• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELDAGrafické techniky - knihtisk, dřevoryt, linoryt, mědiryt, lept, litografie, sítotisk, fotogravura atd.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Titiano Veceli © Josef Herčík 1976
    ELDA
    ELDA --- ---


    A Venetian Canal Denotes An Original Stieglitz, Alfred, b.1864-1946 Picturesque Bits of New York, 1894 10.5 x 7.5 in Photogravure
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Nasel jsem o Heliogravure stranky v Nemcine a Anglictine http://www.heliogravuere.de/
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Na misto zdlouhaveho ryti lze take vyuzit modernich stroju. Jako predlohu muzes vyuzit scan Picassovych grafik nebo foto sve babicky... Nejsme preci primitivove, na co se tolik namahat:D http://cs.wikipedia.org/wiki/Grav%C3%ADrov%C3%A1n%C3%AD
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: No praaaaave... :-D
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Existuje myslim jeste nekolik jinych metod. Nevyznam se v tom ale... Bylo by ale rozhodne zajimave to vyzkouset.

    All:Nemá tu s tim nekdo zkusenost?
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS:
    Karel Klíč a heliogravura

    Dobrým východiskem pro reprodukování jednobarevných polotónových předloh byla technika tisku z hloubky, kdy do mechanicky (rytí, zrnění, škrábání) nebo chemicky (leptání) vyhloubené kovové desky se vtírá měditisková barva a tlakem válce otiskuje na navlhčený papír. Ve volné grafice umožnila tato metoda rozvinout množství originálních a působivých technik (suchá jehla, čárový a zrnkový lept, krejónová manýra, rezerváž…), jejichž existence připravila živnou půdu pro využití v průmyslové výrobě.

    V roce 1852 objevil britský fotograf William Henry Fox Talbot nerozpustnost osvětlené chromované želatiny ve vodě a na tento objev navázal malíř, grafik a karikaturista Karel Václav Klíč svými experimenty s přenesením fotografie na měděnou desku. Spojil dohromady techniku akvatinty a Talbotův objev, aby tak dal vzniknout heliogravuře — doslova rytině světlem. Na měděnou desku rozptýlil rovnoměrně jemná zrnka syrského asfaltu, která na ni přitavil nahřáním nad kahanem. Na takto vzniklý rastr nalil vrstvu želatiny, zcitlivěnou vůči světlu dvojchromanem draselným, po zaschnutí želatiny přiložil na desku fotografický negativ a prudce ji osvítil. Ponořením do vlažné vody se grafika „vyvolala“ — voda odplavila neosvětlená místa a vytvořila na tiskové desce reliéf, který se dále leptal chloridem železitým. Výsledkem byla deska s různými stupni vyleptání, vhodná pro vysoce kvalitní tisk fotografií a polotónových předloh obecně. Klíč později ve své práci pokračoval v Anglii a krom toho, že nahradil vrstu asfaltu čtvercovou hlubotiskovou mřížkou, použil pro přenesení předlohy pigmentový papír a dočkal se ve světě značného uznání a rozšíření svého objevu.
    Jakub Husník a světlotisk
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455, světlotisk, 1955

    S utvrzováním želatiny souvisí i nejdokonalejší z technik, světlotisk, fototypie či klihotypie, ačkoliv se řadí mezi metody tisku z plochy. Na skleněnou tiskovou desku se nanese tenká vrstva směsi želatiny, bílku a vodního skla, na niž se po zaschnutí nalije chromovaná želatina a usuší ve světlotiskových kamnech při teplotě 40—45 °C. Na želatině se vytvoří tiskové zrno, na něž je možno pod světlem nakopírovat negativ. Deska se následně umístí do studené vody, která odplaví neosvětlenou vrstvu, roztok glycerinu s vodou pak způsobí nabobtnání méně osvětlených a ne zcela zatvrdlých částí tiskové matrice. Nabobtnalá místa přijímají hůře barvu než místa světlem zcela utvrzená, což umožní tisk dokonale odstíněných polotónů. Hlavní výhoda a největší kvalita tkví v tom, že deska nemá prakticky žádný rastr, a tak nedochází přenosem ke snížení kvality otisku, jako je tomu u ostatních metod.

    Problém s dokonalým upevněním želatiny na tiskovou desku vyřešil kolem roku 1869 právě český malíř Jakub Husník, od kterého však myšlenku odkoupil mnichovnský fotograf Josef Albert, po němž je vynález znám a patentován jako albertotypie. Smůla pro světlotisk je ta, že tisk je poměrně pomalý, želatina vydrží maximálně 2000 výtisků, přičemž je úspěšnost tisku závislá i na vlhkosti prostředí. Neobstál proto v nastalé konkurenci, i když zejména barevné světlotiskové reprodukce a faksimile se pyšnily na svou dobu špičkovou obrazovou kvalitou.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Národný digitalizačný program Holandska, zahŕňa digitalizáciu dôležitých zdrojov holandského kultúrneho dedičstva. Webstránka programu umožňuje jednoduchý prístup k viac ako 20tim digitalizovaným zbierkam inštitúcií, ktoré uchovávajú kultúrne dedičstvo. Má tiež vzdelávaciu funkciu, pretože učitelia stredných škôl tu nájdu lekcie, ktoré sú založené na digitálnej kolekcii – digitalizovaný materiál obsahuje ilustrácie, písomné materiály, zvuk a film. Ďalšími skupinami používateľov webstránky sú aj študenti stredných škôl, a tiež široké publikum ľudí, zaujímajúcich sa o históriu a kultúru.

    Všechny grafiky ve velkém rozlišení!!! http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/collecties/
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: Jak to funguje, tyhle lepty z fotek??
    ELDA
    ELDA --- ---

    Hrací karty - Dřevoryt, 16. stol.
    ELDA
    ELDA --- ---




    Willi Kissmer - Barevný lepty z fotek
    ELDA
    ELDA --- ---
    (Článek) Ilustrovana kniha - minulost a soucasnost: http://www.snk.sk/swift_data/source/casopis_kniznica/2003/november_december/552.pdf
    ELDA
    ELDA --- ---


    Pierre Bonnard. (French, 1867-1947). La Revue blanche (The White Review). (1894). Lithographed poster, composition: 30 7/16 x 23 3/16" (77.3 x 58.9 cm); sheet: 31 3/4 x 24 3/8" (80.7 x 61.9 cm). Publisher: Éditions de la Revue Blanche, Paris. Printer: Edward Ancourt, Paris, Paris.
    ELDA
    ELDA --- ---


    Henri de Toulouse-Lautrec. (French, 1864-1901). Divan Japonais (Japanese Settee). (1893). Lithographed poster, composition: 31 5/8 x 23 7/8" (80.3 x 60.7 cm); sheet: 31 7/8 x 24 9/16" (80 x 62.4 cm). Publisher: Édouard Fournier, Paris. Printer: Edward Ancourt, Paris. Edition: Unknown. Abby Aldrich Rockefeller Fund



    Paul Gauguin. (French, 1848-1903). Te Atua (The Gods) from Noa Noa (Fragrance). (1893-94). One from a series of ten woodcuts, composition: 8 1/16 x 14" (20.5 x 35.5 cm); sheet: 9 3/4 x 14 13/16" (24.7 x 37.7 cm). Publisher: unpublished. Printer: the artist, Paris. Edition: proof before the edition of 25-30. Gift of Abby Aldrich Rockefeller
    ELDA
    ELDA --- ---
    Online výstava leptů Luciana Freuda poradana muzeem moderního umění http://www.moma.org/exhibitions/2007/freud/home.html
    Obrázky si můžete parádně zvětšit...
    ELDA
    ELDA --- ---
    Jedna z Durerových knih o perspektivě a proporcích











    Více zde: http://www.citrinitas.com/history_of_viscom/press.html
    ELDA
    ELDA --- ---
    Nevite náhodou nekdo jestli si lze u leptu usnadnit práci a nejakým postupem prenest pred rýpáním kresbu na asfaltový kryt podobne jako to jde u lina nebo i rytu?
    ELDA
    ELDA --- ---
    Schongauer, Martin
    Martin, také Schön, Hübsch Martin, od Vlachů Bel Martino jmenovaný, malíř a ryjec hornoněmecké školy XV. stol. (*v Kolmaru-†1488 t,). Pod vlivem staroflanderské školy, hlavně Rogiera van der Weyden st., maloval své obrazy svatých se značným realismem a založil v Kolmaru zvláštní školu, navštěvovanou svými bratry a. příbuznými. Jeho díla byla vyvážena do Italie a Španělska. Perugino prý býval s ním ve spojení, Michelangelo za svého mládí provedl kopii [Schongauer]-ovy rytiny: Pokušení sv. Antonína. Schongauer nezanechal mnoho maleb, jeho nejznámější dílo je Madonna v růžovém loubí (nyní v příční lodi kostela sv. Martina v Kolmaru, valně přemalovaná), v nadživotní velikosti. Jinak lze mu připsati toliko několik malých a jemně provedených obrázků chovaných v Mnichově a ve Vídni. Vlastní význam Schongauerův záleží v jeho rytinách, jejichž dokonalost v době před Dürerem nemá sobě rovna. Znázorňují výjevy ze života Kristova a světců, a nejznámější jsou: Umučení Páně; Kristus kříž nesoucí; Panny moudré a pošetilé; Pokušení sv. Antonína; Kristus na kříži. Schongauer zdokonalil způsob rytí, jehož před ním užíval mistr E. S., ovládaje rydlo rukou mnohem ohebnější a jsa lepším kreslířem, ačkoliv nedosáhl ještě úplné správností v kresbě lidského těla.



    LUCISZ
    LUCISZ --- ---
    Tak něco současného - Kristian Kodet
    Suchá jehla
    ELDA
    ELDA --- ---

    Peasant Family Going to the Market
    Schongauer, Martin Between 1473 and 1475
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam