• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Promiň, ale PWM není střídavej proud, fakt ne. Pokud teda chápu správně o čem mluvíš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no, přesná klasifikace je třífázových synchronní bezkartáčový motor. má to tři fáze, k tomu navíc halový sondy, střídavej proud z toho stejnosměrnýho co leze z baterky generuje řídící jednotka.

    každopádně, vývoj jde dopředu, a letošní verze řídící jednotky od Goldenmotor tu rekuperaci jak jsem jí popsal normálně má (původně jsem jí chtěl vyvíjet)

    Tady trocha představy o tom, co může dokázat lehké elektrokolo s 2x1 kW motory:
    Fast 2WD Electric Bicycle - Top Speed 50mph
    https://www.youtube.com/watch?v=FYIJm7101pg
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Sinusovky? Tam je stridavej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: šetření brzdy, ano. ale jinak neúčinná rekuperace je částečně i o příliš nízkém napětí, které jde z motoru a které je nižší, než napětí na baterii. takže využiješ jen část sinusovky.

    dobře udělaná rekuperační jednotka může mít účinnost až 90%, a to při jakékoliv rychlosti. můžeš mít tempotat, říct, že z vleklého kopce, který má proměnný sklon, chceš jet celou dobu 30 km/h... a ta energie tam prostě je (počítal jsem to, pro 150 kg těžké naložené kolo+jezdec to dělá asi 40 Wh na každých 100m převýšení, ale on člověk v Alpách klidně sjíždí 1000m převýšení, a to už bude znát... a fakt ten výkon, co se ztratí na překonání odporu vzduchu při 30 km/h třeba u lehokola bude... nic... no a nejvíc budou znát nejprudší kopce, kde z bezpečnostních důvodů chceš třeba jen 10-15 km/h, tam do rekuperace půjde skoro všechno.. víc než u elektromobilu, kde chceš přeci jen pořád nějakou rychlost, protože se cítíš bezpečněji...)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Možná tu rekuperaci oceníš spíš ve smyslu šetrení brzd a bezpečnějšího sjezdu v horách, kdy nebudeš pálit obložení. Někde jsem četl, že v reálu lze rekuperovat asi jen 3% trasy a docela s tím souhlasím, protože víc jak 3km ze 100 km trasy neprobrzdím.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: proč masochismus? záleží na tom, jak to ovlivní stabilitu kola. dojezd to ovlivní kladně, protože prostě i za neoptimálních podmínek se baterie vybíjí o něco pomaleji, ale hlavně během dne se dobíjí pořád, takže není nutné hledat místo, kde se dá dobíjet, vyndavat baterii, apod.

    jako vypadá to šíleně, ale praktické výsledky ukazují, že to význam má. aspoň nějaký malý panel určitě - třeba na dobití mobilu. ale vtip je v tom, že i relativně malý panel, pokud kolo déle stojí (a nemá ujet 150 km za den, jako jsem to dělal já), tu baterii postupně dobije (a navíc nedegraduje jízdní vlastnosti). navíc na kole se většinou jezdí v letní sezóně a přes den: má to větší logiku, než by se na pohled mohlo zdát.

    jsem zvědav, jakých výsledků dosáhnu, pokud se do hry zapojí fakt účinná rekuperace (např. teď chci s 24V systémem laborovat v uspořádání 1000W motor, který ale s 24V dává jen 500W; z prudkého kopce by ale mohl dát celý kilowatt... tedy i energii, kterou člověk přidal šlapáním... a lithiové baterie velké dobíjecí proudy prá snáší - viz rychlo dobíjení elektromobilů... další možost je dát dvě baterie paralelně a při největší míře rekuperace z prudkého kopce dobíjet obě...)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Já jsem spíš zastáncem centralizace výroby elektřiny (mám ekolo s dobrým dojezdem), takže vyrábění na kole mi přijde dost masochismus, ale klobouk dolů teda :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak to, s čím jsem sem přišel, tedy CT3, to je městské kolo a je samo o sobě tak těžké, že s tím malým panýlkem fakt problém nemá, a na krátké vzdálenosti bohatě stačí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: kamiony jsou kupodivu problém jinak, než si myslíš: za bezvětří ok, ale když fouká, tak člověk vyvažuje ten vítr tím, že je mírně nakloněný proti němu.. a když kamion projede, tak ten konstantní vítr na chvíli zastíní.... a to jako jo, to je fakt průser.

    jinak v Turecku se jelo přímo jejich dálnicích/nedálnicích (4proudé silnice 1.třídy s robustní krajnicí, občas docela velkým stoupáním a bez mimoúrovňových křižovatek), a jak vidíš, tak sem přežil... a dokonce pak i provoz na Balkáně, což bylo na úzkých jednopruhových hlavních tazích, takže ještě horší...
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Tak to je hodně troufalý způsob putování na kole, ne-li šílený :)) Bych se bál, že projede první kamion a buď odletěj panely nebo celý kolo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: no, já stavěl trochu jiný...
    TečkaCZ - Závod solárních kol The Sun Trip 2015
    http://teckacz.cz/1273-Zavod-solarnich-kol-The-Sun-Trip-2015
    ... k tomuhle CT3 jsem věnoval svojí elektroniku z toho závodu a koupily se ty nové malé panely.

    dojezd po Praze je dostatečný (kolem 10 km za den zpět do kopce, baterie se za odpoledne na náplavce prý vždy dobije). když jsem to měřil jakž takž "exaktně", tak 1 km z náplavky na Vyšehrad, převýšení 50m, mi cca 120 kg kolo (já + kolo + náklad asi 10 kg) při asistovaném šlapání sežralo asi 1 Ah (25 Wh), tzn. teď na podzim hodina dobíjení, v létě za ideálních podmínek tak půlhodina.

    šlapat s tímhle kolem bez elektrické asistence je fakt docela peklo...

    reporty bude. teď zrovna jsem dělal PDF na konferenci ve Španělsku, kam vezeme ten CycloTruck, tak já to rovnou uploadnu sem... jsou tam nějaká čísla, týkající se právě srování s Human Power output



    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Ten solární bike si stavěl ty? Trochu se o tom rozpovídej, nebo jestli máš odkaz na report :) Zajímal by mě dojezd, stabilita, chování na českých tankodromech - proto asi ty široký pneu, předpokládám...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PAN_SPRCHA: ano.. to nešlo přehlédnout :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: ale ty nepotřebuješ aby leaf ujel víc. Leaf je určen k tomu aby vyjel z garáže v satelitním městečku, dojel do 10-15 km do centra do práce/na nákupy a 10-15km zpátky do garáže k nabíječce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jako vtipný je, že (dobře postavené) solární kolo prostě prokazatelně ujede (v létě) víc, než Nissan Leaf včetně dobíjení :-) (teda asi kromě rychlonabíječek, ale kolik jich vlastně je k dispozici a kde?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PAN_SPRCHA: jo, jeli jsme 90 až 100, a stejně ta elektřina mizela rychle. jako každopádně to bylo dobrodružný.. dobíjecí stanice jen v protisměru, cesta přes dálniční přivaděč z Kamenice, který tvoří polní cesta ukončená (nezamčenou) šraňkou, nabíječka ČEZu, na které za denního světla nejde přečíst displej a v noci funguje až na druhý pokus.. prostě má to takového toho ducha, jako když si kdysi paní Benzová benzín na zpáteční cestu kupovala v lékárně (i když takhle to asi měly spíš ty úplně první "olověné" elektromobily, tohle už je spíš zážitek na úrovni early-adopters prvních písíček, nebo tak - drahý nesmysl, za který utratíte úspory a nainstalujete T602, protože nic jiného na vaší jehličkové tiskárně neinstaluje česky :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: tak ono je to učený do města. leaf prakticky na dálnici nepatří, není na to ani konstruovanej.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Are We Reaching the Electric Car Tipping Point? - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/15/07/30/1545246/are-we-reaching-the-electric-car-tipping-point
    BTW, v sobotu jsem poprvé řídil elektromobil, asi 10 km (jako pasažér jsem se svezl asi 250 km)
    bylo to vtipné, protože Nissan Leaf má reálný dojezd asi 120 km, a z Prahy do Jihlavy je to 130, takže cestou tam i zpět jsme museli dobíjet (a k tomu ještě celý den v Jihlavě). ale na běžné popojíždění po městě by to asi použitelné bylo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hlásím, že Praha je Peak oil ready (teda aspoň co se týče prototypu :-) ty flexi panely jsme vykoupili dva poslední kousky skladem v ČR...)
    CykloTruck CT3 Solar powered prototype test pics
    http://cargobikes.cz/in/index.php/en/why-cargobikes/21-news/domaci/47-test-gallery
    E2E4
    E2E4 --- ---
    PAN_SPRCHA: Tam co se pise "marginal cost" jsou to mezni naklady - tj jen naklady na vytezeni dalsiho barelu z existujiciho vertu = nakladovy rozdil mezi tezbou 1000 a 1001 barelu, takze investicni naklady nezahrnuje..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam