• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: ČR je z hlediska celé Evropy naprosto zanedbatelná.

    Růst cen bude znamenat ústup zpět k energeticky daleko méně náročné vlakové dopravě. Také se asi výrazně zoptimalizuje logistika - jsou tam obrovské rezervy, sám znám programátora, který pro nějakého dopravce psal fleet-management systém - pokud nejkratší trasy hledá počítač, je to samozřejmě optimálnější, než když trasy víceméně náhodně určovali lidští operátoři (tedy dnešní nízké ceny kamionové dopravy v některých směrech jsou třeba i o tom, že ten kamion by opačným směrem jinak jel prázdný...)

    jinak ano - moje předpovědi peak oil vývoje se týkají prolínání starého (plachetnice, volské povozy - ale i pseudo starého - třeba klasická železnice) a nového (nejnovější hitech - obecně hlavně "RFID ve velkém měřítku" - tedy kombinace GMS modulů a GPS, což je už dnes spíše jen tisícikorunová záležitost).

    předpověď dopravního prostředku budoucnosti je klasický, sto let starý nákladní železniční vagón - ovšem soukromě vlastněný nějakou životaschopnou středně velkou firmou (ne megakorporací která má na železnici monopol a je zvyklá přepravovat už tak maximálně jen uhlí a štěrk) - a tento vagón, v zásadě koncepčně pocházející z 19. století, je ovšem opatřen GSM/GPS modulem a webkamerou - a jeho majitelé si kdykoliv mohou ověřit, co je na něm vlastně naloženo, kam to jede, kde se to nachází, apod.. a optimální trasa vagónu je pochopitelně plánovaná s přihlédnutím k aktuálním místním cenám jednotlivých produktů a zboží, apod. žádná "ustálená kyvadlová doprava" - ale vagón, který daleko více připomíná flexibilitu dnešní kamionové dopravy (i když energetická náročnost na jednotku hmotnosti i objemu u něj bude daleko menší)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ...a na jaderný pohon v civilní námořní dopravě ještě hodně dlouho zapoměň. přísná bezpečnostní opatření (rozuměj: aby se podařilo každý průser ututlat - o skutečnou bezpečnost tu vůbec nejde) připadají v úvahu pouze v případě vojenského provozu. v civilním provozu bychom za chvíli akorát místo jednoduchých havárií tankerů a ropných skvrn měli brzo havárie jaderných kontejnerových lodí, lidi by následně paranoidně začali zjišťovat, jestli zboží které se na takových lodích převáží, není ozářené či kontaminované... prostě to by to muselo být alespoň o řád levnější, než jiné druhy pohonu - a to teda hned tak nebude (jaderný reaktor není levná věc - zvlášť pokud se má vejít na loď - mimo Rusko se to prosadilo jen na největších vojenských letadlových lodích...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: proč by toho neměly moc na přepravu ? pokud se průmyslová výroba stane energeticky náročná, tak prostě budou přepravovat o to více zemědělských produktů.

    limit velikosti plachetnic byl daný spíše použitým stavebním materiálem - dřevem. na sklonku éry plachetnic se už stavěly hybridní kovo-dřevěné konstrukce, které byly dost velké, ale pochopitelně: kdo investoval do celokovové lodi, ten se v té době vrhnul na parní pohon, protože ceny uhlí byly směšné a jistoty které přinášelo obrovské.

    popravdě - ono ale nejde jen o ty plachetnice. s rostoucí cenou ropy se začne projevovat to, že přeci jen právě obří lodi v přepočtu na přepravenou jednotku spotřebují té ropy zdaleka nejméně.

    vůbec bych se nedivil, kdyby jedním z business-modelů který se objeví krátce po vrcholu těžby, byla přestavba původně kontejnerových obřích lodí na nikoliv luxusní, ale zcela standardně zařízené plovoucí hotely, které budou třeba 2x měsíčně překonávat Atlantik s třeba 10 000 lidmi na palubě (největší zaoceánské parníky před-letecké éry měly kapacitu max. tak 5-8 000 lidí ale to spíš v případě nějaké válečné evakuace - ne v běžném provozu). pokud se srovná spotřeba takovéto zaoceánské lodi přepočtená na 10 000 pasažéru se spotřebou letadla v přepočtu na max. reálně tak 500 pasažérů (spíše méně) - tak je jasné, že loď, která přepraví tolik lidí, jako 20 letadel, se prostě v nějaký moment, který závisí na přesné křivce růstu ceny paliva, začne vyplácet (ovšem ani letadla neřekla poslední slovo - viz http://teckacz.cz/994 )

    a co se týče toho, že by lidi pořád spěchali, tak o to bych strach neměl - v post peak-oil světě bude daleko více nezaměstnaných :-) kteří klidně budou tímto způsobem cestovat za prací.. tak jako se před oběma světovými válkami cestovalo za prací do Ameriky...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ony predevsim ty obri zaoceanske kontejnerove lode nebudou mit hodne dlouhou dobu toho mit moc na prepravu. A jestli se v budoucnocti zachovaji, tak na nich plachty neuvidime, protoze dokud budou moct, tak pojedou na ropu a postupne se do nich bude montovat jaderny pohon, cimz vytlaci z trhu ty pripadne vzniknuvsi male obchodni zaoceancke plachetnice...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    XCHAOS: No, tohle jsme tady už přeci probírali hodněkrát. Krátce, podle mě to vidíš hodně růžově, jednoduše proto, že export zboží na lodích je druhotný. Většinu potravin si v ČR stále pěstujeme sami. Pochopitelně, že vzroste význam námořní a vlakové dopravy, především se však změní její objem. Ale hlavně, nemá smysl o PO uvažovat úzce v souvislosti s PO, to už jsem tu psal několikrát. Je mi velmi blízký přístup Nicole Foss, která píše pod pseudonymem Stoneleigh na blog The Automatic Earth, blog, který se v prvé řadě zaměřuje na ekonomiku. V posledním rozhovoru svou vizi vzájemného prolínání PO a pokračující a teprve výrazněji propuknuvší ekonomické krize vyjádřila poměrně názorně. Čili, kdyby to šlo pouze o PO sako takový, fajn, možná, že tvoje hi-tech low-tech GPS tankery a kdovíco dalšího by přišly houfně na řadu, vzhledem k souvislostem se však obávám, že možná, ale v minimálním množství. A jak moc to bude katastrofální či nikoliv, no, to záleží na tom, co si vymezíme jako katastrofu. - http://theautomaticearth.blogspot.com/2010/09/september-4-2010-jim-puplava-interviews.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: jinak v podstatě neříkají nic nového - nové je na tom to, že údajně (téměř) to samé, co se už léta řeší veřejně na všech level, si vlády řeší i samy pro sebe tajně. dobré je také datum 2010 (tedy letos): v podstatě, ano: i já říkám, že zlom bude spíš dříve, než později - pouze tvrdím, že to nebude katastrofální.

    třeba ten mezinárodní obchod: vezměme si třeba jen takovou plachetní námořní dopravdu: fallback k ní nebude až tak těžký, a v kombinaci s (drahým) záložním dieselovým pohonem a satelitní navigací a komunikací a předpovědí počasí to bude pořád nesrovnatelně rychlejší a spolehlivější, než plachtění v před-průmyslové éře.

    přitom přestavba existujících zaoceánských nákladních lodí na plachetní pohon (až už pomocí obřích stěžňů, nebo ještě daleko spíše obřích tažných draků) nebude nijak extrémně nákladná: prostě bude to vyžadovat psychologický zlom, a šanci na výrazně vyšší odměny pro ty rejdaře, kapitány i posádky, které budou ochotné se do úspor paliva aktivně pustit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tak věřím, že německá armáda je díky své nepopiratelné historické zkušenosti více než povolaná vysvětlovat světu, jaké problémy vyvstávají, pokud nemáte k dispozici ropu :-)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Tak velkolepá přesvědčení nemám, vláda asi ano. Zvláštní je, že některé státní instituce strategické významu se ani příliš neostýchají své prognózy zveřejňovat. Dokonce ani takový Fatih Birol nemlží. Patrně si uvědomují vážnost situace a patrně si ji uvědomují natolik, že raději volí strategii pozvolného vypouštění hráze, které hrozí, že praskne od přílišného přeplnění. Zkrátka, věru zajímavý rozhovor, jen co je pravda. - http://www.bbc.co.uk/programmes/p009hq8g
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    VSOUKOLOHLOR: v podstate se vsechny ty body tady probiraly.
    Podobne zpravy podle me ma velka cast, statnich instituci, velkych firem, bank, ale jen par se jich dostane, unikne na verejnost.

    Ze se jedna o neverejne studie, to ma svuj duvod. Nikdo nechce paniku driv, nez je duvod k panice ;)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Skorem akoby tu psisko zkapalo... A přitom tolik nových přírůstků ve stáji.

    Studie Bundeswehru varuje před katastrofálními dopady ropného zlomu na západní svět
    http://www.blisty.cz/2010/9/2/art54320.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Daimler a Tesla - Mercedes-Benz E-Cell třídy A | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/daimler-tesla-mercedesbenz-ecell-tridy
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jako v samotném kontejneru? :)

    a vyrovná zvýšený vztlak prázdné PETky od piva jeho váhu v tobě? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: V poněkud menším provedení, ale o nic méně zajímavém, chystá podobný projekt český student Alberta Fikáček. Chce přeplout Středozemní moře na vlastnoručně sestaveném katamaránu z umělohmotných lahví pojmenovaném Vichr... II.

    .... a v ještě menším provedení a s ještě nižším rozpočtem chystá totéž Pirát xChaos, který hodlá přeplout Slapskou přehradu ve žlutém kontejneru na recyklované PET lahve. Recyklaci moči si na rozdíl od Rothschilda odpustím - po cestě hodlám pít Braník s 2l PET lahve :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Plastiki, loď z PET lahví, dokončila cestu přes Pacifik | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/plastiki-lod-z-pet-lahvi-dokoncila-cestu-pres-pacifik
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: dobrý jsou lepší populárně vědecký zdroje.. cojávím, Nature, New Scientist nebo www.scienceworld.cz..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no ano - a ukaž mi někoho, kdo své názory čerpá VÝHRADNĚ z odborných článků !

    ty jsou většinou určeny pro úzce zaměřené specialisty v daném oboru - a v dnešní době jsou tyto články většinou až absurdně úzce zaměřené na nějaké zcela dílčí téma (mimochodem - pár odborných článků jsem pomáhal překládat pro studijní účely). odborné články opravdu nejsou žánr, na základě kterého by si bylo možné udělat nějaký celkový obraz světa a získat všeobecný rozhled. lze je prostě použít pro další "zostření" úzké specializace u expertů.

    podle mě chybí "něco mezi" striktně odbornými publikacemi a tím, co ty nazýváš "populární články": tedy, v podstatě kvalitní a ověřené vědomosti encyklopedického charakteru, ovšem bez úzkého zaměření na jeden dílčí obor - a tudíž lépe využitelné v praktickém životě. Mým kandidátem na prostředí, ze kterého by toto třeba mohlo vzejít, je pochopitelně Wikipedie (zatím jen anglická). Samozřejmě je otázka, jak daleko jsme od něčeho takového vzdálení, ale já to nepokládám za nemožné.

    a teď co takhle přestat s offtopic výpady, konečně ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no, finmag mimochodem jednou přejal i jeden můj článek, i když na úplně jiné téma :-)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Články se dělí na odborné - to jest ty které prošly peer review a na populární, které tímto procesem neprošly a kam si tedy každý může napsat co chce. Tečka.
    A ano, na některá témata v podstatě žádné odborné články nevychází. Technický termín je "hromada žvástů" a bavit se o takovém tématu na základě těch článků se nazývá žvanění.
    S předposledním odstavcem souhlasím.

    Tys to četl?
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    E2E4: Výbornej článek.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: myslím že ne, protože nevíš, za jaký klub kopu.. je to klub racionality, výpočtů a bytí v realitě..

    Též jsem bojovníkem proti kontraproduktivitě - http://www.finmag.cz/clanek/20613/
    (téma se marginálně dotýká peak oilu - danění PHM).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam