Základním kamenem, který startuje většinu dohadů (a každoroční obecný nesoulad), je ten superlativ v názvu. Někdy je přece těžké najít konsenzus na "dobrý", jak chceme vybrat "nejlepší"?!
I to krasobruslení má dvoje bodování - technickou obtížnost prvků podle tabulek & umělecký dojem, poezie jen ten umělecký dojem... Subjektivitu popřít nelze. Všichni to víme, všichni editoři se proto také předem přiznávají, protože alespoň částečné alibi, kdyby se výběr nelíbil.
Až se nebude líbit. Protože nebude, všem ne.
Schizofrenie tedy. Kniha avizuje, že obsahuje NEJ, které přitom neexistuje, nemůže existovat. Všem nám toto přebývá, toto chybí. Možná i těm dvěma "autorům"...?
Pokud jsem dobře pochytil a pochopil, editor má dělat předvýběr, garant (jméno na obálku) pak finální, užší výběr. A své názory
by neměli konzultovat... ?! Was?! Čí tedy to finální NEJ vlastně je? Co když se nesejdou v pohledu? A mohou se vůbec scházet, když se nesmí ani sejít? Pak se dozvídáme, že záleží na tom, jak kdo čte. Nu, proti tomu není argument...
NATASHA: S tímhle máš naprostou pravdu. A obé čtu vlastně stejně: "měřím neměřitelné, ale mám měřítko. Kdo nechápe, může si za to sám a může mi políbit prdel s kritikou."
(A není to nic nového, každý rok to tak - více či méně - bylo.)
Pravděpodobně existují jen dvě cesty:
1) výběr se přejmenuje na České básně roku (nebo obdobně, zkrátka bez těch nejlepších) a debatovat nad výběrem se bude dál
2) hodíme na to bobek
Nakonec je to jedno, ani jedna cesta nevede ven :-)