• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELDAGrafické techniky - knihtisk, dřevoryt, linoryt, mědiryt, lept, litografie, sítotisk, fotogravura atd.
    ALOPEX_LAGOPUS
    ALOPEX_LAGOPUS --- ---
    Maurits Cornelis Escher (17. června 1898, Leeuwarden – 27. března 1972, Hilversum) byl nizozemský umělec, známý svými kresbami a grafikami (převážně mezzotinta, dřevořez a litografie), ve kterých zobrazuje paradoxy perspektivního kreslení, topologické útvary a rozvržení roviny na pravidelné obrazce.


    dítě/linoryt 1917

    Bílá kočka/dřevoryt 1919

    Ruka s odrážející koulí/litografie 1935

    zátiší s kulatým zrcadlem/ litografie 1934

    nebe a voda 1/dřevoryt 1938

    koloběh/litografie 1938

    vývoj 2/ 1939 dřevoryt ze tří matric

    Metamorfoza 2/ 1940 dřevoryt tištěn z 20 matric

    plazi /1943 litografie

    zkroucení/1951 litografie

    dům schodišt/ 1951 litografie

    hadi/dřevorit 1969 ze tří matric

    symetrie
    ELDA
    ELDA --- ---
    Zde ukazka cudnosti stredovekych drevorytu v prazske zidovske modlitebni knize (haggade) z roku 1526... Vsiml jsem si toho jenom diky zvetseni puvodniho obrazku...

    RAEL
    RAEL --- ---
    ELDA: Ach! Ano!!
    ELDA
    ELDA --- ---
    NEMODLIN
    NEMODLIN --- ---
    ELDA: Na pořadí tu vlastně nezáleží, je to prostě postupný odrejvání po barvách přišel s tim picass, u nás asi nejlíp cihlář, jede to až do úplnýho odrytí durch, říká tomu absolutní linoryt. Prostě do vyčerpání materiálu :o)
    ELDA
    ELDA --- ---
    MADLENKA: už žádné otázky:) se mi trochu popletlo pořadí, měl jsem za to že je to přesně naopak;)
    MADLENKA
    MADLENKA --- ---
    KOUDELKA: Tak napůl kreslila jsem to s přihlédnutím k fotografii. V té době jsem se tygry dost zabývala a měla jsem je už hodně v ruce. Ale konzultace s fotkou samozřejě proběhla :)
    KOUDELKA
    KOUDELKA --- ---
    MADLENKA: To zviřátko je překopírováno z fotky, nebo jde o kresbu vlastní rukou?
    MADLENKA
    MADLENKA --- ---
    MADLENKA: Poslední fází jsem myslela fáze odrývání lina.
    MADLENKA
    MADLENKA --- ---
    Ale prd. Prostě máš jedno lino. Vyreješ první vrstvu (u mě žlutá) a natiskneš na libovolný počet papírů. Odryješ další části a tiskneš (u mě červená) - můžeš přetisknout první vrstvu (tam, kde si odryl zůstane první barva-žlutá). No a taky můžeš natisknout tuto variantu na čisté papíry (budou pouze červeno-bílé). Pak odryješ další části a tiískneš (u mě černá) - opět můžeš přetisknout ty papíry, kdy máš už dvě vrstvy (žluto-červeno-černá), nebo ty, kde máš jen první vrstvu (žluto-černá), nebo ty kde máš jen druhou vrstvu(červeno-černá), nebo prázné (černá). Pokud nemáš krycí barvy je nejlépe postupovat od světlých barev k tmavým a počítat s tím, že když budeš tisknout třeba modrou na žlutou, že výjde Ti zelená.

    Ještě nějaké otázky? :)
    ELDA
    ELDA --- ---
    V jedné verzi to máš přeci jednobarevné, těžko můžou obě verze obrázku pocházet z jednoho lina. Kdyby ta černobílá verze měla být poslední tak by tam museli být i ostatní barvy... Si z nás děláš šprťouchlata?
    MADLENKA
    MADLENKA --- ---
    Je z jednoho lina, které bylo postupně odrýváno. To černobílé je poslení fáze.
    ELDA
    ELDA --- ---
    Pekne! To barevne je vybarvené nebo soutisk z nekolika lin?
    ELDA
    ELDA --- ---
    Jeste neco od Blaka...













    ELDA
    ELDA --- ---










    Francisco Goya - Lept
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Francisco_Goya
    ELDA
    ELDA --- ---


    Stozlatkový tisk - Rembrandt
    ELDA
    ELDA --- ---
    Hercules Pieterszoon Seghers nebo Segers [erkyles séchers] (1589 nebo 1590, (patrně) Haarlem - mezi l. 1635 - 1639, (patrně) Haag) byl významný holandský malíř, krajinář a grafik 17. století.

    Vedle Esaiase van de Velde a Jana van Goyen patří k nejvýznamnějším holandským krajinářům sedmnáctého století. Kromě toho byl Seghers patrně nejen nejoriginálnějším a nejinovativnějším holandským grafikem vůbec, ale také nejvýznamnějším holandským grafikem před tím, než je jím stal Rembrandt van Rijn.

    Narodil se pravděpodobně v Haarlemu, jako syn obchodníka s plátnem původně pocházejícího z Vlámska, který se roku 1596 přestěhoval do Amsterdamu. Hercules se učil pravděpodobně v dílně krajináře Gillise van Coninxloo, ale asi jen krátkou dobu, protože van Coninxloo zemřel roku 1606. Seghers a jeho otec koupili část Gillisových prací v aukci z jeho pozůstalosti. Po smrti otce roku 1612 se se Hercules odstěhoval do Haarlemu a stal se členem malířského Bratrstva svatého Lukáše. Roku 1614 se však vrátil zpět do Amsterodamu, kde získal do opatrování nemanželskou dceru a v následujících letech se oženil s Annekin van de Bruggen, která byla o šestnácht let starší než on. V roce 1620 koupil na Lindengracht za čtyři tisíce guldenů velký dům, ale později se zadlužil a roku 1631 jej musel prodat. V tomtéž roce se přestěhoval do Utrechtu a v roce 1633 se přestěhoval do Haagu. Není zcela jasné kdy a kde zemřel. Roku 1638 se ale Cornelia de Witte označuje za jeho vdovu. Ve třicátých letech byl zřejmě také obchodníkem s uměním, patrně dokonce obchodujícím v poměrně velkorysém měřítku.

    Jeho posmrtná proslulost byla zvýšena mj tím, že byl v knize Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst (Úvod do vysoké školy malby) od Samuela van Hoogstraten prezentován trochu jako romantický génius avant la lettre, osamělý, chudý a nepochopený. Tato představa byla ovšem spíše než na znalosti skutečného Seghersova života založena na dojmu, kterým působí jeho malby a grafické listy.

    Seghers je znám především jako velmi inovativní grafik, vytvářející především krajiny, které často tiskl na barevné papíry nebo plátno, navíc pomocí barevných past (černě tiskl zřídka). Žádný jiný grafik tolik neexperimentoval s grafickými technikami a hledáním nových postupů. Zdá se, že použil vykrývání, měkkého krytu, suché jehly a metody na způsob akvatinty. Otištěné grafiky navíc často koloroval vodovými či olejovými barvami. proto je prakticky každý jeho grafický list originálem.

    Dohromady se zachovalo pouze 183 grafických listů, vzniklých otištěním 55 měděných desek. Poměrně velkou část těchto grafických listů tvoří krajiny. Z části jde o realistické zachycení holandských rovin, z části však také o zobrazení idealizovaných fantastických skalnatých masivů prořezávaných hlubokými údolími. Většina Seghersova grafického díla je uložena v muzeích. Jednoznačně největší kolekce je pak uložena v amsterodamském Rijksmuseu v kabinetu grafiky.

    Seghersovy malby a grafické listy sbíral Rembrandt van Rijn. Vlastnil osm jeho obrazů. Získal, dokonce originální měděnou desku Tobiáš s andělem (HB 1), kterou přepracoval v grafice Útěk do Egypta (B 56), na níž převážně zachoval Seghersovu krajinu. Rembrandt přepracoval také Seghersův obraz Hornatá krajina (nyní v Uffizi). Rembrandtova krajina obecně vychází ze způsobu, kterým maloval krajinu Seghers.

    Ačkoli datace grafických listů zůstává nejasná, jeho Město s čtyřmi věžemi (HB 29) lze komparací s datovanými malbami vročit kolem 1631. Nízký počet i provedení dochovaných grafik napovídá, že jejich tvorba patrně nepředstavovala hlavní způsob obživy, ale skutečně spíše jakousi pokusnou „alchymistickou laboratoř“. Grafický list Zátiší s knihami představuje na sedmnácté století skutečně nesmírně nezvyklé zátiší.



    Čtyři grafické listy vytvořené otištěním téže měděné desky (Krajina s převislou borovicí - 1620-1630)



    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam