• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSDiskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.)
    Varování ministerstva memetiky: při neodborné manipulaci s Occamovou břitvou hrozí nebezpečí úrazu

    Jak definovat, co to je "Diskuze o nesmrtelnosti chrousta" ? Já bych zkusil např. tohle: Specifický způsob řešení otázek, které se svojí podstatou dotýkají např. metafyziky, filosofie, teologie, kosmologie, psychologie, sociologie, politiky, antropologie, teorie jazyka, teorie médií a metodologie přírodních věd - ale které jsou vedené bez použití sofistikované terminologie humanitních věd (tzn. tak, aby tomu rozuměly i malé děti).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Meme - http://en.wikipedia.org/wiki/Memetic_engineering
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Mem - http://cs.wikipedia.org/wiki/Memetika
    memetická porucha - porucha normálního fungování memů v naší mysli nebo ve společnosti
    mementální postižení - postižení člověka nebo společnosti způsobené větším než malým množstvím memetických poruch
    memóza - onemocnění způsobené škodlivým memem (ať už důsledkem memové infekce, nebo memetické mutace)
    memová infekce - nedobrovolné přijetí cizorodého memu člověkem nebo společností
    memová mutace - samovolný vznik nového memu samovolným pozměněním (mutací) nějakého stávajícího memu
    memová epidemie - divoké, nekontrolované šíření memů ve společnosti (např. v důsledku propagandy, reklamy, nebo šíření drbů)
    memofond - souhrn memů, kterými disponuje jednotlivec nebo společnost
    memoterapie - léčba poruchy způsobené škodlivými memy (zejména pomocí jiných memů, např. přímo k tomu určených a uměle vytvořených)
    memetické inženýrství - obor, zabývající se záměrnou a promyšlenou tvorbou nových umělých memů (nezaměňovat s propagandou či reklamou)
    memobanka - úložiště memů, místo, kam můžete uschovat svoje memy pro pozdější použití
    bludotropní memy - memy s nadprůměrným potenciálem přimět své nositele uvěřit různým bludům
    memonosič - po vzoru "bacilosnosič", nositel memu (sám může být vůči danému memu imunní, ale u jiných ten samý mem může způsobit memózu)
    antimemetika - prostředky používané při léčbě memóz - např. malé, kontrolovaně užívané dávky alkoholu či konopí (pozor, nezaměňovat s antiemetiky, což jsou prostředky proti zvracení)
    antimemy - alternativa k užívání antimemetik - speciální memy, navržené tak, aby bojovaly s jinými memy
    mememeticky modifikované organismy (MMO) - též hipsteři :-)
    buzzword - nadprůměrně životaschopný mem, šířící se prostřednictvím nových médií (např. Webu 2.0)
    rozbalit záhlaví
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    XCHAOS: hezke, ale zaroven musis pochopit, ze otevrene tady debatovat neni proste mozne, mozna nekdy az se zas potkame ;¨)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já tu nikoho nechci soudit, nicméně, tady jsme se přesunuli do klubu o memech a jejich šíření - v zásadě, sice můžete uniknout diktátu společnosti, diktátu konkretních jedinců nebo mocenských bloků - ale nikdy, nikdy neuniknete diktátu memů. (ani jako zvíře ne.... např. některá vyspělejší zvířata vychovávaná v zajetí nikdy nezískají jako mláďata memy pro život ve volné přírodě, např. většina savců).

    "mem" je obecně jakákoliv dovednost, schopnost, kousek ideologie. může jít o tak jednoduché memy, jako je zapálení ohně nebo hození kamenem (no, tady jsem zrovna vybral takové demonstrantské příklady), ale může jít i o složené memy (memplexy) - třeba od memu kola (tím je myšlena obecná znalost jak kolo funguje, znalost jak ho znovu vyrobit, apod.) k memplexu auta je opravdu dlouhá cesta.

    no a jakákoliv ideologie se skládá z memů: náboženství např. vede k šíření "memu" Boha - jakkoliv o Bohu nikdo nemůže říct nic kokrétního, tak "mem Boha" je reálná věc, která se v průběhu historie šířila a působila sem tam něco dobrého, ovšem daleko častěji docela hodně špatného. Stejně tak se z dílčích memů skládá jakákoliv ideologie (volný trh, marxismus, apod.).

    Mem není žádná složitá filosofická konstrukce. Je to jenom zjednodušující slovo, pro nějakou konkrétní elementární informaci ve vědomí konkrétního člověka Může jít o ničím nepodloženou tezi ("po smrti přijdou hodní do nebe a zlí do pekla", "existuje Bůh", "lidstvo směřuje k světové revoluci proti kapitalismu, která nastolí beztřídní společnosti", "útok na policejní jednotku která vyklidila squat povede k sociální revoluci, ke které se přidá většina obyvatelstva"), nebo může jít o "vědecky" ověřitelnou informaci (cvaknu vypínačem - rozsvítí se světlo, škrtnu sirkou - mám oheň, apod.). Člověk je zajímavá bytost díky tomu, že věří jak memům, které si sám ověřil (jakási "osobní věda", protože věda je prostě seznam na vlastní kůži ověřených pozorování "co se stane, když..."), tak i memům, které přebírá z okolní společnosti - od lidí které zná, od lidí které nezná, z toho co si přečte... Někteří řečtí filosofové údajně zkoušeli občas experimentálně nevěřit tomu, co jim napovídalo pozorování druhých lidí - často to byla poslední věc, kterou v životě udělali :-) i v současné době existují lidé, kteří provádějí podobné pokus ("zvládnu v opilosti řízení auta ?").

    Pointa je, že to, že někdo něco říká, vůbec nemusí znamenat že to tak je, že to funguje. (samozřejmě i když to říkám já). "kritériem teorie je praxe" (nebo tak nějak) říkali dokonce i marxisté - a měli pravdu, toto byl skutečně "vědecký základ" (... a kdyby se jim bývali řídili, nemuselo dojít ke spoustě lidského utrpení...). Z toho ovšem vyplývá, že věda je cosi, co se nikdy nestane neměnnou ideologií: jakékoliv další pozorování "co se stane, když....". Pokud jednoho dne začnou létat pečení holubi sami do pusy, tak samozřejmě můžeme začít přesně pozorovat podmínky, za jakých pečený holub přiletěl a předvídat, jaká je pravděpodobnost že pečený holub přiletí z určitou pravděpodobností z nějakého směru takovou a takovou rychlostí.

    No a z velkého souhrnu postřehů "co bude následovat, když uděláme to a to", lze poskládat nějaký plán, nějaký komplexnější vzorec chování "co všechno musíme udělat, aby se stalo to a to". Tedy, nikoliv emoce "myslím si že to a to je správné", "myslím si, že to a to je špatné", "mám chuť rozflákat policajtům anton, protože ta linie těžkooděnců mě k tomu fakt provokuje" - ale rozum "nějaký čin má nějaký následek".

    Tak třeba policie je pro mě jako pro programátora naprosto jasná. Je to jednoduchý stroj, řízený jednoduchým program.. lidé jsou v něm odlidštění, mají zakázáno sami se rozhodovat podle emocí, a nemají dokonce ani příliš složité programy s mnoha stupni volnosti - základem je strmá hierarchie, přijímání příkazů zejména zhora, a jen minimálně z horizontálního směru. Nicméně kromě naslouchání příkazů je policie schopna se docela dobře vypořádat z očekávanými situacemi, které mohou nastat.

    Skutečné umění spočívá tedy ve schopnosti generovat neočekávané situace, pro které neexistuje žádný předem připravený scénář, a který vedou k zastavení mašinérie a (počítačovou terminologií řešeno), k DoS útoku (tedy k přetížené požadavků) na vedení.

    Pointa ovšem je, že neočekávanou situací není nic takového, co mladí nadšení účastníci vídají ve filmech o protestech v západní Evropě. Prakticky všechny klasické scénáře (házení něčeho, rozbíjení něčeho, + oboje v ještě v kombinaci se zapálením něčeho) jsou něčím, na co je policie nejen dobře připravená - ale co má přímo v popisu práce řešit - a pokud to tedy řeší, tak se jí výborně zdůvodňuje její vlastní existence - zkrátka si jen odškrtává kolonky "splněno", "vykonáno", vystavuje státu faktury za zásahy (no dobře, není to firma, nejsou to faktury, ale jiná lejstra, ale jde o princip) a nakupuje další materiál.

    Greenpeace se stali efektivní (a komerčně úspěšnou) propagandistickou mašinérií mimo jiné proto, že mistrně ovládli techniku nenásilného odporu, a jejich "technologie protestu" byly ve své době dokonalé. Nejen oni, ale třeba i protiváleční demonstranti používali např. lidské řetězy, držící se za ruce, chráněné molitanovými rukávci, apod. Takováto technika na demonstracích představuje jednoduchý "mem", který zcela zvrátí mediální situaci oproti obrazu zakuklenců házejících Molotovy. (Ale ono není jasné, jestli takováto situace je to, co hnutí chce.)

    Jestliže dav při protestech propadá "davové psychóze", tak řešením je jakási "davová psychoterapie" - ve skutečnosti, pokud by dav měl racionální cíl, tak by mohl v dnešní době dokonalé komunikace a vyhledávání informaci být perfektně schopen provést takovou sérii kroků, které by dosažení tohoto cíle vedly. Toto ovšem nemusí být řešené tak, že se udělá hierarchická organizace, v rámci které bude existovat nějaký "vůdce" a pod ním komunikační síť, kterou by se šířily "rozkazy". Je možné vymyslet spoustu systémů např. na bázi zcela pasivního sledování situace, které nevyžadují centrální koordinaci a umožňují přitom jednotlivcům efektivně se rozhodovat na bázi nějakého rychlého vyhodnocování dostupných informací (tomu se ovšem někdy říká také "diktatura Matrixu").

    Dostáváme se k tomu, celá ta komunita se musí rozhodnout, co vlastně chce dělat: jestli jde o bydlení, konkrétně o Miladu jako symbol, o ty střety, jako o zážitek, apod. Protože pochopitelně, někdo chce spíš party, někdo chce spíš riot... někdy si mezi těmi demonstranty připadám jako v komixu o Asterixovi a Obelixovi, kde se Galové vždycky hrozně radovali, když se objevili Římané, že se bude s kým poprat - že bude zábava (těch podobností je víc... semknuté řady těžkooděnců vs. individuální nekoordinované akce na straně demonstrantů). I taktika obou stran je podobná (ta galská byla postavená nikoliv na poslouchání rozkazů, ale na okázalém individuálním hrdinství).

    Varianta "jde nám o riot, ale nejlépe aby nás při tom nezavřeli" asi nejlépe vystihují The Clash - http://www.youtube.com/watch?v=I9eLeZS9OeY :-)

    (když už jsme u těch Clash - http://www.youtube.com/watch?v=-dOszwPVCNo - Tony Blair sings The Clash :-)

    Varianta "máme konkrétní cíl a hledáme způsoby jak ho dosáhnout" samozřejmě může a nemusí mít smysl. Tady hlavně asi nemůže dlouhodobě fungovat systém, kdy by stovky až tisíce lidí dlouhodobě dělaly potíže (toto můžou zvládat "profesionální demonstranti", ale ne dobrovolníci), aby desítky lidí měly kde bydlet: když se toto přepočítá na náklady běžného "lidskoprávního průmyslu" (tedy to všemožné popotahování přes obyvklé ústavněprávní kličky, udržení pozornosti médií, apod.), tak je prostě levnější 10-20 lidem zaplatit někde v centru Prahy nájem, než to řešit tou konfliktní cestou :-)

    Takže jako bydlení je konkrétní cíl Milada zcela nesmyslné: když už, tak má asi hodnotu jako symbol, a znovuzískání by byl taky symbol. Ale to znovuzískání by bylo vysloveně nutné jasně vykalkulovat - v podstatě by se náročnost takové akce dala přepočítat "člověkodny" demonstrací (třeba 100 000 lidí během jediného dne, 10 000 lidí po dobu 10 dnů, tisíc lidí po dobu 100 dnů, apod.). Tyto čisté počty je opět třeba přepočítat na velikost komunikační sítě, kterou byste potřebovali pro shromáždnění takového počtu lidí, apod.

    V podstatě opravdu se dostáváme k tomu, že dosáhnout konkrétního cíle takovouto cestou je prakticky nerálné. Naproti tomu nekonfliktní řešení typu nějaké občanské sdružení s transparentním účtem, kam by šlo posílat dary na vykoupení Milady od státu by asi mělo reálnou šanci toto opravdu získat. Je to sice zcela nerevoluční a nudné a hraje to spíše na sentiment, než na "revoluční emoce" jako nasranost - ale je to skutečně typicky postmoderní řešení, které v éře Internetu, samolepek v metru, apod. může i zafungovat. (Samozřejmě pouze, když se náležitě zpropaguje).

    Samozřejmě to má háčky - sdružení by se muselo jasně dohodnout, na jaký účel získané prostředky půjdou, pokud se se státem nedohodne (ale tady je možné vyvinout politický tlak). Samozřejmě, že je riziko, že by to celé dopadlo jako Czechtek 2006, ale současně tomu snad lze předejít - např. tím, že sdružení vyhlásí pouze jediný parametr, který hodlá jako majitel kontrolovat - třeba hlučnost měřenou zvenčí - a ostatnímu dění ponechá zcela volný průběh.

    Lze debatovat o smyslu a racionalitě takovéhoto "nudného" liberálního řešení - ale proto se ptám: co je tady vlastně cílem ? šíření náboženské víry v rozpoutání sociální revoluce skrze konflikt - a nebo je tu nějaký konkrétní, realizovatelný cíl ? Je dokázání možnosti konsensu vlastně prohra původních myšlenek ?

    JAZZZ: megadlouhej příspěvek jen odroloval na předchozí stránku. já jsem vůbec ukecanej :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    S_TEJK: jestli mas chut to resit, tak by me zajimal tvuj pohled na to, jaka mira militantnosti by mohla byt ted kuprospechu.
    na to jak mel protest proti vyklizeni vypadat se muzem divat ruzne, ale xchaos tu dobre nacrtnul zakulisni motivaci uredniku proc najednou pred volbama zacal UIV tak mocne touzit po barabizne co ani neni v katastru. zajimalo by me, jak smyslupne pouzit nejake formy nasili k dlouhodobemu dosazeni cilu ktery bych shrnul jako posileni alternativni kultury. me teda nic nenapada. ja jsem treba kritizoval i ty napisy roma antifa co zbyly po karnevalovym pruvodu proti smirovani a doted se za ne stydim kdyz jedu kolem protoze jsem byl soucasti davu diky kteremu vznily..
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    JAZZZ: nesouhlasim s tebou, navic nemas spravne informace - viz. vydrzeni
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    S_TEJK: to mas pravdu ale v soucasne dobe a predevsim v tomhle pripade je jakakoli forma siloveho protestu silne kontraproduktivni. uz to lezeni na strechu bylo kaleni do vlastnich bot a to, ze pak akteri slezli vymenou za jiny misto a navic domluveny Kocabem jenom podtrhlo nesmyslnost toho cinu. bud se na to meli vysrat rovnou a nebo meli trvat prave a jenom na milade. navic pokud by se nasel nekdo kdo miladu obyval vic nez 10 let tak by mel ze zakona pravo na jeji uzivani. tohle pravo vyuzilo mnoho majitelu nacerno postavenych chatek na obecnim pozemku.

    kazdou hozenou dlazebni kostkou jim jenom vic sednou na lep.

    btw. proc zmizel ten megadlouhej xchaosuv prispevek? ten se mi docela libil.
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    XCHAOS: rozumim ti, ale podle tim, ze redukujes jistou militantnost jen na adrenalinovy sport nebo konflit pro konflit, tak ti unikaji dalsi podstatne aspekty, jakkoli chapu, ze s nasilim nemusis souhlasit a povazujes ho za kontraproduktivni
    z minulosti ovsem zname pripade, kdy nasili plnilo i pozitivni roli, respektive bez nej nektere veci proste nesli
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTZ: jo, hele, ještě k České Pirátské Straně: popravdě, tam je to FAKT složité, popravdě, budou silné tlaky, aby se k tomu určitě strana nevyjadřovala.

    Já bych se nicméně pokusil o to vyjádřit se aspoň k mediálnímu pochybení, tedy k bodu 2) mého traktátu. jestliže squat nejprve rozmlátila najatá ochranka a POTOM někdo ta videa a fotky pustil do médií, tak je to lživá manipulace ohledně životního stylu squaterů (teda, ne, že bych si o nich dělal nějaké iluze, nebo aspoň o některých osobách z toho okruhu... ale přinejmenším ten dům původně měl střechu - pokud si majitel obsadí nemovitost za účelem toho, aby ji zcela zdevastoval, tak je to teda určitá interpretace institutu vlastnictví, která mi není blízká... z Ladronky aspoň přeci jen vzniklo něco, co plní nějakou sociální roli (lidi si tam můžou zajít na pivo a zajezdit na kolečkových bruslích, a to není málo). Milada ale opravdu je logickou lokalitou na nějaký druh klubu pro mládež - vzhledem k blízkosti kolejí. Můj návrh řešení je, že by ji prostě ÚIV třeba za symbolický 1 Kč měsíčně nebo ročně pronajal nějakému občanskému sdružení, které by víceméně obnovilo původní funkci a bylo by garantem, že se tam nebude hrát tak nahlas, aby to rušilo po desáté večer sousedy a študáky vedle.

    Jistě.. je to trochu czechtek 2006 ... ale možná také není, protože "dočasnost" akcí typu czechtek je v podstatě zbytečné institucionalizovat, zatímco "trvalost" podobného komunitního centra po čase je asi nutné nějak institucionalizovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUCKILL: Ale hovno. ten svět vůbec nebyl tvořivý... to, že všichni jsou předurčení k jediné činnosti, a spokojenost je vyvolávána pouze antidepresivy, to OPRAVDU není můj cíl. Brave New World je spíš to, v čem žijeme (jenom to rozmnožování zatím zůstává postaru, i když s určitými prvky 1984 - tedy jsou tendence udělat to pokud možno co nejvíc bez rozkoše.. darování spermatu, umělé oplodnění .. :-( nebo otěhotnění omylem, protože na lásku se vlastně už moc nevěří, a tak... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTZ: a osoby "chtěly". já když mám energii přemýšlet (což už není tak často jako dřív), tak zase už nemám energii psát správně česky. i když jsou to spíš "ti osobové", než "ty osoby"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTZ: akorát místo "světem" jsem chtěl říct "svědkem"... sorry :-)
    OTZ
    OTZ --- ---
    XCHAOS: hezkypekne:) umis to dobre zformulovat a vyjadrit:)) uz vim komu dam svuj hlas:) btw piratska strana to bere taky za svy?
    LUCKILL
    LUCKILL --- ---
    XCHAOS: ted nemam cas odpovedet, tak se k tomu snad dostanu pristi tyden, ;) Jen co jsem rychle procetl: add rioty – to na co se ptas by me taky zajimalo, treba je to tak, ze nekteri jsou tam pro to a jini pro "tamto"...

    A na závěr: nevím jestli je mým cílem "uvědomělejší" společnost. Jednak to slovo pamatuju z dob reálně-socialistického mládí, a nemám ho prostě rád, jednak "uvědomělost" není nic pěkného: je depresivní, nudná, a bolí. Já chci společnost spíš veselou, sebevědomou, tvořivou, pozitivní (teda všechno, co já sám nejsem :-). Nechtel by jsi nahodou zit v krasnem novem svete? (A. Huxley, Brave new...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no dobře, v tom co jsem napsal je spousta překlepů a spousta asi i faktických nesmyslů, protože koneckonců já pořád sedím u compu a vlastně nevím co se venku děje.. některé věci jsem jen někde četl a tak. to všechno vím.

    na obhajobu policie je třeba říct to, že jakkoliv je dnes v tomto rozsahu už třeba nesmyslná, tak řadě občanů vyhovuje určitá její deterministická předvídatelnost - prostě dokud se člověk nestylizuje do role nepřítele státu, tak je třeba přiznat, že na lidi funguje prostě to, že pokud se chovají nějak, tak mohou očekávat, že se policie bude chovat taky nějak. což, je třeba přiznat - na drtivou většinu psychologicky typických plnoletých obyvatel působí v podstatě uklidňujícím dojmem. tzn. s tím vším máš především problém, že je po tom přese všechno poptávka: kdyby po tom poptávka nebyla, prostě to tu nebude.

    (z tohoto hlediska jsem před lety pokládal za obrovsky osvobozující zkušenost Czechteku, kdy lidé měli jedinečnou šanci pohybovat se mezi desetitisícovým neorganizovaným davem - a necítit strach z toho, že tomu "nikdo nevelí" - byla to zcela jedinečná transformace davové psychózy na něco úplně jiného, a popravdě - nevím jestli to třeba další generace ještě někdy zažije... že by se sešlo deset tisíc a více lidí opravdu bez jakéhokoliv centrálního organizačního středobodu... a nebo kolem centra organizace natolik rozvolněného a nejasného, že je náhodnému účastníkovi zcela skryté...)

    k předchozímu odstavic a k "místu kde někomu nebude otravovat život svět" - tady jsem léta věřil v teorii tzv. "Temporary Autonomous Zone" - ovšem 11 let trvající squat lze stěží považovat za "Temporary" - v podstatě rozdíl mezi liberálním a extrémním/komunistický squattingem je v tom, že my liberálové věříme na tu dočasnost - která je v podstatě i základním rozdílem mezi "půjčkou" a "krádeží". Což je pragmatický přístup, který mimochodem současné trestní právo nezná: jeho základem je "prokázání skutkové podstaty trestního činu" - a vůbec neřeší, zda se někdo snaží nebo nesnaží napravit problémy, které způsobil, apod. Protože nakonec když to člověk rozkryje, tak zjistí, že cílem toho není fungující společnost - ale to, že někdo chce zdůvodnit a vykázat nějakou činnost.

    A tady se dostáváme k záhlaví téhle konference, a k těm "memům": je to ale složitý pojem, a do tohohle klubu teď možná přišlo pár lidí, kteří ho moc neznají, nevím... vlastně nevím, jak bych vysvětlil někomu, kdo třeba není moc sečtělý, a setkává se s tím poprvé, co tenhle pojem znamená. Kdekdo dnes má pocit, že ví co je to gen, a mem je něco jako "gen společnosti"... ten pojem každopádně vymyslel jistý pan Richard Dawkins, který je docela zajímavý - a mimo jiné bojuje za přiznání plnohodnotných lidských práv minimálně šimpanzům, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUCKILL: ještě k tomu souhrnu: třeba bod 1) mám teoreticky podložený výrokem Topolánka hned po událostech v Janově/Litvínově kdy okamžitě neopoměl zdůraznit, že nejen "pravicový", ale i "levicový" extremismus je problém. Nic jako "levicový extremismus" tu ale v té době nebylo. Tudíž - v zájmu rovnováhy sil ho bylo vhodné vytvořit. Protože zárodek tu je, a když z toho zárodku uděláme plnohodnotného nepřítele, tak bude proti komu bojovat. A já jsem v úterý viděl svého kamaráda, umírněného slušňáka, jak mu září oči při představě, že by se zapalovaly policejní antony... jako jasně, že by to byla úžasná katarze a estetický zážitek, a tak: ale k čemu by to DOOPRAVDY vedlo ?

    Moc z lidí dělá svině, ale je to zpětná vazba... víceméně, můžeš za svini pokládat i mě, protože i mým cílem je zařídit si pohodlný a snadný život, který bych mohl víceméně prolenošit. Občas se mi to i chvílema daří, ale pak to zase přestane fungovat. Takže podle mě je to o volbě prostředků, které použiješ: na jedné straně stojí hrubá síla (vysloveně fyzicky někoho dostrkáš, kde ho chceš mít - třeba pošleš těžkooděnce) , na druhém konci stojí racionalita a diskuze (což ovšem na druhou stranu může být nebetyčná nuda). Někde mezi tím stojí široká škála emocí, se kterými systém pracuje: strach je oblíbený prostředek mocných, ale jsou tam i emoce jako sounáležitost, hrdost, euforie, a spousta dalších... takže se podle mě spíš ptej ČIM tě ty "mocné svině" ovládají: jestli přímo hrubou silou, nebo jestli jen vyvolávají nějaké emoce.

    Podívej, já přímo žádné lidi z mocenských kruhů neznám.. stejně dobře by mohli být jen mediální iluzí. Koho mezi ně počítáš ? Vždy jsou součástí nějakého širšího systému. A je horší relativně kontrolovatelný systém politické moci - a nebo plíživé ekonomické mafie, drogoví překupníci, výběrčí výpalného... no a možná i tyto systémy posuzují ty kdo jim stojí cestě podle možných následků, které by jejich odstranění mohlo mít. A možná, že už se vlastně naučili, že nikdo jim tak docela nestojí v cestě, a každého lze nějak využít... ve skutečnosti: vlastně kdokoliv, koho lze povolat, aby byl důležitě se tvářící součástí světa infozábavy, je pro systém velice důležitý.

    K těm riotům: nemáš pravdu. protože je více způsobů jak si "nenechat srát na hlavu". ale samozřejmě ta agrese a "válka kmenů" patří tak nějak k lidské přirozenosti, zvlášť mezi 20ti a 30ti, někdo si to holt vybil počítačovýma hrama, jiný potřebuje něco víc... já nevím, kolik lidí je tam fakt "z ulice" a kolik jich je prostě mládež, která hledá vzrušení. nejsem to schopen odhadnout. fakt je, že ty lidi projevovali nějakou snahou o sebeorganizaci a diskuzi o tom co dělají, bylo to zajímavé. jenže často stejně rozhodli spíš ti akční, než ti umírnění. já to celé paušálně neodsuzuju - ale ptám se, jestli cílem riotů je obhájit alternativní životní styl (což je teda podle mě kontraproduktivní) - a nebo jestli cílem toho všeho od začátku nebylo vytvořit situaci, kdy dojde k tomu riotu.

    Co se týče "místa kde jim nebude otravovat život svět" - problém je, že na takové místo mají jaksi nárok všichni. I ti méně radikální, a svým způsobem i ti, kterým ten svět vyhovuje jak je. Samozřejmě tě může srát co ten svět dělá - ovšem způsob čelního střetu mě přijde jako v podstatě kontraproduktivní. Sere tě třeba přebujelé masožroutství ? neexistence alternativy ? no tak já třeba viděl na jedné party stánek po názvem "slow food" - což bylo naprosto profesionální čisťounké nablýskané veganské/vegetariánské občerstvení, které by mohlo z fleku konkurovat kdejakému stánku s klobásama v centru Prahy. Mě jsem z nich super pocit ! Jenže problém je, že přemýšlivé lidi nebaví se zahrabat někde v nějakém stánku na rohu na celý život a prodávat tam vegeburgery: na to jsou příliš citliví, kreativní, chytří.. tak to udělají párkrat do roka na párty, a jinak na to pečou. A takhle to je ze vším: najít energii OPRAVDU něco změnit, nejen pokřikovat, je prostě těžké...

    Já pokládám policii v té formě, se kterou se střetávají squateři, tedy tu pořádkovou, za opravdu parazitní strukturu ve společnosti (něco jiného může být třeba kriminálka, i když i tam může jít o širší parazitní strukturu - chytnou a zavřou zlodějíčka kapsáře, a on se ve vězení od mazáku naučí otevírat trezory... a hurá, všichni mají zase co na práci, kráce poté, co ho pustěj...). Jenže i policie potřebuje něčím zdůvodnit tuhle modernizaci, navyšování rozpočtu, výdaje - a jsou to právě ty pouliční rioty, kterým to zdůvodňuje (když pak městem táhnou opilí fotbaloví fanoušci, tak se radši stáhne, protože pochopitelně: to jsou většinu času spořádaní občané, a všichni vědí, že jenom tak jednou za čas "upouštějí páru".. teď teda mám na mysli ty chorvatské fotbalové nácky, kterým se radši u nás nikdo nepřipletl do cesty, někdy vloni nebo kdy...). V podstatě policie působící na rozzuřený dav je věc, která se vyvíjí asi sto let: původně se do davu střílelo (ještě začátkem 20. století), to nebylo populární, tak se vymýšlely ta různá vodní děla a slzné plyny... v podstatě je třeba přiznat jednu věc, dav když propadne davové psychóze, tak je schopen ledasčehos.. ale na druhou stranu, k nějaké tupé destrukci je ho často nutné vyprovokovat. Tak co je vlastně cílem: uklidnit to, nebo naopak vyprovokovat ? Z tohoto hlediska mi zajímá téma policejních provokatérů: existují, nebo je to jenom moje iluze ? Společně s dalšími lidmi věřím, že policejní provokatéři nastrčení do davu fakt existují.. někdy, na některých akcích, které je třeba zpolitizovat, určitě. (Možná o tom ani řadoví účastníci nevědí.. možná je to součást širší hry.. a možná je toto už paranoia a možná ne :-)

    A na závěr: nevím jestli je mým cílem "uvědomělejší" společnost. Jednak to slovo pamatuju z dob reálně-socialistického mládí, a nemám ho prostě rád, jednak "uvědomělost" není nic pěkného: je depresivní, nudná, a bolí. Já chci společnost spíš veselou, sebevědomou, tvořivou, pozitivní (teda všechno, co já sám nejsem :-). A když to nejde, tak aspoň "společnost v pohodě". Což je to, co se neděje: já v podstatě nechci aby byl nutný squatting, a když už se děje, tak aby proti němu někdo takhle násilně zasahoval. Ale když už k tomu zásahu dojde, tak mě samozřejmě naštve všechna mediální demagogie kolem toho, a ty hlasy "spravedlivě rozhořčených"... sakra, auťáky squatují ulice v Praze, billboardy squatují výhled, regulovaní nájemníci squatují činžáky a neregulovaní je dotují, Klaus squatuje Pražský hrad (díky hlasům KSČM). Celá společnost je snůška promyšleného egoismu - z tohoto hlediska skutečně squateři nejsou horší, a veřejnost by nějak instinktivně měla být na jejich straně.

    Jenže taky je to trochu jako v té pohádce o pasáčkovi co volal, že na něj jde vlk: párkrát spustil planý poplach, a když to planý poplach nebyl, tak se na něj všichni už vykašlali....
    LUCKILL
    LUCKILL --- ---
    XCHAOS: dosti zajimavy souhrn a nazory, to teda! Jen stale nedokazu prijit na to kde beres to optimisticke presvedceni, ze se to takhle "pozvolne a prirozene" zmeni v neco lepsiho? Myslis, ze najednou vsechny ty SVINE-(pouzivam schvalne, snad vis co jsou zac lide s velkou moci...) budou chtit lepsi svet? Omezit se v necem? Vysvetli mi co by mel byt impuls k tomu, aby tak zacali jednat? Sestoupi andel?

    Pripada mi, jak kdyz nechces videt, ze spouste lidi z mocenskych kruhu jsou lide uplne ukradeny. Zdravi, spokojenost, zivoty... I tvuj zivot je jim naprosto lhostejny... Pokud bys stal "vazne" v ceste-amen s tebou...;) Ale tak zatim nejsme v Rusku, a snad nebudem...

    Mas pravdu ze dost casto se rioty stanou jen sportem a kontraproduktivni zalezitosti, na druhou stranu je nutny chapat, ze mnoho lidi si proste nenecha "srat na hlavu" a jdou a jdou...

    Myslim, ze zoufale chteji nejake misto kde jim nebude otravovat zivot ten "super" svet... a dle meho naprosto opravnene... Hnoje uz je nakydano az na pudu... ;)

    Poblicije je sice mene popularni, ale take prochazi nejvetsi modernizaci za poslednich 60 let (za nase tezce vydreny prachy), a rek bych ze ruku v ruce s modernizaci dochazi k vetsimu utuzovani nasich svobod... Ano jsme stale jeden z nejsvobodnejsich statu v Evrope?, ale jak se rika, totalita prichazi pomalu a nenapadne...

    Ale cenim kazdou snahu, ktera ma za cil, plnohodnotnejsi a uvedomelejsi spolecnost... Diky za za dobre podnety k uvaham...

    zdar
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Takže: přenesme do tohoto univerzálního klubu např. teoretickou diskuzi o problémech squaterů na Miladě. Já mám teď trochu bezprostřednější představu o tom, jaké věci kolem toho probíhají, protože jsem se vypravil na úterní fireshow, která poblíž vily měla probíhat, a byl světem následného konflikut.

    Popravdě, ještě snad nikdy předtím mě tolik nesraly všichni, kteří se kolem toho ochomýtají, protože - na jedné straně:

    1) vyklízení bylo na politickou objednávku, protože vlivné osoby v ODS chtěli dokázat, že nejen "pravicový", ale i "levicový" extremismus je problém. A protože u nás léta nic jako levicový extremismus neexistovalo, tak ho bylo nutné uměle vytvořit - píchnutím do vosího hnízda.

    2) mediální demagogie okolo toho všeho (kdy se nejprve najme ochranka aby vše rozmlátila a pak se to předvede jako výsledek působení squaterů) by asi dokázala naštvat každého... stejně tak zjednodušující demagogie o "feťácích, obsazujících cizí nemovitosti" - pointou Milady bylo, že ještě léta poté, co byla obsazena, nebyla "ničí" a v současné době také nebyla rozhodně privatizována - ale je v majetku státního úřadu, který bylo možné právě účelově zneužít pro politické hry.

    3) výstavba tunelového komplexu Blanka působí velkému množství obyvatel Prahy obrovské komplikace s dopravou, kvalitou života, apod. - a mj. i studenti budou nejspíš daleko více obtěžování hlukem s budoucího městského okruhu, na který vyústí Blanka přímo pod jejich okny, spíše než nějakými parties na Miladě. Je zde tedy poměrně jasná politická vůle nějak upoutat pozornost něčím jiným, než život veřejnosti ohrožujícími propady půdy ve Stromovce... totiž už ani Praha není takovou baštou ODS, jak to bývalo dříve (ovšem baštou ODS není ani tak proto, že by v Praze všichni byli pro-ODS - jako spíš proto, že v Praze nikdo není pro-ČSSD, a levicovost zde nabývá právě spíše anarchistických a libertariánských podob, než podoby podpory tradičních levicových stran a požadavků).

    Na druhé straně:

    1) komunita podle mě nemá jednotný cíl: cílem jedné části komunity je mít alternativní kulturní centrum, které by bylo respektované v jistých kruzích i mezinárodně - a tento respekt se u určitých lidí odvíjí právě od toho, že jde o squat, a ne o normální pronajatý nebo soukromý objekt. cílem druhé část komunity je konflikt za každou cenu. bez ohledu na výsledek. (nemůžu si pomoct, ale podle mě to tak fakt je .. a asi nejde předpokládat, že všichni ti, kteří se toho účastní KVůLI tomu konfliktu samotnému, jsou policejní provokatéři, že...)

    2) rasismus a neonacismus je vážný problém, který se přijetím myšlenky "levicového extremismu" a myšlenky, že házet molotovy koktejly je řešení, podaří politikům úspěšně marginalizovat a relativizovat. Lidé okolo Milady takto úspěšně dokáží většinové společnosti, že v kauze neonacismu a pogromů na Romy apod., nejsou součástí řešení ale součástí problému.

    3) je otázka, do jaké míry nejde jen o vysloveně lifestylovou záležitost: "na Západě mají cool ikonické bitky s policií, při kterých tam hoří policejní antony, a funguje jim to tak - tak bychom je u nás měli mít taky, abychom dokázali, že jsme taky radikální velkoměsto". Faktem je, že u nás je ale ve veřejnosti zatím podpora leckterých radikálních myšlenek poměrně slabá - a pokud vůbec existuje, tak nabývá bulvárně-obskurní podoby (J.X.Doležal, například). Tedy squateři a radikálové nemohou počítat s tím, že do ulic vyjde 20 000 jejich příznívců - naopak, těch 20 000 alternativců, kteří by možná byli ochotni v případě potřeby podpořit rozumně formulovaný požadavek, se od toho radikálního jádra odvrátí.

    Na druhou stranu: nejde paušálně odsuzovat lidi, kteří se Milady zastávají - to už spíše budu odsuzovat neinformovanou veřejnost, která nadává na "feťáky" a na "obsazování cizích nemovitostí" - feťáky hledejte fakt v úplně jiných společenských vrstvách, a léta nepoužívaná a v katastru nezapsaná barabizna v mých očích fakt není "cizí nemovitost".

    Ve skutečnosti zde byl podniknut zásah proti něčemu poměrně dost málo radikálnímu za účelem daleko větší radikalizace tohoto - což zpětně může pomoci navýšení rozpočtu policie (což platíme ze svých daní) a může to pomoci popularitě ODS (dejme tomu na úkor takové Dělnické nebo Národní strany).

    Otázka je, co vlastně squateři a "mírní radikálové" chtějí: jestli chtějí zpět Miladu, jestli chtějí náhradní prostor, jestli chtějí dohodu o legálních formách squattingu (ovšem viz legální Czechtek, legální plochy pro grafitti, apod... toto není to, o co části té scény jde: pro část všech těchto scén šlo o levný adrenalinový sport, jehož nedílnou součástí byl konflikt...) - a nebo jestli chtějí rioty, molotovy, pozornost médií...

    Osobně se pokládám za samorostlého teoretika sociální revoluce - ovšem pod tímhle pojmem si představuju něco trochu jiného. Příčí se mi myšlenka, že nějaký frustrovaný teenager se má nechat ideologiky vyhecovat k tomu, aby ho policie zastřelila - a abychom my "šedá střední vrstva" pak vyšli do ulic protestovat proti policejnímu násilí.

    Moje představa je spíše postupné odumírání policejního represivního systému - které bude umožněné tím, že ve společnosti bude postupně klesat kriminalita, protože prostě přestane být pro kohokoliv zábavná a výnosná. V podstatě věřím v přímé nahrazení starého sociálního řádu uspořádáním novým - hravějším, svobodnějším, kreativnějším, rovnostářštějším - bez nějakého mezistupně střetů s policí.

    Policie postuně přestane být aktraktivním zaměstnáním, bude zesměšněna učiněna zbytečnou, a její financování ze strany občanské společnosti bude postupně klesat. Toto je jediná utopická vize a jediná forma sociální revoluce, kterou jsem ochoten soukromě i veřejně podpořit. Čelní střety pokládám za kontraproduktivní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Religious Galaxy: Exploring the Phase Space of Religious Belief
    http://www.accelerationwatch.com/spiritualcomputation.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Evropská forma Woodstocku „Rainbow gathering“ u nás za chalupou. Blog - Žaneta Kynclová (blog.iDNES.cz)
    http://kynclova.blog.idnes.cz/c/92991/Evropska-forma-Woodstocku-Rainbow-gathering-u-nas-za-chalupou.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Acceleration Watch (Understanding Accelerating Change)
    http://www.accelerationwatch.com/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam