repost z boardu
[ Biotextil ] :
Pozor na obchodní značky!
Nedávno jsme při přání rozšíření našeho bio šatníku se ženou navštívili jednu pobočku C&A v Praze. V regále označeném biotextil měli v nabídce doprodej letního zboži (kalhoty rozdílných délek a 2 druhy jakýchsi triko/halenek v různých barvách). V nové kolekci měli podzimní a zimní kalhoty (převážně džínsy a snad i manšestráky). Nové zboží dle prodavačky zavážejí jednou za čtvrt až půl roku. Ženě se zalíbily právě zmíněné triko/halenky a tak si 2 pořídila.
Při bližším pohledu ale vyvstává otázka, nakolik je jejich biokolekce „BIO“ v takovém slova smyslu, jak jej většinou vnímáme..?
Výrobky jejich biokolekce jsou totiž zaštítěny logem reprezentující obchodní značku "Organic Cotton", která znamená toto:
Jedná se o privátní značku společnosti Organic Exchange, která vznikla s cílem zvyšovat světovou produkci biobavny a aktivně spolupracovat a pomáhat výrobcům textilu, kteří do svých programů výrobky s obsahem biobavlny zavádějí. Tato značka neoznačuje žádnou certifikaci pro textil vyráběný z biobavlny ani nedeklaruje podíl biobavlny v konečném výrobku. Cílem značky je víceméně upozornit spotřebitele na existenci biobavlny. Značku mohou používat pouze členové této organizace. Logo existuje ve dvou variantách - buď jednoduchý obrázek nebo obrázek s heslem " It makes a world of difference".
Společnost Organic Exchange nabízí svým členům možnost certifikovat své výrobky certifikátem OE Blended Standard, v přípravě je OE 100 Standard. Ani jeden z těchto certifikátů nezohledňuje ve svých podmínkách způsob zpracování vlákna, výrobu ani sociální aspekty.
V České republice jsou touto značkou označeny například výrobky C&A, H&M nebo Marks&Spencer.
Zdroj: www.biospotrebitel.cz a www.organicexchange.org
V anglickém plném znění:
http://www.organicexchange.org/faq2.php
Uvedenou otázku tak způsobilo právě to, že na výrobcích C&A není uvedeno ani „OE 100 Standard“ (garantující 100% podíl organické příze), ani „OE Blended Standard“ (garantující percentuálně uvedený podíl organické příze), ale právě jen „Organic Cotton“, který výše uvedený FAQ společnosti Organic Exchange popisuje takto:
„Q: Is the OE Organic Cotton logo attached to any certification?
A: This logo is not attached to any standards or certification—it was developed as an icon to raise awareness about organic cotton. Note: the OE Organic Cotton logo may be used only by OE members.“
Přeloženo do čestiny:
Otázka: Je logo OE Organic Cotton spojeno s nějakou certifikací?
Odpověd: Toto logo není nijak spojeno s jakýmkoliv standardem či certifikací – bylo vytvořeno jako ikona ke zvýšení povědomí o bio bavlně. Poznámka: OE Organic Cotton logo smí být užíváno pouze členy Organic Exchange.
Sama společnost Organic Exchange navíc zároveň doporučuje svým členům užívání nového certifikátu GOTS (Global Organic Textile Standard):
„Q: What is the best standard to use if I want to ensure the maximum integrity of my products?
A: The Global Organic Textile Standard (GOTS) is extremely robust; it covers the use and processing of organic fiber, as well as social, environmental and quality criteria. GOTS is a voluntary processing standard developed to work towards bringing global uniformity to sustainable textile processing.
Q: Why would I use GOTS or another voluntary processing standard and not the OE standards?
A: In addition to assuring that your supply chain has taken all the right steps to track your organic cotton, as the OE standards accomplish, you may want to make additional claims about your products concerning processing standards, transportation, packaging, social or quality issues.“
Volně přeloženo:
Otázka: Jaký je nejlepší standard pokud chci garantovat maximální integritu mých produktů?
Odpověd: Global Organic Textile Standard (GOTS) je extrémně robustní; pokrývá jak užití tak i zpracování organických vláken, stejně tak jako sociální, environmentální a kvalitativní kritéria. GOTS je dobrovolný zpracovatelský standard, vyvinutý za účelem vytvoření mezinárodních standardů k trvale udržitelnému textilnímu zpracovávání.
Otázka: Proč bych měl užívat GOTS nebo jiný dobrovolný zpracovatelský standard, a ne jen standardy společnosti Organic Exchange?
Odpověd: K další deklaraci a ujištění, že Váš dodavatelský řetězec dbá ne jen na dohledatelný původ bio bavlny, dle standardu OE, ale navíc také na zpracovatelské standardy, dopravní, obalové, sociální a kvalitativní aspekty.
Toť k diskutovanému logu.
Na etiketách výrobků ze své biokolekce však C&A uvádí následující. Na vrchu etikety: "This Product is made of BIO COTTON. No chemical fertilizers and no pesticides. More care...for our planet, for the environment!". Což v překladu znamená: Tento produkt je vyroben z BIO BAVLNY. Žádná chemická hnojiva, žádné pesticidy. Více péče...pro naši planetu, pro životní prostředí!
V českém odstavci uvnitř etikety je však již poněkud jiná formulace: "CZ. Tento výrobek je z čisté přírodní bavlny. Žádné chemické prostředky a žádné pesticidy. Více péče... pro naši planetu, pro naše životní prostředí!". Přičemž celá visačka má podkladovou grafiku s textem "Bio Cotton, certified".
Ač jsem se tedy naučil být v našem světě již obezřetným spotřebitelem, tak v tomto případě jsem z toho jak se česky říká opravdu jelen. Formulaci "čistě přírodní bavlna" jsem se již naučil chápat jako 100% podíl bavlněné příze ve výrobku (bez přídavku syntetických vláken jako například polyesteru a dalších), tj. nic co by označovalo bio kvalitu. Ostatní prohlášení na přivázaných etiketách však bio kvalitu jasně implikují. Na přišitých cedulkách o ní zase na druhou stranu není ani zmínka a je zde uvedeno pouze „100% bavlna“, tj. nic co by označovalo bio kvalitu, certifikaci či percentuální podíl organických přízí v konkrétním vyrobku.
Podstatné také je, že jak legislativa EU, tak i legislativa česká užití slov „Bio“ či „Organic“ v případě textilu zatím právně nikterak neošetřuje a jejich případné „zneužití“ tudíž u nás trestné není!
A v jiných řetězcích jsem již setkal s jejich užitím, bez uvedení jákéhokoliv certifikátu...
Česká certifikační autorita Biokont sice již začala pracovat na unifikované certifikaci na poli biotextilu, ale vzhledem k její vytíženosti a celkové komplexnosti této problematiky to ještě nějaký čas potrvá. A tak českému spotřebiteli zbývá momentálně jediné, a to si učinit jasnou a ucelenou představu o tom jaké certifikáty a obchodní značky se na světovém biotextilním trhu vyskytují, protože to je nyní bohužel jediná cesta k tomu, aby vždy věděl, co za své peníze kupuje.
V tomto našem konkrétním případě mi tedy opravdu nezbývá než položit následující otázky:
Milé C&A, jak je to doopravdy s tou Vaší biokolekcí? Jaký podíl organicky vypěstované bavlny se vyskytuje ve Vašich výrobcích? Je to 100 %, 70 %, 5 % nebo dokonce žádný? Protože i to by Vámi užitá obchodní značka „Organic Cotton“ umožňovala..
A hlavně: Proč tak bohulibou činnost, jakou propagace a snaha o zavedení biotextilu beze sporu je, kazíte nejasnou, ne-li přímo zavádějící marketingovou strategií?
PS: Tento článek rozhodně nemá za cíl Vás odradit od nákupu v C&A či biotextilu obecně. Jeho cílem je naopak nastínit situaci a poukázat na možná úskalí, která na mladém biotextilním trhu, díky stále ještě neunifikované certifikaci a mnohde chybějící legislativě, panují a je v podstatě jakýmsi úvodem k připravovanému aktuálnímu Průvodci biotextilním trhem s certifikáty a obchodními značkami, který poskytne spotřebitelům snadný návod, jak se jednoduše a rychle orientovat, aby vždy přesně věděli, co kupují, i když to výrobci ne vždy úplně doslova a přesně uvádějí.
____________________________________________
Pokud bychom se zenou nezakladali malou rodinou firmou, zabyvajici propagaci, osvetou a co finance dovoli, i vyrobou a dovozem v kazdem aspektu co nejcistsiho bio textilu, tak rozhodne volim o dost ostrejsi a primocarejsi formu, ale takhle muzem byt lehce narknuti z ucelovosti proto ta maximalne mozna objektivni forma protoze bychom to radi publikovali v nejakem tematickem periodiku ci serveru a nasledne pozadali ceske reditelstvi C&A o vyadreni..
Za sebe ale rikam tohle:
Mili textilni giganti. Jestli se hodlate svezt na vlne bio boomu a pri tom ve svych marketingovych kampani zneuzivat neinformovaneho byt inteligentniho cloveka, tak takhle fakt ne! Takhle to v Cesku opravdu nepujde!