• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    FIN
    FIN --- ---
    pardon, mluvit prostě se nenosí - oprava:

    tak potom nám vážně nastává situace pohříchu netriviálně komplikovaná a ne zcela uspokojující, snad by se dalo říci nepříliš uspokojivá s možným přesahem do jisté chudosti idejí a zkonkretizování vyjádření, jež ubíraje se v mlžných nepevných obrysem neustálých pochybností zapříčiněných nikoliv jasnějšími mantinely, může snad klesati k neuspokojivosti výrazné až veliké...

    takhle to říkám správně, jak bych jako současná česká poezie správně měl? :-D
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: jinak s těmi kritérii je to složité, to bych zas byl opatrný. jak víme, změřit a zvážit se to nedá. ale přesto... lze alespoň říci, že některé básně dobré nejsou a proč nejsou, že jim to či ono chybí. že musí umět + ještě mít nápad + ještě mít styl +... a tak dále. ale hergot když se ani to neřekne, tak potom je to fakt v prdeli.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: "Mluvit prostě se v oboru moc nenosí"
    - jo. to je možná ta chyba. místo aby se *něco říkalo*, tak se hrozně složitě žvaní *nic*. snažím se to říci už nějakou dobu. a proto sakra je tak dobrej šanda, bystrov, kubánek a další a naše milé literární kruhy přitom objevují kubánka 10 let ke své hanbě. on měl vážně jinak sprosťák bukovský pravdu...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Mně nevadí slovník a terminologie. Mluvit prostě se v oboru moc nenosí, to člověk vidí u básnivého jazyka recenzí (výsledek trudné reality, ve které básníci recenzují se navzájem).

    Mě spíš mrzí, že Heinrichová relativizuje svůj editorský názor důrazem na subjektivitu, subjektivitu... Přála bych si, aby uměla říct, co je pro ni dobrá báseň. Aby uměla pojmenovat svá kritéria.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: Zatraceně, to je hodně slibný canc. Že bych si to pustila?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Poezie klokotá všude... pomoc...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    První cca 4 minuty jen rozebírali relativitu "roku 2013"... :(
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Co to tam ta pani, proboha, žvaní? Svatá prostoto! :-o
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Poslechni si tu NEJbásňoidní Liberaturu a poté se diagnostikuj v oblasti tendencí.

    P. S.: Maeror, jsem si jistá, Tě nechtěl urazit.

    P. P. S.: Nemá. Nic takového on nemá!
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: no rozhodně jsi mě přinutil se zamyslet nad tím, proč již pár posledních let sám píši povětšinou nudné odpady :-)
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: já mám neo(neo)klasicistní tendence? holy mother fucking yoda and shit! ani nevím, co to vlastně je...?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Zlatá jistá Srbová ;-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Vzdávám se možnosti debatovat. O neo(neo)klasicistních tendencích v současné české poezii nevím zhola nic, byl bych záhy rozcupován.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A koho nebude bolet ucho po níže uvedeném, může si následně poslechnout jistou Srbovou:

    http://www.rozhlas.cz/...liberatura/_zprava/jitka-srbova-zenska-lyrika-je-jenom-vysvetlivka--1309930
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Vzhledem k obsáhlosti debaty na téma bych navrhovala, abyste si poslechli Liberaturu, která je NEJ básním přímo věnovaná. Hosté: Heinrichová, Stöhr.

    http://www.rozhlas.cz/...ura/_zprava/nejlepsi-ceske-basne-2013-uroda-dobre-poezie-pokracuje--1286476
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: napřed k bodu 2:

    no, za to již mohou typicky "malé české poměry", respektive ona závist k úspěchu, který se u nás doma neodpouští - takže zatímco já bych považoval za normální pocit zhruba "jaká čest - sice je to práce, ale byl jsem poctěn tím, že budu jeden z těch, co budou vybírat do výběru, to už je + u jména", my se raději musíme zamyslet nad "ó bože, chci já za to vůbec nést odpovědnost? a co místní rybníčky? co ty řeknou?", takže, vzato kolem a kolem, je to zase jako se vším a za to, že takové lidi budeš těžko hledat, nese vlastně odpovědnost volič takže ta parta remcajících malých rybníčků. sami si mohou za to, svým debilním přístupem, že se pak těžko hledají lidi, co nám udělají lepší tu ročenku, co na ni právě remcáme, že ji lepší chceme :-)

    ad bod 3: poezie nikoho nezajímá. snad jen, když se básníci fackují, ale vsadím se, že ani kvůli tomu se všeobecně víc výtisků sbírek neprodá - tedy ne těm, co ji stejně normálně nekupují. takže na tento faktor se, kefalín, môžme co? vysrať.

    ad bod 1: pořád totéž. ano, klidně můžeme. když vydáme "nejlepší básně za rok", je:
    a) myslícímu člověku jasné, že jelikož nejdou vážit a měřit, tak subjektivně nejlepší dle vybraných vybírajících
    (a otázka tedy vůbec nikdy nezní, zda to tak nazvat, jako spíše "a letos ti vybírající vybrali dost slabotu- to fakt nic lepšího nebylo anebo je třeba poněkud občerstvit kolektiv?")
    a b) blbcům to jasné není, jenže těm to nevysvětlíš, když tak jednoduchou věc nechápou.
    takže přesně podle vzoru
    "je vrcholně blbé přepisovat pipi dlouhou punčochu a namísto 'její tatínek byl černošský král' nově a korektně měnit klasiku na 'její tatínek byl král etnických obyvatel ostrova'"
    což nikdy NIC nevyřeší a nevyřešilo
    je naprosto namístě vydávat výbor "nejlepší česká poezie za rok ...." a namísto marných úvah "můžeme ji tak nazvat? opovážlivě?" a "co řeknou tamhleti z té revue a tadyti z tamté revue?" se radši postarat, abychom se s tím kolektivně odsrali a výsledek stál alespoň za něco.

    a dokud se debilní domácí myšlení, kterés tak výstižně právě ilustroval, můžeme si za slabý výběr sami - není to tím, že je nemožný, je to tím, že my jsme nemožní. (kde my = naše domácí české poetické rybníčky.)

    a taková je celá prostá pravda. howg, jdu si opéct veverku.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    FIN: Stejně si myslím, že si rozumíme ;-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    FIN: Souhlas. Ale nejde přece o to, zda lze poznat dobrou poezii, nýbrž o to, zda vyhlašovat poezii nejlepší. Jestli tak ten přiznaně subjektivní výběr, tvářící se navenek svým názvem objektivně, vůbec prezentovat. Jestli se vnější forma (obal) shoduje s obsahem. A jak se té shodě aspoň co nejvíc přiblížit.

    FIN: Opět souhlas. Porota, komise, redakce nebo prostě jakákoli širší shoda by snad ty úplné tuky úlety eliminovala. Rozhodně úspěšněji než model "předžvýkání editorem - hledání ještě poživatelně vypadajících soust poetickým arbitrem". Jenže já prostě pochybuji, že se každoročně takové práci obětuje x (Kolik vlastně? Pět? Šest? Víc?) lidí, kteří by to vzali zodpovědně a chtěli svým jménem ručit za kolektivní dílo ovlivnitelné jen do určité míry. Navíc při vztazích v místním poetickém rybníčku a všech těch ozvěnách a reakcích a fackách a partičkách z lokálních pískovišťátek. (Marně přemýšlím, zda jsem vůbec někdy viděl - lhostejno zda domácí či zahraniční - ročenku, výbor nebo výběr z básní, redigovaný kolektivem.)

    A beztak nad tím vším neonově bliká obchodní zájem na jisté míře oněch kontroverzí, které se kolem NEJ vždycky vynoří. Zbav se jich a prodá se daleko méně výtisků. Ó, svatá hrůzo, třeba je velrybí tuk jen ďábelsky rafinovaná past utajeného záměru!
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: ale musíme si ujasnit jednu věc: jistě, že poezii nelze měřit, a jistě, že výběr i objektivnějšího jedince je ještě pořád subjektivní. ale abych rovnou odpáral imho zcela marnou a zbytečnou rovinu "lze tedy vůbec?", odkáži na to, co jsem napsal už před pár lety a imho to v přenesené rovině platí úplně stejně: [ AUTORSKÁ POEZIE * ] kde začínáme "1. Neexistuje přesná a všeobjímající definice toho..." a pokračujeme bodem 2 a 3 odkazovaného vyjádření. ačkoliv poezii změřit nelze a jsme na konci věcí vždy alespoň trochu subjektivní, lze - a taková jest má víra, protože dokázat to nemohu. právě kvůli té neměřitelnosti :-)
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: základní logika říká, že těch x lidí, když každý sleduje něco, spíš podchytí to něco více kvalitní z toho něčeho ze všeho, co asi tak přečtou. na magora, co sám přečte fakt všechno, prostě nevěřím. jistě, výsledek být špatný může taky. stejně jako škola nezaručuje inteligenci - jen ten potenciál zvětšuje. ale že výsledek bude perfektní, to jsem netvrdil. jen předpokládám, že spíš bude lepší.

    asi vyleze. jen ji prostě v tom všem asi smůlovatě míjím. no dle mého právě kolektivem argitrů elegantiare spíš než jednotlivce ae. imho zřejmé. čeho? kvalitnějšího než "letos fakt nic moc". jistě, že je - když byla napsána ta spousta kvalitní, jak ty říkáš. více syslů, více smyslů (c) teta kateřina :-) já nevím - má? jo má, měl bych co číst. jak "dohadovat"? navrhl jsem metodu, která, jak se mi zdá býti celkem logické, ponese v dlouhodobém horizontu lepší výsledky. dohadovat se nebudu - jsem o tom přesvědčen a určité životní zkušenosti, kdy a) jsem do výběru svých vlastních básní zapojil jiné ochotné, čímž jsem potlačil faktor "má osobní vazba", zvýraznil faktor "čeho já bych si nevšiml" a výsledek byl lepší, než byly paralelní mé osobní pouze pokusy o výběr z téhož štosu a b) zkušenosti ze dvou literárních soutěží, které jsem kdysi spoluzakládal a nějakou dobu spoluprovozoval, a c) zkušenosti coby porotce z jiné soutěže, jejímž porotcem jsem kdysi také několik let po sobě byl, mi prostě (všechny dohromady) říkají, že to funguje spíše. toť celá prostá pravda :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam