ALMAD: podívej, když si něco přečtu na netu, tak mám pocit, že jsem mistr světa - ale samozřejmě, dokud něco nepředvedu, co "funguje i někomu jinýmu", tak chybí ta zpětná vazba, pro mě. měl jsem asi na mysli učitele, ale teoreticky, zpětná vazba může být i od téměř kohokoliv jiného, kdo je schopen mi nějak potvrdit, že moje interpretace/použití/implementace/aplikace/whatever dané vědomosti mu funguje. není to jednoduchý... ale rozhodně tím chci říct, že nějakou potřebu vzdělávání, zkoušení nebo dejme tomu komunitního posouzení úspěšnosti vyhodnocení informace (nebo tak něco, whatever) prostě asi potřebujeme.
Nejde o to se něco učit na zastaralých technologiích - jde o to, aby ti, kdo to učí, měli nějaké povědomí o vývoji těch technologií. Dříve to nebylo tak těžké, protože až cca do 60. let se objevovala nejvýše tam jedna nová technologie za 10 let.. pak to začalo zrychlovat. Vůbec po nikom nechci, aby se učil nebo aby vyučoval Z-80 - ale jde o to, že těm, kteří si to Z-80 alespoň trochu neosahali (a já nevím, jestli mezi ně patřím) prostě nedůvěřuju, že bych se od nich chtěl učit. To se špatně vysvětluje.. jde o to, že já díky tomu, že o tom něco vím, vím aspoň to, že já jsem tehdy opravdu geniální nebyl. A někteří jiní programátoři ano. A od těch bych se chtěl případně učit...
No vidíš, a s tím "nenabídnu méně, než kolik mi vydělá" je to právě sice nejintuitivnější, ale taky pro lidské bytosti zcela nepoužitelný přístup. Kromě toho, že i odlehčení od přebytečných 10% dosavadního objemu tvojí práce tě může třeba uchránit před psychickým zhroucením, jsou tu ještě případy, kdy neděláš na jednorázových zakázkách, ale máš stály okruh zákazníků, kterým poskytuješ služby: potom udržení jednoho zákazníka, který pak zůstane několik dalších let, pro tebe může být zajímavé - tzn. někoho platíš, i když ti "krátkodobě" vydělává méně - ale pomáhá ti udržet "dlouhodobé" zákazníky. (Běžná klasická ekonomická teorie obvykle počítá s jednoduššími pojmy a koncepcemi... v zásadě každý další zákazník je pro ně obvykle anonymní, a řídí se jenom cenou a substituovatelností daného produktu ... ovšem třeba u obyčejného hostingu, kde je substitovatelnost skoro totální, je ekonomická teorie v koncích.. není jiný důvod, proč by někdo měl zůstat u jakéhokoliv z X tisíc webhostingů, než ten, že ve skutečnosti dostane za svoje peníze něco víc, než je napsáno v ceníku... tzn. prostě musí přestat jít o identické produkty - ty produkty se odlišují třeba tím, že u jednoho někdo navíc ještě zvedá telefon, u jiného ne)