• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATHESMAGIC THE GATHERING : Vrazda v salonnim kupe
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: aspirant je taky picovina, ale je to tak nejak pozvolny a nelita a myslim si, ze se lip blokuje, protoze blokovat cervenou 2/2 first strike s necim co ma min jak 5/6 dozadu proste smrdi trikem az za roh. navic drtiva vetsina souperu se do odtaply many a alespon jednoho blokera aspirantem docela dlouho boji utocit.
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: ja ti asi tak uplne nerozumim jakej je rozdil mezi "pojdme vymyslet novy zabavny format pro arenu" a "pojdme hracum prodat arenu"? pro me je to proste prst jak uhod a jenom zonglovani s tim co mi zni hezky a co mi uz zavani nejakou negativni konotaci.

    v podstate jedinej rozdil je, ze tvoje varianta s vymyslenim formatu automaticky predpoklada, ze hracu je na arene fura a vlastne tam jenom nemaj co poradne hrat, zatimco v tom druhym je opacny predpoklad. aspon tak to na me pusobi. a ten druhy pohled si myslim, ze je spravny.

    Stejne tak hned v tom dalsim odstavci. Udelat hru prodejnou znamena realne delat ji zabavnou. Pokud je to zabavny, lidi to budou chtit hrat a naopak. To je proste jedna a ta sama nadoba na kterou ty koukas ze dvou stran a z jedny se ti libi a z druhy ne. To nutne neznamena palit vetsi a vetsi cisla vic textu (tak to bohuzel hosi s Hasbro mozna chapou) ale tak trochu te k tomu okolnosti nuti, pokud nechces delat funkcni repritny furt dokola.

    Prodeje jsou bohuzel alfa a omega vseho pokud nejsou prodeje, neni nikdo kdo by ztracel cas designem artama a podobne.

    Proste pokud se ta hra prestane prodavat, tak ta hra skonci. Stejne tak ve chvili, kdy hra prestane lakat novy lidi, tak je to zacatek konce.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    ICARUS: Pořád nesrovnatelný s Aspirantem. Pokud soupeř v druhém kole vytáhne Aspiranta nebo berserkera a ty na něj 3 kola nemáš removal nebo block (nebo ti ty blockery soupeř zabíjí), tak od Aspiranta za ty tři kola dostaneš za 12, od berserkera za 6. Vyjma toho je snazší vytáhnout blockera na 2/2 first strike než na 4/4. Stejně tak když ti přijde removal až ve třetím nebo čtvrtém kole, tak je mnohem větší pravděpodobnost, že jím sejmeš 2/2 než 4/4.
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATEEJ: musim uznat ze nadbihani EDH hracum je unavne a to hraju (mimo arenu) pouze limited a EDH
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Je netvrdím, že ten posun ve kvalitě commonů je 100% ložená, objektivní, nezpochybnitelná chyba. Je to věc názoru, pro mě subjektivně/spekulativně ano, ale víc ukáže budoucnost. Jak píšu, i mě samotnému dobře draftovatelné archetypy a commony typu Sauroform Hybrid vlastně vyhovují, ale vnímám i další souvislosti.

    Podle mě to souvisí s tím prapodivným F.I.R.E. konceptem, za kterým cítím tlak produkt manažerů z Hasbra. Pro ně je nejdůležitější růst prodejů a pak až s velkým odstupem ostatní věci. Nestačej jim bambiliony nových druhů boosterů, alt arty, Secret Lairs a nesmyslný IP cross-overy, oni ještě navíc tlačej designery do toho, aby MtG obecně i jeho jednotlivé formáty byly lákavější pro větší počet hráčů (Inviting z F.I.R.E.), ať už nových, nebo těch, co hrají jiné formáty. Proto imo vznikli companioni, aby hráči EDH začali hrát i standard. Proto se snaží upravovat limited meta tak, aby bylo přístupnější/jednodušší pro nové hráče a zajímavější pro constructed hráče. Proto vznikl i Brawl, divnej prasopes mezi EDH a standardem/singletonem. Já netvrdím, že není zábavnej, ale jsem přesvědčenej, že zadání neznělo "pojďme vymyslet nový, zábavný formát pro Arenu", ale "pojďme prodat Arenu hráčům EDH a sekundárně udělat formát pro hráče, který už nudí nekonečný grindování pár Tier 1 STD decků a kteří si rádi postaví i nějaký ten jank a udržet je tak v Areně".

    Zkrátka zadání je dělat tu hru čím dál tím víc prodejnou. Ale pokud se ukáže, že to byla chyba, která MtG v dlouhodobém horizontu škodí, zejména třeba z pohledu enfranchised hráčů, jako jsme my, tak máme prostě smůlu. Jednotlivé nevyvážené karty se dají (s nějaký zpožděním) zabanovat. Companioni se opravovali v historii Magicu nevídanou záplatou. Ale posun v základním konceptu už jednoduše opravit nepůjde, mimo jiné i proto, že bude Hasbro proti.

    Maro kdysi sepsal článek o tom, proč v Magicu musí být i špatné karty. Je to spousta let, svět se hodně změnil a řada z těch argumentů už neplatí. Přesto si myslím, že je v dlouhodobém horizontu pro hru špatně, když (třeba konkrétně v limited) vyloženě špatných karet ubývá.

    When Cards Go Bad | MAGIC: THE GATHERING
    https://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/when-cards-go-bad-2002-01-28
    ICARUS
    ICARUS --- ---
    Ja bych jen vypichnul ze to neni jen blba 2/2 za 2 many se slusnou aktivacni abilitou, ale ze to ma i first strike, coz to posouva jeste nekam jinam, protoze se to daleko hure blokuje a daleko hure se do toho utoci.
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATHES: zase ale cim synergictejsi archetypy tim mensi sance efektivne draftit kolem nich a najit si vlastni niche build
    MATHES
    MATHES --- ---
    Stejne jako jsem na normalnim limited fakt nemel rad Young Pyromancera, kterej nastesti vysel v core setu, takze nebyl na limited tak OP jako je na libovolnym constucted formatu
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: Surofrom Hybrid si naopak myslim, ze je dobrej design.

    Nechapu pointu toho, ze vyslo "ulitly commonovy one-dropy" s tim, ze "ulitly" znamena, ze nebyly uplne k nicemu a daly se hrat. To je za me dobre. Cim min unplayable crapu v boosterech tim za me lip.

    Dalsi tvuj point o tom, ze jsou funkcnejsi a snadneji draftovatelny arechtypy mi prijde uz uplne mimo, protoze to je za me naopak dobre (trochu za carou byl z myho pohledu nedavny cycling deck, ale to byl obecne design fail jednomanovyho cyclingu).

    Ja z toho mam pocit, ze ty si v podstate stezujes na to, ze formaty jsou hlubsi a maji silnejsi duraz na archetypy, coz beres jako vadu, ale za me je to naopak daleko lepsi, protoze archetypy meni silu karet a celej ten format je zajimavejsi nez treba 10. edice a core sety kolem ni a pred ni, ke kterejm bylo uplne zbytecny psat nejaky limited guides, protoze jak kdysi nekdo trefne poznamenal - core sety se vyznacuji tim, ze karty, ktere vypadaji jako dobre jsou dobre a naopak.

    Pokud hodnotime karty na skale 1-10, tak ja daleko radsi vidim karty, ktery maji hodnotu ve vakuu 2-3 a ve spravnym decku 8,9, nez aby mela karta hodnotu 6 vicemene bez ohledu na archetyp.

    To ze nejsou jednotlivy mechaniky vyrovnany neni nic novyho. V limited to vyvazuje ten fakt, ze silny archetypy bejvaj overdrafted. Doted si pamatuju jak nejakej pro v Odyssey rikal, ze forcuje bilou, protoze je tak spatna, ze ji vzdycky bere u stolu sam.

    To ze online hrani a statistiky + internet dramaticky deformuje metu vime uz dlouho. To ze odehrajes daleko vic draftu nez driv je sice zajimavej fakt, ale pro ucel tyhle debaty naprosto irrelevantni.

    Me vadi proste karty s nizkym CC, ktery dokazou generovat fakt velkou value a utect se hrou. Tomluhle konkretnimu typkovi staci udelat presne 1 token aby to byla fakt dobra value se kterou uz se da utect (nevim kolik odpovedi bude format nabizet na 5/5 letadlo) ano jasne, je to jen 2/2 a 5/5 letadlo neni tak dramaticky. Me vadi prostej fakt, ze je to two drop generujici value. Kdyby to bylo tak, ze se za 5 man na to 5/5 letadlo zmeni mel bych s tim daleko mensi problem.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Jo, je to 5/5 lítačka za 5 man, to v limited obvykle znamená vítězství během tří kol. A má (drobnou) nevýhodu v tom, že se jí dá předejít zabitím toho berserkera. Imho není moc pravděpodobný, že by si ten berserker dal v pátém a dalších kolech víc než jen jeden útok, ale on to ani moc nepotřebuje.

    Ale pořád je to R, mně spíš přijde ne úplně v pořádku power creep u commonových příšer. One dropy a two dropy, který mají abilitu, která je dělá použitelný i v late game, výrazně naklánějí limited meta směrem k aggru. Karty jako Sauroform Hybrid mám jako hráč rád, ale z hlediska game designu jsou podle mě principiálně špatně. V Zendikaru byly v tomhle směru ulítlý commonový 1-dropy - vyšlo jich 5 a čtyři z nich (Banneret, Blightblade, Sneaking Guide, Duelist) vlastně rád zařadíš do decku. To nebývalo. Taky výrazně ubývá vanilla potvor a obecně je v posledních setech o dost míň vyloženě špatných commonů pro limited.

    Když se to dá dohromady s tím, že archetypy pro limited jsou čím dál tím funkčnější a snadněji draftovatelný, tak to pomalu ale jistě proměňuje zážitek ze hry. Mě taky baví hrát s limited deckem, kterej hezky šlape (a to je i důvod, proč k tomu power creepu dochází, protože se R&D snažej udělat limited co nejzábavnější pro co nejširší skupinu hráčů), ale v poslední době se zážitek z hraní draftu přibližuje zážitku z hraní constructed, včetně věcí jako je nižší variance a větší předpokládatelnost. V Zendikaru to bylo hodně okatý - jakmile soupeř vytáhl dvě země, podle kterých to vypadalo na některý tribal nebo kicker deck, tak ti bylo jasný, jak bude vaše hra vypadat. Trošku lepší v tomhle byly barevných kombinace pro party decky, ale ne o moc.

    Navíc se ukázalo, že při takovém tlaku na funkčnost archetypů v limited je velmi těžký zakomponovat do setu různé mechaniky a mít je vyrovnaný, viz type synergies a landfall v Zendikar Rising. Takže těch archetypů se v důsledku toho hraje míň, což zase snižuje varianci.

    Tyhle problémy ještě augmentuje MTGA, protože je rozdíl, jestli hraješ jeden draft jednou týdně v pátek večer nebo jeden draft denně v MTGA, ty problémy z toho začnou trčet dřív a výrazněji.
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: aspirant je 2/1 letadlo. to je fakt power level uplne nekde jinde. jestli tvuj deck zabije 2/1 letadlo, tak si neco udelal spatne.

    mam problem (hlavne vnitrni) s dvoudropama generujici value, ktera ti vyhraje hru. takhle vnimam tohodle pana. jasne na constructed to asi nebude zadnej vohen, ale v limited jeden free utok znamena imho GG, protoze pokud si udelam jednoho draka a typek mi tam zustane, tak ho klidne poslu do chump utoku, udelam druhyho draka a uz moc nevidim jak bych tu hru mohl prohrat.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Mně to přijde velmi podobný Scute Swarmu. 2/2 first strike je moc pěkný do druhýho kola, ale podobně jako u Scure Swarmu, když ho vytáhneš takhle brzo, tak si velmi výrazně snižuješ šanci, že to s ním v late game pořádně rozjedeš. Zůstává otázka, co ti umožní zavřít hru spolehlivěji, jestli jeden 5/5 flying (těžko doufat ve dva), nebo postupně rostoucí banda 1/1 brouků, imo je to tak nastejno.

    Fledgling je horší, to je pravda, protože je to nevalnej mid/late game top deck, ale Aspirant je lepší, toho rád vytáhneš v jakémkoli kole a vždycky bude mít efekt, kterej se velmi rychle začne nabalovat. Ale zažil jsem hry, kdy na Scure Swarm vynášený s šestým land dropem už bylo pozdě.

    Ale třeba překvapěj spoustou commonových dragonů za dvě za tři many, ty by mu dost pomohli.
    ASYD
    ASYD --- ---
    Scute swarm je mnohem vic broken
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: fledgling ani aspirant mi neprijdou srovnatelny. mozna jen plasim a ten utok bude tak dramaticka podminka, ze to bude k hovnu, ale v minulym setu mi takhle uplne stejne vadil Scute Swarm, kterej mi prisel taky uplne postizenej
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Napadl mě jank s tímhle berserkerem a levnejma dragonama, kterejch teda obecně moc není, nicméně v současném standardu jsou hned dva, Gadrak a Sprite Dragon.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Přijde mi to méně silné než Fearless Fledgling nebo Inspiring Aspirant, ty se dokážou rychleji a snadněji dostat mimo range zabití, podobně u Drany nebo Zagrase je větší pravděpodobnost, že si zaútočí víckrát, než u tohohle berserkera.
    STRANGERD
    STRANGERD --- ---
    MATHES: v limited je to rare a opet, umira na skoro cokoliv, musi zautocit, abys ho mohl aktivovat a i kdyz se ti to povede, tak ten drak neni zadna lace, takze secteno podtrzenou to fakt neni zadna extra bomba... nerikam, ze je to spatna karta, naopak, je velmi fajn, ale rozhodne to neni op zlo v konkurenci power levelu soucasnejch rare, kdyz to srovnam treba s bohama nebo walkerama tak je to az trapne fer:)
    MATHES
    MATHES --- ---
    STRANGERD: v limited docela snadno.
    STRANGERD
    STRANGERD --- ---
    MATHES: úplně nevím, jestli agresivní potvora co umírá na shock a potřebuje zaútočit a zaplatit 5 many, aby vyrobila vanilla potvoru, dokáže "utéct se hrou" - to jedine v komplet top deck módu a tam mi to přijde úplně ok, protože v tu chvíli můžeš taky rovnou topdecknout nějakej 5+ drop... Proto mě tvůj názor překvapuje, pác já tohle naopak vnímám jako dobrej design, kde dáváš agresivním deckun alespoň nějakou lategame, byt ne úplně skvělou - srovnej si to s boomatem, to bylo Imo fakt zlo.
    MATHES
    MATHES --- ---
    SKUNK23: tyhle two dropy, co dokazou "odejit se hrou" nevidam moc rad
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam