• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Aby se vytopilo auto na benzín, má mnohem větší spotřebu a vydrží mnohem kratší dobu, než elektrický – musí totiž běžet na volnoběh, což pořád žere třeba litr na hodinu, u větších motorů víc. Topení na elektriku může mít příkon kilowatt možná tak když to auto vytápíš, když udržuješ teplotu, tak to budou stovky wattů. Do půlky nabitá Tesla vydrží topit tak tři dny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo a do starších elektromobilů z éry před Li-Ion bateriemi se běžně montovalo jako topení webasto... taková ta malá naftová kamínka s větrákem, jaká se dávají do karavanů a obytných aut :-) Není to úplně elegantní řešení, ale rozhodně je levné...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jojo, ale tepelny cerpadlo v klimatizaci ti v nasich klimatickych podminkach moc nepomuze. Ma sice velkou ucinnost, ale jakmile moc klesne teplota, nefunguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tCHEMIK: tak čirou náhodou se zjistilo, že klimatizaci stačí obrátit a je z toho tepelný čerpadlo, takže rázem jsi asi na třetině spotřebovaný energie proti topení odporovým drátem. což popravdě rázem může být efektivnější, než nechat motor puštěný na volnoběh...

    ale topení v elektromobilu může být občas komedie... zažil jsem takhle, jak mi hrdý majitel Nissan Leafu vyvezl po D1, plnou rychlostí a ještě nám přitopil. No co si budeme povídat, to že jediná toho času otevřená dobíječka v půlce D1 byl navíc ještě v protisměru situaci nijak nezjednodušilo :-) je to už pár let, teda... a tepelné čerpadlo v tom myslím teda není.
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    XCHAOS: Jen by me celkem zajimalo, co se stane, kdyz na americky dalnici snehova boure uvezni 20 tisic aut. Pokud jsou to benzinaky, tak si obcas pritopi a vydrzi to treba i do druhyho dne. I tak mnoha z nich dojde benzin. Ale prijede narodni garda s kanystrem, doleje jim a postupne to uvolni. Co udela s vybitejma elektromobilama? A dal, jak pohodlny asi pro kazdyho je, ze prijede autem a musi to nabit, cekat kolik, aspon pul hodiny? Jako pochopil bych kdyby vsechny mely univerzalni baterii, clovek by dorazil nekam, tam by mu vyndali vybitou a nandali nabitou a nekde v prostorach pod tim by jich nabijeli stovky najednou...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Zatim k tomu vsichni casem dospeli (bez ohledu na to, co blaboli jako PR).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: jasně... těžit ropu, že jo :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jiste. Akorat tou dobou uz zmoudri a zjisti, co je v zivote dulezite.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: dostanou se. Generace Trumpa a Putina nebude u moci věčně.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: xchaos vždycky fungoval v principu "podle sebe soudím tebe" někdy je to docela roztomile naivní.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: Presne tak. Tady kolega tvrdi neco jinyho.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: mladé lidi, kteří uvažují jinak má každá generace posledních 60 let, i k moci se občas někde nějakou shodou náhod dostanou, ale je to vždy na nejvíc jedno volební období a prakticky nic neprosadí.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jo a kdyz si to tak ctu, tak jeste by me zajimalo, kde se k moci dostavaji ti mladi lide, kteri uvazuji jinak? Mel bys priklad, ktery by obsahoval aspon deset procent svetove populace? Poradim, ze 10% populace je bajvocko 700 milionu lidi :-))).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    To me fascinuje, jak lidi extrapolujou ze sve bubliny. Protoze moji kolegove programatori ted mesic pracovali z domu (akorat nechapu, proc si kvuli tomu kupovali kolo, ale budiz), tak cely svet bude jezdit Teslama. Well, cely svet jsou z 60% lidi, kteri ziji v chatrich v Africe nebo v Azii, tak tretina z nich je zavisla na prijmu z tezby ropy a plynu. Ale urcite si poridi kolo a Teslu a budou jezdit po dzungli ci tundre od nabijecky k nabijecce. Doporucuji sledovat v nasledujicich par mesicich trh s elektromobily v nejelektromobilovatejsi evropske zemi (Norsku), jez je mimochodem taky zavisla na prijmu z tezby ropy. Clovek nemusi byt zadny expert, kdyz prohlasi, ze trh s elektromobily v Norsku zkrachuje.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jo aha, Tesla jasne ukazala tim, ze za osm let prodala celych milion aut, neboli krasnych 0.1% aut. Doufam, ze v pristich 10 letech svou produkci alespon zdesetinasobi, takze se dostane az na 1%!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: ve skutečnosti, tvoje argumentace je tak 10-15 let out. Tesla jasně ukázala, že vzhledem k úspoře na hmotnosti motoru a převodovky stačí i běžná energetická hustotat LiIon baterií.

    Pokud energetická hustota stoupne třeba jen 2x, bude to totální zabiják spalovacích motorů. Jako co pak budou dělat v místech jako Dubai, to nevím, záleží kolik nacpali hotovosti do matrací... (to záleží už teď)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Mladsi generace bude uvazovat jinak do prvni katastrofy (a ze tendlencten koronavir zadna velka katastrofa nebyla, jenom lidi zpanikarili). A lidi, co si poridili kolo, zjisti, ze v zime se na kole jezdit neda a zase ho prodaji a za usetrene penize si koupi SUVcko. Ja osobne si myslim, ze tak dvacet, tricet let pred nami je treba Japonsko. Staci se podivat, kolik je v Japonsku elektromobilu (a to nemaj zadnou ropu ani plyn) a hned clovek bude vedet, kolik elektromobilu bude v Evrope za dvacet, tricet let.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Ja bych rekl, ze elektrika vyhraje az v okamziku, kdyz nekdo vymysli baterky s 10 nasobnou energetickou hustotou. Nemluve o plastech. Do te doby to bude ropa ropa, plyn plyn.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam