• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOScollege drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: určitě. a kromě toho, tohle je prostě klub pro lidi, kteří VŠ nedostudovali :-) takže cené podněty od VŠ pozitivních jsou tu sice ceněny (třeba z hlediska těch, co by ještě rádi dostudovali) - ale přeci jen, trochu víc to je to tu o nás, co jsme prostě na úroveň mazáků nepostoupili, a o našich důvodech či nedůvodech.

    + pochopitelně, je to i o hledání paralel ve světě, a tam se drop-outs zatím prosazují hlavně v branži IT: je to zřejmě i o její poměrně značné neregulovanosti a o tom, že titul tam v praxi není vyžadován
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Ehm, ale tak pokud chceš z těch procesorů víc jak abstraktní základy, zajímavosti a základní nutnosti, tak se opravdu nemůže překážet cizí jazyk učebnic. A tím nemyslím jen angličtinu.

    IMHO jsme se bavili o základech na úrovni bakaláře, ne?

    PS: Možná trochu moc ujíždíme jedním směrem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: mno... já se zasekl už na střídavých obvodech :-) (všechny ty komplexní kapacitance, rezistance a impedance). a ty zrovna v počítačích nejsou... (jakkoliv uznávám, že jsou analogové obvody taky zajímavé téma, tak tehdy prostě frčela digitalizace a mě to nezajímalo...). ale na FEL jsem nevydržel dlouho, to je pravda.

    Fakulta Informatiky na ČVUT mě relativně zajímá, to je fakt... v 90tých letech (a vlastně až donedávna) neexistovala.... ale nepřihlásím se tam, dokud nebudu mít dostatečnou záruku, že zase nepropadnu z matiky:-)

    (ale BTW, neměl jsem na mysli jen ASM... měl jsem na mysli, že celá informatika vychází z teorie jazyků a automatů a ne z ostatních oblastí matematiky...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Hele, ja nevim co se ucilo kdyz si zkousel studovat ty, ale za nas mel FEL pomerne dost predmetu o tom jak to funguje zdola nahoru (od tech hradel vejs). A pak pochopitelne pro HW zamereni (tj. moje) ty vic advanced veci.
    Ale jeden ze zakladnich rozdilu mezi IT na FEL a na MFF je v tom ze FEL to ma staveny vic na tom ASM a MFF vic na ty matice kolem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: budiž... to je zajímavé pro lidi, co se zaměří na co největší optimalizace, nebo sami chtějí procesory vyvíjet.

    mě jde spíš o to, že v matematice jsou na začátku nějaké axiomy, teorie množin, množiny přirozených, celých, racionálních, reálných atd. čísel, apod.... která píše člověk na papír, resp. kreslí si k nim symboly a obrázky na papír. na tom to všechno stojí... ale ohledně programování se nakonec spousta věcí odvíjí od toho, že základním stavebním kamenem je drát, který pod napětím buď je, nebo není. většinou se pak předpokládá, že od téhle základní reality jsou nejen uživatelé, ale i programátoři natolik odfiltrováni, že je vůbec nemusí zajímat... ale ono tomu tak docela není. nemyslím, že by se mělo jít až na úroveň logických hradel, a tak... ale aspoň nějaká "informační fyzika" podle mě potřeba je (cca místo dnešní matematiky...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Jo, tyhle zaklady jsou ale tak jako druhak, maximalne tretak. V momente kdy pak chces prednaset neco min superzakladniho, tak potrebujes resit future fily, reorder buffery, replay mechanismus, co je noveho a zajimaveho v branch predictions atd, a to se proste meni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: tady bych rád poznamenal, že třebas jen samotný základ architektury procesoru - tedy sběrnice, mikrokód, adresování paměti - je princip, který se výrazněji nezměnil už od 50tých let a začátků kybernetiky, a že dokud IBM nezadrátuje nějaké neuronové sítě přímo do křemíku (nebo grafénu - http://teckacz.cz/-/16836 ), tak asi opravdu bude mít smysl to lidem se zaměřením na VŠ informatiku přednášet.

    V podstatě čím lépe chápeme základy jakékoliv abstraktní struktury, tak tím lépe pak chápeme, co na těch vyšších levelech je nevyhnutelné a co jen lidé zatím nevymysleli jinak a lépe: no a konkrétně informatiky nevychází z matematiky (nebo tedy vůbec ne z analýzy a téměř vůbec z linerální algebry, i když tam už je to trochu složitější) - ale vychází z architektury procesoru. Proto bych výklad základní architektury procesoru (spolu s teorií automatů a jazyků) viděl jako "základnější" předmět u zaměření na informatiku, než třeba matematickou analýzu (tu bych nechal volitelnou pro vyšší ročníky).

    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DAVIDOWITCH: ad druhý odstavec: Tak účelem vzdělání není konkurenční boj. Spíš jde o to, že tu nikdo nevydal nic kvalitního. Proč v češtině není jedna dobrá učebnice algoritmů, ale zato má každá fakulta jednu špatnou? Proč jsem se analýzu nakonec stejně učil z Jarníka? Protože prostě kvalitu už nikdo nedělá. Kdyby to bylo opravdu kvalitní a nebyly zde boje mezi školami, tak by ten člověk měl úspěch.

    Viz třeba TeX, kde jsou jednoznačně dominující postavy (Olšák) a bere se to tak. Proč? Protože tomu opravdu rozumí a neplácají jen páté přes deváté.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    KEDRIGERN: To hrozne zalezi co presne. Pokud pises o algoritmech, tak jasny. Pokud ale treba pises o modernich architekturach procesoru, tak se to meni. A ostatne pokud mas kurz na paralelni programovani, tak treba s nastupem GPGPU se ti celkem zmenilo co tam chces ucit.

    Ten zbytek jasnej. On to pak je takovej pes jitrnicku sezral. Protoze pokud chces ze skript udelat literaturu, tak na tom musis udelat mnohem vic nez vycuc z prednasek. A to trva dyl a dokud to nevydas, tak to nikdo neoceni. A pak je tu celej ten problem, ze kdyz to vydas cesky tak ses vesmes nemusel obtezovat (malickej naklad), kdyz anglicky tak si v obrovsky konkurenci..
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DAVIDOWITCH: No nevím tohle je zrovna zkušenost z IT. Látka, která se píše do skript se nestává obsolete - viz Donalt Knuth. Akorát to musí být napsané dobře a ne dle požadavků korporací.

    Koneckonců i jednotlivé úlohy se nemění napříč jazyky. Je jedno zda píšeš threadpool v C či v C#...

    Máš pravdu, že jsem se bavil spíš o něčem jako je velmi podrobný sylabus, zápisky z přednášek či tak. Ale to je to, co je potřeba. Příklady vznikají na cvičeních (a opět u nás nejeden cvičící všechno psal).

    Podrobnější skripta pak nahradí literatura. A ta může být obecnější nebo naopak konkrétnější. ve smyslu, že bichle jako "Standardní knihovna C++" (nebo jak se to jmenuje) se ti hodí dlouhodobě.

    A samozřejmě, kdyby vše bylo rozumě přístupné, tak by se lépe recyklovalo a snadno by se udělali skripta přiléhající přednášce z jakéhokoliv materiálu na stejné téma (i když třeba mírně jinak pojatém).
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    KEDRIGERN: Asi zalezi co se presne bere pod pojmem skripta. Kdyz si vemu co sme meli my (skripta + cvicebnice), neverim tomu ze to je napsatelne za 26 hodin (13 tydnu x 2h pripravy) ani za jakykoliv maly nasobek tehoz (treba 5, nez se latka v IT stane znacne obsolete). A prednasky byly hodne povidaci, s tim ze prezentace vesmes jsou obrazky ktery nechce kreslit na tabuli.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DAVIDOWITCH: Tak IMHO to je obecně tak, že se k přednášce (1.5h) účtujou 2h přípravy.

    Když si během hodiny rozmyslíš, co chceš přednášet, tak za další hoďku sepíšeš prezentaci. A z prezentací udělat skripta, či podrobný sylabus (což je obvykle dostačující) není těžké. V reálu přednášíš víc jak jeden rok, čili čas zkrať na aktualizaci prezentace (20 minut).

    Když to sepíšeš a dáš na verzovací systém, tak ti chyby vychytají studenti a třeba rozepíší stručné části.

    No já jsem psal skripta (s kamarádem) na Matematickou analýzu 1, 2, 3, Diskrétní matematiku 1, 2, Lingebru 1, 2. A asi ještě na něco. S cvičícím jsem tvořil Administraci UNIXu (jeho sylabus k cviku, já jsem to rozepsal do textu - protože jsem tomu nerozuměl a potřeboval jsem to pro sebe). Všechno jsem to psal z většiny kvůli sobě, abych tomu porozuměl a nasdílet to dál byla logická cesta (už jen proto, že pak chodily další vypracované kusy).

    Ten kdo má ke své přednášce skripta má méně práce u zkoušky a obecně na přednášce. Např. když ti odpadne hodina, tak můžeš vše vyložit rychleji, ale studenti se to doučí ze skript. Na zkoušku ti přijdou v průměru třeba jen 1.2x namísto 2x u toho, kdo nemá materiály. A obecně jsi vnímán pozitivně. IMHO otevřený přístup a materiály vítězí na celé čáře i z pohledu pedagogů.
    RAEVA
    RAEVA --- ---
    XCHAOS: taky se toho fakt bojim :) je hezké řešit aby mě přijali a pak nastává otázka...co když mě přijmou? co si počnu? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, nebýt přijat je jedna věc, to mě se vcelku i podařilo v životě opakovaně, být někam přijat. ale těžký je dokončit to. kritický je v tomto podle mě vždy konec druháku: protože zopakovat pak to, co člověk na konci druháku neproleze v třetím ročníku, je fakticky nemožné.
    MEA
    MEA --- ---
    jj, o bod mě minul chtěný obor, ale zkouším dál...
    RAEVA
    RAEVA --- ---
    moc se sem nehodím :D já nebyla přijata na VŠ bo jsem nezvládla talentovky... letos to zkusím zas, když to vyjde tak třeba začnu dělat rekordy :D
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    KEDRIGERN: Zajimavy s tema studentama. Ze by nekdo psal rok skripta a vesmes nedelal nic jinyho, FEL na to prachy nema (nemel). Hodne se kvuli tomu resilo uceni podle zahranicnich ucebnic (coz je prekvapive malej problem koupit, a obrovskej problem nebot jsou anglicky... v IT dost smutna situace)
    MEA
    MEA --- ---
    oprava - nedokončit
    MEA
    MEA --- ---
    dvakrát a prosím už naposled. nedokončit, to už si nemůžu dovolit, proto důsledně vybírám, co je to "ono" a už to nechci nedokončil, podaří-li se mi tam dostat.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DAVIDOWITCH: UK, ZČÚ, Hradec, ...

    Nemluvě o tom, že mnohdy část skript píší studenti a učitel rozšiřuje/autorizuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam