• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Kombinace kterou popisuješ, se jmenuje plug-in hybrid (dobíjecí hybrid) a je to samozřejmě ideální řešení do doby, než budou plně použitelný elektromobily - nicméně zatím to nikdo nedělá a ještě bude trvat tak rok nebo dva, než to někdo prodávat začne.

    Takže ty dotace podporujou klasický hybridy (benzínovej motor + elektromotor, kterej mu "usnadňuje práci" a využívá energii získanou rekuperací ke snížení spotřeby), který jsou drahý, složitý a zhusta míň úsporný i ekologický než normální auta.

    I když je pravda, že dostat dotaci/daňovou úlevu na nákup hybridního Chevroletu Suburban by se mi docela líbilo :-))))
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Spotřeba benzinu a nafty klesla jako ještě nikdy v historii Česka | Ekonomika.iHNed.cz -
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46388860-spotreba-benzinu-a-nafty-klesla-jako-jeste-nikdy-v-historii-ceska
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:Tak účel tohodle není úspora paliva, ale zmírnění znečištění vznikajícího z automobilové dopravy ve městech. Původní plán byl elektromotor na popojíždení po městech + spalovací motor na občasný delší jízdy mimo město.
    MESK
    MESK --- ---
    BOBASH: tak treba v Madridu uz maj taxikari a MHD zakazano kupovat naftovy motory... kvuli znacnymu zvyseni NOx
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Největší prdel je, že pokud někde dotujou hybridy jako takový, tak tím lidi podporujou i nakupování takovejch zázraků jako je Lexus RX450h, což je dvoutunový SUV, baštící vesele deset na sto, nebo LS600h, což je luxusní sedan, kterej žere ještě víc (ale jede 270 :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jo a pokud jde o ty čísla, tak na takovouhle spotřebu můžeš s Insightem klidně zapomenout. K těm 4.6l/100km ve městě se asi přiblížíš, ale mimo město to bude žrát tak 7.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight#Fuel_efficiency_2 na mě ta čísla taky dojem moc nedělají, to je pravda... nevím čím to je, to auto se nejeví nějak extra těžké, podle těch datasheetů.

    dneska by neměl být problém postavit auto, které mimo město jede za 3l, a ve městě či na dálnici za 4l. asi by to bylo trochu na úkor bezpečnosti (ovšem proč nedat daňové úlevy právě autu, které je nebezpečnější za cenu úspor ?).

    ve městě mají význam plug-in hybridy, jestli Nizozemsko dotuje i ne-plugin hybridy, tak je to trochu bug v té jejich podpoře - protože pokud se generování elektřiny z paliva nahodí hned od začátku, tak pak mizí hlavní výhoda, kterou má být těch prvních 10-20 km bez emisí a nezávisle na ropě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže žádnej plug-in hybrid se sériově nevyrábí a normální hybridy (v tomhle případě Insight a Civic Hybrid) jsou i po městě +- stejně úsporný jako nějakej "eko" diesel.

    S Focusem Econetic jsem dokázal při relativně "eko" zacházení jezdit po Praze za 4.5, v průměru jsem jezdil kolem pěti - ale to už jsem nejezdil moc eko, ale jen nepatrně klidnějc než obvykle (což znamená pořád tak trochu jako prase) a na šest jsem se dostal až když jsem začal jezdit fakt jako hovado.

    Prius nebo Insight by v daným režimu žral víc - srovnatelný by tyhle krámy byly možná tak ve městě, mimo město už Fíkus jasně vede. A totéž by platilo pro nějakej ekvivalent, ať už by to byl úspornej dieselovej Golf nebo cokoliv podobnýho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Autosalon Paříž 2010: Lotus představí dvě hybridní auta | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/autosalon-pariz-2010-lotus-predstavi-dve-hybridni-auta
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: daňová úleva není to samé jako dotace.. a hybridy se pro provoz v městském provozu hodí výrazně více, než diesely - já sám mám malé dieselové úsporné auto, ale v městském provozu ta úspora není až tak patrná a hodilo by se to asi spíš někam na venkov.

    optimální by asi byl vícepalivový hybrid nebo diesel hybrid, ale jinak v městském provozu je dost klíčové, aby se používaly plug-in hybridy s dojezdem aspoň prvních cca 10 km na baterie. města ničí hluk, exhalace, a v případě dieselu i mikročástice sazí. hybridy jsou nejen cesta, jak se vyhnout hrozbě peak oil - ale ve městech jsou i přirozené řešení (víceméně: pro individuální automobilismus spíše hybridy, pro užitková auta jezdící jen v rámci města pak spíše elektromobily)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Vynikající, takže si díky dotacím lidi radši koupěj nesmysl typu Insight, než aby šli a koupili si podstatně úspornější obyčejnej diesel (třeba Focus Econetic nebo tak něco).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Prodeje Hondy v Nizozemsku dělají z 68% hybridy | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/prodeje-hondy-v-nizozemsku-delaji-z-68-hybridy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (samozřejmě... v Číně se baterie elektromobilů dobíjí převážně pálením uhlí a částečně pomocí megaprojektů typu Tři soutěsky... o ekologii to tolik není - ovšem o Peak Oil alternativě ano)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TNT prvním expresním přepravcem v Číně s flotilou elektromobilů | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/tnt-prvnim-expresnim-prepravcem-v-cine-s-flotilou-elektromobilu
    E2E4
    E2E4 --- ---
    To jsme zase OT.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: je jedno jestli jí použiješ na topení a tím pádem to pro tebe nebude ztráta nebo jestli toho tepla uděláš kinetickou / elektrickou energii a použiješ jí na cokoliv..

    a spočitej si kolilk tý teplý vody reálně získáš rekuperací tepla z vany..



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: není to jedno. pokud tvrdíš, že to je jedno, tak nechápeš termodynamiku.

    celé termodynamické zákony jsou o tom, že není energie jako energie.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: popořadě

    -to je jedno, jestli s tou elektřinou topíš nebo jí použiješ do elektromobilu nebo na svícení.. většinu té energie jsi ztratil už při jejím generování. jasně, můžeš tím topit rovnou, ale stejně tak můžeš 6-taktním motorem poměrně snadno (teoreticky :) přeměnit tu tepelnou energii na kinetickou..

    - NĚCO se mění pořád. IMHO daleko důležitější je rozvoj počítačů a nanotechnologie, tam to roste exponenciálně.

    - nemyslím že by byl rozdíl mezi vlakem dřív a teď, pořád je to vlak. naopak bych řekl že bez dnešního hitechu (pendolína muehehe) vlak pojede TAKY.

    - já myslím že právě to vede k udržitelné diskusi (BTW, anglicky udržitelné diskusi, česky trvale udržitelnější - Päpstlicher als der Papst), ale nevím k čemu je dobrá, kromě toho že zabiju čas a získám pocit jak jsem chytrý :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: prosímtě, popořadě

    jestli je něco neefektivní, tak je to především NEJDŘÍV roztočení generátoru tím, že zatopíš uhlím pod hrncem s vodou - a následně pak vytápění domácností elektřinou. toto má efektivitu v nejlepším případě jenom asi okolo třetiny - tedy, na vstupu potřebuješ min. 3x tolik tepla, než kolik ho dostaneš na výstupu...

    - peak oiláři se dělí na doomsayery a realisty. doomsayery nechme prosím stranou... realistické je prohlásit, že NĚCO se prostě změní, protože dělat postaru to buď přímo nepůjde vůbec, nebo ne v dnešním měřítku, nebo to bude ekonomicky neefektivní proti novým řešením, která se už dnes objevují

    - nenabízím jako řešní návrat k low-tech - pouze tvrdím, že leckterý zdánlivý low-tech se v kontextu současných hi-tech možností nemusí vůbec jevit tak neefektivní, jako třeba před 200 lety. třeba provozovat v 19. století železnici bez dnešních informatických možností - jen s telegrafem, papírovými průvodkami na vagónech, apod. - se dnes jeví spíše spíše jako kuriozita. kroutíme dnes hlavou nad tím, jak to vůbec mohlo fungovat, pokud neměli počítače, aby prohledávali databáze tras, nádraží, vagónů...

    - ty se hlavně rád hádáš, a vyvracíš lidem jakékoliv teze, aniž bys cítil potřebu předložit teze vlastní. což podle mě nevede k trvale udržitelné diskuzi.

    rekuperace vzduchu se projeví sice hlavně v zimě - ale taky ti umožní zkrátit topnou sezónu, a to pochopitelně vůbec není málo. v podstatě ČEZ se bude muset smířit s tím, že některé z jeho uhelných elektráren budou na léto úplně odstavené - a tyhle drobné vychytávky mohou pomoci k tomu, aby byly odstavené třeba o měsíc déle (samozřejmě: toto platí hlavně kdyby se to nasadilo masově, což se zatím neděje...)

    postoj ČEZu k šetření je zajímavý.. protože pro ČEZ je lehce výhodnější elektřinu vyvézt do ciziny (ale zase jen lehce.. protože tam nastávají ztráty při přenosu, apod.) než ji částečně-dotovaně prodávat českým domácnostem, tak by mu vlastně úspory ani neměly moc vadit. (ovšem spotřeba lokální sítě je pro ČEZ důležitá hlavně z hlediska stabilizace sítě - vývoz je zřejmě snažší ze sítě stabilizované lokální poptávkou.... proto všechna ta podpora nesmyslných přímotopů v 90. letech)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam