• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: spotřeba taky tak trošku souvisí s výkonem, aneb
    při výkonu třeba 110kw těžko bude auto papat 4l na 100
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: každopádně taková ta výmluva "aktivisté jen řeční a sami nic nedělají" je celkově velice hloupá. tady to není nějaká moralizující debata "no jo, ale vy jste zase vyvraždili indány a lynčovali černochy" - ale snažíme se přece bavit pragmaticky, z úhlu nějakého nestranného pozorovatele - "když budou všichni dělat to co, dnes obvykle dělají, tak se stane to a to"

    není podstatné, zda riskuji život v nadprůměrně úsporném, ovšem odlehčeném a tudíž méně bezpečném autě (jsem toho názoru, že by si VŠICHNI měli pořizovat malá hybridní auta o prázdné hmotnosti max. 800 kg a kombinované spotřebě max. 3l/100 km - ale nemám jaksi možnost takto poptávku ovlivnit - kdyby v malých autech jezdili všichni, tak to samozřejmě s tou relativní bezpečností nebude tak zlé - ta bezpečnost se zhoršuje právě díky tomu, že většina lidí jezdí spíše v autech dvoutunových - v podstatě platí, že šance na přežití je tím větší, v čím RELATIVNĚ těžším dopravním prostředku člověk zrovna jede - proto bych třeba místo spotřební daně na paliva zavedl tvrdě silniční daň podle hmotnosti vozidla... ale to je asi jedno....)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no při 90 tak 7+, ve městě 8, na dálnici spíš 9 když to hodně kalím.. předpokládám že tahle naše diskuse tu zajímá každýho..

    MESK: no záleží hlavně jak hodně jezdíš.. a mluvil jsem spíš o busech, taxíkách apod., u auta kterým jezdíš semtam je to jedno..

    možná udělat anketu "jezdíte autem, na co, kolik tak ročně najedete"..
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: ono to nestoji za to z racionalnich duvodu. pokud prictes vsechny naklady spojeny s provozem na LPG - startovani na benzin, servis zarizeni LPG (nastaveni, vymena filtru plynu, membrany, revize), vyssi spotreba) - zjistis ze provoz na naftu vyjde nastejno, ne-li levneji. Jezdil jsem na LPG 8 let, vim co rikam.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: mimo město 4 vs. 8, ve městě (nebo na dálnici) podle mě spíš 5 vs. 10.

    a kupoval jsem tuhle plnou nádrž čisté bionafty v Přerově nad Labem... ta není od arabášů, ajatoláhů ani od Putina (a ani od kovbojů)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: právě. dneska je LPG 2x levnější, ale ani to u nás skoro nikomu nestojí za to aby si to auto předělával, byť je to poměrně jednoduché a levné..

    něco jiného je situace v chudých zemích, tam je to tlačí víc a taky to víc předělávají..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: a ty si jí nekupuješ od rusů nebo arabů jo? Jinak 5 vs 8 není dvojnásobek :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ehm... koupí si auto s poloviční spotřebou na 100 km, než ty ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: viz [ E2E4 @ Peak Oil - zlom ropy ] - dimethylether naopak vyžaduje naftový motory, a chová se v nich snad údajně ještě líp, než nafta samotná. a

    je asi milion způsobů, jak ho vyrábět - takže není důvod, aby byl méně dostupný, než LPG nebo CNG. a když ti vyteče z tankeru, cisterny, nádrže auta, apod., tak to není takový proser, jako když vyteče nafta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Já mluvil o pravým opaku - z dieselu na benzín v hypotetický situaci, kdy ropa bude extrémně drahá a LPG nebo CNG budou jediný dostupný alternativy. Pak se může stát, že benzínovejch aut bude prostě málo a budou se předělávat naopak.

    Přestavba bude samozřejmě složitá, nicméně taky záleží na tom, jak "pečlivě" to budeš dělat. Ono když prostě zjistíš, že aut je málo a nemáš čím jezdit, tak to hold nějak zbastlíš - stejně jako když jsi na začátku 90. let potřeboval dieselovýho Mercedesa, tak jsi zbastlil benzínovýho.

    Nicméně tohle by nastalo jen v situaci, kdy by ta nafta/benzín vystřelila třeba o 500% nahoru třeba v průběhu roku nebo dvou.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_ether#Fuel

    Heh, EU podporuje BioDME jako biopalivo.. Dá se vyrábět i z lignocellulosic biomass .. Což je v praxi dřevo.. Takže BioDME je v podstatě takovej moderní dřevoplyn. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: KDO ropu od těch cos zmínil kupovat nechce ? a jak daleko jde NECHCE - nechce ale stejně kupuje? Co pro to udělá ten co nechce? Plká na nyxu? :)

    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: hm, to je zajímavý s tím syngasem.. mimochodem dá se dělat i ze zemního plynu.. takže v nejhorším přestaneme jezdit na fosilní kapaliny, ale začnem jezdit na fosilní plyny (a abiogenní metan :)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Nechci vám to kluci moc kazit, ale přestavba benzínu na diesel je v podstatě to nejsložitější co jde v autě udělat - zahrnuje to kompletní výměnu motoru, převodovky, chlazení, palivovýho, sacího a výfukovýho systému, často je jinej i podvozek + spojená elektronika + X dalších blbostí (třeba i blbej tachometr je jinej..)
    Taková sranda vyjde dráž než si koupit možná dvě stejný auta už v dieselu..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: mno, bez ohledu na původ ropy mě přijde, že teorie, že peak oil je umělá konspirace za účelem zdražení ceny paliv (což samozřejmě určitě bude oblíbená konspirační teorie, že ano) není úplně nejlepší způsob, jak se k tomu problému postavit.

    i kdyby ropy bylo dost, tak spousta lidí si ji prostě nechce kupovat od pochybných institucí, jako jsou saúdští a jiní arabští ropní šejkové či emírové, iránští ajatoláhové, Putin, Bushova rodina (jemu podobní), BP, apod. - otázka nezávislosti na ropě je daleko širší problém - není to jen o tom, jestli se další naleziště najdou nebo nenajdou.

    podle mě když se spíše nenajdou, tak to bude dlouhodobě pro lidstvo daleko lepší.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: geniální text, souhlasím s většinou bodů (ale přestavbu dieselů na benzín tedy neočekávám. spíše věřím na vícepalivové hybridy)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: myslím, že CNG podobně jako LPG potřebuje zážehový motor. vznětové motory ovšem můžeš předělat na dimethylether - údajně má dokonce lepší "cetanové číslo" (asi paralela oktanového čísla u benzínů) než nafta. dimethylether je komerčně dostupný pod názvem "syngas" (syntetický plyn) a lze ho vyrábět z uhlí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: spíš desítky procent.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MESK: pravda, vlastně i MHD v Praze na sobě mají "jezdím na plyn"..

    Jinak při ceně autobusu je několik set tisíc na předělání poměrně malé procento, ne?
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: Autobusy predelany z nafty na CNG jsou i v Cechach. Jen to stoji nekolik set tisic a vyplati se to diky vysokymu najezdu km.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam