• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    Rusi se vas oblibeny klub, kino, divadlo? Nahradi ho nejake "takykulturni" zarizeni, obchodni centrum nebo kancelare? Co znamena tento trend pro kulturni rozvoj nasi zeme? Muzeme s tim neco delat?


    rozbalit záhlaví
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:

    1. "Nějakou úrovní kultury" jsem myslel prakticky jakoukoliv. Menší bolest bude zrušení divadla v Praze než jediného divadla v okresním městě.

    2. Muselo by se to domyslet, jak jsem psal, tenhle bod by musel fungovat v součinnosti s bodem 3.

    4. Jde o to, že mnohá divadla jsou prostě příliš malá, a aby se uživila, musela by nasadit cenu lístku nad únosnou mez. Samozřejmě, bylo by vhodné určit nějaký vzorec pro výpočet maximálních provozních nákladů (např. elektřina + ošacení + údržba + já nevím co + počet personálu * 2,5* minimální mzda (např.)) - vše, co by tyto náklady překročilo, by se bralo jako "luxus" a do výpočtu dotace by se nezahrnovalo. Tím by se mimojiné ošetřilo to, aby dotace nezchroustly "celebrity".

    5. Stačí nějaký index vytíženosti herce. Aby se nestalo, že divadlo bude vykazovat herce, který ve skutečnosti ani nehraje. Šlo mi o zabránění tunelu tím, že se divadlo bude tvářit, že zaměstnává sto herců, i když jich bude aktivních jen dvacet, aby získalo větší dotaci. Zároveň je třeba dotaci uzpůsobit na počet herců, protože je to (předpokládám) jedna z hlavních nákladových položek.

    6. Máš pravdu, že posouzení kulturní tradičnosti je podivné...Chtěl jsem tím dosáhnout toho, aby se nestalo, že jen kvůli rozhodnutí nějakého úředníka zanikne divadlo se stoletou tradicí...

    7. Byla to hlavně ochrana proti tunelu. Dál by se taková efektivita dala porovnávat napříč divadly - do čeho bylo investováno a proč to stálo více než jinde? (apod.)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    BLABOUS: Já ho nechci zhmotnit o nic víc než Freddyho Kruegera.

    PATISLAV: "pokud se zajistí" - kdo ji, u všech všudy, zajistí? Architektovo dílo a spisovatelovu knihu ohodnotí ten, kdo na tom hodlá vydělat. Nebo, v případě architekta, budoucí vlastník domu, čili koncový uživatel, čili smlouva o dílo. Snadné a prosté. Pokud si uživatel přeje podnikatelské baroko a architekt chce splácet hypotéku, pozvat přítelkyni na večeři nebo nedejbože koupit dětem mlíko a rohlíky k snídani, srazí paty a udělá podnikatelský baroko, ano, pane, děkujeme, pane, zachovejte nám vaši přízeň, má úcta, a uctivé pozdravení milostpaničce. Tohle srovnání kulhá.

    A ty parametry:
    1. jak se pozná, které divadlo zabezpečuje aspoň nějakou úroveň kultury?

    2. bod nefunguje. K zajištění % návštěvnosti musíš hrát Malou noční hudbu, 4vero ročních dob, a Tokátu a fugu. Jo málem bych zapoměl na Poém. Plakáty na turisticky aktivních místech. Ansámbl pokud možno v kostýmech a parukách, občerstvení a obsluha nahoře bez v ceně. V případě divadla si dosaď ekvivalent pro divadlo.

    3.to se mi líbí, i když co ty víš, zda by to nevedlo k protěžování kdejakého blábolu českého původu. Nicméně uvádění nových věcí je asi dobrá podmínka. Pokud to není nový muzikál Michala Davida.

    4. nerozumím. Nejsem teda ekonom, ale nebylo by lepší tomu divadlu dodat nějaký účetní audit?

    5. to jako posoudíš jak. Komise? Neserte mě s komisí.

    6. tomu nerozumím, tedy rozumím druhé části, ale ne té první. Kterak chceš posoudit kulturní tradičnost a proč je to dohromady s těmi začínajícími divadly?

    7. efektivně naloženo = zvýšení, doufám pevně. Nicméně, jak posoudíš efektivní naložení konkrétně? Jako ochrana proti tunelu zcela chápu, ale cosi mi říká, že jenom jako ochrana proti tunelu to míněno není?

    Ad vůle - cosi mi říká, že potřeba si postýskat a nebýt při tom rušen nějakými návrhy řešení možná není jen výhradně ženská vlastnost. ;)
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: V soucasne dobe tyhle komise, ktere rozhoduji o kulture ve meste jeden klan ovlada. Mozna se budes divit, ale nejde o odborniky, ani umelce. Jde o ODS a to dlouhodobe. V pripade noveho systemu udelovani grantu to byl radni Richter, kdo lzivymi vyroky a natlakem spoutal komisi odborniku ruce a dodnes se jejim rozhodnutim haji, prestoze ignoroval jeji kriticke pripominky (viz nedelni Otazky VM http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/04.05.2008/208411030510504-13:05-24-otazky-vaclava-moravce-2-cast.html ). A ted nove v otazce na posledni chvili vypsaneho vyberoveho rizeni na post reditelu Divadla v Dlouhe a Na zabradli bude zasedat komise slozena naprostou vetsinou z politiku za ODS. Snad jediny odbornik je jisty pan Hoffman, ktery se snad jako jediny odbornik pres divadlo nepodepsal Petici za Prahu kulturni. K tomu viz http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/06.05.2008/208411000140506-19:25-1-udalosti-v-regionech.html
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Já nevidím na komisi v zásadě nic špatného, pokud se zajistí vyvážená a nezávislá skladba jejích členů. Když chce architekt stavět svůj projekt, tak taky musí vyhrát v soutěži (jistě, nesmí to být v Česku), když chce spisovatel vydat knihu (a nemá peníze na samonáklad), taky mu ji musí někdo posoudit (pravda, ten zase má možnost vyzkoušet vydavatelů stovky, divadlu jde o bytí či nebytí). Jde-li ale o alternativu, domnívám se že by dotace mohly být rozdělovány na základě následujících parametrů:

    - počet divadel v regionu
    - prioritu by mělo divadlo, které zabezpečuje aspoň nějakou úroveň kultury v dané lokalitě

    - návštěvnost (v procentech kapacity)
    - aby bylo zajištěno, že se divadlo snaží o propagaci a nevyhazuje peníze oknem - sporný bod vzhledem k tomu, že by mohl divadla "motivovat" k preferování osvědčených představení, nutno kombinovat s

    - zvýhodnění při procentuálně významném podílu v Česku dosud neuvedených představení a původní dosud neuvedené české tvorby
    - tím se část dotace přenese z divadla i na původní české tvůrce

    - zisk/ztráta při plné kapacitě
    - je divadlo ve finanční krizi i přes vyprodaná představení? - možnost dotace na rozšíření kapacity

    -velikost hereckého ansámblu a celkové náklady vůbec
    - to by mělo ovšem být korigováno, aby nedocházelo k neopodstatněné "přezaměstnanosti"

    kulturní tradičnost + nový pokus
    - zvýhodněna by byla jak divadla významná pro českou historii a kulturu, tak i divadla začínající, která potřebují prvotní finanční injekci - ve střední fázi existence by výhoda ustávala, aby se zamezilo vzniku divadel jen za účelem zisku z dotace

    hospodaření za minulý rok
    - interní audit hospodaření by analyzoval, jak efektivně se naložilo s minulou dotací a na základě toho by se zvýšil či snížil index pro rok následující.


    Tohle je tedy můj (podotýkám, že velmi hrubý) nástřel. Nepovažuji ho za nic daného, jde spíš o soustavu rychlých nápadů, které se (někdy vzdáleně) přibližují objektivitě. Při hlubší úvaze by se jistě našlo tisíce much, ale domnívám se, že když jsem dokázal vymyslet těchto několik kritérií za pár chvil, odborníci by při troše vůle museli vymyslet něco životaschopného. Má tu ale někdo tuhle vůli? :)
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jak bys zhmotnil sveho "zkuseneho konzumenta" a "prumerneho divaka" jinak, nez komisi?

    Ja jsem zastancem nejake formy danovych asignaci, i kdyz je jasny, ze se poslanci nebudou chtit vzdat casti moci
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Aha - pokud jde o můj dotaz na alternativní divadelní představení, měl jsem na mysli takové divadlo, které upřednostňuje umělecký dojem před diváckou atraktivitou (poměřováno vkusem průměrného diváka, tedy čtenáře Blesku a diváka televize).
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Nehádejte se o pitomostech a nenadávejte na poměry. Hádat se o pitomostech a nadávat na poměry nejenže může každý, ale taky to dělá každý, a není to ani zábavné, ani poučné. Zatím tu padl pouze jeden návrh, a to komise. Já mám ke komisím, které rozhodují o žití či nežití někoho přirozený odpor. Jejich členy bývají sebedůležití pitomci. Budou-li se členové komisí rekrutovat z umělců nebo kritiků, jak se zajistí objektivita? Mezi všemi profesionálními umělci panuje řevnivost a druhdy nenávisti o rozměrech krevní msty. Jak zajistit, aby komisi neovládl jeden "klan", který z moci úřední potře nepřítele kdekoli na něj padne?

    Poučné je zjistit, jak vhodně přerozdělovat dotace na kulturu - nejen na divadlo. Zdá se, že tady řádí samí divadelníci. CATT zmiňuje fungující praxi někde jinde. Adaptovat něco, co funguje, je samozřejmě nejlepší, co jde udělat, pokud to skutečně funguje, jaké jsou známé funkční způsoby dotace kultury?

    CATT: Alternativní umění je umění vybočující výrazně z běžné praxe. Hledající jiné než osvědčené cesty, jak se projevit, ve větší než běžné míře.
    Dtto alternativní divadlo. Není důvod, aby komedie nebyla alternativním divadlem. Žebrácká opera Johna Gaye, například, byla ve své době rozhodně krajně alternativním počinem, a přece má výrazné komediální rysy.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    HOMEROUS: a co takhle již lety prověřená a zcela normální defenestrace -- př příštím zasedání, před kterým zas bude demoška .. ?
    CATT
    CATT --- ---
    ITSX: jsou tam komerční divadla, ale také divadla, která mají dotace z různých fondů, od měst atd.
    ITSX
    ITSX --- ---
    CATT: presne.btw nemate nekdo od znamych info jak to funguje v USA? Ne ze by byly mym vzorem, jen me to zajima ...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    CATT:To moje srovnání mělo jediný smysl: existují věci, kde se volná tržní soutěž prostě uplatnit nedá (čili se shodneme). Doufal jsem, že je to snadno pochopitelné :)
    CATT
    CATT --- ---
    Tahle srovnání jsou na hovno. V podstatě nenajdete žádná objektivní kritéria. Můžete si srovnat kolik stojí kilometr dálnice a podpora divadel, kolik stát platí za nákupy stíhaček, které reznou v hangárech, ale je to k ničemu.
    Základní myšlenka totiž musí být: kultura je důležitá. Všude ve světě to chápou a kulturu podporují, protože se sama neuživí. Dokonce i v těch Spojených státech amerických, kde je jinak volná soutěž. Tak o čem se bavíme?
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV:
    Snazim se naznacit, ze tve srovnani dela kulture medvedi sluzbu a dle meho nazoru je na urovni sphexovych studentu, snazim se vysvetlit, proc si to myslim... ale zjevne je to nepodstatne
    (Jinak argumentujes procenty, ale nerikas, z ceho ta procenta jsou. Take obecni a statni rozpocet jsou podle me dost odlisne veci, ale asi na jinou debatu)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    BLABOUS: Takže mám osvětlení nahradit silnicí či chodníkem? Tomu už se vyhnout dá, není-liž pravda. Škoda, že místo chápání smyslu příspěvku v souladu s trendy na nyxu raději diskutuješ o nesmyslech. Dotace z krajských rozpočtů a státního rozpočtu číní kolem 30% a to už se nezmiňuji o tom, že členění na obecní a státní rozpočet je v podstatě jen formální.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV:
    neni treba byt hruby
    ja tedy ziji v domneni, ze obce dostavaji procento z dani podle poctu obyvatel, ktere jim dava primo berni urad a tyto penize nejsou soucasti statniho rozpoctu, od statu dostavaji jen cilene dotace, napr. na skolu... pokud je to jinak, prosim, opravte me
    co se tyce vyhybani verejnemu osvetleni, je samozrejme na dane obci, zda ho zridi nebo ne... abychom neslovickarili, muzu pridat podminku: Pokud v obci existuje verejne osvetleni, lze se mu velmi tezko vyhnout. Pokud v obci existuje divadlo, lze tam velmi snadno nechodit... na demagogii trvam
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    BLABOUS: Ale hovno. První blábol je, že veřejné osvětlení nemá nic společného se státním rozpočtem. Asi si myslíš, že jsi sežral všechnu moudrost světa, když tušíš, že to jde z městského rozpočtu. Prozradím ti sladké tajemství - města dostávají peníze od státu. Druhý blábol je, že se světlům nedá vyhnout. Jsi zjevně městské dítě, takže vůbec netušíš, že ve spoustě vesnic žádná světla nejsou. Jejich argument proti tomu, že ze svých daní platí osvětlení ve velkých městech a sami žádné nemají, je tedy stejně platný (a stejně debilní) jako argument lidí nechodících do divadla.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV: je to demagogie, protoze uzivani verejneho osvetleni se lze velmi tezko vyhnout, jakmile po setmeni vystrcis nos z domu, uz ho uzivas, zatimco do toho divadla proste nejdes (a zrovna v techto dvou pripadech - divadla a verejne osvetleni - bych skakal radosti, kdyby se statnim rozpoctem nemely nic spolecneho (verejne osvetleni s nim nejspis nema moc spolecneho ani ted)... a ne, nemyslim si, ze by se o vse mel starat soukromy sektor)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: to jsem si vsimla, no :)) ale ty navrhy... za prve tezko rict, jestli jsou v praxi realne, za druhe je do praxe stejne nikdo neuvede, to by se nekdo z nas musel dopatolizat do nejake vlivne poradenske/politicke pozice... jinak to nikdo poslouchat nebude...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Není to demagogie, je to naprosto přesné uhození hřebíčku na hlavičku, pokud jde o pochopení nenahraditelnosti rozdělování peněz ze státního rozpočtu. Co jiného říct lidem, kteří (a opravdu tací existují) jsou přesvědčení o tom, že by daně měly být nula a o vše by se měl starat soukromý sektor?
    ITSX
    ITSX --- ---
    OT : me celkem nadzvedlo ze zidle, kdyz Janek Ledecky zminoval nakupovani svetelne techniky.Mluvil o tom, ze zisk proudi zpet - napriklad do svetelne techniky.To je logicke a chvalihodne - ale co je to proboha za argument?To je snad jasne, ze se snazi o zkvalitneni produkce.Nehlede na to, ze ty svetla se daji vzdycky prodat, tak napriklad Strasnicke divadlo musi pred spoustou predstaveni predelavat namontovane PARy, protoze to jinak proste nejde - misto aby se na pultu zapnuly ty spravne cudliky.Nove svetlo si jen tak neporidi:))Myslim, ze graficka animace do studia Vaclava Moravce, ktera by predvedla svetelny park Kalichu a Strasnickeho divadla by byla moc vtipna:))
    Jsou samozrejme divadla co maji svetel dost, tak jako Kalich - ja jenom, ze mne cela ta debata prijde emotivni a ze se lidi malo poslouchaj.Nekdo emotive natukne, ze se za vydelane penize kupujou svetla, ale nikdo ho neposloucha, malokdo se dostane k sirsim souvislostem ...
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Co je to alternativní divadlo? Komedie už ano nebo ještě ne?
    Problém toho celého je, že divadla i s dotacemi jedou přibližně na nule. Bez dotací by lístky třeba do Dejvického, které je jinak beznadějně vyprodané, stály asi 1000 korun. A to je divadlo, které nemá moc špatných kusů, je umělecky skvělé a přitom divácky vděčné.
    Obávám se, že bez komise posuzování kvality divadel prostě nepůjde. Zapomínáš na jednu věc: komise není knížák, není to jeden magor, ale je to několik lidí, kteří pracují za minimální mzdu a vybírají opravu to nejzajímavější - ani ne podle svého jednotného vkusu, ale podle různých názorů. Právě tohle je bohužel jediný způsob, jak to dělat. Proč se Praha nemůže inspirovat v zahraničí, kde se to dělá podobně?
    Nikde na světě se divadlo samo neuživí - buď to sponzorují firmy nebo dotace nebo obojí. Všude na světě (i v USA) dostávají divadla dotace.

    Zásadní rozdíl mezi alternativním divadlem a TaFa je v tom, že to první je ops, to druhé komerční subjekt - ops musí vkládat zisk zpátky do "podnikání", komerční subjekt zisky rozděluje mezi majitele. Aby divadlo mohlo pobírat dotace, musí být ops - všude, jenom ne v Praze.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam