• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELDAGrafické techniky - knihtisk, dřevoryt, linoryt, mědiryt, lept, litografie, sítotisk, fotogravura atd.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Titiano Veceli © Josef Herčík 1976
    ELDA
    ELDA --- ---


    A Venetian Canal Denotes An Original Stieglitz, Alfred, b.1864-1946 Picturesque Bits of New York, 1894 10.5 x 7.5 in Photogravure
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Nasel jsem o Heliogravure stranky v Nemcine a Anglictine http://www.heliogravuere.de/
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Na misto zdlouhaveho ryti lze take vyuzit modernich stroju. Jako predlohu muzes vyuzit scan Picassovych grafik nebo foto sve babicky... Nejsme preci primitivove, na co se tolik namahat:D http://cs.wikipedia.org/wiki/Grav%C3%ADrov%C3%A1n%C3%AD
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: No praaaaave... :-D
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Existuje myslim jeste nekolik jinych metod. Nevyznam se v tom ale... Bylo by ale rozhodne zajimave to vyzkouset.

    All:Nemá tu s tim nekdo zkusenost?
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS:
    Karel Klíč a heliogravura

    Dobrým východiskem pro reprodukování jednobarevných polotónových předloh byla technika tisku z hloubky, kdy do mechanicky (rytí, zrnění, škrábání) nebo chemicky (leptání) vyhloubené kovové desky se vtírá měditisková barva a tlakem válce otiskuje na navlhčený papír. Ve volné grafice umožnila tato metoda rozvinout množství originálních a působivých technik (suchá jehla, čárový a zrnkový lept, krejónová manýra, rezerváž…), jejichž existence připravila živnou půdu pro využití v průmyslové výrobě.

    V roce 1852 objevil britský fotograf William Henry Fox Talbot nerozpustnost osvětlené chromované želatiny ve vodě a na tento objev navázal malíř, grafik a karikaturista Karel Václav Klíč svými experimenty s přenesením fotografie na měděnou desku. Spojil dohromady techniku akvatinty a Talbotův objev, aby tak dal vzniknout heliogravuře — doslova rytině světlem. Na měděnou desku rozptýlil rovnoměrně jemná zrnka syrského asfaltu, která na ni přitavil nahřáním nad kahanem. Na takto vzniklý rastr nalil vrstvu želatiny, zcitlivěnou vůči světlu dvojchromanem draselným, po zaschnutí želatiny přiložil na desku fotografický negativ a prudce ji osvítil. Ponořením do vlažné vody se grafika „vyvolala“ — voda odplavila neosvětlená místa a vytvořila na tiskové desce reliéf, který se dále leptal chloridem železitým. Výsledkem byla deska s různými stupni vyleptání, vhodná pro vysoce kvalitní tisk fotografií a polotónových předloh obecně. Klíč později ve své práci pokračoval v Anglii a krom toho, že nahradil vrstu asfaltu čtvercovou hlubotiskovou mřížkou, použil pro přenesení předlohy pigmentový papír a dočkal se ve světě značného uznání a rozšíření svého objevu.
    Jakub Husník a světlotisk
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455, světlotisk, 1955

    S utvrzováním želatiny souvisí i nejdokonalejší z technik, světlotisk, fototypie či klihotypie, ačkoliv se řadí mezi metody tisku z plochy. Na skleněnou tiskovou desku se nanese tenká vrstva směsi želatiny, bílku a vodního skla, na niž se po zaschnutí nalije chromovaná želatina a usuší ve světlotiskových kamnech při teplotě 40—45 °C. Na želatině se vytvoří tiskové zrno, na něž je možno pod světlem nakopírovat negativ. Deska se následně umístí do studené vody, která odplaví neosvětlenou vrstvu, roztok glycerinu s vodou pak způsobí nabobtnání méně osvětlených a ne zcela zatvrdlých částí tiskové matrice. Nabobtnalá místa přijímají hůře barvu než místa světlem zcela utvrzená, což umožní tisk dokonale odstíněných polotónů. Hlavní výhoda a největší kvalita tkví v tom, že deska nemá prakticky žádný rastr, a tak nedochází přenosem ke snížení kvality otisku, jako je tomu u ostatních metod.

    Problém s dokonalým upevněním želatiny na tiskovou desku vyřešil kolem roku 1869 právě český malíř Jakub Husník, od kterého však myšlenku odkoupil mnichovnský fotograf Josef Albert, po němž je vynález znám a patentován jako albertotypie. Smůla pro světlotisk je ta, že tisk je poměrně pomalý, želatina vydrží maximálně 2000 výtisků, přičemž je úspěšnost tisku závislá i na vlhkosti prostředí. Neobstál proto v nastalé konkurenci, i když zejména barevné světlotiskové reprodukce a faksimile se pyšnily na svou dobu špičkovou obrazovou kvalitou.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Národný digitalizačný program Holandska, zahŕňa digitalizáciu dôležitých zdrojov holandského kultúrneho dedičstva. Webstránka programu umožňuje jednoduchý prístup k viac ako 20tim digitalizovaným zbierkam inštitúcií, ktoré uchovávajú kultúrne dedičstvo. Má tiež vzdelávaciu funkciu, pretože učitelia stredných škôl tu nájdu lekcie, ktoré sú založené na digitálnej kolekcii – digitalizovaný materiál obsahuje ilustrácie, písomné materiály, zvuk a film. Ďalšími skupinami používateľov webstránky sú aj študenti stredných škôl, a tiež široké publikum ľudí, zaujímajúcich sa o históriu a kultúru.

    Všechny grafiky ve velkém rozlišení!!! http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/collecties/
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: Jak to funguje, tyhle lepty z fotek??
    ELDA
    ELDA --- ---

    Hrací karty - Dřevoryt, 16. stol.
    ELDA
    ELDA --- ---




    Willi Kissmer - Barevný lepty z fotek
    ELDA
    ELDA --- ---
    (Článek) Ilustrovana kniha - minulost a soucasnost: http://www.snk.sk/swift_data/source/casopis_kniznica/2003/november_december/552.pdf
    ELDA
    ELDA --- ---


    Pierre Bonnard. (French, 1867-1947). La Revue blanche (The White Review). (1894). Lithographed poster, composition: 30 7/16 x 23 3/16" (77.3 x 58.9 cm); sheet: 31 3/4 x 24 3/8" (80.7 x 61.9 cm). Publisher: Éditions de la Revue Blanche, Paris. Printer: Edward Ancourt, Paris, Paris.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Henri de Toulouse-Lautrec. (French, 1864-1901). Divan Japonais (Japanese Settee). (1893). Lithographed poster, composition: 31 5/8 x 23 7/8" (80.3 x 60.7 cm); sheet: 31 7/8 x 24 9/16" (80 x 62.4 cm). Publisher: Édouard Fournier, Paris. Printer: Edward Ancourt, Paris. Edition: Unknown. Abby Aldrich Rockefeller Fund



    Paul Gauguin. (French, 1848-1903). Te Atua (The Gods) from Noa Noa (Fragrance). (1893-94). One from a series of ten woodcuts, composition: 8 1/16 x 14" (20.5 x 35.5 cm); sheet: 9 3/4 x 14 13/16" (24.7 x 37.7 cm). Publisher: unpublished. Printer: the artist, Paris. Edition: proof before the edition of 25-30. Gift of Abby Aldrich Rockefeller
    ELDA
    ELDA --- ---
    Online výstava leptů Luciana Freuda poradana muzeem moderního umění http://www.moma.org/exhibitions/2007/freud/home.html
    Obrázky si můžete parádně zvětšit...
    ELDA
    ELDA --- ---
    Jedna z Durerových knih o perspektivě a proporcích











    Více zde: http://www.citrinitas.com/history_of_viscom/press.html
    ELDA
    ELDA --- ---
    Nevite náhodou nekdo jestli si lze u leptu usnadnit práci a nejakým postupem prenest pred rýpáním kresbu na asfaltový kryt podobne jako to jde u lina nebo i rytu?
    ELDA
    ELDA --- ---
    Schongauer, Martin
    Martin, také Schön, Hübsch Martin, od Vlachů Bel Martino jmenovaný, malíř a ryjec hornoněmecké školy XV. stol. (*v Kolmaru-†1488 t,). Pod vlivem staroflanderské školy, hlavně Rogiera van der Weyden st., maloval své obrazy svatých se značným realismem a založil v Kolmaru zvláštní školu, navštěvovanou svými bratry a. příbuznými. Jeho díla byla vyvážena do Italie a Španělska. Perugino prý býval s ním ve spojení, Michelangelo za svého mládí provedl kopii [Schongauer]-ovy rytiny: Pokušení sv. Antonína. Schongauer nezanechal mnoho maleb, jeho nejznámější dílo je Madonna v růžovém loubí (nyní v příční lodi kostela sv. Martina v Kolmaru, valně přemalovaná), v nadživotní velikosti. Jinak lze mu připsati toliko několik malých a jemně provedených obrázků chovaných v Mnichově a ve Vídni. Vlastní význam Schongauerův záleží v jeho rytinách, jejichž dokonalost v době před Dürerem nemá sobě rovna. Znázorňují výjevy ze života Kristova a světců, a nejznámější jsou: Umučení Páně; Kristus kříž nesoucí; Panny moudré a pošetilé; Pokušení sv. Antonína; Kristus na kříži. Schongauer zdokonalil způsob rytí, jehož před ním užíval mistr E. S., ovládaje rydlo rukou mnohem ohebnější a jsa lepším kreslířem, ačkoliv nedosáhl ještě úplné správností v kresbě lidského těla.



    LUCISZ
    LUCISZ --- ---
    Tak něco současného - Kristian Kodet
    Suchá jehla
    ELDA
    ELDA --- ---

    Peasant Family Going to the Market
    Schongauer, Martin Between 1473 and 1475
    ELDA
    ELDA --- ---

    Madonna and Child in the Courtyard
    Schongauer, Martin Between 1480 and 1490
    ELDA
    ELDA --- ---

    Large Carrying of the Cross
    Schongauer, Martin Circa 1474
    ELDA
    ELDA --- ---
    RAEL: Jasne ze sem muzes strkat vlastni grafiku nebo grafiku jinych.
    RAEL
    RAEL --- ---
    TOY_BOX: Velký DÍK!
    RAEL
    RAEL --- ---
    Hledala jsem Bílka a našla jsem pár ukázek zde. http://www.galerieart.cz/ceska_graficka_moderna_1.htm snad to zaujme. Můžu dodat nějaké fotografie děl Váchala...

    Je také možno vkládat tvorbu vlastní nebo známých, která se mi líbí, nebo jen profesionální umělce?
    ELDA
    ELDA --- ---
    TOY_BOX: Nastenka potrebuje spousta uprav...a ja dam prava kazdemu kdo by mel co do nastenky pridavat... TOY_BOX ziskava prava...a muze to tam vlozit sam;)))
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: zhori? uz ani nevim co jsem chtel rict... drevoryt je jemnejsi protoze to ta technika a hlavne material umoznujou... drevorez je rez... to znamena ze uriznes vetsi plochy a mas mene detailu... vice ale nastenka
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: Diky sve mame jsem vyproboval i rytectvi a leptarstvi. Je to hrozne jednoduche a nemusis byt genius. Mezi drevorytectvim a drevorezbou je rozdil podobny jako mezi medirytem a linorytem. Dokazes vytvaret uzoulinkou carku skrze ryt, lino cele zhori;)))
    TWORBO
    TWORBO --- ---
    zajimalo by me esli je tu nejakej medirytec, leptar atd... a jak se lisi drevorez od drevorytu?
    TOY_BOX
    TOY_BOX --- ---
    tady je navod na diy sitotisk... muze bejt taky na nastence...
    DIY sítotisk by MYKO
    (repast ze stejnojmennyho klubu)

    1.) Rám:
    - dřevěný, dá se využít třeba rám z obrazu nebo okna, stačí pravidelně obhlížet popelnice a kontejnery

    2.) Síťovina:
    - prodává se speciální sítotiskařská, ale stačí i tzv. organza čili umělé hedvábí, k dostání v obchodech s látkami, funguje i silonová podšívka ze sukně atd., podstatné je, aby na materiálu nebyl žádný vzorek. Síťovinu připevníme hřebíčky (nebo si můžeme třeba sehnat stavební nastřelovačku, což je lepší verze kancelářské sešívačky). Připevníme nejprve jednu stranu, pak protější, pak zbývající dvě a pak klidně ještě druhou várku hřebíčků mezi ty původní, pro co nejlepší vypnutí síťoviny. Síto se totiž musí dostatečně napnout, což lze případně zajistit tím, že se rám položí na větší dřevěnou desku, síťovina se dá přes to a nejprve se nahrubo přitluče k desce a následně se rám po stranách podloží klínky - jde to ale zvládnout i bez toho. Dbejte především na to, aby bylo síto napnuté stejnoměrně, tj. aby jednotlivá vlákna zůstala v pravém úhlu k rámu a také aby se na něm nedělaly varhánky.

    3.) Fotocitlivá emulze:
    - dá se koupit v sítotiskových obchodech za cca 600,- Kč (kupuje se vždy emulze + aktivátor, který se před prvním použitím ve tmě přimíchá, emulze by pak měla vydržet aktivovaná cca půl roku, než přestane úplně fungovat), nebo vyrobit doma - vzhledem k tomu, že jde o práci s nebezpečnými chemikáliemi a výsledek není vždy zaručený, doporučujeme spíš si ji koupit, ale pro skalní DIY chemiky je postup následující: Potřebujete dvouchroman amonný, želatinu, glycerýn a vodu. Dvouchroman je prudce karcinogenní a toxický, takže pracujte v rukavicích, využité nádobí už nikdy na nic jiného nepoužívejte a pozor na kontaminaci kuchyně. Do rendlíku s 0,25 l teplé vody se vysypou cca 2 (kávové) lžičky sypké želatiny a nechají bobtnat. Pak přidáme cca lžičku glycerínu a rozmícháme v zahřáté želatině (aby se nepřipálila, zahříváme ji ve vodní lázni, tj. rendlík umístíme do o něco většího kastrůlku s vodou, a teprve ten dáme na plotnu nad slabý plamen). Pak zhasneme a pokračujeme potmě, resp. si svítíme červenou fotožárovkou. Přisypeme cca třetinu lžičky dvouchromanu a rozmícháme. Emulze je hotová - pozor ale, musí zůstat ve tmě!

    4.) Nanášení emulze:
    Provádíme stále ještě ve světle červené žárovky. Síto jednou hranou postavíme na igelit nebo noviny a tzv. stěrkou (= plochým kusem plastu s oblými hranami, můžeme ji vyrobit třeba z plastové cedule) nanášíme a roztíráme emulzi, z obou stran síta (emulze prochází skrz, sbíráme ji tahem odspoda nahoru stěrkou kolmo přiloženou k sítu), dokud nevidíme, že celá plocha zmatněla a nikde nezůstává přebytečná emulze. Pak necháme emulzi vyschnout, resp. vysušíme fénem (dostatečnou vyschlost zkoušíme lehce pohmatem v rozích). Když emulze zaschne, můžeme se - stále při červeném osvětlení! – připravit na samotné svícení (bod 7). Před samotnou výrobou síta musíme mít samozřejmě ale připravené předlohy a osvitovou jednotku:

    5.) Předloha:
    Před samotnou výrobou síta si motivy, které chceme nasvítit, černě vytiskneme (ev. nakreslíme tuší) na průhlednou fólii nebo na průklepák. Černá musí být co nejčernější, aby jí neprocházelo světlo. (Tip: V kopírovacích centrech vám jakýkoliv na papíře přinesený motiv zkopírují na folii za cca 20 Kč). Pokud máte motiv ve víc barvách, musíte si každou barevnou vrstvu vytisknout zvlášť (samozřejmě černě) a vysvítit vrstvy jednotlivě.

    6.) Svícení:
    Potřebujeme skleněnou desku a co nejsilnější zdroj světla – lze použít i „horské slunce“, ale nejlepší je nějaký halogen, s výkonem aspoň X. Světlo je na zemi, namířené nahoru, nad ním položené sklo (např. na dvou židlích), na něm folie s motivy, přilepené izolepou. Je dobré si na skle udělat značky např. černou páskou, abychom při svícení věděli, kam síto položit.

    7.) Svícení:
    Stále za červeného osvětlení přiložíme na sklo s přilepenými foliemi samotný rám se sítem (síťovinou dolů), a po celé ploše síta ho zakryjeme kusem kartonu nebo papíru, který po celé ploše něčím zatížíme – cílem je, aby síťovina těsně doléhala na folie, resp. sklo. Pak rozsvítíme halogen a necháme svítit cca 23 minut. Nyní již můžeme rozsvítit i v místnosti. Po nasvícení síto přeneseme pokud možno rychle do vany a sprchovou hadicí vymýváme tak dlouho, dokud se neosvícená emulze z míst, kde jsou naše motivy, úplně nevyplaví.

    8.) Tisk:
    Existují různé druhy barev, k dostání v obchodech se sítotiskovými potřebami. V zásadě jsou dva druhy - vodou ředitelné, do kterých se před použitím přidává tzv. fixativ, a barvy ředitelné benzínem, tzv. plastizoly, do kterých se nic nepřidává, ale je potřeba je po nanesení na látku zafixovat dostatečným teplem, tj. horkovzdušnou pistolí nebo zapečením v peci. Látku, kterou chceme potisknout položíme na vodorovnou plochu a v případě potřeby zafixujeme použitím oboustranné lepicí pásky nebo lepidla ve spreji. Na ni přiložíme síto (pokud na něm máme víc motivů blízko u sebe, je rozumné ty které netiskneme, přelepit na spodní části lepicí páskou). Stěrkou nabereme barvu, přiložíme vedle motivu a "přehrneme" barvu přes něj, obdobně jako při nanášení fotocitlivé emulze. Pokračujeme takto ve všech směrech, dokud nebudeme mít pocit, že barva prošla všude skrz - pak opatrně síto odklopíme a potisk je na světě. V některých případech může být nutné nechat barvu zaschnout a přidat další vrstvy podle potřeby – pro takové účely je vhodné přimontovat k pracovnímu stolu odklápěcí pant s úchytem, do kterého síto připevníme, abychom zajistili naprosto přesný soutisk vrstev (stejný princip se používá, pokud tiskneme vícebarevný motiv). Používáme-li vodou ředitelné barvy, po tisku je co nejdříve ze síta vymyjeme, aby nezaschly.

    9.) Do It Yourself:
    Výše zmíněný postup je pouze souhrnem momentálního knowhow několika nadšenců, kteří experimentují se sítotiskem a rozhodně se nejedná o vyčerpávající, závazný a bezchybný návod. Experimentujte, sdílejte zkušenosti s ostatními.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam