WYMA: "Řídí samo" JE level 4 ("dokáže bez zásahu řidiče fungovat ve strukturovaném provozu, potřebuje zapnout řidičem" - tj. nějaký zatím hypotetický "dálniční mód", tj. zadám cíl, najedu ručně na dálnici, doveze mě to k poslední pumpě před vhodným sjezdem), resp. level 5 ("dokáže samo fungovat v libovolném provozu" - tj. nasednu, zadám cíl, hotovo - nepotřebuje volant); tohleto "řídí samo, když to zrovna řídí samo; nemám tucha, kdy to samo řídit přestane, občas to někoho zabije, no bóže, vy naděláte" je totéž jako "když pustím na rovný silnici volant v Š120, tak to jede chvíli rovně - Taky Samo": ve chvíli, kdy to "samo" potřebuje pomoc, tak pořád řídíš ty, jenom s asistencí (lanekeeping, lane change, atd.)
Jako jo, asi se někdy opravdovýho samořiditelnýho auta dočkáme - ale tohle ještě není ono. Tohle je nestabilní alfa-verze, která má zcela doslova
letální bugy. Jiná cesta k lepšímu SDV asi není, ale velmi se mi nelíbí, že tenhle program Testováno Na Lidech zahrnuje i mě, aniž by se kdo zeptal: "nekupuj si Teslu" nestačí, "nekupuj si Teslu a nevyskytuj se nikde, kde jezdí."
The 5 Autonomous Driving Levels Explained – IoT For All – Medium
https://medium.com/iotforall/the-5-autonomous-driving-levels-explained-b92a5e834928
ADMIX: To jsou právě dva druhy řidičů: "stroj za mě dělá nudnou práci, můžu se líp soustředit" a "stroj za mě dělá nudnou práci, takže všechnu práci, můžu si otevřít nyx a flašku a rozestlat." No a konkrétně Tesla vydatně podporuje iluzi, že to jezdí samo (Elon Musk: "Tesla cars that are made today have the sensor system necessary for full autonomy" - což je podmínka nutná, ale nepostačující. Je to jen první z předpokladů, které je třeba splnit, a ty zbylé nemá, protože ten vývoj ještě tolik nepokročil.), tj. těch neřidičů z druhé kategorie bude přibývat.
No a právě to vidím jako riziko "this is why we can't have nice things": pokud takových případů bude dost, a pokrok je nedožene právě tou L4/L5 autonomií, začne se naplňovat Neffova vize Zakázaných Technologií. (Nebo spíš v našem případě "nepovolitelných," páč Vídeňské úmluvy z roku 1968, že - pokud bude image SDV "ban the evil killer cars now," sotva se těch omezení z VÚ někdy zbavíme)