• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: není to jedno. pokud tvrdíš, že to je jedno, tak nechápeš termodynamiku.

    celé termodynamické zákony jsou o tom, že není energie jako energie.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: popořadě

    -to je jedno, jestli s tou elektřinou topíš nebo jí použiješ do elektromobilu nebo na svícení.. většinu té energie jsi ztratil už při jejím generování. jasně, můžeš tím topit rovnou, ale stejně tak můžeš 6-taktním motorem poměrně snadno (teoreticky :) přeměnit tu tepelnou energii na kinetickou..

    - NĚCO se mění pořád. IMHO daleko důležitější je rozvoj počítačů a nanotechnologie, tam to roste exponenciálně.

    - nemyslím že by byl rozdíl mezi vlakem dřív a teď, pořád je to vlak. naopak bych řekl že bez dnešního hitechu (pendolína muehehe) vlak pojede TAKY.

    - já myslím že právě to vede k udržitelné diskusi (BTW, anglicky udržitelné diskusi, česky trvale udržitelnější - Päpstlicher als der Papst), ale nevím k čemu je dobrá, kromě toho že zabiju čas a získám pocit jak jsem chytrý :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: prosímtě, popořadě

    jestli je něco neefektivní, tak je to především NEJDŘÍV roztočení generátoru tím, že zatopíš uhlím pod hrncem s vodou - a následně pak vytápění domácností elektřinou. toto má efektivitu v nejlepším případě jenom asi okolo třetiny - tedy, na vstupu potřebuješ min. 3x tolik tepla, než kolik ho dostaneš na výstupu...

    - peak oiláři se dělí na doomsayery a realisty. doomsayery nechme prosím stranou... realistické je prohlásit, že NĚCO se prostě změní, protože dělat postaru to buď přímo nepůjde vůbec, nebo ne v dnešním měřítku, nebo to bude ekonomicky neefektivní proti novým řešením, která se už dnes objevují

    - nenabízím jako řešní návrat k low-tech - pouze tvrdím, že leckterý zdánlivý low-tech se v kontextu současných hi-tech možností nemusí vůbec jevit tak neefektivní, jako třeba před 200 lety. třeba provozovat v 19. století železnici bez dnešních informatických možností - jen s telegrafem, papírovými průvodkami na vagónech, apod. - se dnes jeví spíše spíše jako kuriozita. kroutíme dnes hlavou nad tím, jak to vůbec mohlo fungovat, pokud neměli počítače, aby prohledávali databáze tras, nádraží, vagónů...

    - ty se hlavně rád hádáš, a vyvracíš lidem jakékoliv teze, aniž bys cítil potřebu předložit teze vlastní. což podle mě nevede k trvale udržitelné diskuzi.

    rekuperace vzduchu se projeví sice hlavně v zimě - ale taky ti umožní zkrátit topnou sezónu, a to pochopitelně vůbec není málo. v podstatě ČEZ se bude muset smířit s tím, že některé z jeho uhelných elektráren budou na léto úplně odstavené - a tyhle drobné vychytávky mohou pomoci k tomu, aby byly odstavené třeba o měsíc déle (samozřejmě: toto platí hlavně kdyby se to nasadilo masově, což se zatím neděje...)

    postoj ČEZu k šetření je zajímavý.. protože pro ČEZ je lehce výhodnější elektřinu vyvézt do ciziny (ale zase jen lehce.. protože tam nastávají ztráty při přenosu, apod.) než ji částečně-dotovaně prodávat českým domácnostem, tak by mu vlastně úspory ani neměly moc vadit. (ovšem spotřeba lokální sítě je pro ČEZ důležitá hlavně z hlediska stabilizace sítě - vývoz je zřejmě snažší ze sítě stabilizované lokální poptávkou.... proto všechna ta podpora nesmyslných přímotopů v 90. letech)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: O 0.2 stupně tak to je hotový globální oteplování :)

    no víš co, získávání kinetické energie spalováním něčeho je neefektivní..

    - peak oiláři to ignorujou, katastrofa bude tak jako tak
    - ty nabízíš jako řešení návrat k low-tech
    - já tvrdím, že až přijde kosa na kámen, je to pěkný zdroj energie..

    jinak rekuperace vzduchu se projeví hlavně v zimě. ad odpadní voda.. no nevím, když tu pořád argumentuješ fyzikou, spočítej si kolik teplý vody (a o jaký teplotě) denně spotřebuješ, kolik je v ní enerige, kolik se ti jí podaří získat, a porovnej to s tím kolik energie vyplácáš na topení.. IMHO to bude moc málo na to aby to stálo za to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no i když si neodpustíš sarkasmus na konec, tak tě téměř nepoznávám... začal si operovat s pojmem "odpadní teplo" ... :-)

    (btw chystám článek o rekuperaci - když se dva lidi po sobě jen tak vykoupou ve vaně, a během jejich koupání běží rekuperace, tak nám při stávajícím rozdílu indoor a outdoor teploty rekuperační větrání zvýší teplotu v celém bytě o 0.2 stupně :-) (samozřejmě - kompletní výměník tepla využívající i teplo vypuštěné vody by měl ještě lepší výsledky...)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no já bych to zahrnul do kategorie "úspory". Ale neřekl bych, že jich bude tolik, aby kvůli tomu klesal stávající komfort spíš budou technologie úspornější - DiesOtto, 6-taktní motory a všeobecně lepší využití odpadního tepla, lepší power management počítačů (a monitorů - když otočíš hlavu přestane monitor svítit :)..

    A asi se dá očekávat v krátké době změna energetického mixu - víc zemní plyn, uhlí, jádro, semtam navíc s nějakým tím solárem nebo větrem nebo geotermálem (představ si tepelné čerpadlo do sopky, že .. :)

    A když bude nejhůř, můžeme pálit ovce místo potravních plodin. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Verfahren zur Umwandlung von Kohlenstoffmonoxid-Wasserstoff-Gemischen in flüssige Kohlenwasserstoffe. Von herren Fischer und Tropsch. :]
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: ČR je z hlediska celé Evropy naprosto zanedbatelná.

    Růst cen bude znamenat ústup zpět k energeticky daleko méně náročné vlakové dopravě. Také se asi výrazně zoptimalizuje logistika - jsou tam obrovské rezervy, sám znám programátora, který pro nějakého dopravce psal fleet-management systém - pokud nejkratší trasy hledá počítač, je to samozřejmě optimálnější, než když trasy víceméně náhodně určovali lidští operátoři (tedy dnešní nízké ceny kamionové dopravy v některých směrech jsou třeba i o tom, že ten kamion by opačným směrem jinak jel prázdný...)

    jinak ano - moje předpovědi peak oil vývoje se týkají prolínání starého (plachetnice, volské povozy - ale i pseudo starého - třeba klasická železnice) a nového (nejnovější hitech - obecně hlavně "RFID ve velkém měřítku" - tedy kombinace GMS modulů a GPS, což je už dnes spíše jen tisícikorunová záležitost).

    předpověď dopravního prostředku budoucnosti je klasický, sto let starý nákladní železniční vagón - ovšem soukromě vlastněný nějakou životaschopnou středně velkou firmou (ne megakorporací která má na železnici monopol a je zvyklá přepravovat už tak maximálně jen uhlí a štěrk) - a tento vagón, v zásadě koncepčně pocházející z 19. století, je ovšem opatřen GSM/GPS modulem a webkamerou - a jeho majitelé si kdykoliv mohou ověřit, co je na něm vlastně naloženo, kam to jede, kde se to nachází, apod.. a optimální trasa vagónu je pochopitelně plánovaná s přihlédnutím k aktuálním místním cenám jednotlivých produktů a zboží, apod. žádná "ustálená kyvadlová doprava" - ale vagón, který daleko více připomíná flexibilitu dnešní kamionové dopravy (i když energetická náročnost na jednotku hmotnosti i objemu u něj bude daleko menší)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ...a na jaderný pohon v civilní námořní dopravě ještě hodně dlouho zapoměň. přísná bezpečnostní opatření (rozuměj: aby se podařilo každý průser ututlat - o skutečnou bezpečnost tu vůbec nejde) připadají v úvahu pouze v případě vojenského provozu. v civilním provozu bychom za chvíli akorát místo jednoduchých havárií tankerů a ropných skvrn měli brzo havárie jaderných kontejnerových lodí, lidi by následně paranoidně začali zjišťovat, jestli zboží které se na takových lodích převáží, není ozářené či kontaminované... prostě to by to muselo být alespoň o řád levnější, než jiné druhy pohonu - a to teda hned tak nebude (jaderný reaktor není levná věc - zvlášť pokud se má vejít na loď - mimo Rusko se to prosadilo jen na největších vojenských letadlových lodích...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: proč by toho neměly moc na přepravu ? pokud se průmyslová výroba stane energeticky náročná, tak prostě budou přepravovat o to více zemědělských produktů.

    limit velikosti plachetnic byl daný spíše použitým stavebním materiálem - dřevem. na sklonku éry plachetnic se už stavěly hybridní kovo-dřevěné konstrukce, které byly dost velké, ale pochopitelně: kdo investoval do celokovové lodi, ten se v té době vrhnul na parní pohon, protože ceny uhlí byly směšné a jistoty které přinášelo obrovské.

    popravdě - ono ale nejde jen o ty plachetnice. s rostoucí cenou ropy se začne projevovat to, že přeci jen právě obří lodi v přepočtu na přepravenou jednotku spotřebují té ropy zdaleka nejméně.

    vůbec bych se nedivil, kdyby jedním z business-modelů který se objeví krátce po vrcholu těžby, byla přestavba původně kontejnerových obřích lodí na nikoliv luxusní, ale zcela standardně zařízené plovoucí hotely, které budou třeba 2x měsíčně překonávat Atlantik s třeba 10 000 lidmi na palubě (největší zaoceánské parníky před-letecké éry měly kapacitu max. tak 5-8 000 lidí ale to spíš v případě nějaké válečné evakuace - ne v běžném provozu). pokud se srovná spotřeba takovéto zaoceánské lodi přepočtená na 10 000 pasažéru se spotřebou letadla v přepočtu na max. reálně tak 500 pasažérů (spíše méně) - tak je jasné, že loď, která přepraví tolik lidí, jako 20 letadel, se prostě v nějaký moment, který závisí na přesné křivce růstu ceny paliva, začne vyplácet (ovšem ani letadla neřekla poslední slovo - viz http://teckacz.cz/994 )

    a co se týče toho, že by lidi pořád spěchali, tak o to bych strach neměl - v post peak-oil světě bude daleko více nezaměstnaných :-) kteří klidně budou tímto způsobem cestovat za prací.. tak jako se před oběma světovými válkami cestovalo za prací do Ameriky...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ony predevsim ty obri zaoceanske kontejnerove lode nebudou mit hodne dlouhou dobu toho mit moc na prepravu. A jestli se v budoucnocti zachovaji, tak na nich plachty neuvidime, protoze dokud budou moct, tak pojedou na ropu a postupne se do nich bude montovat jaderny pohon, cimz vytlaci z trhu ty pripadne vzniknuvsi male obchodni zaoceancke plachetnice...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    XCHAOS: No, tohle jsme tady už přeci probírali hodněkrát. Krátce, podle mě to vidíš hodně růžově, jednoduše proto, že export zboží na lodích je druhotný. Většinu potravin si v ČR stále pěstujeme sami. Pochopitelně, že vzroste význam námořní a vlakové dopravy, především se však změní její objem. Ale hlavně, nemá smysl o PO uvažovat úzce v souvislosti s PO, to už jsem tu psal několikrát. Je mi velmi blízký přístup Nicole Foss, která píše pod pseudonymem Stoneleigh na blog The Automatic Earth, blog, který se v prvé řadě zaměřuje na ekonomiku. V posledním rozhovoru svou vizi vzájemného prolínání PO a pokračující a teprve výrazněji propuknuvší ekonomické krize vyjádřila poměrně názorně. Čili, kdyby to šlo pouze o PO sako takový, fajn, možná, že tvoje hi-tech low-tech GPS tankery a kdovíco dalšího by přišly houfně na řadu, vzhledem k souvislostem se však obávám, že možná, ale v minimálním množství. A jak moc to bude katastrofální či nikoliv, no, to záleží na tom, co si vymezíme jako katastrofu. - http://theautomaticearth.blogspot.com/2010/09/september-4-2010-jim-puplava-interviews.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: jinak v podstatě neříkají nic nového - nové je na tom to, že údajně (téměř) to samé, co se už léta řeší veřejně na všech level, si vlády řeší i samy pro sebe tajně. dobré je také datum 2010 (tedy letos): v podstatě, ano: i já říkám, že zlom bude spíš dříve, než později - pouze tvrdím, že to nebude katastrofální.

    třeba ten mezinárodní obchod: vezměme si třeba jen takovou plachetní námořní dopravdu: fallback k ní nebude až tak těžký, a v kombinaci s (drahým) záložním dieselovým pohonem a satelitní navigací a komunikací a předpovědí počasí to bude pořád nesrovnatelně rychlejší a spolehlivější, než plachtění v před-průmyslové éře.

    přitom přestavba existujících zaoceánských nákladních lodí na plachetní pohon (až už pomocí obřích stěžňů, nebo ještě daleko spíše obřích tažných draků) nebude nijak extrémně nákladná: prostě bude to vyžadovat psychologický zlom, a šanci na výrazně vyšší odměny pro ty rejdaře, kapitány i posádky, které budou ochotné se do úspor paliva aktivně pustit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tak věřím, že německá armáda je díky své nepopiratelné historické zkušenosti více než povolaná vysvětlovat světu, jaké problémy vyvstávají, pokud nemáte k dispozici ropu :-)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Tak velkolepá přesvědčení nemám, vláda asi ano. Zvláštní je, že některé státní instituce strategické významu se ani příliš neostýchají své prognózy zveřejňovat. Dokonce ani takový Fatih Birol nemlží. Patrně si uvědomují vážnost situace a patrně si ji uvědomují natolik, že raději volí strategii pozvolného vypouštění hráze, které hrozí, že praskne od přílišného přeplnění. Zkrátka, věru zajímavý rozhovor, jen co je pravda. - http://www.bbc.co.uk/programmes/p009hq8g
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    VSOUKOLOHLOR: v podstate se vsechny ty body tady probiraly.
    Podobne zpravy podle me ma velka cast, statnich instituci, velkych firem, bank, ale jen par se jich dostane, unikne na verejnost.

    Ze se jedna o neverejne studie, to ma svuj duvod. Nikdo nechce paniku driv, nez je duvod k panice ;)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Skorem akoby tu psisko zkapalo... A přitom tolik nových přírůstků ve stáji.

    Studie Bundeswehru varuje před katastrofálními dopady ropného zlomu na západní svět
    http://www.blisty.cz/2010/9/2/art54320.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Daimler a Tesla - Mercedes-Benz E-Cell třídy A | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/daimler-tesla-mercedesbenz-ecell-tridy
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jako v samotném kontejneru? :)

    a vyrovná zvýšený vztlak prázdné PETky od piva jeho váhu v tobě? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam