• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight#Fuel_efficiency_2 na mě ta čísla taky dojem moc nedělají, to je pravda... nevím čím to je, to auto se nejeví nějak extra těžké, podle těch datasheetů.

    dneska by neměl být problém postavit auto, které mimo město jede za 3l, a ve městě či na dálnici za 4l. asi by to bylo trochu na úkor bezpečnosti (ovšem proč nedat daňové úlevy právě autu, které je nebezpečnější za cenu úspor ?).

    ve městě mají význam plug-in hybridy, jestli Nizozemsko dotuje i ne-plugin hybridy, tak je to trochu bug v té jejich podpoře - protože pokud se generování elektřiny z paliva nahodí hned od začátku, tak pak mizí hlavní výhoda, kterou má být těch prvních 10-20 km bez emisí a nezávisle na ropě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže žádnej plug-in hybrid se sériově nevyrábí a normální hybridy (v tomhle případě Insight a Civic Hybrid) jsou i po městě +- stejně úsporný jako nějakej "eko" diesel.

    S Focusem Econetic jsem dokázal při relativně "eko" zacházení jezdit po Praze za 4.5, v průměru jsem jezdil kolem pěti - ale to už jsem nejezdil moc eko, ale jen nepatrně klidnějc než obvykle (což znamená pořád tak trochu jako prase) a na šest jsem se dostal až když jsem začal jezdit fakt jako hovado.

    Prius nebo Insight by v daným režimu žral víc - srovnatelný by tyhle krámy byly možná tak ve městě, mimo město už Fíkus jasně vede. A totéž by platilo pro nějakej ekvivalent, ať už by to byl úspornej dieselovej Golf nebo cokoliv podobnýho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Autosalon Paříž 2010: Lotus představí dvě hybridní auta | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/autosalon-pariz-2010-lotus-predstavi-dve-hybridni-auta
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: daňová úleva není to samé jako dotace.. a hybridy se pro provoz v městském provozu hodí výrazně více, než diesely - já sám mám malé dieselové úsporné auto, ale v městském provozu ta úspora není až tak patrná a hodilo by se to asi spíš někam na venkov.

    optimální by asi byl vícepalivový hybrid nebo diesel hybrid, ale jinak v městském provozu je dost klíčové, aby se používaly plug-in hybridy s dojezdem aspoň prvních cca 10 km na baterie. města ničí hluk, exhalace, a v případě dieselu i mikročástice sazí. hybridy jsou nejen cesta, jak se vyhnout hrozbě peak oil - ale ve městech jsou i přirozené řešení (víceméně: pro individuální automobilismus spíše hybridy, pro užitková auta jezdící jen v rámci města pak spíše elektromobily)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Vynikající, takže si díky dotacím lidi radši koupěj nesmysl typu Insight, než aby šli a koupili si podstatně úspornější obyčejnej diesel (třeba Focus Econetic nebo tak něco).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Prodeje Hondy v Nizozemsku dělají z 68% hybridy | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/prodeje-hondy-v-nizozemsku-delaji-z-68-hybridy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (samozřejmě... v Číně se baterie elektromobilů dobíjí převážně pálením uhlí a částečně pomocí megaprojektů typu Tři soutěsky... o ekologii to tolik není - ovšem o Peak Oil alternativě ano)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TNT prvním expresním přepravcem v Číně s flotilou elektromobilů | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/tnt-prvnim-expresnim-prepravcem-v-cine-s-flotilou-elektromobilu
    E2E4
    E2E4 --- ---
    To jsme zase OT.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: je jedno jestli jí použiješ na topení a tím pádem to pro tebe nebude ztráta nebo jestli toho tepla uděláš kinetickou / elektrickou energii a použiješ jí na cokoliv..

    a spočitej si kolilk tý teplý vody reálně získáš rekuperací tepla z vany..



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: není to jedno. pokud tvrdíš, že to je jedno, tak nechápeš termodynamiku.

    celé termodynamické zákony jsou o tom, že není energie jako energie.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: popořadě

    -to je jedno, jestli s tou elektřinou topíš nebo jí použiješ do elektromobilu nebo na svícení.. většinu té energie jsi ztratil už při jejím generování. jasně, můžeš tím topit rovnou, ale stejně tak můžeš 6-taktním motorem poměrně snadno (teoreticky :) přeměnit tu tepelnou energii na kinetickou..

    - NĚCO se mění pořád. IMHO daleko důležitější je rozvoj počítačů a nanotechnologie, tam to roste exponenciálně.

    - nemyslím že by byl rozdíl mezi vlakem dřív a teď, pořád je to vlak. naopak bych řekl že bez dnešního hitechu (pendolína muehehe) vlak pojede TAKY.

    - já myslím že právě to vede k udržitelné diskusi (BTW, anglicky udržitelné diskusi, česky trvale udržitelnější - Päpstlicher als der Papst), ale nevím k čemu je dobrá, kromě toho že zabiju čas a získám pocit jak jsem chytrý :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: prosímtě, popořadě

    jestli je něco neefektivní, tak je to především NEJDŘÍV roztočení generátoru tím, že zatopíš uhlím pod hrncem s vodou - a následně pak vytápění domácností elektřinou. toto má efektivitu v nejlepším případě jenom asi okolo třetiny - tedy, na vstupu potřebuješ min. 3x tolik tepla, než kolik ho dostaneš na výstupu...

    - peak oiláři se dělí na doomsayery a realisty. doomsayery nechme prosím stranou... realistické je prohlásit, že NĚCO se prostě změní, protože dělat postaru to buď přímo nepůjde vůbec, nebo ne v dnešním měřítku, nebo to bude ekonomicky neefektivní proti novým řešením, která se už dnes objevují

    - nenabízím jako řešní návrat k low-tech - pouze tvrdím, že leckterý zdánlivý low-tech se v kontextu současných hi-tech možností nemusí vůbec jevit tak neefektivní, jako třeba před 200 lety. třeba provozovat v 19. století železnici bez dnešních informatických možností - jen s telegrafem, papírovými průvodkami na vagónech, apod. - se dnes jeví spíše spíše jako kuriozita. kroutíme dnes hlavou nad tím, jak to vůbec mohlo fungovat, pokud neměli počítače, aby prohledávali databáze tras, nádraží, vagónů...

    - ty se hlavně rád hádáš, a vyvracíš lidem jakékoliv teze, aniž bys cítil potřebu předložit teze vlastní. což podle mě nevede k trvale udržitelné diskuzi.

    rekuperace vzduchu se projeví sice hlavně v zimě - ale taky ti umožní zkrátit topnou sezónu, a to pochopitelně vůbec není málo. v podstatě ČEZ se bude muset smířit s tím, že některé z jeho uhelných elektráren budou na léto úplně odstavené - a tyhle drobné vychytávky mohou pomoci k tomu, aby byly odstavené třeba o měsíc déle (samozřejmě: toto platí hlavně kdyby se to nasadilo masově, což se zatím neděje...)

    postoj ČEZu k šetření je zajímavý.. protože pro ČEZ je lehce výhodnější elektřinu vyvézt do ciziny (ale zase jen lehce.. protože tam nastávají ztráty při přenosu, apod.) než ji částečně-dotovaně prodávat českým domácnostem, tak by mu vlastně úspory ani neměly moc vadit. (ovšem spotřeba lokální sítě je pro ČEZ důležitá hlavně z hlediska stabilizace sítě - vývoz je zřejmě snažší ze sítě stabilizované lokální poptávkou.... proto všechna ta podpora nesmyslných přímotopů v 90. letech)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: O 0.2 stupně tak to je hotový globální oteplování :)

    no víš co, získávání kinetické energie spalováním něčeho je neefektivní..

    - peak oiláři to ignorujou, katastrofa bude tak jako tak
    - ty nabízíš jako řešení návrat k low-tech
    - já tvrdím, že až přijde kosa na kámen, je to pěkný zdroj energie..

    jinak rekuperace vzduchu se projeví hlavně v zimě. ad odpadní voda.. no nevím, když tu pořád argumentuješ fyzikou, spočítej si kolik teplý vody (a o jaký teplotě) denně spotřebuješ, kolik je v ní enerige, kolik se ti jí podaří získat, a porovnej to s tím kolik energie vyplácáš na topení.. IMHO to bude moc málo na to aby to stálo za to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no i když si neodpustíš sarkasmus na konec, tak tě téměř nepoznávám... začal si operovat s pojmem "odpadní teplo" ... :-)

    (btw chystám článek o rekuperaci - když se dva lidi po sobě jen tak vykoupou ve vaně, a během jejich koupání běží rekuperace, tak nám při stávajícím rozdílu indoor a outdoor teploty rekuperační větrání zvýší teplotu v celém bytě o 0.2 stupně :-) (samozřejmě - kompletní výměník tepla využívající i teplo vypuštěné vody by měl ještě lepší výsledky...)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no já bych to zahrnul do kategorie "úspory". Ale neřekl bych, že jich bude tolik, aby kvůli tomu klesal stávající komfort spíš budou technologie úspornější - DiesOtto, 6-taktní motory a všeobecně lepší využití odpadního tepla, lepší power management počítačů (a monitorů - když otočíš hlavu přestane monitor svítit :)..

    A asi se dá očekávat v krátké době změna energetického mixu - víc zemní plyn, uhlí, jádro, semtam navíc s nějakým tím solárem nebo větrem nebo geotermálem (představ si tepelné čerpadlo do sopky, že .. :)

    A když bude nejhůř, můžeme pálit ovce místo potravních plodin. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Verfahren zur Umwandlung von Kohlenstoffmonoxid-Wasserstoff-Gemischen in flüssige Kohlenwasserstoffe. Von herren Fischer und Tropsch. :]
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: ČR je z hlediska celé Evropy naprosto zanedbatelná.

    Růst cen bude znamenat ústup zpět k energeticky daleko méně náročné vlakové dopravě. Také se asi výrazně zoptimalizuje logistika - jsou tam obrovské rezervy, sám znám programátora, který pro nějakého dopravce psal fleet-management systém - pokud nejkratší trasy hledá počítač, je to samozřejmě optimálnější, než když trasy víceméně náhodně určovali lidští operátoři (tedy dnešní nízké ceny kamionové dopravy v některých směrech jsou třeba i o tom, že ten kamion by opačným směrem jinak jel prázdný...)

    jinak ano - moje předpovědi peak oil vývoje se týkají prolínání starého (plachetnice, volské povozy - ale i pseudo starého - třeba klasická železnice) a nového (nejnovější hitech - obecně hlavně "RFID ve velkém měřítku" - tedy kombinace GMS modulů a GPS, což je už dnes spíše jen tisícikorunová záležitost).

    předpověď dopravního prostředku budoucnosti je klasický, sto let starý nákladní železniční vagón - ovšem soukromě vlastněný nějakou životaschopnou středně velkou firmou (ne megakorporací která má na železnici monopol a je zvyklá přepravovat už tak maximálně jen uhlí a štěrk) - a tento vagón, v zásadě koncepčně pocházející z 19. století, je ovšem opatřen GSM/GPS modulem a webkamerou - a jeho majitelé si kdykoliv mohou ověřit, co je na něm vlastně naloženo, kam to jede, kde se to nachází, apod.. a optimální trasa vagónu je pochopitelně plánovaná s přihlédnutím k aktuálním místním cenám jednotlivých produktů a zboží, apod. žádná "ustálená kyvadlová doprava" - ale vagón, který daleko více připomíná flexibilitu dnešní kamionové dopravy (i když energetická náročnost na jednotku hmotnosti i objemu u něj bude daleko menší)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam