BLOWUP: toho opravaře jsem uvedla jen jako humorný případ, ale mýlíš se, když si myslíš, že musí nutně jet autem. Je jasné, že spousta řemeslníků vůz mít musí, ale mnoho oprav lze provést bez nej. Do “bakfietsu” (kargokola) se toho vejde skoro stejně, jako do kufru auta. Řemeslníci, kteří nám dělají opravy, jsou z valné většiny z naší čtvrti, nebo alespoň z naší části města. Dělá to tak většina lidí, proto takový řemeslníky nepotřebuje jezdit autem. Přijede, koukne co potřebuje, když nemá, tak to otočí ještě jednou. Potřebuje-li k opravě odvozu auto, přijede autem. Nějaké účty na víc za cestu nepozoruju. I pro něj je lepší se v rámci svého rajónu
pohybovat takto, než kroužit jednosměrkami a hledat místo na zaparkovaní. Jasně Holandsko je placaté, to spousta českých měst taky a třeba když už ne celá města, tak jejich části určitě.
Není třeba vymýšlet Pražské cyklo spojení jako alternativu k autům a MHD, stačí posílit mobilitu uvnitř čtvrtí (kde to jde), třeba Jižní město se k tomu nabízí na vznik paralelní sítě cyklostezek je místa dost. Pak by třeba na týdenní nakup pro rodinu mnoho lidí nemuselo opouštět své těžce získané parkovací místo, na kole lze odvést nakup v pohodě. Už to by dopravě odlehčilo. JM by bylo atraktivnější, protože jeho vlastní podniky a obchody by byly dostupnější. Když už někdo musí nasednout do auta nebo autobusu, dojede už, co já vím, až na Pankrác.
Znovu opakuju, že pro lidi, kteří musí, nebo chtějí používat auto je výhodné, když lidé, kteří nemusí nebo nutně nechtějí použít auto zvolí jiný způsob dopravy. Takový automobilista, by měl nadšeně podporovat vznik sítě (pokud možno) nezávislé cyklostezek a separátních pruhů městské hromadné dopravy, pohodlné a bezpečné chodníky, protože každý, kdo tyto způsoby dopravy využije NEJEDE autem a zvyšuje tak průjezdnost silnic. Pokud by MHD mělo vlastní rychlé pruhy a třeba bylo zadarmo, počet vozu by na silnici klesnul. To jasně ukazují města, kde tato opatření přijali. Většina lidí se proste potřebuje někam dostat. Rychlost a cena jsou dvě významná kritéria.
To, že bys musel účtovat nějakou cenu za dopravu, je tvůj problém, ne společnosti. Řešením je třeba mít kancelář mimo centrum města (bavíme se o autech ve městě). Já ale netvrdím, že města mají byt jen pěší zóny, jen že většina lidí po městě jezdí autem z pohodlnosti a to není dostatečný důvod pro to, aby znepříjemňovali život ostatním lidem. Právě omezení rychlosti, průjezdnosti a vybudování paralelní dopravní sítě, toto může pomoci řešit. Navíc díky tomu, že valná část aut zmizí z města se město stane obyvatelé, lidé pak nemají potřebu stěhovat se “z hluku a ruchu města do klidu”, tím ubyde dojížděčů z předměstí, kteří se jinak nikam nedostanou. To není sci-fi, to je normální urbanismus v praxi.
U nás se má v jedné poměrně frekventované hnusné ulici (ve městě) zrušit parkování a omezit auta do jednoho pruhu ve prospěch chodníků a cyklocesty. Tahle ulice je nebezpečná, má veliký počet nehod, je v podstatě neobyvatelná. Všichni majitelé nemovitostí s plánem souhlasili i přesto, že přišli o parkovací místo. Ceny nemovitosti s tímto již schváleným plánem vyletěly nahoru i v přilehlých ulicích, budují se tam restaurace, otvírají nové obchody. Takových ulic je v našem městě víc, někde proběhly změny již před pár lety a žádný kolaps nenastal. Samozřejmě doprava musela výtah odkloněna systematicky, nelze udělat ulici a čekat pak co se stane. Hezky je to vidět na mapkách v těch videích, která jsem postovala.