MESK: tak jako je jasné, že je nutné, aby každé nové auto bylo co nejdřív vystavěné jako elektromobil. A to klidně s krátkým dojezdem - něco mezi 50 až 100 km by stačilo, jako základ. Samozřejmostí musí být rekuperace při brždění.
Samozřejmě by záleželo na konkrétní aplikaci a konkrétním uživateli, jak si to auto kdo rozšíří. Mělo by univerzální interface/prostor pro nějaký "expansion pack".
1) Někdo by si jako extendér dojezdu koupil další baterky a rozšířil by dojezd třeba na 150-200 km. To není nic moc - ale pro popojíždění po městě to stačí. Třeba pro taxíky by to bylo ideální.
2) Někdo by si koupil levnou benzínovou/naftovou energocentrálu, která by prodloužila dojezd (poddle stylu jízdy) třeba na 500-800 km. Tedy jako u dnešních aut.
3) Vznikl by ale automaticky prostor (resp. "formát") i pro alternativní formy akumulace a jejich soutěžení na trhu. Tedy pro různé hliníkové baterie (i když prý to není až tak průchodné), palivové články na všechno možné, skládací solární panely v kufru, atd., atd.
Paralela se přímo nabízí např. v podobě USB rozhraní ve výpočetní technice: USB úložiště může být flash disk, externí hard disk, externí CD mechanika, paměť fotoaparátu nebo mobilu, čtečka karet... ale ve vztahu k PC je tam pořád jeden typ konektoru (který navíc nabízí i napájení). A přesně stejně je potřeba vystavět i auta:
1) bude možné třeba zakázat vjezd do center velkých měst hybridům s instalovanými naftovými či benzínovými extendéry. (ale pořád si člověk bude moci takový extendér pronajmout, když pojede na dovolenou... ani ho nemusí vlastnit)
2) bude pořád zakázaný vjezd do podzemních garáží s LPG extendérem (ale pořád bude možné ho mít někde odložený na dvorku, když bude potřeba levný delší dojezd - a nebude aní nutná "přestavba" auta ...)
3) je jasné, že na světě není dost platiny na to, aby všichni jezdili na vodíkové palivové články. ale někdo si to bude moci dovolit - a doinstalovat od jinak standardního auta (a odpadnou mu starosti, které budou mít jiní)
4) pokud se prodá příliš mnoho CNG-extendérů, a cena zemního plynu stoupne, tak bude možné se vrátit k jinému typu pohonu - a nebude nutné dávat auto do šrotu.