• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOScollege drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?)
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS: Calculus for dummies :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AQUARIUS: pfff, to si jen myslíš... matematik umí člověku pošramotit sebevědomí - a to je jedna z nejhorších forem mučení :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: skripta ještě nejsou to nejhorší. nejhorší je rádobyvtipná přednáška, která strašně rychle opustí pole dosud známého a vrhne se okamžitě na pole neznámého, s tím že poskytne soupis abstrakcí, které je třeba se naučit, aniž by byla šance na jejich pochopení.

    já potřebuju jakousi "vysokoškolskou matematematiku pro zvláštní školy" - tedy ke každé abstrakci okamžitě dodat fyzikální, ekonomický, informační, geometrický či jiný model - prostě nic neprezentovat jen jako algebraický zápis....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: to je složitý... já jsem hodně orientovaný na cíl. Cílem by pro mě nemohlo být "naučit se to" (pro nějaké svoje vlastní uspokojení) - ale musel bych mít nějaký cíl, který si žádá pochopení nějaké vyšší matematiky.

    Troufám si říct, že poslední rok jsem takový cíl možná našel.. ale to by tu bylo offtopic :-) Ale já tedy stejně spíš než abych nějaký problém převáděl třeba na diferenciální rovnici, tak mám tendenci napsat si program, který mi třeba naplní databázi poměrně primitivníma hodnotama pro velké množství vstupních hodnot, apod....

    přitom některé procesy u nás ve firmě (srovnání , případně predikce přenosů dat jednotlivých klientů) by už docela asi nějaká vstupní data pro nějakou složitější analýzu poskytla.. dá se říct, že mě s těmi daty víc baví pracovat intuitivně, než na ně aplikovat nějaké modely (ale zase ta data mi daleko víc baví mít, než nemít! sleduju to prakticky denně, ty grafy a žebříčky...)

    (nakonec ta intuice stejně asi jen vytváří v nevědomí nějaký matematický model, ale to je právě to... )
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    Jeste ke skriptum - studuju dalkove VS v Nemecku a skripta jsou uplne stejne nudny a nectivy jako ty cesky, takze u sousedu vypada situace stejne :-) Skripta v tyhle podobe uz delsi dobu pokladam jen za referencni prirucku, kterou si rychle projdu pred zkouskou, jestli jsem na neco nezapomel.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    ALMAD: A znáš nějaké dobré? Zrovna v této oblasti (programování/matematika) jsem nenašel moc lepší (dle skript).

    Třeba v oblasti studia atické řečtiny ano :).
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    FLEGMA: Jo, to zas jo. Nicmene ja jsem vseobecne skepticky k ceskemu skolstvi, takze vzhledem k mym ocekavanim mi to nepripadalo tak hrozny ;)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS XCHAOS: OK, zkusim to bez doprovodneho textu:

    Kdyz ti prijde ze nektera matika neni spatna, ale sere te jak te to ucej ve skole, proc se ji nenaucis bez skoly?
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    ALMAD: No ja mel 6 matik a dal jsem vsechny, me matika i celkem bavi a bavila, na stredni jsem jezdil na mat. olympiady, stezuju si na obsah (moc analyzy a to i specializovany, malo diskretky) + odflaknuta pedagogicka sluzba, roboti prepisujou ze skript definice na tabuli, ve skriptech se nikdo neobtezuje neco poradne vysvetlit, sbornik definic a dukazu, fakt chabe.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    XCHAOS: obavam se, ze tam bys riskoval trochu vic, precejenom nastvanej matematik ti toho zas tak moc neudela :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: mohl bys aspoň snad ocenit, že jsem offtopicy ze svého klubu vcelku vymýtil a řeším je jinde :-)

    hele, tohle co říkáš je, jako bys tady na NYXu v klubu BDSM úchylů začal přednášet, že ona ta klasická manželská soulož v misionářské pozici má také něco do sebe :-) smiř se s tím, že NYX je server pro úchyly všeho druhu, a já reprezentuji jeden odstín úchylnosti - i když jiný, než je zde "většinové"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: asi jo hele... ale to je právě to, že já asi potřebuju nějaký ten fyzikální model, který ta matika popisuje, abych uznal, že je k něčemu potřeba :-)

    jinými slovy asi neuznávám, že jde o to předvést někomu že umím spočítat nějaký příklad - ale spíš předvést, že něco v reálném světě se bude chovat podle toho, jak jsem spočítal. (např. nemám pocit, že by mi někdo někdy ukázal, že násobení matic je vlastně skládání momentů - prostě "matice jsou čísla napsaná na papíře nebo na tabuli, smiř se s tím, víc tě nemusí zajímat, abys prolezl zkoušku" - naproti skládání momentů se dá krásně vizualizovat např. v nějakém 3D softu, který by mohlo být zábavné si napsat a tak..)

    hele, já neříkám, že to jak se chovám já je správně a ostatní se tak mají chovat taky: každopádně tenhle klub je určený pro hledání podobně "postižených" a pro komunikaci s nimi. nemusíš se tady účastnit s tím, že jsme s tímhle přístupem "špatní" a "nemocní" a že otrocké memorování a biflování je správné a společensky prospěšné. To víme i bez tebe...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    FLEGMA: Jasny, ja se to jenom snazim zastavit vcas, protoze xchaosova traumata ze skolniho zapisu matiky znam jiz z nekolika klubu o programovani, nekolikrat ;)

    Jinak IMO je to o vyberu skoly, me teda na STM FEL CVUT matikou moc nezatezovali (a OK, mozna je to proto, ze znacnou cast sem prosel zrovna s Habalou ;))
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    ALMAD: Vsichni mame traumata :-) Me dodnes rozesmeje vzpominka ne prednasky ze vsech matik, kde se jen prepisovaly definice na tabuli :-) Pocet navstevniku po prvni prednasce strme klesal dolu. Cest vyjimkam jako Habala nebo Krajnik, jejich prednasky staly za to, bohuzel z toho nikdy nic nevyuziju, starej koncept, malo diskretky a zamereny na matiku vyuzitelnou spis v elektru a fyzice.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Hele ten prvni radek nebyla vyzva k "rozvijej to dal", ale "chapu, nicmene je to irelevantni".

    XCHAOS: Viz vyse. Zkusim to znova:

    Kdyz ti prijde ze nektera matika neni spatna, ale sere te jak te to ucej ve skole, proc se ji nenaucis bez skoly?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: jinak souhlasím, že některé ty postupy bych vlastně rád věděl, k čemu se používají a jak je mám aplikovat. ale to je úplně něco jiného ... já vlastně škole vyčítám, že mi to nebyla schopná naučit.

    Celkově podstatné dovednosti, se kterými v životě pracuji, jsem získal jinak, než ve školních lavicích - snad s vyjímkou českého pravopisu, což je fakt nejmenší výhra. angličtina, programování všeho druhu, zacházení s počítačovým softwarem všeho druhu, správa počítačových sítí, ale i svým způsobem i záležitosti jako řízení auta - nic z toho nikdy nepocházelo z formálního vzdělávacího prostředí.

    Svým způsobem jsem si ale nikdy nedovedl představit, že bych pracoval v profesi, která je závislá na dovednostech pocházejích z formálního vzdělávacího prostředí. Ten problém je u mě uložen hlouběji, než vypadá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: tak u jakékoliv operace tužkou na papíře je pouze záležitostí statistiky, než se člověk splete v tom, jaké číslo ve kterém řádku či sloupci násobí s kterým... v té době opravdu pro mě strojové násobení čísel v počítači byla samozřejmost, počítače už dávno byly komodita a používaly se pro zábavu, zatímco jedna z věcí, kvůli kterým jsem propadal ve škole, byla de-facto zkouška z "krasopisu čísel"...

    celkově jsem v době VŠ studia (hlavně v jeho pozdějších fázích
    používal počítač jako naprosto výhradnou formu textového procesoru, a celé uspořádání přednášek a cvičení s děláním "poznámek na papír" mi nevyhovovalo, protože s poznámkami na papíru jsem prostě už dávno pracovat neuměl.

    (zajímalo by mi, jak to dnes dělá "smartphone generace" ... asi bude běžné různé natáčení přednášek na video a takové věci, ale popravdě... taky si neumím představit, že bych shlédl na videu přenášku, na které jsem nebyl... pro mě je klíčová textová informace, studium z podkladů které mají charakter knihy, nebo ideálně hypertextu...)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Chapu, znam tvoje skolni traumata ;)

    Nicmene...naucit se matiku znamena neco jineho nez naucit se matiku ve skole a mam pocit, ze s (proti)argumentama kol tohohle operujes dost...flexibilne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... a ještě bych dodal, že mi drásá "čirá matika" jako čirá abstrakce odtržená od fyzikální, geometrické nebo jiné (třeba i virtuální) reality. v podstatě desítky a desítky abstraktních vět a pouček, bez jediného příkladu, kde je lze použít v praxi... brrr :-/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: je to složitý téma. matematika je každopádně jednou z věcí, který se dají naprogramovat a který má smysl naprogramovat.

    problém je, že já třeba uměl rutině psát kód, který provádí maticové operace. to nikoho nezajímalo: všechny školy mě nutily počítat maticové operace s tužkou na papíře. jo, je to hezké, vědět, že to taky tak jde: ale kdyby místo rutinního provádění výpočtu na papíře to zadání bylo "naprogramujte si vlastní program pro provedení té a té operace s maticemi a pak pomocí něj vyřešte..." tak by mi to (možná) bývalo i bavilo.

    ale cílem školy je samozřejmě i vytvořit kontrolované prostředí, kde lze "změřit" co žák předvede jako cvičená opice s tužkou a papírem, bez přístupu k vnějšímu světu.. chápu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam