WENCA: bejt sám se sebou spokojenej je onanie... je potřeba nějaká zpětná vazba.
_BENNY: říkám, je to složitější... samotný titul bych určitě nikdy veřejně nepoužíval, podle mě je trochu blbost, že to proniká do občanského života.
jde přesněji řečeno o ten akt absolvování té školy. studoval jsem 9 let, ale tak nějak mám pocit, že jsem vždycky nakonec utekl. je to jako vylézt na půl cesty na nějakou osmitisícovku a pak utéct. (já teda v životě utekl zatím vlastně úplně od všeho, co jsem rozdělal...)
v zásadě odmítám uznat, že na VŠ nemám, to je to. podle mě dělám pár věcí, na které nemají někteří z těch, kteří nějakou VŠ dokončili (i když je těžké říct, které přesně to jsou, ale podle mě jich pár je). v zásadě určit tenhle práh podle mě relativně těžké, kdy na to někdo nemá. třeba na mff se nebere bez přijímaček, a já ty přijímačky prolezl min. 3x v životě, tzn. nemůžu být přece tak úplně mimo... protože neberou všechny, nebo aspoň v té době nebrali všechny. ale mff byl omyl...matematické olympiády, apod. to šlo vždycky mimo mě.
v zásadě všechny vysoké školy jde redukovat na to, že buď jsou klíčem cizí jazyky (humanitní vědy) nebo matematika (přírodní vědy) a nebo je to lékařství. (právo a ekonomiku pokládám tak trochu za podvod, což může souviset s tím, že na VŠE jsem propadl z práva... což ale opět může být způsobené tím, že jsem to podcenil proto, protože v té době jsem třeba netušil, že budu někdy potřebovat zakládat s.r.o. a že by se to něčemu tudíž mohlo hodit... chtěl jsem prostě v té době být programátor a basta... )
no ale vemte si, že ve středověku se na univerzitách učila prostě latina a teologie a basta. teprve později se objevily školy pro lékaře, a technické vysoké školy. nebylo to zcela automatické ... ještě před několika sty lety nikoho nenapadlo, že by mohla existovat nějaká "teorie řemesel", jak by se tehdy asi říkalo technologiím.... prostě ten vývoj tady probíhá, a já nepochybuju o tom, že nový obor si musí uznání vybojovat... že to nemůže být zcela automatické, že je automaticky uznáván jako rovnocenný těm stávajícím, které pevně ovládá akademický establishment.
v zásadě nevěřím v jedince s nějakou neomezenou paměťovou nebo intelektuální kapacitou. IQ 151 dle dosavadních poznatků rozhodně nemám, ale podle mě řada jiných vysokoškoláků také ne. jde tedy spíše o nějaké algoritmické zhuštění vědomostí a dovedností a schopnost jejich prezentace zkoušejícím. (praktické uplatnění vědomostí na VŠ skoro nikoho nezajímá ... ano, našly se vyjímky, ale fakt to byly vyjímky...)
takže si to rozeberme bod po bodu:
1. jazyk, kterým se komunikuje: zde se "humanitní" obory spokojují s psaným (a mluveným ?) jazykem a řečí, kterou komunikujeme třeba my tady spolu. pouze zavádějí nová (pokud možno cizí) slova, která označují různé obtížně představitelné abstraktní pojmy (tu hranici srozumitelnosti má každý nastavenou jinde... ani mezi humanitními vědci přitom nepanuje úplná shoda, zda jde o newspeak nebo ne...). V zásadě když mi někdo donutí přečíst si Heideggera, tak budu mít plnou hlavu bytostného pobytování v zbytnatělé jsoucnosti bytí, ale nejsem si, jestli tomu budu rozumět. (Ale od té doby už vzniklo několik generací ještě novějšího newspeaku, který je ještě méně srozumitelný, takže by mi to možná prominuli...těžko říct...).
2. symbolický zápis jazyka: zde humanitní vědy zůstávají poměrně konzervativní (snad jen Steve Jobs chodil na kursy kaligrafie, což vedlo k tomu, že pak vyvinul desktopové počítače pro grafiky...). naopak skutečné orgie hieroglyfické tvořivosti předvádí matematika a přírodní vědy, zejména fyzika a chemie. hieroglyfický zápis matematické analýzy pro mě BYL překážkou, a ne že ne: nejsem žádný krasopisec, totiž. sledovat několikastránkové výpočty, kde člověk mohl prasecky zapsané znamínko pokládat za šmouhu od propisovačky, pro mě skutečně bylo utrpení. ve srovnání s tím počítačový program a jeho jednoduchý ascii-art představuje nesmírnou úlevu, protože prostě kromě překlepů to graficky vypadá pokaždé stejně.
3. praktická použitelnost a porovnatelnost: zde nemám žádnou zkušenost s humanitními obory, takže to nemohu posoudit. nicméně v podstatě žádný matematik na VŠ mi nikdy nepředvedl žádné praktické uplatnění toho, co přednášel. cvičení se počítala pro cvičení. ve srovnání s programem, který se buď přeloží nebo nepřeloží, buď běží nebo neběží, a buď plní zadanou úlohu v rozumném čase a se spotřebou rozumného objemu systémových prostředků, nebo neplní, je to pro mě nesmírně únavné a nudné. počítačové programy jsou v zásadě čistě lidské výtvory (proto tvrdím, že programování je humanitní věda) - nicméně je možné je podrobovat zátěžových testům a měřit podle kritérií, které jsou prakticky zcela exaktní, tzn. lze v podstatě použít metody přírodních věd (i když je zavádějící použít fyzikální veličiny - tzn. např. trvání běhu programu by se mělo měřit v taktech CPU a ne v sekundách... ale zase lze třeba i komparativně porovnávat čas spotřebovaný různými programy, které třeba dělají to samé...). (každopádně programování není samo o sobě přírodní věda: protože se v podstatě v převážné míře zabývá lidskými výtvory a takovými vstupy dat do systému, o nichž vždy tak či onak rozhodl člověk...samozřejmě, přírodní vědci mohou také počítače použít, ale z mého hlediska jako programátora prostě ti lidé jen připojili do systému nějaký generátor náhodných čísel...)
4. speciální dovednosti. zde je poměrně jasné, že např. na umělecké škole musí lidé malovat, apod. v jiných oborech je to složitější...některé obory kladou důraz na obrovské objemy memorovaných dat (mj. i proto jsem nešel na medicínu, a samozřejmě - internet je pro mě obrovským přínosem, protože já si prostě věcí NEPAMATUJU), jiné obory mají jako "extra stunt" něco jiného. tak třeba chemici jsou nakonec postaveni před jasné zadání, aby jim nic nevybuchlo ani aby se neotrávili - což nakonec vyžaduje osvojit si nějaké základní algoritmy toho, jak zacházet s neznámými sloučeninami, apod. (nakonec se ovšem stejně úzce specializují, a tyhle dovednosti reálně nepoužijí...).
"extra stunt" v případě matematiky jsou nepochybně matematické důkazy... a tam je u mě základní problém v tom, že já jim v zásadě odmítám rozumět. z mého hlediska jde o odlišné algoritmy, o kterých je prohlašováno, že vedou ke stejným výsledkům... čemuž u jednodušších příkladů člověk jednoduše uvěří, a u složitějších je buď geniální a odvodí si to sám, a nebo má zatraceně dobrou paměť - což já prostě nemám. podstatné je, že já požaduju pro informatiku právo osvobodit se od jazyka matematiky - stejně, jako na FF lze zřejmě řadu oborů studovat, aniž by se člověk učil latinu (asi jak které... ale nemám pocit, že by tam latina byla povinná pro všechny obory). informatika prakticky nemá uplatnění pro některé pojmy matematiky (např. s iracionálními čísly se tam fakt moc nepracuje) - ale zato zavádí některé vlastní zcela nové konstrukce a pojmy.
Jako já uznávám, že definovat "vysokoškolskost" informatiky nezávisle na matematice není jednoduché - ale odmítám zjednodušující bagatelizaci, že každé zacházení s počítači je prostě něco jako řízení auta. Dnes a denně jsem konfrontován s potřebou nějakého vzdělání, které mi zřejmě chybí - ale není to ten typ vzdělání, který mi byl nabízen, a o tom to právě je.