• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BALVAN42Sociologie
    FEFERONIE
    FEFERONIE --- ---
    BORG
    BORG --- ---
    Ahoj, sháním Společnosti pozdní doby od Miloslava Petruška. Kdyby náhodou někdo prodával nebo znal zdroj, napište do pošty dík.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    DARJEEL: to jo, ale pořád nějak nechápu, jak se to dá zařadit pod postmodernu. jakože moderní je ne starost o žrádlo a nedůvěra v instituce?
    PIROSH
    PIROSH --- ---
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ACHERON: jj, taky jsem to nahodil jako poznámku na okraj - jako můžeš to bagatelizovat jako "starost o žrádlo", podle mě je to ale hodně zásadní posun hodnot, který třeba konkrétně dělí moji generaci od generace mých rodičů dost zásadně na více frontách...
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    Litvínovský Koldům jde do privatizace — Regiony — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/201045-litvinovsky-koldum-jde-do-privatizace/
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    socionet.cz - umrel?

    Projekt napojeny na iss - zamereny na mezioborový vhled do studia moderní sociální teorie prostřednictvím publikace článků, studií, výzkumných zpráv, recenzí, postřehů či monografií.



    Internetový magazín napojeny na iss - cílem je seznamovat veřejnost a média s výsledky známých i méně rozšířených sociologických výzkumů a poukazovat na současné společenské trendy na základě vlastních analýz.

    ACHERON
    ACHERON --- ---
    DARJEEL: to nemá s postmodernou nic společnýho, ne? teda pokud moderna není starost o žrádlo. Postmarerialusmus je teze, že lidi, který jsou přežraný, se začnou starat o svoje duševní a politický blaho.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ještě mě namátkou napadá Inglehart a jeho materiální a postmateriální... to už je ale možná moc post postmoderna :)
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    ROZTE: koukni i na daniela bella a jeho post-industrialismus. to je mozna v sociologii dulezitejsi a hmatatelnejisi pojem nez postmoderna
    THORGRIM
    THORGRIM --- ---
    ROZTE: jen drobný dotaz - píšeš na to recenzi na fss mu?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ROZTE: hm, no tak piš barde, střádej, a až přijde den, tak sem napiš, jak to celé působilo, a zúčtujeme s ním :) Btw. k recenzi může pomoci chronologický přehled poválečných teorií "nové společnosti", uvedená na prvních stranách The Control Revolution: Technological and Economic Origins of the Information Society by James R. Beniger (1989)
    ROZTE
    ROZTE --- ---
    ACHERON: Já s Tebou právě v zásadě souhlasím (po dvou kapitolách), ale mám na to psát recenzi, tak tříbím argumenty :) To, že to vykrádá a jakou slušně řečenou neakademickou :) formou to prezentuje je patrný už z názvů kapitol :)
    Měla jsem samozřejmě na výběr, ale metodou vyberu co mě zajímá a pak zvolím nejkratší vyšlo tohle...

    Čtu od nich Válka a anti-válka a dost se mi zatím líbí jejich koncept antiválky jako něčeho samo o sobě tvůrčího, preventivního, spojeného s vhledem a pochopením situace, nikoli jak je u konflict managementu zvykem něčeho reaktivního. Imho je to dost důležitej vstup do politologickýmu přístupu k vytváření míru... Škoda že je to napsaný tak, jak je to napsaný a tím to dost dramaticky snižuje svou váhu.
    Ale jak říkám, jsem na začátku.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ROZTE: problém je v tom, že slátanina je parametr celku, tudíž nemá smysl hádat se tu o dílčí formulace.... slátanina je to z hlediska odborného čtenáře, laik tam asi může najít mnoho zajímavých tvrzení, které sice Toffler někde vykradl, ale které se budou obtížně rozporovat (byť i jen proto, že jsou nerozporovatelné z podstaty vágně užitých pojmů). Problém je v tom, že je laik obtížně rozezná a pak bude chodit po ulici a vykřikovat "nastává doba informací"! "Historický úděl jeskynního člověka došel svého naplnění!", apod. Spíš tedy, co ti na tom připadne tak objevného a zajímavého, že bys to někomu doporučila ke čtení, odhlédneme-li ode všeho hnoje, co jsem zatím na to stihl nakydat.
    ROZTE
    ROZTE --- ---
    ACHERON: Díky... Proč myslíš, že jsou to slátaniny?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    PALO_FABUS: da da, ale dvojitou hermeneutiku jsem do toho schválně nechtěl toho motat. Aneb: moderna je pole významů, které se konstituuje v souvislosti s kolektivní reflexí současné situace (kam patří i sociologie) jako společenské situace n+1, kde n je chápáno jako zastaralé, kvalitativně horší, někdy i více iracionální. Modernizovati dnes ODS, nebo utvářet dnes moderní sociální politiku totiž spadá do jednoho řádu věcí, kde se v delším intervalu všechna n mění v jedno velké N, které značí vlastně neustálé opakování modernity jako MÝTU (opakování prostřednictvím sypání různých obsahů do stejné formy/struktury)
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    ACHERON: v duchu kybernetiky druhého řádu bych dodal, že sama sociologie historicky vzniká a rozumí si z přístupu ke společenské realitě, jenž moderní společnost vymezuje vůči té tradiční... jinými slovy: být sociologem znamená být moderní :)
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ROZTE: no jo, je blbá ta otázka, ale co už :)

    nikdo to nevymyslel, respektive, jestli někdo použil poprvé pojem moderní v dnešním významu, je to už dneska úplně irelevantní.

    tradiční x moderní - doporučuji se podívat do nějaké encyklopedie nebo Velkého sociologického slovníku na heslo "Společnost moderní" nebo "modernita". Obecné znaky moderní společnosti oproti tradiční, tak jak to vylovím za minutu z kapsy, takže bez garance: 1) nadvládu získává ekonomický subsystém, 2) principem ekonomického subsystému v moderních společnostech je kapitalismus, 3) na pozici náboženství nastupuje instituce vědy, 4) politika objevuje pojem člověka a pojem populace, které se stanou základními stavebními kameny politických taktik a strategií (-> Foucault), 5) standardizace populace prostřednictvím monopolizace socializace systémem formálního vzdělávání, 6) z toho plynoucí unifikovaná gramatika dává vzniknout národům, nejdříve na papíře, později jako reálné hybné síle (-> Hroch x Anderson, Gellner), 7) Tolkien napíše Pána prstenů

    jinak přehled snad v Kellerovi - dějiny sociologie, nebo v těch jeho Teoriích modernizace

    moderní x postmoderní - kořeny pojmu na konci 19. století, dnes hlavní těžiště výklady francouzi před konec Velkých vyprávění (Lyotard a spol.) a američané přes rozpad jednotného životního stylu a nadvládu symbolů (Harvey). Ohledně postmoderny tu vyšla super kniha od Welsche, který na pár stranách vysvětluje výborně co to tedy ta postmoderna asi tak je.

    Doporučuji číst něco smysluplnějšího než slátaniny od Tofflerových, a to úplně smrtelně vážně!
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    Petrusek těch variant našel tuším přes 300... :) viz Společnosti pozdní doby
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam