• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    HANNA
    HANNA --- ---
    to se mi líbí!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: OK. Budeme tedy doufat.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: slyšeli jste jedno z posledních slov z vinohrad, tak si toho važte
    NATASHA: detaily nejsou irelevantní, což snadno zjistí každý, kdo si bude myslet, že mezi relativní rovinkou z jiřáku a krpálem z krymské není žádný rozdíl :-)

    a psát může člověk jen to, co ví.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NATASHA: ;) Vyřídím!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BUBLINKY: Což je vynikající. Takže už je jasné, že to bude sraz vysoce kvalitní.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Bublinky dorazí i se svou drahou polovičkou.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Typicky se zaměřuje na irelevantní detaily, ale jestli dorazí, nenapíše, žánop?!?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Budiž.



    Slyšeli jste Slovo z Vinohrad.
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    A možná úplně nejblíž je zastávka Krymská. :)
    FIN
    FIN --- ---
    jiřák do 5 minut pěšky
    mírák do 10 minut pěšky
    flora 10+ minut pěšky, spíš 15
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: rád bych upozornil, že mnohem blíže než flóra je jiřího z poděbrad anebo i ten mírák
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Drazí, v pátek bude další významná básnická seance. Od 19.00 do blíže neurčeno.
    Tentokrát opravdu v Kafárně, Bezručovy sady 1, Praha 2 - Vinohrady.

    Uvidíme, zda bude potopa světa, snad ne, tedy bychom mohli být na zahrádce.

    Doporučuji dorazit metrem na Floru a pak pěšky, neboť (nepletu-li se), tramvaje stále nejezdí?
    Anketu nevyhlašuji, anžto termín je jasný, ale uvítám, budete-li hlásit příchod (sem). Díky.

    P.S.: Očekává se, že se nebude rozebírat pouze, kdo je blázen či psychopat, ale dojde na básně, takže, jako obvykle, pokud jste četli něco zajímavého, račte vzít s sebou. Též pokud chcete nabídnout či prodat duplicitní knihy aj.
    NECECH
    NECECH --- ---
    PETR36: pekny ulovek, ale nechapu tve vzruseni
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    PETR36: Mám z toho husí kůži.
    PETR36
    PETR36 --- ---
    Díky, přátelé, že to se mnou sdílíte. Nemůžu se od toho ani odloučit, tři hodiny jsem to nepustil z ruky... Navic s vědomím Františčina bolavého osudu. Výbor končí básní Zivot básníka. To Florian nemohl vybrat líp. Já snad dnes ani neusnu.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    PETR36: Óóó. Ty šťastlivče. To je hezké, velice.
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    PETR36: gratuluju! :-) paráda, krása!
    PETR36
    PETR36 --- ---
    Sorry, tohle musím někomu říct! Dneska jsem měl neuvěřitelnou kliku, pořád se z toho nemůžu vzpamatovat. Nové Butovice, Antikvariát Nika. Jdu tam pro jednu odbornou knížku, spíš ze zvyku se zastavím ještě u poezie. Hledám pochopitelně Nezvala. Je tu pár tradičních výborů s absurdně přetaženým nákladem, pár izolovaných svazků Díla. Z 20. a 30. let samozřejmě nic. Ze sentimentu aspoň zalistuju Očima milenek. Je to můj iniciační výbor, v něm jsem se někdy v hloubi 80. let s Nezvalem poprvé potkal.

    Jak se ty stránky odzadu míhají, na zlomek vteřiny zahlédnu na vakátu rukou psaný text. Oči milenek jsou z roku 64, Nezval byl 6 let po smrti, takže jeho dedikace to být nemůže. Přesto se k tomu listu vracím s rostoucím neklidem. A právem, lidi, právem! Je tam věnování Dr. Františku Koukbkovi od „Fafiny Nezvalové“. Pár Mistrem podepsaných knížek už doma mám, ale podpis jeho ženy vidím poprvé v životě. Zaplatím směšných osmdesát korun a odnáším si poklad. Pořád nemůžu uvěřit, že to mám v aktovce!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Hmmm, ono to není blbé jako úvaha, blbé je jen to, že ho tam zakomponovala, aniž ví, a srazila ho přitom na úroveň těch ostatních parazitujících popíkářů.

    Ani já zatím nevím, co přesně z BVÚ vypadlo, nemohu tedy chválit ani hanět. Leč chápu, že měl potřebu se ohradit proti "kritikovi", který ho takhle šmahem přidal do guláše.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: A originál čtlas?

    IMAGINÁRNÍ POKRAČOVÁNÍ ANEB BOOKS REVIVAL
    bez servítků

    Kdo sleduje „remejkové“ vývojové trendy v současné literatuře, ví, že snah osvojit si některý z nich a postavit se tak do fronty na téměř jistý čtenářský úspěch stále přibývá. Ona je to sice svým způsobem dosti zjevná příživa na slavném jménu, dlouhými lety prověřeném tématu či neopakovatelném nápadu, ale budiž. Filmaři přece „remejkují“ už dávno, dýdžejové mixují postahovanou hudbu jako zběsilí už také nějaký ten pátek, tak proč bychom se měli durdit, vykročí-li tímto směrem i spisovatel.
    Mezi literární „remejkové“ trendy patří nejen trend převyprávěcí, kterému jsem se podrobněji věnovala ve Tvaru č. 11/2011 (str. 11), ale také trend tzv. imaginárního pokračování. Ten frčí zejména u rozsáhlých románů povětšinou ženských autorek, přičemž o onu nastavovanou kaši se až na výjimky starají taktéž povětšinou dámy. A tak při letmém pátrání po dílech tohoto typu lze narazit například na Scarlett (Naše vojsko, 1992) Alexandry Ripleyové, což je, jak jistě víte, nastavovaný Jih proti Severu od Margaret Mitchellové, či na Rebečin příběh (Ikar, 2003) z pera Sally Beaumanové, který je zase jen dalším rozvinutím románu Mrtvá a živá od Daphne du Maurierové. V kurzu jsou i knihy Jane Austenové, do nichž jako vůbec první šla Sybil Grace Brintonová, která „ve fascinujícím vyprávění plném šťastných i bolestných lidských příběhů, naplněných i zmařených lásek a nevinných i zlovolných intrik rozvíjí osudy postav známých ze šesti austenovských románů“ – jak se lze dočíst v anonci na její dílko Pýcha, předsudek a namlouvání (Daranus, 2010). Do Austenové – jakožto genderové výjimky potvrzující pravidlo – zabrousil také mistr pera (či spíše kompu) Seth Grahame-Smith, jehož kniha Pýcha, předsudek a zombie (Mladá fronta, 2012) posunula původní předlohu mezi horory.
    Ony jsou to vlastně takové knižní revivaly, které podobně jako revivaly hudební brnkají na nostalgickou strunu kdesi v nás a umožňují nám prožít opakovaně to, co jsme prožívali při konzumaci originálu. Chceme si znovu zabrečet, zatrsat, zašílet – a je nám fuk, že jsme kvůli tomu sestoupili o pár levelů níž. Stejně jako je to fuk výrobcům revivalů, které na celé věci zajímá především ekonomický profit.
    A tak když ke mně nedávno doputovala informace, že Bohuslav Vaněk-Úvalský vydává svůj čapkovský remake nazvaný Bílá nemoc 2013, nevyvolalo to ve mně sebemenší pocit překvapení. Přestože až dosud „remejkoval“ jen svá vlastní díla, šťouravým prozíravcům, k nimž se dovolím počítat, bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy se díky své oprašovací zálibě či potřebě pustí i do klasiky. Aniž bych se pídila po tom, zda tento remake pojal jako převyprávění, imaginární pokračování, či vynalezl nějakou úplně novou „remejkovou“ formu, nezbylo mi, než si přiznat, že jsem jako obvykle zaspala dobu. Ale snad ještě není vše ztraceno. Kašlu na klasiku, vždyť „zremejknout“ se dají i současní autoři a může to jet pěkně vedle sebe – tak jako vedle sebe existovali (a vydělávali) například Banjo band Ivana Mládka a Děda Mládek Ilegal Band. Nejlepší bude vrhnout se na ty oceněné. Co třeba na Petru Soukupovou a na její někdejší „besťák“ K moři? (Věřím, že Patrik Linhart, velký fanoušek Soukupové a strážce jejího dobrého jména, by mi to dovolil.) Remake K moři by mohl nést název Petřin příběh a jako správné imaginární pokračování by se odehrával pod mořskou hladinou v luxusně vybavené ponorce a la Nautilus, přičemž čtenář by byl po celou dobu udržován v očekávání, že možná přijde i kapitán Nemo… Anebo co takhle na čerstvého držitele Ortenovky Vratislava Maňáka (nic ve zlém, milý kolego) a na jeho povídkový soubor Šaty z igelitu? Takové Šaty z igelitu a zombie – to by přece vůbec nemuselo být špatné.

    Svatava Antošová
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam