• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    KUATO
    KUATO --- ---
    XCHAOS: jeste ze o tom, jake si kdo koupi auto nerozhodujes ty - sam proste potrebuju rodinne dost velke auto, kde nalozim deti a plny kufr nejakych veci - treba brambor, nebo dva uly... mala usporna devka mi je na nic. dal si z bezpecnostniho hlediska nemyslim, ze by prechod vsech na odlehcene verze osobnich aut vedl k mensim dopadum na zdravi cestujicich - porad na cestach jezdi velka auta (nakladni), traktory (nezijem vsichni v Praze), autobusy, tranzity a havarky se nedeji jen mezi osobnimi auty...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: jj, souhlasím (teda pokud ten sériovej hybrid je efektivnější než normální auto se spal. motorem)..

    ostatně takovýto hybrid už existuje dávno, je znám jako dieselelektrická lokomotiva :)

    i takové věci jako rekuperační brzdy jsou známé z lokomotiv a tramvají..

    dávat to do aut je sice teoreticky efektivnější, ale v praxi .. ne automaticky v tak malém stroji jako je automobil..

    jinými slovy, tím že uděláš něco na nějakém "ekologickém" (potraviny jako palivo) nebo "úsporném" (hybridní auto) to ještě neznamená, že to bude skutečně lepší než klasická konstrukce..
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ITCHY: Heke, jak je to teda... viz: [ BIDAK @ Peak Oil - zlom ropy ]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    E2E4: Hybrid má smysl sériovej (plug-in se spalovacím motorem jako generátorem a kolama poháněnejma jen na elektriku). Paralelní hybrid, jako např. Prius, je kokotina.

    BTW, jezdil jsem předminulej tejden v Priusu Plug-In... Hroznej krám.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ono je efektivnější udělat malá auto s úsporným motorem, než stejně velký hybrid.. ostatně k čemu hybrid, při stejných podmínkách to žere řádově stejně ENERGIE..

    BOBASH: třeba s plachtou a solárem :) a nikdo neříkal že to pojede víc než 40 kmh :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Hybrid o celkový váze 800kg? A to chceš udělat jako jak?
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: spotřeba taky tak trošku souvisí s výkonem, aneb
    při výkonu třeba 110kw těžko bude auto papat 4l na 100
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: každopádně taková ta výmluva "aktivisté jen řeční a sami nic nedělají" je celkově velice hloupá. tady to není nějaká moralizující debata "no jo, ale vy jste zase vyvraždili indány a lynčovali černochy" - ale snažíme se přece bavit pragmaticky, z úhlu nějakého nestranného pozorovatele - "když budou všichni dělat to co, dnes obvykle dělají, tak se stane to a to"

    není podstatné, zda riskuji život v nadprůměrně úsporném, ovšem odlehčeném a tudíž méně bezpečném autě (jsem toho názoru, že by si VŠICHNI měli pořizovat malá hybridní auta o prázdné hmotnosti max. 800 kg a kombinované spotřebě max. 3l/100 km - ale nemám jaksi možnost takto poptávku ovlivnit - kdyby v malých autech jezdili všichni, tak to samozřejmě s tou relativní bezpečností nebude tak zlé - ta bezpečnost se zhoršuje právě díky tomu, že většina lidí jezdí spíše v autech dvoutunových - v podstatě platí, že šance na přežití je tím větší, v čím RELATIVNĚ těžším dopravním prostředku člověk zrovna jede - proto bych třeba místo spotřební daně na paliva zavedl tvrdě silniční daň podle hmotnosti vozidla... ale to je asi jedno....)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no při 90 tak 7+, ve městě 8, na dálnici spíš 9 když to hodně kalím.. předpokládám že tahle naše diskuse tu zajímá každýho..

    MESK: no záleží hlavně jak hodně jezdíš.. a mluvil jsem spíš o busech, taxíkách apod., u auta kterým jezdíš semtam je to jedno..

    možná udělat anketu "jezdíte autem, na co, kolik tak ročně najedete"..
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: ono to nestoji za to z racionalnich duvodu. pokud prictes vsechny naklady spojeny s provozem na LPG - startovani na benzin, servis zarizeni LPG (nastaveni, vymena filtru plynu, membrany, revize), vyssi spotreba) - zjistis ze provoz na naftu vyjde nastejno, ne-li levneji. Jezdil jsem na LPG 8 let, vim co rikam.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: mimo město 4 vs. 8, ve městě (nebo na dálnici) podle mě spíš 5 vs. 10.

    a kupoval jsem tuhle plnou nádrž čisté bionafty v Přerově nad Labem... ta není od arabášů, ajatoláhů ani od Putina (a ani od kovbojů)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: právě. dneska je LPG 2x levnější, ale ani to u nás skoro nikomu nestojí za to aby si to auto předělával, byť je to poměrně jednoduché a levné..

    něco jiného je situace v chudých zemích, tam je to tlačí víc a taky to víc předělávají..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: a ty si jí nekupuješ od rusů nebo arabů jo? Jinak 5 vs 8 není dvojnásobek :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ehm... koupí si auto s poloviční spotřebou na 100 km, než ty ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: viz [ E2E4 @ Peak Oil - zlom ropy ] - dimethylether naopak vyžaduje naftový motory, a chová se v nich snad údajně ještě líp, než nafta samotná. a

    je asi milion způsobů, jak ho vyrábět - takže není důvod, aby byl méně dostupný, než LPG nebo CNG. a když ti vyteče z tankeru, cisterny, nádrže auta, apod., tak to není takový proser, jako když vyteče nafta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Já mluvil o pravým opaku - z dieselu na benzín v hypotetický situaci, kdy ropa bude extrémně drahá a LPG nebo CNG budou jediný dostupný alternativy. Pak se může stát, že benzínovejch aut bude prostě málo a budou se předělávat naopak.

    Přestavba bude samozřejmě složitá, nicméně taky záleží na tom, jak "pečlivě" to budeš dělat. Ono když prostě zjistíš, že aut je málo a nemáš čím jezdit, tak to hold nějak zbastlíš - stejně jako když jsi na začátku 90. let potřeboval dieselovýho Mercedesa, tak jsi zbastlil benzínovýho.

    Nicméně tohle by nastalo jen v situaci, kdy by ta nafta/benzín vystřelila třeba o 500% nahoru třeba v průběhu roku nebo dvou.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_ether#Fuel

    Heh, EU podporuje BioDME jako biopalivo.. Dá se vyrábět i z lignocellulosic biomass .. Což je v praxi dřevo.. Takže BioDME je v podstatě takovej moderní dřevoplyn. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: KDO ropu od těch cos zmínil kupovat nechce ? a jak daleko jde NECHCE - nechce ale stejně kupuje? Co pro to udělá ten co nechce? Plká na nyxu? :)

    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: hm, to je zajímavý s tím syngasem.. mimochodem dá se dělat i ze zemního plynu.. takže v nejhorším přestaneme jezdit na fosilní kapaliny, ale začnem jezdit na fosilní plyny (a abiogenní metan :)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Nechci vám to kluci moc kazit, ale přestavba benzínu na diesel je v podstatě to nejsložitější co jde v autě udělat - zahrnuje to kompletní výměnu motoru, převodovky, chlazení, palivovýho, sacího a výfukovýho systému, často je jinej i podvozek + spojená elektronika + X dalších blbostí (třeba i blbej tachometr je jinej..)
    Taková sranda vyjde dráž než si koupit možná dvě stejný auta už v dieselu..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam