NALEPKY PRO PRAHU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
from .................................
to
pavel.bem@pavelbem.cz,
ombudsman@cistapraha.cz,
bohumil.pecinka@reflex.cz,
redakce@advojka.cz,
redakce@novyprostor.cz,
redakce@ihned.cz,
redakce@respekt.cz,
3duby@stromovka.cz,
kuzilek@otevrete.cz,
bsvobodo@praha6.cz,
konektor@konektor.biz
date21 October 2009 11:46
subject NÁLEPKY PRO PRAHU
............................................................................................................................
Vážený pane primátore,
rád bych se Vás zeptal na několik otázek týkajících se Projektu
čisté a zelené Prahy (dále Projekt).
Předem bych chtěl vyjádřit své potěšení nad tím, že tento Projekt
vznikl. Už jen ta dvě slova "čistá a zelená" ve mně evokují pozitivní
představy.
Ale nemůžu si pomoci - pod krásnou slupkou na mě vykukuje
populistický humbuk. Takový "projekt" by měl být samozřejmou činností
magistrátu, nikoli snad nadstandardem či blahovůlí primátora.
Instalace laviček, odpadkových košů, budování chodníků či cyklostezek
by mělo mít podporu radnice logicky od samého začátku - magistrát je
tu totiž od toho, aby zveleboval město. Třebaže se tak občas nechová.
Obávám se, vážený pane primátore, že tzv. záštitu primátora ve
skutečnosti zneužíváte pro svou osobní politickou reklamu, a tuto
obavu se mnou sdílí mnoho Pražanů.
PR je velice důležitá, o tom nemůže být sporu. Zvlášť ve věku,
který sám sebe nazývá informačním. V případě Projektu však PR zcela
zastínila samotnou realizaci a svou razancí a se podobá spíše
předvolebnímu boji.
Masivnost kampaně je až zarážející a naskýtá se oprávněná otázka,
zda ve skutečnosti není pouhou snahou o zviditelnění osoby primátora a
zda tedy nedochází ke zneužívání veřejných prostředků. Abundance
reklamních ploch, na nichž je Pavel Bém podepsán, stále stoupá.
Proč musí být ve Stromovce na jedné každé lavičce nálepka s Vaším
podpisem? Pokud by něco podobného provedl sprejer nebo pouliční umělec
lepící své stickerky, dostal by mnoho hodin veřejně prospěšných prací.
Z pozice primátora však zřejmě můžete veřejné plochy využívat čistě
podle svého uvážení.
Nabízí se otázka, zda je etické - a zda má volený politik vůbec
právo - umístit svůj podpis natrvalo na veřejné městské statky.
A pokud se PR Projektu začne míchat s předvolební kampaní ODS,
jedná se, podle mého názoru, o vyslovený střet zájmů. Načasování na
dobu voleb je jistě jen jedna z řady nechtěných náhod, které kampaň
provázejí.
Co pokládám za velice zajímavé - a vypovídající - je fakt, že na
ohradě kolem měsíční krajiny tunelu Blanka, která je ověšena velmi
emotivními fotografiemi a hesly, včetně loga Projektu, není Váš podpis
ani jeden. Stejně jako na odpadkových koších. Oproti intenzitě, s
jakou Vaše PR kampaň útočí na lavičky nebo tramvaje (a jiné "pozitivní
nosiče"), je to až zarážející. Nebo není?
Chci se tedy zeptat:
1) Kolik tato PR kampaň stála a kdo ji platil? Tedy: návrh,
zpracování, tisk, instalace/práce (atd.) nálepek a billboardů. Kolik
nových košů nebo laviček by za tyto peníze mohlo být instalováno? V
jakém poměru je cena vlastní realizace projektu a cena jeho PR?
Chápu, že je potřeba dostat Projekt do povědomí veřejnosti, a
nevidím na tom nic špatného. Co mi ale vadí (a každému, s nímž jsem o
věci hovořil), je jednak agresivita a masovost, s níž plakáty a
nálepky zaplavily celou Prahu; a dále fakt, že celá akce působí jako
osobní PR Pavla Béma. Stejně jako ostatní Pražané se domnívám, že logo
Projektu zcela dostačuje.
2) Kdo zpracoval a vybíral grafické návrhy? Jak a kým byl vybrán grafik?
Výtvarná podoba nálepek a plakátů se nachází někde mezi totální
nenápaditostí a naprostým nevkusem. I díky tomu vynikne to skutečně
důležité. Na nálepkách je totiž dominantní - hned vedle loga složeného
z emocionálně zabarvených slov - Váš podpis.
Víc než cokoli jiného připomínají pěkně zabalenou politickou agitku.
3) Proč musí být nálepky zcela všude?
Například krásné dřevěné lavičky ve Stromovce byly Vaším podpisem
naprosto zhyzděny. Ze vkusného užitného předmětu, který rezonoval s
harmonií parku, se Vám podařilo vytvořit ošklivý reklamní panel.
Přitom by logo projektu mohlo být provedeno tak, aby pěkný dojem
nenarušovalo.
Kolik veřejných prostředků bylo vyplýtváno na toto magistrátní
vandalství, kolik stála výroba, materiál, platy zaměstnanců?
Pokud tuto výtku pokládáte za subjektivní názor jednotlivce,
zkuste mezi pravidelnými návštěvníky Stromovky udělat průzkum, co si o
nálepkách myslí.
Nehorázným cynismem je telefonický kontakt na "zeleného
ombudsmana", který se na nálepkách rovněž nachází. Právě takovými
excesy by se totiž měl zabývat. Mám si zelenému ombudsmanovi stěžovat,
že zelený ombudsman svým PR ničí parky? Obávám se, že tímto byla tato
funkce zcela zdiskreditována.
Co se týče Stromovky, nabízí se zde ještě další otázky.
4) Proč jsou na některých místech lavičky každých 5-7 metrů a jinde
zcela schází?
Architekt, který toto uspořádání navrhoval, zřejmě nikdy nebyl v
parku a měl by být vystřídán někým, kdo své práci rozumí. Milenci
žádají soukromí, běžný návštěvník chce relaxovat a užívat si klidu.
Málokomu je příjemné mačkat se v chumlu na jednom místě, zatímco o kus
dál je sice spousta prostoru, ale žádná lavička.
Nabízí se jedno vysvětlení: na takto situovaných lavičkách
vynikne Vaše nálepka daleko výrazněji.
5) Kdo vybírá místa pro nová hřiště?
Vítám a schvaluji výstavbu nových dětských hřišť, třebaže si
myslím, že prioritou by mělo být spíš dostupné bydlení pro mladé
rodiny. Proč se však staví dětské hřiště například na "psí louce"? Psí
louka je místo, kde se odjakživa scházejí majitelé psů a pořádají se
zde hromadné akce nejrůznějšího druhu. Pokud zde začne docházet ke
střetům mezi (leckdy fanatickými) pejskaři a (leckdy hysterickými)
maminkami, jedná se pouze o chybu radnice.
Podobným případem jsou tzv. pikniková místa, která působí dojmem,
že jejich pravým účelem je umístění ošklivé informační cedule
Projektu, samozřejmě s velkým podpisem primátora.
Vzhledem k tomu, pane primátore, že jste - doslova - pod celou
akcí osobně podepsán, předpokládám, že jste o jejím průběhu
informován. Přesto na Vás musím apelovat jako občan a rodilý Pražan:
pod rouškou Projektu pravděpodobně dochází ke zneužívání veřejných
prostředků ke zviditelnění současného vedení magistrátu.
V každém případě je kampaň Projektu neetickou politickou reklamou
a znečišťováním města.
Závěrem chci upozornit, že tento dopis není součástí nějakého
politického boje či volební kampaně. Nevolím žádnou z velkých
etablovaných stran, neboť je považuji za nedemokratické, třebaže to
krásné slůvko mají už ve svých názvech. Nehledím totiž na proklamovaný
program, ale na reálnou politiku.
Na Vás - svého zástupce - se obracím jako prostý občan, jemuž
není lhostejný život domovské obce. Situaci vnímám o to smutněji, že
patřím ke generaci, která do Vás vkládala velké naděje, když jste v
devadesátých letech vstupoval do politiky, a viděla ve Vás závan
čerstvého větru v zatuchlé atmosféře českého postkomunismu.
Předem děkuji za Vaši odpověď a doufám, že se bude Projekt čisté a
zelené Prahy vyvíjet ke spokojenosti všech Pražanů.
S pozdravem
..................................