• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Na dnešní konferenci v Hotelu Jalta o německém odstupu od JE prof. František Hrdlička, děkan ČVUT a člen Pačesovy komise, zmínil, že v dohledných měsících můžeme očekávat zprávu z Brusela, která nás bude informovat o cenové spirále ropy a zemního plynu... Skvělý příspěvek měl rovněž doc. Petr Otčenášek. Pro představu: http://ihned.cz/c4-10072080-15847340-000000_d
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Saudi Arabia’s coming oil and fiscal challenge

    "Even with a projected slowdown in growth of government spending, the breakeven price for oil will be over $320 per barrel in 2030."

    http://www.jadwa.com/Research/store/Oil%20_%20fiscal%20challange%20-%20July%202011.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Oil May Be Finite, But U.S. Production Is Ramping Up - Slashdot
    http://news.slashdot.org/story/11/10/09/1340211/oil-may-be-finite-but-us-production-is-ramping-up
    The WSJ reports that the discovery of the gigantic and prolific Bakken oil fields of Montana and North Dakota have already helped move the U.S. into third place among world oil producers, and according to Harold Hamm, CEO of Continental Resources, the 14th-largest oil company in America, if fully developed the field in Bakken contains 24 billion barrels, doubling America's proven oil reserves
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavý nový klub - celý věnovaný jen možnosti ekonomicky životaschopného solárního létání:
    [ TEORIE xCHAOSU ] (nejsem moderátor/majitel klubu a název jsem nevymyslel)

    slibuju, že s tím už tím pádem nebudu prudit tady (leda postnu stručné odkazy na konkrétní články)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: to není to samé jako přílivová elektrárna - pozor (naopak - v místech s velkým přílivem a odlivem by to v podstatě mohlo snadno být o ničem). především to není ani pobřežní elektrárna - protože ta hráz je kolem dokola. samozřejmě můžeš argumentovat, že to ohrožuje ekosystém mělkých moří... ale třeba Sseverní moře je chladné a jeho mělčiny jsou v podstatě písčiny, takže takovou hroznou devastaci bych tam neviděl.

    pointa je, že to postavíš přímo u toho zdroje - tedy třeba u té velké větrné elektrárny desítky km od pobřeží. v kombinaci s přečerpáváním získáš relativně stabilní zdroj. Němci v současnosti energii ukládají do přečerpávacích elektráren v Skandinávii, ale pozemní přečerpávací nádrž pokládám přeci jen za větší zásah do ekosystému, než takovýhle "rybník uprostřed moře".
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: o tomhle nas ucili uz na stredni skole, takze zadna novinka to nebude. problem je, ze se to da vyuzit jen v mistech velkych rozdilu hladiny mezi prilivem a odlivem a zatracene to zasahuje do pobrezniho ekosystemu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Konečně něco škálovatelného - obří přečerpávací elektrárny v pobřežních vodách! (aneb prostě se dostatečně vysoká hráz postaví "kolem dokola" té zvýšené hladiny... s délkou hráze roste plocha obklíčené hladiny kvadraticky). Off-the shelf technologie, ideálně se doplňuje s pobřežními větrnými farmami: žádný zábor zemědělské půdy, apod.
    Large-scale electricity storage - KEMA
    http://www.kema.com/services/consulting/ETD/ES/large-scale-storage.aspx
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    The peak oil crisis: turmoil erupts | Energy Bulletin
    http://www.energybulletin.net/stories/2011-10-06/peak-oil-crisis-turmoil-erupts
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    175 MPH Student-Built EV Smashes Speed Record - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/11/10/05/0426258/175-mph-student-built-ev-smashes-speed-record
    Mormoni (team of Brigham Young University students) vrací úder :-)
    BYU-student-built electric car sets land speed record at Salt Flats
    http://news.byu.edu/archive11-oct-byuelectriccarrecord.aspx
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Return to the Master Colin « Aleklett’s Energy Mix
    http://aleklett.wordpress.com/2011/09/21/return-to-the-master-colin/
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Energy policy: What the frack? | The Economist
    http://www.economist.com/node/21530995?fsrc=scn/tw/te/ar/whathefrack
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Odkaz - Václav Němeček, Vojenská letadla.

    samozřejmě na solární pohon se hodí jednoplošník
    To je ti na dvě věci když pevnostně jedno křídlo takhle neuděláš. Tam šlo o to, že ty plochy byly od sebe daleko. To že vytvářely nosnou sílu byl, ač se to zdá divné, druhotný efekt. Podívej se na kolejnice s různou nosností. Ta co snese větší zátěž není širší, ale vyšší...

    podstatné je, že když zpomalíš, ušetříš energii - to platí kdekoliv v atmosféře: u aut, u vlaků, u letadel. u letadel je ale kumšt udržet se i při pomalejším letu ve vzduchu, zařídit, aby i dlouhý let byl pro cestující pohodlný a příjemný, apod. při pomalejším letu potřebuješ větší celkovou plochu křídla a větší celková plocha křídla zase zachytí větší světelný tok. a plocha křídla roste s druhou mocninou rozměrů letadla - takže někde prostě musí existovat lokální optimum, kde to bude fungovat.

    No... To je tak hluboká filozofie, že Ti na ni můžu odpovědět jen tak, že když zastaví, tak té energie ušetříš mnohem více... atd...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: vidíš - dvouplošníky :-) a s rozpětím 450 metrů bych je teda chtěl vidět... máš odkaz ? :)

    samozřejmě na solární pohon se hodí jednoplošník - ale více křídel může být i v tandemu. a nebo bude to výsuvné křídlo vystužené nějakým "výsuvným lanovím" nebo tak. ta konstrukce není nereálná, při dnešních technických možnostech, s "kosmickými materiály", apod.

    podstatné je, že když zpomalíš, ušetříš energii - to platí kdekoliv v atmosféře: u aut, u vlaků, u letadel. u letadel je ale kumšt udržet se i při pomalejším letu ve vzduchu, zařídit, aby i dlouhý let byl pro cestující pohodlný a příjemný, apod. při pomalejším letu potřebuješ větší celkovou plochu křídla a větší celková plocha křídla zase zachytí větší světelný tok. a plocha křídla roste s druhou mocninou rozměrů letadla - takže někde prostě musí existovat lokální optimum, kde to bude fungovat.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    Tak je fakt. Že v dobách dvojplošníků, kdy už byla zvládnuta konstrukce soustavy křídel a vzpěr mezi nimi a zase nebyla zvládnutá konstrukce výkonných motorů, se uvažovalo o konstrukcích letounů s rozpětím i 450 metrů. Ale jen uvažovalo, nestavěly se. A letoun s výsuvnými křídly létal. Ale byly to slepé cesty vývoje. Vždycky se to usadilo na nějakém "normálu".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k mému oblíbenému "sezónnímu solárním průmyslu", který nebude potřebovat ani dnešní energetickou infrastrukturu, ani část infrastruktury minulosti (doprava uhlí po železnici, apod.):
    Low-tech Magazine: The bright future of solar powered factories
    http://www.lowtechmagazine.com/2011/07/solar-powered-factories.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    From the 1700s on, Dutch prosperity began to decline. The import of grain became too expensive, and de-urbanisation set in as more people returned to farming. By 1815, the level of urbanization had fallen back from 60 to 38 percent.

    tohle je fascinující, a může to být zdrojem optimismu i pro globální peak-oil: samozřejmě bude následovat de-urbanizace, život ve městech se stane pro většinu populace příliš nákladný - utečeme na venkov a budeme topit rychle rostoucím křovím (s výborným EROEI). optimismus spatřuju v tom, že Holanďané tak trochu zůstali "měšťany žijícími na venkově", v jistém smyslu: že to není takové to prvotní vidláctví, nezkultivované životem ve městě...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS:
    VSOUKOLOHLOR: jako myslím odstavec:

    These days, it is self-evident that both types of energy can be converted to one another (with considerable efficiency losses), but for most of human history kinetic energy and heat energy were entirely different and were treated separately.

    Já se na to koukám tak, že doba ve které žijeme, není "konec historie" - ale naopak pravěk z hlediska toho, co přijde v budoucnosti. Dostatečně vyspělou magii nebude možné rozlišit od technologie :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: mě se tahle úvaha hrozně líbí zejména z toho hlediska, že naše civilizace např.vnímá odděleně energii, informace a čas (teda kromě zanedbatelné menšiny lidí, co se to pokusili vnímat jinak, a vesměs se z toho zbláznili - ekvivalent pre-industriálních, před-vědeckých alchymistů... kteří prováděli podivné fenomenologické experimenty typu vaření moči.. a ve skutečnosti z toho byl fosfor, tedy chemie, apod.). budoucnost může začít vnímat vzájemnou převoditelnost informační entropie a energie (se ztrátami) asi podobně, jako my dnes vnímáme možnost konverze různých forem tepelné a mechanické energie (se ztrátami).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam