ALMAD: tedy, některé věci, které se na VŠ učí, se nezměnily už pár set let... a to jsem se třeba nikdy neučil latinu (nejsem teolog ani doktor). Tzn. můj určitý (ale jak zde padlo - značně nedůsledný, protože trio vim/tex/regexp mě nějak zvlášť nebere) unixový konzervativismus je do jisté míry akademický: na VŠ se lidé také snaží ovládnout obor, který se plus/minus zásadně nezmění min. dokud nepůjdou do důchodu - a další generace k nim v té době bude vzhlížet s úctou, místo aby se jim posmívala.
neodmítám se učit nové věci - ale hodlám si selektivně vybírat, které nové věci se naučím, a které ne. min. část těch věcí se neučí, protože by byly potřeba - ale protože je poměrně těžké je pochopit. nic proti tomu, já nejsem v zásadě proti extrémním sportovním výkonům... ale... to je prostě složitý, no.
na všech VŠ vždy bylo velké množství předmětů, které mě maximálně zajímaly - ale bohužel to byly většinou jen volitelné předměty, a počet kreditů které tak šlo získat byl omezený. Mě by to vyhovovalo přesně opačně než je to teď: 20% kreditů za povinné minimum povinných předmětů a 80% za volitelné předměty, a to ještě navíc z různých vysokých škol (např. kombinace astronomie + antropologie mě vysloveně láká... :-)
ta poslední věta o zpětné vazbě totiž vyjímečně není nic, s čím by si mohl polemizovat, aniž bys tím polemizoval sám se sebou... tzn. raději prohlásíš, že to nechápeš, než abys se mnou náhodou v něčem souhlasil :-)))
jinak nevím co je zajímavého na nepoužívání titulu.... dělá to tak spousta lidí. někteří si ho nechtějí nechat dát ani na občanku - natož třeba na vizitku. mě to zajímá kvůli tomu diplomu ve skříni, na který si mi pak bude akorát prášit - a možná, někdy teoreticky, v krajním případě by to mohlo hrát roli v nějakém CV při hledání zajímavé práce (třeba kdybych chtěl pracovat pro ESA, mohl by se asi hodit, to jo.. :-) ). ale proč ten titul používat každý den, to nechápu. kvůli tomu ho fakt nechci, to je jiný druh lidí.
Neříkám, že teorii algoritmů, kam patří asi i ty NP-úplné problémy, pokládám pro programátora za zbytečnou. Nicméně mě dělají obecně problém důkazy - tím, že něco "řeknu jinak" to prostě sám před sebou nepokládám za dokázané. Tudíž k těm algoritmům přistupuju spíše jako ke sbírce kuchařských receptů, z nichž část je jistě zajímavé umět zpaměti. Obecně diskrétní matematika s programováním asi souvisí hodně, a dále pak asi matematika přirozených a celých čísel. Jde ale o to, že matematická analýza souvisí s programováním už spíš volně. (Sakra, když říkám, že se nechci učit estonsky, tak tím tam taky nevyjadřuju, že nemám rád Estonce nebo jejich kulturu...)
Ad ČVUT a odtržení: pro mě je to velice zajímavé. Instinktivně cítím, že patřím spíš na ČVUT - ale to ještě neznamená, že jsem ochoten dělat jakoukoliv pitomost, kterou tam po mě budou chtít. Pokud by na té odštěpené informatice byla jednodušší matematika, šel bych do toho.
Já nehodnotím vysoké školství - ale ty laskavě nediskriminuj, kdo patří nebo nepatří do vysokého školství (abych já pak zase třeba jednou nediskrimoval, koho chci nebo nechci zaměstnat ve svojí firmě). Co takhle trochu sociálního smíru ? Já nikomu neberu stávající VŠ a věci co se tam učí - komu to sedne a přijde mu, že je to pro něj to pravé, tak jen tak dál ! Chci jenom říct, že procento populace které o sobě má pocit že je VŠ vzděláno v průběhu historie postupně narůstá - srovnejte třeba středověk, 19. století, dnešek u nás a dnešek na Západě. Prostě těch lidí je čím dál více. A já jen chci zrovnoprávnit (svůj přístup k) programování např. s
některými humanitními obory - opravdu si netroufám stát se chirurgem nebo jaderným inženýrem nebo překladatelem z/do arabštiny... nemějte strach.
GRIGORIJ: 1) tedy, v zásadě, neříkám, že to není zamýšleno jako zábavné :-) ale vem si, že většina lidí si prostě vybírá VŠ podle nějakých svých preferencí... není to nic nového pod sluncem.
2) podívej, já zvládl tvoji "pregraduální matematiku" až cca do třeťáku (rozhodně mám nakonec uzavřenou z jedné školy (mff.cuni, praha) "matalýzu" za 3, jak tomu říká NAVARA, a z jiné školy (slu.cz, opava) lineární algebru, možná i za méně než za 3, už si to nepamatuju). já netvrdím, že se to nedá - jenom mi to částečně zkazilo mládí - mohl jsem třeba s klidem brát víc drog, kdybych neměl pocit, že ten mozek budu k něčemu ještě potřebovat - a navíc mi to doposud k ničemu nebylo.
3) nikdo nechce matematiku zakazovat - ale především, já tvrdím, že informatika není tak docela technický obor - pokládám programování v podstatě za humanitní vědu - protože u vstupu/výstupu počítače nakonec vždycky sedí lidé, ne ?. prostě nejsem proti matematice - jsem pouze mimo matematiku. a zejména některé aspekty týmové spolupráce v programování, tzn. např. definice nějakého všeobecně srozumitelného a pochopitelného namespace, a rozumná míra společné implementace společně řešených problémů - sakra, to je spíše literární nebo ekonomická činnost, než matematická !
zajímavá věc - programování není podobné matematice. proměnné není potřeba pojmenovávat a,b,c nebo i,j,k nebo x,y,z - proměnné mohou být mnohaslovné řetězce, nemusí to být "hrdelní řeč" - je možné používat celá slova, ba i věty. program se tím stává samodokumentující se.
mě na matematice nesedí ta "datová komprese" (a asi i ten hieroglyfický zápis, když jsme u toho). chápal bych ji v 19. století... ale dnes máme copy+paste, přece ! není potřeba to všechno datlovat ručně. někdy jsem uvažoval, že slovně psané matematické věty, jak se používaly cca ještě do 17. století, by mi možná sedla více. viz
http://www.perlmonks.org/?node_id=253797