• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: to ale vůbec není odpověď na zdroje na vývoj, výrobu a údržbu počítačů a podobných digitálních technologií a software..

    ta totiž potřebuje vyspělou západní civilizaci s její ekonomicku základnou (včetně tankerů, asi :), ani v sovětském bloku, který byl téměř stejný, se jim to nedařilo tolik.. (a navíc se tam zdroje drancovaly ještě bezskrupulózněji než na západě)..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: ok to byla tady taková odbočka stranou, před několika stovkami příspěvků, už bych se k tomu nerad vracel. zůstaňme prosím u těch počítačem řízených plachetnic :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Můžeš mi vysvětlit, čistě teoreticky, k čemu by jako měla bejt volskýmu spřežení GPS? Při rychlosti pohybu průměrnýho vola s vozejkem se stejně bude schopný pohybovat jen na tak malým prostoru, že tam bude vozka za pár měsíců znát každej šutr...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lotus nabídne extendér čili rozšiřovač dojezdu | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/lotus-nabidne-extender-cili-rozsirovac-dojezdu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PACHATEL: kde píšu o kamenných solárních letadlech ?? a ne všechno co píšu je vtip. GPS volské spřežení lze od GPS navigovaného oplachtěného létajícího člunu myslím rozlišit celkem spolehlivě (a popravdě, i to volské spřežení není úplný nesmysl, ale samozřejmě by to mělo spíš lokální a okrajový význam.. zatímco plachetnice se podle mě stanou mainstreamem)

    E2E4: sorry - ale tvrdit, že počítače jsou závislé na přepravě ropy zámořskými tankery, je fakt nesmysl. počítače jsou sice materiálově a energeticky náročné - ale montují se poměrně decentralizovaně s malých a velmi lehkých součástek, velice nenáročných na přepravu.
    za cenu přepravy jednoho 2t vážícího auto přepravíš třeba 1000 2kg vážících notebooků. a logicky: třeba 1000 notebooků na 1000 obyvatel povede k daleko větší životní úrovni a spokojenosti, než 1 auto na 1000 obyvatel, když to dovedeš do důsledků...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: to ale vůbec není odpověď na zdroje na vývoj, výrobu a údržbu počítačů a podobných digitálních technologií a software..

    Namísto toho napíšeš něco jiného a nesmyslného a smícháš to se svou původní tezí..

    To bych rovnou mohl říci, že budoucnost je v GPS z pazourku, a pak teprv nastane peak pazourek. :)
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    Az to nekdo s funkci zacne prosazovat jako spasu civilizace tak uz se bavit nebudu
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    XCHAOS: nahodou ja to ctu a u kamennych solarnich letadel a GPS oslu se moc dobre bavim :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ale dnešní společnost se tam kde je dostala kdysi zejména díky zpracování pazourku - a sám poukazuješ na to, že se "peak pazourek" vůbec nekonal.

    ropa je prostě technologie doby kamenné a bude nahrazena něčím elegantnějším a vyspělejším ještě dříve, než bude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: tohle je spíše pro osobní přepravu, ty křídlaté čluny nebo různé rychlé trimarany. nákladní doprava si bude realizovaná menšími rychlostmi, s většími úsporami z rozsahu.

    VYHULENY_UFO: jasně.. hlavně že tu mluvím o tom, že by šlo o plachetnice se záložním pohonem. škoda sem něco psát, když to stejně nikdo nečte...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ale o to nejde - "zdrojů na vývin, výrobu a údržbu těch počítačů?" psal..

    chápeš, to že se počítače vyvinuly do dnešní podoby umožnila vyspělá západní společnost (založená na spalování ropy?)

    .. jako protipříklad si vem východní blok, který spaloval zdrojů stejně ne-li méně a prachsprostou kopii (tj žádný vývoj etc) mikroprocesoru byl schopen udělat jen v té nejvyspělejší zemi s 15-letým zpožděním..
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    ITCHY: coz bude u rychle kaziciho se zbozi super. hlavne kdyz prestane foukat vitr a nebo zapadne slunce (pokud maji byt ty plachty solarni).
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ano tento obrázek ukazuje harmonii mezi přírodou a technologií, názorně vidíme přeravu 200 000 tun zboží pomocí plachet...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vím, že se s tímhle obrázkem opakuju, ale nemůžu si to tu odpustit... ale podlě mě tenhle obrázek patří do záhlaví, protože pro mě je synonymem peak-oil optimismu, který povede k nalezení harmonie mezi přírodou a technologií, která dnes absolutně chybí. (a někteří lidé na odkazy vůbec neklikají, navíc :-)


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: správné slovo je "doplnit", ne "nahradit". ale míra toho doplnění může konvergovat k skoro úplnému nahrazení.

    plachtění je fakt daleko efektivnější, než co já vím - výroba elektřiny z větru pomocí větných elektráren. jde totiž o poměrně přímou přeměnu energie, bez složitého řešení toho mezistupně v podobě elektřiny a její přepravy, skladování, opětovného spotřebování.

    plachtění s využitím moderních nástrojů automatizace (ovládání plachet elektřinou je daleko energeticky méně náročné, než přímý využití energie k pohonu - navíc je tu predecens, i poslední velké nákladní plachetnice už místo pohonu šroubu parním stojem používaly parní takeláž... tedy parní navijáky pro vytahování plachet, které byly úspornější než početná posádka poskytující pouze sílu svých svalů, apod.) je ve skutečnosti poměrně málo prozkoumaná technologie.

    psal jsem tady o tom příspěvky už dřív - málo se ví, že i plachtění poskytuje dostatečnou energii pro uplatnění princip vodního křídla (hydrofoil), který byl objeven v podstatě až ve 20. století - tento princip ovšem na druhou stranu umožňuje pohyb po hladině rychlostmi až okolo 100 km. a vážnou překážkou znemožňující princip "vodní rakety" použít např. pro transatlantickou přepravu, je velká energetická náročnost a velká hmotnost paliva potřebného pro takhle dlouho plavbu. ovšem tento problém nemá plachetnice - proto by velká osobní plachetnice používající princip vodního křídla a postavená za použití "kosmických" materiálů 21. století například mohla předjet nejenom velký osobní parník poháněný ropou - ale navíc by byla vzhledem k té úspoře ropy třeba i rychlejší ?

    precedensy zatím existují v podobě milionářských úletů a hříček - viz http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroptere http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_hydrofoil

    je jasné, že rychlost reakcí a intuice potřebná k ovládání něčeho podobného je dnes výsadou úzké vrstvy elitních sportovců, kteří celý život v dané dovednosti zdokonalují. ovšem co když zapojíme do hry počítač ? pokud jsou počítače schopné řídit nadzvykové vojenské střely nebo kosmické rakety, a přesně reagovat během zlomku sekundy i ve velmi složitých situacích, tak proč by počítače nemohly být schopné řídit i plachetní okřídlený člun ? (případně to může fungovat tak, že se motor použije pro dosažení kritické rychlosti zvednutí trupu lodi nad hladinu, což by třeba v 19. století nebylo možné - a dál už bude loď pokračovat jen silou větru...)

    k hranicím kombinovaných možností obnovitelných zdrojů energie, člověka a informačních technologií jsme se zatím ani neodvážili letmo přiblížit. jsme úplně na začátku - historie technologie teprve začíná, nikoliv končí. a jaderná energie je v tomhle ohledu stejně slepá ulička, jakou byly egyptské pyramidy co se týče budoucnosti bytové architektury.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no překvapivě, rakety můžou létat i na vodík, nejen na ropu, když jsme u těch nákladů :-) jako pár desítek tun kerosenu dnešní levné rakety spálí... ale je to srovnatelné s tím, když nějaký ropný šejk s háremem párkrát přeletí soukromým boeingem někam na nákup mercedesů...

    v podstatě stěhovat po světě elektroniku a materiál na ní je DALEKO levnější, než stěhovat po světě třeba vyrobená auta a palivo pro ně: k tomu se chci dobrat. dnes je stěhování elektroniky po světě dokonce natolik levné, že se životnost nových produktů neustále zkracuje, inovační tempo se zrychluje při zachování nebo poklesu cenové hladiny, apod.

    přitom moje vize ani nevyžaduje další inovace: pouze lidem vysvětluju, že s tím, co už teď mají v kapse (GPS, mobil, apod.) by při nepatrném rozšíření možností (satelitní mobil, napojení na systém elektronického řízení plachtoví) mohli směle plnit roli kapitána zaoceánské plachetnice 19. století. a při dnešní míře automatizace by k tomu nepotřebovali ani posádku.

    je prostě docela dobře možné, že počítače z Čaj-wanu se k nám za 20 let díky drahé ropě budou vozit na hybridních, elektronicky řízených kontejnerových plachetnicích (kliperech) s minimální posádkou: prostě se to vzhledem k rostoucí nezaměstnanosti (vzroste poptávka po takovémto druhu práce), rostoucích možnostech informačních technologií (neustále klesají požadavky na kvalifikaci u takovéto činnosti - viz nedávné obeplutí zeměkoule 16tiletou školačkou - myslíš, že co dokázala s využitím GPS a satelitní komunikace vč. přesné předpovědi počasí ona, bychom nedokázali ty nebo já ?) a rostoucích cenách fosilních paliv je prostě decentralizovaná doprava pomocí plachetnic pravděpodobnější řešení, než třeba úspory z rozsahu dosahované pomocí velkých kontejnerových lodí s jaderným pohonem...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: No a jak to souvisí s tim, kolik je potřeba zdrojů na vývin, výrobu a údržbu těch počítačů?

    Protože když se tu bavíme o GPS, jaké budou v post-peak světě náklady na údržbu sítě těch satelitů?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jenže na to aby byla elektronika levná, potřebuješ jí vyrábět masově, a tím padém i dost přepravovat.. to ti fakt od přepravy nepomůže.

    inovativní řešení jistě přijdou, ale nebudou nejspíš všechna tak fantasmagorická.. ostatně už přišla - viz plug-in elektromobily, různé úsporné motory apod.

    největší vtip je, že velmi snadno spotřebujeme půlku ropy co máme dneska, jen když budeme do všeho dávat poloviční nebo třetinové motory - tím se jen posuneme o 20 let dozadu, a nebudeme na dálnici jezdit 160, ale 110.. I při poklesu o 2.5% ročně získáme čas 20 let na změny.. jen za cenu nového motoru..

    a podívej se, k jakým změnám došlo třeba v těch motorech za posledních 20 let.. to pomíjím předělání na LPG (pár let) nebo CNG (10? let)..

    Peak oil bude basically non-event, a nastane později, než si myslí jeho zastánci. :)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    E2E4: Nikdo prece motor plachtani ci elektronikou nahradit nechce!!!
    Tohle ty bylo receno uz tolikrat a presto ty neustele pises neco o nahrahrazovani! To je pak tezke s tebou diskutovat, kdyz nectes prispevky a strkas nekomu do huby neco, co vubec nerekl! Horsi by bylz snad jen to, ze ty prispevky ctec moc dobre a jen (jak mas ve zvyku) provokujes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ale houby... na plachetnici se ty dnešní malinkatý kalkulačky vejdou taky :-) motor bude jako backup.. stejně jako u hybridního auta. bude ekonomické ho používat co nejméně. bude ekonomické zaplatit si člověka, jehož profesí bude používat elektroniku, která mu ten motor umožní používat co nejméně. bude to ekonomické zkrátka proto, že té ropy bude méně.

    E2E4: ano, ale dnes skuteční podnikatelé už (skoro vymřeli). všichni někde sedí, civí na ceny akcií, strašně se klepou, aby všechno fungovalo pokud možno beze změny jako včera... a tomu se říká "růst". ještě se divíš, že v peak oil vidím obrovskou naději pro inovátory, připravení jít s kůži na trh se svými inovativními řešeními ?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam