• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Hledání cesty k novému autorovi je vlastně dost napínavé. Někdy člověk vykolejí na jednom verši či básni a je na roky odvrácen.
    MICHAEL_ALEXA
    MICHAEL_ALEXA --- ---
    NATASHA: Faktum je, že já jsem se k Hruškovi dostal přes "naživo" - přes ty jeho čtené Obývací nepokoje - a taky mám pocit, že pronikání k němu bylo o to snazší...
    UBIK
    UBIK --- ---
    NATASHA: To rád slyším, neb jednou jsem Hrušku slyšel v místě jeho (a mého) bydliště a najednou jeho texty promlouvaly podivně cize a příliš pateticky. Ale musím poznamenat, že jsem tehdy přišel po začátku a musel odejít před koncem.
    Je to jinak jeden z mála lidí, který dokáže vystihnout nepatetickou patetičnost Ostravy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A tu báseň, ve které Hruška popisuje, jak dva chlapečkové na ulici spolu v dialogu probírají strategické postupy při jakési počítačové hře (představujíce si zřejmě přitom přesné obrazy i děje), tu prostě musíme nějak někde splašit, protože to je naprostá lahůdka.
    Pravda, když to čte autor naživo, tak je to zřejmě daleko větší pařba. Ale stejně.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Moc pěkně napsané. Teprve teď doopravdy lituji.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ke včerejšímu čtení Petra Hrušky ve Fra:

    Víte, kdo jste tam nebyli, přišli jste podle mého názoru opravdu o hodně.
    Petr Hruška je autor, ve kterém se pozoruhodně spojuje kvalita autorská s kvalitou lidskou. Alespoň tak působí na mě. Ve svých básních vypráví o věcech samozřejmých, o každodennosti, ale tak, že by se člověk hned smál, hned plakal - jak si autor zamane.
    A je v tom všem taková nějaká vřelost... A navíc i nadhled nad sebou samým, nad člověkem i básníkem, což je velmi vzácné.

    A když si tak včera dramaturgicky promyslel (samozřejmě tedy nevytváří to kouzlo nahodile...) svoje čtení jako kombinaci textů osmiletého Petra Hrušky, který se již v té době projevoval jako veskrze geniální pozorovatel, a básní současného Petra Hrušky o rodině a dětech, vezl nás mezi radostí a dětskou průzračností a nezamýšlenou naivitou, a dospělým vnímáním světa - místy bolestným, místy odhalujícím roztomilé absurdity, a pak zas hruškovsky laskavým...

    A já jsem tam seděla a poslouchala a smála se uvnitř i nahlas a myslela jsem na to, že není nic důležitějšího - jakkoliv přepjatě to možná zní.

    UBIK
    UBIK --- ---
    Nelpím na prvním vydání, neb Zimohrádek je slast číst v obou °)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Případně je navštěvují oslové. Únik knih do Prahy je každopádně značný.
    MICHAEL_ALEXA
    MICHAEL_ALEXA --- ---
    Zimohrádek v prvním vydání za dvacku.
    Brněnské antikvariáty jsou ňuňuňu.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    UBIK: No právě.:(
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Proti věčným pochybnostem, zda nám to stojí za to:

    Nové umění a nová krása jest proto vždy vášnivě oddána přítomnosti a víc: jest vlastně jedinou přítomností, nejplnější, nejskutečnější a nejpravdivější skutečností, která jest. Mimo ni jest všecko tok, pohyb a klam: ona jediná stojí v centru spojena podzemní tepnou se srdcem a osou života. Neboť tím liší se podstatně umělec-tvůrce od člověka reprodukce, od člověka průměru a prostřednosti: kdežto průměrný člověk živoří stále z minulého a v minulém, připíná, spojuje, váže a našívá pracně a nešťastně svůj život podle vnějších kritérií paměti a logiky a sestavuje tak vlastně podle cizích, nesvých vzorců stále ani ne svoje dojmy - nýbrž jen ozvuky cizích dojmů - tvořivý duch jediný a sám žije intenzívně plný a skutečný život, bez prostředníků logiky, paměti a abstrakce, život zmnožený a stupňovaný, plný a z první ruky v jediném zjevení smyslů.
    Člověk reprodukce živoří vedle něho jakýsi strašidelný fantomatický pseudoživot, jakousi ironickou dřímotnou můru, kterou nedovede setřást, jakýsi položivot vysátý a odkrevený na schéma, larvu a šablonu. Tvořivý duch sám a jediný obrozuje se neustále z pramenů věčnosti a ve chvíli, kdy se přestane obrozovat, kdy ztratí schopnost nekonečného rozvoje - tento největší talent génia - je psáno nad ním mene tekel a je zvážen a spočten na smrt.


    F. X. Šalda, O poezii; Československý spisovatel, Praha 1970, str. 20.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Pěkný posun. Ano. Přesně.
    UBIK
    UBIK --- ---
    NATASHA: ...kolik z nich knihou ráno nabíralo vajíčka v posteli...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    UBIK: Souhlasím.
    Je zvláštní, když si představuju - kolik rukou přede mnou, kolik prožitků z četby přede mnou...bylo.
    UBIK
    UBIK --- ---
    RICARDERON: Náhodou jsem si teď v Klementinu zapůjčil Ajvazovu Vraždu v hotelu Intercontinental a její salátová podoba podivným způsobem podtrhla magický obsah. Tedy knihovní mrzáčci mají své kouzlo, si myslim.
    Termíny jsou potíž vždy.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    http://www.aukro.cz/show_item.php?item=956499622
    Kdyby někdo neměl...

    Jinak ke Kemi - já taky nechodím do knihovny. Lidi tam mrzačí knihy. Jak čtenáři, tak personál. To, co s nimi dělají, aby přežily všechny ty salámy, které na ně lidé doma kydají, je nedůstojné (i když funkční). Knihovnu berou pouze jako instituci setkávání. A i tak se v ní necítím dvakrát dobře.

    Pak je tu ještě jeden aspekt - nejsem schopen vracet knihy včas. Ne že bych si je chtěl nechat, ale prostě nesnáším termity.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Tyto položky reality moje představa přirozeně neobsahovala.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Bohužel bezdomovci jsou touhle dobou fakt dost opruz.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Já bych v knihovně nejradši bydlela. V noci... představuju si, jak bloumám mezi regály...
    UBIK
    UBIK --- ---
    Mám rád knihovny na čtení čehokoli (hlavně cizích novin!), nejen knih odtamtud (MK centrála, Smíchov, ale i Žižkov a Vinohrady). Navíc tam nejsou slyšet auta, čas pomalu teče (hlavně v dětském oddělení) a dostanete začasté čaj či nějakou podobnost. Vůbec nejlepší jsou knihovny s volným výběrem, kde je možno proplouváním strávit celé dny - tím "trpím" od sídlištní knihovny s příručkami SSM ve Výškovicích po univerzitní knihovnu v Kostnici (a tak trpím v NK). Krom toho ohmatané knihy mají něco do sebe. Obvzláště to (magicky) platí o básnických kusech. Došel jsem časem dokonce k názoru, že kniha, kterou si nekoupím, ale jen přečtu, mi spíše zůstane v hlavě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam