• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOScollege drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Tak ty se vesmes delej na tri skupiny. Ty co tomu rozumi a delaj to dobre. Ty co tomu nerozumi, vedi to a bud si najmou nekoho ze skupiny 1, nebo si neco nactou a sami se do ni preradi. A pitomce, ktery budou delat potize no matter what.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: a právě ty lidi, co vědí, že SQL existuje, ale už nic moc dalšího, dnes tvoří obrovské množství problémů :-) ale takhle to je asi ve všech oborech (taková psychiatrie a antidepresiva budou asi také asi mít spolu zajímavý vztah...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Ale ja ti to verim. Videl sem jak kluci od nas predvadeli spatnej vs. dobrej dotaz. A taky znam dost lidi co vubec netusi ze jsou nejaky indexy.
    Ale na zaklade toho ze to lidi od webu (kterejch je hodne) potrebujou to navrhovat jako obecnej zaklad mi proste prijde prasteny. Kazdej potrebuje nejakej zaklad databazi (aby zjistil co jsou indexy a ze to jde napsat dobre a spatne), ale jak to optimalizovat pro danej stroj, to uz je spis advanced specializace vec. All I meant.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: dost možná, že nemám co mluvit do toho, co by se mělo nebo nemělo učit na kterém ročníku které vysoké - já to kritizuju tak nějak v obecné rovině (můžu srovnávat max. které znalosti pumpovali do hlavy mě, které mě v té době zajímaly a jaké jsem nakonec doopravdy potřeboval)

    ale věř tomu, že fakt jsem asi ten správný člověk, který může konstatovat, že kolem webu se dnes motá čím dál tím víc lidí, a webové aplikace jsou stále složitější... a jejich filosofie přitom pořád částečně odpovídá době, kdy šlo v podstatě o skripty s průměrnou návštěvností 1 člověk za hodinu.

    dosud se zvyšoval spíš objem přenesených dat - původní stránky doplňovaly obrázky ve vyšším rozlišení, flashe, videa, apod. - ale s rozšířením mobilního připojení půjde o něco jiného: především, i u webů, kde návštěvnost zůstává stejná, se během let začíná hromadit opravdu velké množství balastu v různých tabulkách - a pokud pak interaktivní skript sáhne do nezoptimalizované nebo špatně zoptimalizované tabulky, tak to může být průser.

    víceméně si představ, že kdyby to místo programátorů byli stavaři, tak to co dnes dělají, je stavba domů z nepálené hlíny - které se po 2-3 letech prostě rozmočí v dešti.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: To ze se zrovna ty motas kolem webu jeste neznamena, ze kazdej navrhuje databaze (a z tech co jo asi ne vsichni SQLkovy databaze)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: víceméně - vzhledem k množství lidí, který dnes navrhuje SQL tabulky, mi to po debatách se známými pracujícími v oboru přijde spíš něco jako řidičák na traktor v zemědělství.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Tyjo, optimalizace SQL dotazu mi prijde jako uz spis vec pro nekoho kdo chce resit databaze. Zbytek ma vedet ze SQL existuje, co cca to dela a *ze* to jde optimalizovat a umi to bejt hodne uzitecny.
    Ale na tyhle urovni bych ti velmi rad narval kvantovku, bez ktery by se dneska uz vubec zadnej pocitac ani nehnul.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    každopádně, tenhle klub není JENOM on ajťáckých college-drop-outs, takže bych nerad, aby to ostatní odradilo :-) klidně můžete zmiňovat příklady i z jiných oborů... i když já si myslím, že problém častého nedostudování bude přeci jen pro některé obory častější, než pro jiné...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no, tedy, spíš jsem měl na mysli, že když se učí teorie jazyků, tak by se to s tím mohlo spojit... ne se biflovat regexpy pro nic za nic a tak.

    co do kterého ročníku patří, to nevím: třeba základy SQL podle mě jsou fakt základy... ale zase naučit lidi aspoň TROCHU optimalizovat tabulky by všude po světě ušetřilo spoustu výpočetního výkonu.. a tím i elektřiny a nervů adminů i uživatelů, apod. :-) no a naopak regexpy zase podle mě úplný základ nejsou :) nutit je lidem v rámci úvodu do unixu mě přejde trochu přehnané, protože většina uživatelů dnes dodávaných unixů (tedy linuxu) by potřebovala k základní orientaci vysvětlit nejdřív X jiných věcí...

    DAVIDOWITCH: myslím prostě teorii grafů. což asi spadá do té diskrétní matematiky, pokud se nepletu...
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: No, nevim. Teorie grafu nebo grafovejch algoritmu?
    Protoze od teorie grafu hrozne rychle prejdes k automatum a turingovi...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS:
    - s teorií optimalizace databází (kritéria, podle kterých se cacheují SQL dotazy, s postupy, jakými je výhodné či nevýhodné indexovat tabulky, návrh tabulek)
    Tohle všechno pokládám za naprostý základ informatiky, který patří do _nižších ročníků_, tedy do bakalářského studia.


    Ja tohle teda v ramci Bc. delal, i kdyz nevim, jestli to bylo v povinnym rozsahu. Akorat ano, asi to nepatri do prvaku, protoze kdyz tam se teprv ucis stromecky...

    (tedy POSIXové regexpy - jo, nesnáším je, ale radši bych dělal zápočet z regexpů, než z lineární algebry)

    POSIX regexpy byly na STM v prvaku v ramci uvodu do unixu prolezly pulkou zapoctaku (protoze si tam musel regexpove grepovat, jinak to moc neslo).

    Nikdo krom tebe ale regexpy nepovazuje za obtiznostni ekvivalent RSA, takze se z toho ani nedelala prislusna veda...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    S těma hrama to vidím asi tak, že já si naopak celé dospívání představoval, že jako programátor se budu živit psaním her ! (A dodnes sním o zprovoznění massive multiplayer strategické hry, které by jako klient stačil webový browser, a nebyla by současně dementní - ale už to nespojuju s tím, že by mě to mělo živit nebo že na to potřebuju studovat vysokou ;-)

    Že nemám žádný (ani ten nejmenší) titul mě štve spíš "z titulu", že vidím, jak fungovaly třeba práva v Plzni. Pochopitelně takovéhle obchodování s VŠ tituly musí úplně stejně štvát ty, co školu dodělali - ale ještě víc ty, co jí nedodělali - přesto, že projevili víc snahy, než tyhle různé Řápkové a spol.

    Moje snaha o vytvoření nějaké "college drop-outs" platformy se odvíjí od několika úvah:

    1) VŠ tituly ve společnosti hrají značnou roli - např. u medicíny a práv zcela jednoznačně uzavírají celé rozsáhlé oblasti činnosti většinové populaci (u té medicíny zřejmě oprávněněji, než u práv)
    2) ve světě lze od začátku IT éry pozorovat velmi slušný vzestup college drop-outů (hlavně tedy ekonomický úspěch: ale nejen ten - např. Bittorrent už byl podvod na zcela jiném levelu, než byl MS-DOS... to byl "vznešený podvod", reality hack...)
    3) college-dropoutové mají (na rozdíl od většinové populace co to studium ani nezkusila a netuší co obnáší, reps. vidí to tak jako Frank Zappa v záhlaví) lepší předpoklady chápat, co mohlo obnášet skutečně poctivě získat VŠ titul - současně, mají velice dobrý důvod (možná větší, než někteří dostudovaní) být kritičtí k těm, kdo VŠ titul získali neoprávněně
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: diskrétní matematika je pro IT určitě zajímavá - bohužel, já na ní nemám buňky (ono to vyžaduje podobný druh intuice, jako ty různé matematické analýzy, apod.)

    Čeho v IT určitě není nikdy dost, je teorie grafů.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: No, od let 92-93 uz nejakej ten patek uplynul.
    FEL ted ma 1 matalyzu, 1 algebru a 1 diskretku (coz uz jsou nejaky sifrovani a tak). FIT taky tak.

    A zrovna pocitacovy hry vyzadujou relativne dost matiky (teda, dost, ta 1 matalyza a 1 algebra a 1 diskretka stacej, ale uzijou se).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nebo ještě jinak - proč jsem 9 let studoval informatiku asi 3 různých směrů (inženýrskou, ekonomickou a nakonec teoretickou), a vtloukali mi od prváku do hlavy milion s informatikou nesouvisejících píčovin (nejen matematických), ale prakticky jsem se nesetkal např. s:

    - s teorií správy paměti (garbage collection vs. refcounty - prostě nikdo mi nikdy doopravdy neukázal, jak fungují programovací jazyky a jejich knihovny "uvnitř")
    - s teorií optimalizace databází (kritéria, podle kterých se cacheují SQL dotazy, s postupy, jakými je výhodné či nevýhodné indexovat tabulky, návrh tabulek)
    - s tím, že by byla formální teorie jazyků vyučována nad syntaxí, která je nakonec skutečně průmyslově využívána (tedy POSIXové regexpy - jo, nesnáším je, ale radši bych dělal zápočet z regexpů, než z lineární algebry)

    Tohle všechno pokládám za naprostý základ informatiky, který patří do _nižších ročníků_, tedy do bakalářského studia. víceméně - jak má člověk vůbec chápat složitější algoritmy a postupy nebo "číst aplikace" zapsané ve složitějších jazycích, když nezvládá ani tyhle základy ?

    Prostě nevím, proč mě české VŠ donekonečná trápily s integrací per-partes (kterou nikomu neberu - ale prostě není to můj obor, stejně jako se nespecializuju na heberjštinu nebo starořečtinu, ač jsou to určitě zajímavé obory) - a nebyly doopravdy schopné sledovat vývoj ve světě (který byl v 90. letech už dobře patrný). (Zase musím uznat, že třeba bez VŠ bych do styku s Internetem jako takovým přišel až o pár let později - takže vysloveně negativní postoj zaujmout nemůžu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: ehm, když jsem v letech 1992-1993 chodil na FEL, tak mi tam moc nepřišlo, že by to šlo označit slovy "matematika se tam nebrala vážně".

    ano, nebylo to orientované na důkazy jako na MFF (faktem je, že jestli jsem někdy někde nějakou matematiku pochopil, tak snad později ty začátky na MFF... ovšem zcela bez aplikace toho co přenášeli, pak jsem zase náhodou zjistil, že ukázky aplikace té matematiky ukazují na kroužcích pro obor matematika, a ne pro obor informatika...) - ale i jiný lidi v oboru IT o kterých vím, zdrhli z FEL právě kvůli matematice: prostě ta matematika tam byla (nevím jestli pořád ještě je) cílená na elektrotechniky a na počítání s komplexními čísly (viz např. Teorie obvodů - obvod se střídavým proudem je popsaný právě komplexními veličinami, takže jsem skoro měl pocit, že na FELu každé číslo které uvažuje jejich matematika je automaticky komplexní :-) apod.). což není nic špatného - já to elektrotechnikům neberu, a ostatně lidi z průmyslovek byli vycvičený v rutinním počítání a s matikou na FEL neměli problém (já byl z gymplu bez matematické specializace).

    faktem je, že informatika se podle mě dělí min. na teoretickou informační vědu a na praktické IT, což je víceméně inženýrský obor.... nedovedu posoudit, kolik a jaké matematiky patří do které z těhle dvou hlavních větví... ale faktem je, že IT má i spoustu aspektů typických pro humanitní vědy - počínaje ekonomikou po vysloveně umělecké směry. Jedním z takových aspektů je, že trendy rychle vznikají a zanikají, a některé z nich jsou dokonce "módní".

    S tím vším, čím se v telekomunikacích nakonec zabývám (tak např. "osahání" si fyzikálních vlastností jednotlivých mikrovlnných pásem a jiných layer 0 technologií, odhady potřebného výpočetního výkonu routerů v různých částech infrastruktury, odhady toků v síti, ekonomické plánování rozvoje sítě, apod.) jsem podle mě nakonec blíž "inženýrskému" přístupu, než někdo, kdo s VŠ titulem programuje 3D počítačové hry v C++ - protože nakonec od inženýra se předpokládá skutečný kontakt s technologií, zatímco programování počítačových her je zábavní průmysl - tedy de-facto "kultura". (Ironií osudu já původně počítačové hry programovat chtěl - ale ulítl jsem si na Linuxu a GPL světě, kde prostě napojení na ekonomiku a konzum není přes počítačové hry - ale přes inženýrská řešení...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Tak na CVUTu se nastesti ta matika nikdy nebrala vazne. Co sem koukal co za hrozny formalismy plodi treba ETH, to se neda srovnat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    faktem je, že můj oblíbenější Elon Musk (mimochodem - daleko zajímavější podnikatel, než poněkud "tuctový" Richard Branson přeci jen vysokou dodělal - vlastně hned dvě, jak se zda:
    Elon Musk - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk#Education
    ...takže aby to to bylo vyvážené a a bych nebyl obiňován z toho, že mi jde jen o demotivaci :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam