Abych citoval Stopparda samotného -- au, to BOLÍ!
Tom Stoppard má období adaptací, Annu Kareninu přesunul na jeviště | art.ihned.cz - Film a televize
http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-57163230-tom-stoppard-ma-obdobi-adaptaci-annu-kareninu-presunul-na-jeviste
Tom Stoppard interview for Parade's End and Anna Karenina - Telegraph
http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/9495455/Tom-Stoppard-interview-for-Parades-End-and-Anna-Karenina.html
Zejména pak:
Naplňuje ho proces adaptace tak, jako když píše divadelní hry? "Naplňující to je, vděčné už nikoliv, protože ten, kdo adaptuje, má podle me nejtěžší úlohu.
Can writing an adaptation ever be as satisfying or fulfilling as writing an original play? “If one’s talking about satisfaction, yes,” he says. “If one’s talking about achievement, no – because you’ve been handed the hard part, or what for me is the hard part. But on the other hand, adapting is much less fraught with anxieties and a sense of inability or failure.
Dobré je i o Anně Kareninové: almost the entire film, including the famous steeplechase scene, is set in a rundown Moscow theatre. - Prakticky celý film včetně úvodní scény s kočárem se totiž odehrává v chátrajícím moskevském divadle.