BOBASH: problém je, že kydy typu "je mi u prdele" nebo "ekvivalent 10 hodin práce plebsu" nejsou na levelu, který bych na svém e-zinu asi chtěl zveřejňovat :) nemám rád slovo plebs - zvlášť proto, že spousta samozvaných "patriciů" jsou fakt pologramotní idioti (samozřejmě - v původním řeckém smyslu tohoto slova).
ano,
ve spoustě případů se ti vyplatí náklaďák i při 500 Kč/litr nafty (v přepočtu na denšční cenu). jde ale teď o to, co je to ta "spousta případů" ! přesně tam je zakopaný pes - ta spousta bude jiná, než dnes.
elektrický náklaďák s výkonem podobným těm dnešním a dojezdem < 100 km nebudeš mít velký problém vyrobit. je možné, že vždy ujedeš 100 km a pak budeš dobíjet. a nebo se podél dálnic prostě natáhnou trolejbusové troleje pro krajní pravý pruh. oboje si vcelku dovedu představit...
ad cyklista vs. náklaďák: já bych řekl cyklista i stezka pro něj je daleko horší cíl pro bombardéry, než náklaďák a silnice pro něj :-) ale podstatné je, že alternativy k masivní automobilové dopravě existovaly a existují... a můžou ti klidně vyhrát válku, nebo zvrátit ekonomický kolaps. ty alternativy tu existují - a mě jde jen o to, aby se na ně nezapomínalo. aby se to nehrálo na takové to "není cesty zpátky".
Ad beton: ale já proti betonu vůbec nejsem - pokud se "hydraulické vápno" (jakýsi "pracement" ?) mohlo pálit ve starém Římě a potom za Karla IV, tak by asi cement šlo pálit i relativně decentralizovaně, a potom by se používal. já jsem u svých "cihlových a kamenných mostů" vůbec neměl na mysli, že by se v nich nepoužíval cement - a tím pádem i beton. pouze mi přišlo, že s tím, jak se prodraží doprava, bude možné očekávat ústup od honosných dlouhých rozpětí ze železobetonu - a spíš návrat k menším obloukům a většímu využití místních materiálů a zdrojů....
jinak se asi dá se počítat, že tam, kde bude v dosahu železnice, se bude ocel jako stavební materiál používat i dlouho po peak-oil. ovšem mimo dosah levné dopravy se situace může snadno změnit. pokud by si v nějaké vesnici museli (zcela v souladu s fungováním volného trhu) vybrat, jestli budou mít celou zimu čím topit - a nebo jestli most spláchnutý povodní opraví železobetonem - tak dost možná zůstanou u toho topení.... kdo ví...
víceméně s pokračujícím rozkladem finančního systému se dá předpokládat, že někdy po roce 2013 do těch regionů žádné peníze za které by si šlo objednat stavbu dalších ocelových mostů a jejich dopravu náklaďáky prostě NEPŘIJDOU. nebylo by je čím pokrýt.
a pokud se vyrobí nějaká energie v jaderných elektrárnách, tak daleko spíše se s tou energií bude svítit na billboardy, než aby se s ní poháněly nějaké elektrické náklaďáky (možná to bude jinak.. ale já prostě jen vycházím z toho, jak civilizace fungovala v minulosti a jak fungovala dnes.... většinou se spousta energie proplýtvala na objektivně vzato naprosto zbytečné aktivity přinášející vyšší sociální status a konsensus obyvatelstva: pyramidy, chrámy, stadiony, billboardy, apod. ... tzn. na ty volské potahy může na venkově docela dobře dojít.... aniž by si toho lidé ve městech všimli a pořádně pochopili, proč se to děje...)