MATHES: Samozřejmě to má svou výpovědní hodnotu, ale neházel bych to jenom na game design a marketing, jako to dělá spousta lidí na redditu.
1) V posledních letech je MtG scéna z několika důvodů turbonaspeedovaná, Standard is solved nesrovnatelně rychleji než dřív a v digitálním hraní začne otravná nebo OP karta lidi odpuzovat od hraní mnohem rychleji než v papíru, a to je problém.
2) Já začínal hrát za Fallen Empires, což jsou spolu s Homelands, který přišly krátce po tom, dva nejhorší sety v historii (a v pro nás ještě dostupný The Dark byly snad jen dvě dobrý karty, Maze of Ith a Ball Lightning, takže taky velká slabota). K banu v nich nebylo nic, ale designovej fail to byl totální, rozhodně by bylo lepší, kdyby tam bylo víc silnějších karet, i za cenu banů. Jediný opravdový ban z té doby, Zuran Orb, byl spíš proto, že ho hrál úplně každej a že příliš pomáhal už tak silným deckům s Armageddony (a problém byl samozřejmě v Armageddonech, ne v Orbu).
Vydávat dneska sety, který by inklinovaly spíš ke slabosti než k přesílenosti karet, by asi byla větší chyba. Opačná varianta (s tím, že ty ulítlý karty se zabanujou) je imho o trochu lepší.
3) Na netu najdeš články pamětníků na téma „2006-2016 se téměř nebanovalo, ale tady těchhle 5-10 karet z té doby se zabanovat rozhodně mělo, dneska by ten ban dostaly raz dva a bylo by to správně“.