• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: to nikdo netvrdí, jenže open source software a open source konstrukce jsou 2 věci a už jenom z principu předběžné opatrnosti který naše civilizace vyznává prostě most open source nebude nikdy..
    aneb některá nařízenáí omezení smysl mají jiná nikoliv, v otázce mostů a tunelů jsem proti jakémukoliv experimentování...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ano. toto řeší vývojáři open source software taky, např. když potřebují schválit účetní program ministerstvem, apod.

    volně šiřitelný projekt pod GNU-FDL licencí mimochodem může respektovat jakákoliv omezení a být schválen - úplně stejně jako komerční projekt. detail je jenom ve volné šiřitelnosti projektu a možnosti jeho bezplatného použití (a povinnosti zveřejnit případné změny apod.). není nejmenší důvod, proč by někdo kdo má diplom, nemohl zveřejnit nějakou dokumentaci pod GNU-FDL: a dokonce ani není důvod, aby mu za to někdo nezaplatil, za takový projekt!

    v tomhle klubu je to úplně offtopic. pouze to dokládá, že se úplně neorientuješ v použité terminologii: open source design neznamená, že realizace MUSÍ být nutně provedena "na koleni"
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: provední musí odpovídat normám, kolaudace je právě kontrola zda byly dodržen ypostupy, normy, materiály a výsledek odpovída schálenému projketu
    u projektu mostu musíš dodat nosnot, užitečníé zatížení, životnost, odolnost a to dle kategorie.projekt open source který nebude respektovat daná omezení nebude schválen
    povolenmí se uděluje na základě projektu a dokumentace po odsouhlasení všech zůčatněných stran.pokud nebude projekt vyprojektován oprávněnou osobou NEBUDE SCHVÁLEN,aneb na operaci slepého střeva musíš mít diplom na projektování mostu vččetně zábradlí musíš mít diplom.pokud to chceš jinak musíš změnit pravidla,tzn legislativní rámce,což je zejména v rámci EU takka nemožné
    bavíme se samozřejmě o dnešku plus blízké budoucnosti, co bud eza 20 let já skutečně neřeším ,to nevím avědět nemohu, nicméně opět s největší pravděpodobností zůstane projektování co sofistikovaná činnost v rukou oprávněné osoby ,tzn žádný open source...


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: tak zrovna norma je dost open source věc.. aby si jí mohl dodržet, musíš znát její znění :-) no a potom můžeš mít open source design mostu, o kterém je všeobecně známo, že dodržuje danou normu.

    myslím, že zaměňuješ open source dokumentaci - což je svrchovaně seriózní věc - s nějakým D.I.Y. provedením bez revize či kolaudace... to jsou dvě úplně různé věci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Biovodíkové vzducholodě jako doprava budoucnosti | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/clanky/biovodikove-vzducholode-jako-doprava-budoucnosti
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: nejde jen o materiál, jde přeci o bezpečnost, deformační zóny, trabant byl co si budem povídat tak trošku vozítko smrti,zejména byl li náraz veden z boku či zezadu
    dnešní doba vyznává měké deformační zóny, plasty jsou v tomto ohledu ideální.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: nemůžeš mít open source most, prostě musíš držet nějaké normy, postupy a parametry
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no vidíš, a to je DNEŠNÍ cena energie. bavme se o tom, jaká asi bude cena (v přepočtu na současnou cenovou hladinu, abychom byli přesní) energie za deset let a za dvacet.

    konkrétně má podle mě cenu se bavit o třech parametrech:

    - cena 1 kWh stacionárního tepla (pozor - to je něco jiného než 1 kWh elektřiny !)
    - cena 1 kWh silové elektřiny
    - cena paliva pro dopravu 1 tuny na vzdálenost 100 km
    - cena paliva pro dopravu 10 tun na vzdálenost 100 km

    podle mě by všichni (i katastrofičtí peak-oilisté) měli zveřejnit svoje odhady toho, jaké budou tyhle ceny za 10 a 20 let v přepočtu na dnešní cenovou hladinu (to umožní si udělat srovnání např. s hodinovou mzdou, cenou za jedno jídlo v restauraci, apod.)

    dnes je poměr 1 tuny na 1 km podle mě například velice zhruba 2.5 obědu v restauraci
    u dopravy 10 t jsou tam úspory z rozsahu (které by třeba u volského potahu samozřejmě nebyly, což nepopírám), neznám spotřebu kamionu, ale prostě odhaduju, že to bude někde u trojnásobku spotřeby dodávky (tzn. tak asi 7 obědů)

    očekávám tedy od katastrofický peak-oilů i od oil-optimistů odhady, kolik obědů v průměrné restauraci budou stát ty dva druhy dopravy (a sázet je možné i na tu elektřinu a teplo, že...). připomínám, že ty formy energie budou v budoucnu více provázané, než dnes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: já se uhlíkovým kompozitům nebráním. ale když přijdeš za mnou, abych ti postavil most, tak prostě řeknu "sorry, ale já uhlíkové kompozity neumím".

    vzhledem k totální globální provázanosti dnešního trhu by prodražení dopravy (a vůbec nedostatek peněz, apod.) vedl samozřejmě k hledání alternativních, místních řešení. ta by byla asi o něco sofistikovanější, než "návrat do 18. století" (i když asi jak kde... ale přeci jen, open source design mostu lze klidně vyvěsit na internet a podle takového GNU-FDL návodu pak dokáže postavit most i nějaký slaměný balík, že jo...), ale zase nedal bych ruku do ohně, že lidi zvládnou lokální decentralizovanou výrobu uhlíkových kompozitů :-)

    ovšem kompozitním materiálům samozřejmě fandím (např. Trabant se prý vyráběl z bavlnobakelitu, což byl materiál ne nepodobný mému navrhovanému vlnolamitu... čímž předběhl dobu možná i o několik set let... :_)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já bych se radši bavil o [ XCHAOS @ Peak Oil - zlom ropy ] v souvislosti s [ XCHAOS @ Peak Oil - zlom ropy ] (road to generating power at full capacity in 2013)

    to máme zatím druhý produkční rychlý reaktor na světě (Japonci si koupili dokumentaci od Rusů, kteří provozují ten první). na jak dlouho vystačí "konvenční uranové palivo" ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Rozhodně je pravděpodobnější, že budeme stavět mosty z uhlíkovejch kompozitů, než z kamene...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: cena nergie mi směšně levná při pohledu na složenky nepřipadá, tobě ano???
    to že energie stojí kolik stojí je dáno hlavně npokřiveným trhem díky energetickým monopolům,největší zisky stabilně vyjkazují firmy dodávající ,samozřejmě že na pricipu hydraulického despotismu to bez čeho se dnes neobejdeme, voda,plyn, eelektřina
    kdyby existovala konkurence a stát defacto nevytvářel další dojnou krávu sdo státní pokladny mohla by být tržní cena energie ještě níž
    Pokud se i nadále ceny energií zvedají aaniž by se zvedaly náklady,tzn čezu zisky při přepočtu na vyrobenou kw neustále rostou ,znamená to že cena na burze nekoreluje s náklady na výrobu,je to prostě tak...
    podle mě je obrovská rezerva v liberalizaci státu, ukonční státních represí, více samosprávy atím pádem i zlebvnění ceny práce která je podle mě z hlediská nákladů na prvím místě...
    ano technicky je možné stavět dřevěný most, polož si otázku zda je něco takového v dnešních legislatiních podmínkách možné,aneb most zejména pro silniční provoz musí splňovat parametry a pdomínky a NOSNOST MUSÍ být jasně dána.
    to že se spousta věcí dnes řeší tak jak řeší je dánou legislativními podmínkamy které jsme v zájmu blaha o občana, obča\s i proti jeho vůli učinili..
    aneb nesvéprávný občane, ty by sis postavil lávku přes most pak by ses mohl utopit kdyby neměla patřičné paramtery, založíme stavební úřad, odpor,pardon odbor a vydáme stovky pazávazbných vyhlášek nařízení a poviností.
    divil by ses kolik jabkáren je kolem lávky pro pěší pře potůček kde by si prstruh ošoupal břicho,pokud tuto lávku chce oficiálně postavit obec...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no dobře, na volech neschodneme... a já na nich ostatně ani netrvám :-)

    ale shodneme se, že za 10 nebo 20 let se věci mohou třeba dělat jinak, než dnes. že dnešní stav věcí není nějakým "nejvyšším stupněm vývoje lidstva" a "koncem technologické historie" - za kterým už nic dalšího nebude...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: hele, ve stavebnictví máš zřejmě větší zkušenosti, o tom se hádat nebudu. nicméně i ty víš, že mosty lze postavit různými způsoby, za různou cenu, s různými parametry. (jednou z takových variant je třeba i dřevěný most, přes který když jede autobus, tak musí cestující pro jistotu vystoupit - protože přesnou únosnost takového mostu v podstatě nikdo nezná :-). a katastrofičtí peak-oilisté to navíc nejspíš prohlásí, že mosty nebudou ani dřevěné - protože lidi dostupné stavební dříví spálí, aby v zimě nezmrzli (což já tedy rozhodně netvrdím...)

    dnes stavíš každopádně prostě tak, že ti přivezou materiál, který si objednáš - a cena té dopravy představuje zlomek celkových nákladů. na tom se myslím shodneme.

    energetická náročnost těch materiálů se trochu promítá do ceny - ale zase, když by si do hloubky analyzoval ty náklady, tak podle mě nejvíc se zaplatí na amortizaci technologie a hned potom na lidskou práci. energie i doprava jsiy dnes prostě směšně levné faktory - a cenu stavby víceméně neovlivňuje.

    otázka je: jak to bude za deset let ? a jak za dvacet ?
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ne neshodneme, nevýkonní ,zastaralí a energeticky nároční voli nejsou budoucnost ani kdyby čert a trakaře, ani s gps ani bez ní, nejsou...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no vidíš, že se nakonec shodneme :-)

    (ani já jsem si u těch volských potahů nepředstavoval, že by vyrazili na silnice bez GPS navigace, která bude hlásat "na příští křižovatce řekněte volům, ať zahnou doleva" - a nebude obsahovat speciální neustále aktualizovanou databázi cest optimálně sjízdných pro voli, míst, kde možné voli nechat napojit vodou, apod.)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: železobeton stárne, nicméně kámen taktéž
    bez údržby a oprav se neobejde nic
    mnavíc betonové tvárnice ,střešní tašky s evyrábějí celkem primitivně pouhým lisováním, zkus to udělat s šutrem.
    energeticky i nákladově tě to prostě vyjde levnějši, životnost je větší než z cihel a o to tu jde.
    kamenné domy jako takové byly právě kvúli náročnosti výsadou těch nejbohatších i v historii, rozhodně se nejednalo o default stavební technologii
    kamenných m,ostů bylo za kódla furte v čechách jako šafránu...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ne nemyslím si že beton je vrchol stavitelství,navíc se dneska opravdu vrací přírodní materiály jen v trochuu jiné pdobě, mazanice z hlíny a bláta, či slaměné došky to fakt nejsou.
    tzn nevím jaké technologie přinese budoucnost, ALE NEBUDE SE s největší pravděpodobností VRACET MINULOST a zastaralá technologie...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no já jsem to ve skutečnosti zmínil původně hlavně kvůli životnosti takové stavby... ten železobeton samozřejmě stárne, zvlášť v případě v zimě nevytápěných objektů... v podstatě je zvláštní, že na železobetonovou konstrukci se životností třeba 100 let jsme jako civilizace více hrdí, než na kamennou se životností 1000 let... ale prostě ty seš si jistý, že beton je "nejvyšší stádium vývoje stavitelství" a nic dalšího potom už nebude (podobně mluvili zrovna třeba komunisti, že jsou "nejvyšší stádium vývoje lidstva"... ale to ti asi nemusím připomínat...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: v tom, co jsem napsal, je naopak zásadní popření, že by šlo o jednoduchý návrat do 18. století. to tady hlásají jiní.

    jinak my od počítačů samozřejmě jsme zvyklí, že technologie se rychle vyvíjí, že nic není pevně dané navěky, neustále se spolu mísí staré a nové - a navíc, většina toho, co po nás lidi chtějí, je v podstatě zbytečná. nemám důvod nevidět velkou část civilizace v podstatě jako zábavní průmysl. pouze minimum úsilí je dnes věnované prostému přežití - naprostá většina jde do posilování statusu lidí v sociálních sítích. řidič kamiónu má stále daleko větší status, než řidič volského potahu - o tom je podstatná část toho, proč se někam klidně veze náklad poloprázdným autem, i když to třeba vlastně ani není ekonomické.

    no a teď zpět k tématu: víceméně, neřekl jsem žádnou konkrétní předpověď - pouze jsem se vyjádřil, že s rostoucí cenou energie by řada věcí mohla být jinak: dnes třeba přepravujeme prakticky úplně všechno, místo abychom to vyráběli jakkoliv lokálně. toto se může samozřejmě změnit.

    hlavní myšlenka, kterou jsem přinesl je ta, že dnešní struktura optimalizací a úspor z rozsahu se prostě nemusí ukázat jako vhodná pro svět, kde bude daleko dražší ropa a daleko levnější přeprava informací (a nebo přeprava elektronických řídících systémů na místo, kde jsou potřeba).

    rozvoj IT byl bouřlivý a objevila se spousta mylných předpovědí - např. máme tu internet a nikdo si nenechává posílat noviny faxem - jak by spousta prognostiků možná bývala předpovídala třeba ještě v 80. letech 20. století. takže moje předpovědi nemusí být samozřejmě přesné.

    vezmi si takovou předpověď z 80. let 20. století: "začátkem 21. století význam tištěných novin prudce klesne" - taková předpověď by byla správná. nicméně - tato předpověď vůbec nemusela zahrnovat to, že se objeví Internet.

    podobně moje základní předpověď je prostě tak, že konec éry levné ropy (a to je jádro problému, který se tu řeší) sice nebude mít tak katastrofální účinky, jaké někteří očekávají - ale postupně (ne skokově) povede k prodražení dnešních druhů dopravy. nejsem samozřejmě schopen přesně předpovědět, jestli se bude nakonec dopravovat méně, nebo jestli se spíše objeví nové úspornější formy dopravy - možností je fakt hodně. také si myslím, že ten růst cen bude pozvolný - protože prvních deset až dvacet let budou tekutá paliva z ropy substituována nejdřív hlavně za CNG, na který půjde přestavět stávající vozový park. nicméně časem potom začne zdražovat i ten plyn...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam