve staré chýši. Chýše byla plná polonahých dětí, slepic a prasat které rochali okolo. Stará curandera měla inteligentní obličej, mimořádně výrazově proměnlivý.
Viditelně na ní udělalo dojem, když jsme ji vysvětlili, že se nám podařilo uvěznit ducha hub do pilulky. Najednou prohlásila, že je připravena poskytnout nám konzultaci, když jí dáme pilulky k dispozici. Dohodli jsme se na nastávající noc v domě Doňi Herlindy.
Celý den jsem se potuloval křížem krážem po Huautla de Jimenez, který se rozkládá po obou stranách hlavní třídy na úbočí hor. Poté jsem doprovázel Gordona při jeho návštěvě v Instituto Nacional Indigenista. Tato vládní organizace umožňuje studie a pomáhá řešit problémy chudého obyvatelstva, tj. indiánů. Vedoucí úřadu nám výprávěl o obtížích, které v té době způsobovala v oblasti kávová politika. Prezident Huautla ve spolupráci s tímto úřadech se pokouší odstranit zprostředkovatele výkupu a prodeje kávy, kteří se podílejí na tvorbě výkupní ceny kávy, tak aby byly zvýhodněni producenti kávy z řad indiánů. Tělo vedoucího bylo zmrzačeno následkem úrazu z předcházejícího června. Naše potulka nás později přivedla do katedrály, kterou se rozléhaly gregoriánské chorály. Starý Otec Aragon, s kterým se Gordon dobře znal z předchozích pobytů, nás pozval do sakristie ve které jsme popili sklenici tequily.
Když jsme se k večeru vrátili domů do Herlindina domu, Maria Sabina už na nás i s celým svým doprovodem vyhlížela. Čekala se svými dvěmi překrásnými dcerami, Apolonií a Aurorou, které aspirovaly na budoucí dráhu curanderos s neteří a přivedla s sebou všechny děti, které s ní žily. Kdykoliv začalo Apoloniino děcko brečet, vytáhla Apolonie prs a nakojila ho. Také přišel starý curandero Don Aurelio, statný jednooký muž zahalený do černobílého vzorovaného pláště, zvaného serape. Na verandě, kde jsme se usadili, jsme byli pohoštěni kakaem a máslovým světlým moučníkem. Vzpomněl jsem si na zprávu ze starodávné kroniky, která popisovala, že před požitím teonanacatlu byl Aztéky popíjen chocotatl.
Po setmění jsme se přemístili do pokoje v kterém se měl obřad konat. Protože jsme se nemohli zamknout, jediný vhodným prostředkem k zatarasení dveří byla postel. A tak nám zbyl jedině únikový východ do zadní zahrady, který jsme pro případ naléhavé potřeby nechali otevřený. Krátce před půlnocí obřad začal. Do té doby jsme leželi na podlaze,na rohožích z lýčí spali a vyčkávali noční události. Marie Sabina občas vhodila na žhavé uhlíky v měděné misce kousky copalu, díky kterému se zatuchlý vzduch přeplněné místnosti stal snesitelnějším. Vysvětlil jsem curandeře prostřednictvím Herlindy, která se obřadu znovu účastnila jako překladatelka, že jedna pilulka oplývá duší dvou párů hub. (Jedna pilulka obsahuje 5 mg syntetického psilocybinu).
Když jsme byli všichni připraveni, Maria Sabina přidělila každému přítomnému dospělemu pár pilulek. Poté slavnostně kouřila a vzala si dva páry pilulek, jejichž obsah odpovídal 20 mg psilocybinu. Stejné množství pilulek dala i Donu Aureliu a své dceři Apolonii, kterým mohla být tato dávka jako curanderům přidělena. Aurora dostala jeden pár, stejně tak Gordon. Moje žena a Irmgard dostaly pouze po jedné pilulce.
Jedno z dětí, asi ve věku deseti let, pro mě za dozoru Marii Sabiny připravovalo šťávu z pěti párů čerstvých listů hojas de la Pastora. Chtěl jsem požít tuto drogu, protože jsem se v San Jose Tenango ze zřejmých důvodů obřadu nezúčastnil.
Bylo mi řečeno, že , když nápoj připravuje nevinné dítě, je potom obzvláště účinný. Šálek s vylisovanou šťávou byl ještě předtím než se mi dostal do rukou podobně jako při předchozím obřadu, očarován a podkouřen, jak Marií Sabinou, tak i Donem Aureliem.
Všechny tyto přípravy a také následující obřad se odehrávaly obdobně jako při sezení s curanderou Consuelou Garcia v San Jose Tenangu. Poté co byla dávka rozdána, zhasila Maria Sabina svíčku na oltáři a ve tmě jsme čekali na účinky. Když už téměř uplynula půlhodinka curandera začala něco mumlat a její dcera s Donem Aureliem začali být také neklidní. Herlinda nám překládala a vysvětlovala co špatného se stalo. Maria Sabina říkala, že pilulky neobsahují žádné duchy hub. Probíral jsem tuto situaci s Gordonem, který ležel vedle mě. Bylo nám jasné, že vstřebávání účinné látky z pilulek, které se nejprve musí rozpustit v žaludku, probíhá mnohem pomaleji než u hub, z kterých se část účinných látek uvolňuje a vstřebává sliznicí již při žvýkání. Ale můžete za těchto podmínek podávat nějaká vědecká vysvětlení? Než bychom se pokoušeli o výklad, raději jsme se rozhodli k činu a rozdělili jsme další pilulky. Obě curandery a curandero si každý vzali ještě další pár. Nyní již pozřeli celkovou dávku o obsahu 30 mg psilocybinu. Po další čtvrthodině duch v pilulce začal účinkovat a působil až do svítání. Dcery a Don Aurelio svým hlukovým basovým hlasem vřele odpovídaly na zpěv a modlitby curandery. Blažené, toužebné stenání Apolonie a Aurory, které se ozývalo mezi zpěvem a modlitbou, působilo dojmem, že v této náboženské události spojené s drogovým opojením se pro tyto mladé ženy slučují smyslné sexuální pocity s religií. Uprostřed obřadu se nás Maria Sabina zeptala na naše otázky. Gordon se opět otázal na zdraví své dcery a vnoučete. Obdržel stejně dobrou odpověď jako od curandery Consuely. Matka a dítě byly když se vrátil do New Yorku, skutečně v pořádku, což ovšem není žádným zřejmým důkazem propetických schopností obou curanderas. Přibližně ve stejnou dobu jsem pocítil evidentní účinky hojas, stav zbystřené duševní percepce a intenzifikace prožívání, které avšak nebyly provázeny žádnou známkou halucinací. Anita, Irmgard a Gordon prožívali euforické stavy opojení, které byly okořeněny podivnou, mystickou atmosférou obřadu. Moje žena prožívala vize velmi zřetelných podivných lineárních vzorů.
Později zůstala oněměle a s úžasem strnule zírat na bohatou oltářní výzdobu starého kostela nedaleko Puebla, v které ropoznala ty samé obrazy a tvary, které tak bohatě viděla v průběhu opojení. Když jsme tento kostel z koloniálního období navštívili byli jsme již na zpáteční cestě do Mexico City. Tyto nádherné kostely mají obrovský kulturní a historický význam, protože na jejich stavbě a výzdobě se podíleli indiánští dělníci a umělci, kteří zároveň do nich vnesli prvky v indiánském stylu. Vědec Klaus Thomas se ve své knize Pamět řízená uměním (Die kunstlich gesteuerte Seele, Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart 1970) zabývá možným ovlivněním mezoamerického indiánského umění vizemi vniklými v opojení psilocybinem.
Mexický charakter vizí z mého prvního sezení se sušenými houbami Psilocybe mexicana a kresby Li Gelpke zhotovené bezprostředně po intoxikaci psilocybinem mohou též pravdivost této asociace potvrzovat. Když jsme se nad rozbřeskem s Marií Sabinou a jejím doprovodem loučili, curandera říkala, že pilulky jsou stejně silné jako houby a že meni nimi není nijakého podstatného rozdílu. Byl to výraz nejvíce povolané autority, který potvrzoval, že syntetický psilocybin je totožný s přírodním zdrojem opojení. Jako dárek na rozloučenou jsem Marii Sabině věnoval fiólu pilulek psilocybinu. Rozzářeně vysvětlovala naší překladatelce Herlindě že nyní bude moci pořádat obřady i za časů těch ročních období ve kterých houby nerostou.
Jak jinak bychom mohli ocenit přínos Marie Sabiny, totiž skutečnost, že to byla ona, kdo umožnil cizincům, bílým lidem, zúčastnit se tajemného obřadu a tím je zasvětila do tajů posvátné houby? K jejímu dobru můžeme konstatovat, že tímto činem otevřela dveře jak výzkumům soudobého mexického kultu hub, tak vědeckým, botanickým a chemickým šetření posvátných hub, jejichž výsledkem byl objev cenných účinných látek, psilocybinu a psilocinu.
Bez této spolupráce by se nejspíše starodávné vědomosti a zkušenosti uchované v těchto tajných obřadech beze stopy ztratily v hloupém pokroku západní civilizace. Z jiného pohledu může být čin curandery hodnocen jako znesvěcení posvátných obyčejů, dokonce až jako zrada. Někteří z jejich krajanů, kteří tento názor zastávali, se jí mstili, včetně činu vypálení jejího domu. Vědecké výzkumy nemohou znesvětit houbový kult. Ale publikace o objevu magických hub vyvolaly invazi hippies a hledačů drog do mazatécké země, kde se mnohdy chovali velmi ošklivě, dokonce až zločinně. Jiným nežádoucím důsledkem byl začátek opravdového přílivu turistů do Huautla de Jimenez, čímž došlo k narušení autenticity prostředí. Právě očitá svědectví a úvahy se velkou částí těší zájmu etnografického výzkumu. Všude kam badatelé a vědci zamíří a objasní pozůstatky vzácně se vyskytujících starobylých zvyklostí, vytrácí se jejich původnost. Tato ztráta je vyvážena větší nebo menší měrou pouze potud, pokud výsledky výzkumů potvrdí trvalou kulturní hodnotu. ..."
uryvek z : A. Hofmann ; LSD, mein Sorgenkind
..ezo vs veda, duch hub vs synteticky psilocybin, kulturni tradice vs moderni clovek.. je tam toho dost na zamyslenou ;)
bacha na "spiritualni snobismus", takovy to "...sezral jsem houbu, nahledl za oponu, slysel ducha hub a vy vite houby..."