• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Nehádejte se o pitomostech a nenadávejte na poměry. Hádat se o pitomostech a nadávat na poměry nejenže může každý, ale taky to dělá každý, a není to ani zábavné, ani poučné. Zatím tu padl pouze jeden návrh, a to komise. Já mám ke komisím, které rozhodují o žití či nežití někoho přirozený odpor. Jejich členy bývají sebedůležití pitomci. Budou-li se členové komisí rekrutovat z umělců nebo kritiků, jak se zajistí objektivita? Mezi všemi profesionálními umělci panuje řevnivost a druhdy nenávisti o rozměrech krevní msty. Jak zajistit, aby komisi neovládl jeden "klan", který z moci úřední potře nepřítele kdekoli na něj padne?

    Poučné je zjistit, jak vhodně přerozdělovat dotace na kulturu - nejen na divadlo. Zdá se, že tady řádí samí divadelníci. CATT zmiňuje fungující praxi někde jinde. Adaptovat něco, co funguje, je samozřejmě nejlepší, co jde udělat, pokud to skutečně funguje, jaké jsou známé funkční způsoby dotace kultury?

    CATT: Alternativní umění je umění vybočující výrazně z běžné praxe. Hledající jiné než osvědčené cesty, jak se projevit, ve větší než běžné míře.
    Dtto alternativní divadlo. Není důvod, aby komedie nebyla alternativním divadlem. Žebrácká opera Johna Gaye, například, byla ve své době rozhodně krajně alternativním počinem, a přece má výrazné komediální rysy.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    HOMEROUS: a co takhle již lety prověřená a zcela normální defenestrace -- př příštím zasedání, před kterým zas bude demoška .. ?
    CATT
    CATT --- ---
    ITSX: jsou tam komerční divadla, ale také divadla, která mají dotace z různých fondů, od měst atd.
    ITSX
    ITSX --- ---
    CATT: presne.btw nemate nekdo od znamych info jak to funguje v USA? Ne ze by byly mym vzorem, jen me to zajima ...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    CATT:To moje srovnání mělo jediný smysl: existují věci, kde se volná tržní soutěž prostě uplatnit nedá (čili se shodneme). Doufal jsem, že je to snadno pochopitelné :)
    CATT
    CATT --- ---
    Tahle srovnání jsou na hovno. V podstatě nenajdete žádná objektivní kritéria. Můžete si srovnat kolik stojí kilometr dálnice a podpora divadel, kolik stát platí za nákupy stíhaček, které reznou v hangárech, ale je to k ničemu.
    Základní myšlenka totiž musí být: kultura je důležitá. Všude ve světě to chápou a kulturu podporují, protože se sama neuživí. Dokonce i v těch Spojených státech amerických, kde je jinak volná soutěž. Tak o čem se bavíme?
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV:
    Snazim se naznacit, ze tve srovnani dela kulture medvedi sluzbu a dle meho nazoru je na urovni sphexovych studentu, snazim se vysvetlit, proc si to myslim... ale zjevne je to nepodstatne
    (Jinak argumentujes procenty, ale nerikas, z ceho ta procenta jsou. Take obecni a statni rozpocet jsou podle me dost odlisne veci, ale asi na jinou debatu)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    BLABOUS: Takže mám osvětlení nahradit silnicí či chodníkem? Tomu už se vyhnout dá, není-liž pravda. Škoda, že místo chápání smyslu příspěvku v souladu s trendy na nyxu raději diskutuješ o nesmyslech. Dotace z krajských rozpočtů a státního rozpočtu číní kolem 30% a to už se nezmiňuji o tom, že členění na obecní a státní rozpočet je v podstatě jen formální.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV:
    neni treba byt hruby
    ja tedy ziji v domneni, ze obce dostavaji procento z dani podle poctu obyvatel, ktere jim dava primo berni urad a tyto penize nejsou soucasti statniho rozpoctu, od statu dostavaji jen cilene dotace, napr. na skolu... pokud je to jinak, prosim, opravte me
    co se tyce vyhybani verejnemu osvetleni, je samozrejme na dane obci, zda ho zridi nebo ne... abychom neslovickarili, muzu pridat podminku: Pokud v obci existuje verejne osvetleni, lze se mu velmi tezko vyhnout. Pokud v obci existuje divadlo, lze tam velmi snadno nechodit... na demagogii trvam
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    BLABOUS: Ale hovno. První blábol je, že veřejné osvětlení nemá nic společného se státním rozpočtem. Asi si myslíš, že jsi sežral všechnu moudrost světa, když tušíš, že to jde z městského rozpočtu. Prozradím ti sladké tajemství - města dostávají peníze od státu. Druhý blábol je, že se světlům nedá vyhnout. Jsi zjevně městské dítě, takže vůbec netušíš, že ve spoustě vesnic žádná světla nejsou. Jejich argument proti tomu, že ze svých daní platí osvětlení ve velkých městech a sami žádné nemají, je tedy stejně platný (a stejně debilní) jako argument lidí nechodících do divadla.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PATISLAV: je to demagogie, protoze uzivani verejneho osvetleni se lze velmi tezko vyhnout, jakmile po setmeni vystrcis nos z domu, uz ho uzivas, zatimco do toho divadla proste nejdes (a zrovna v techto dvou pripadech - divadla a verejne osvetleni - bych skakal radosti, kdyby se statnim rozpoctem nemely nic spolecneho (verejne osvetleni s nim nejspis nema moc spolecneho ani ted)... a ne, nemyslim si, ze by se o vse mel starat soukromy sektor)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: to jsem si vsimla, no :)) ale ty navrhy... za prve tezko rict, jestli jsou v praxi realne, za druhe je do praxe stejne nikdo neuvede, to by se nekdo z nas musel dopatolizat do nejake vlivne poradenske/politicke pozice... jinak to nikdo poslouchat nebude...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Není to demagogie, je to naprosto přesné uhození hřebíčku na hlavičku, pokud jde o pochopení nenahraditelnosti rozdělování peněz ze státního rozpočtu. Co jiného říct lidem, kteří (a opravdu tací existují) jsou přesvědčení o tom, že by daně měly být nula a o vše by se měl starat soukromý sektor?
    ITSX
    ITSX --- ---
    OT : me celkem nadzvedlo ze zidle, kdyz Janek Ledecky zminoval nakupovani svetelne techniky.Mluvil o tom, ze zisk proudi zpet - napriklad do svetelne techniky.To je logicke a chvalihodne - ale co je to proboha za argument?To je snad jasne, ze se snazi o zkvalitneni produkce.Nehlede na to, ze ty svetla se daji vzdycky prodat, tak napriklad Strasnicke divadlo musi pred spoustou predstaveni predelavat namontovane PARy, protoze to jinak proste nejde - misto aby se na pultu zapnuly ty spravne cudliky.Nove svetlo si jen tak neporidi:))Myslim, ze graficka animace do studia Vaclava Moravce, ktera by predvedla svetelny park Kalichu a Strasnickeho divadla by byla moc vtipna:))
    Jsou samozrejme divadla co maji svetel dost, tak jako Kalich - ja jenom, ze mne cela ta debata prijde emotivni a ze se lidi malo poslouchaj.Nekdo emotive natukne, ze se za vydelane penize kupujou svetla, ale nikdo ho neposloucha, malokdo se dostane k sirsim souvislostem ...
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Co je to alternativní divadlo? Komedie už ano nebo ještě ne?
    Problém toho celého je, že divadla i s dotacemi jedou přibližně na nule. Bez dotací by lístky třeba do Dejvického, které je jinak beznadějně vyprodané, stály asi 1000 korun. A to je divadlo, které nemá moc špatných kusů, je umělecky skvělé a přitom divácky vděčné.
    Obávám se, že bez komise posuzování kvality divadel prostě nepůjde. Zapomínáš na jednu věc: komise není knížák, není to jeden magor, ale je to několik lidí, kteří pracují za minimální mzdu a vybírají opravu to nejzajímavější - ani ne podle svého jednotného vkusu, ale podle různých názorů. Právě tohle je bohužel jediný způsob, jak to dělat. Proč se Praha nemůže inspirovat v zahraničí, kde se to dělá podobně?
    Nikde na světě se divadlo samo neuživí - buď to sponzorují firmy nebo dotace nebo obojí. Všude na světě (i v USA) dostávají divadla dotace.

    Zásadní rozdíl mezi alternativním divadlem a TaFa je v tom, že to první je ops, to druhé komerční subjekt - ops musí vkládat zisk zpátky do "podnikání", komerční subjekt zisky rozděluje mezi majitele. Aby divadlo mohlo pobírat dotace, musí být ops - všude, jenom ne v Praze.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Když už jsem se zmínil o té propagaci, poučte mě. Hudba mi nejde a mám zase chuť zajít si do divadla, a nemám přehled, kde je k vidění kvalitní alternativní divadlo. :)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: To je demagogie. :(


    PATISLAV: Podle mě se kritérium najít při notné dávky snahy a znalosti prostředí najít musí. Komise je cesta do pekel.
    Musí být něco, podle čeho se pozná kvalitní alternativní divadlo. Co to je? Například chodí na to víc lidí než na nekvalitní alternativní divadlo, byť to není objem na úrovni toho muzikálu?
    Pokud si nějaký nezaměstnaný sedne na jevišti na zem, vezme si několik ořechových skořápek, do nichž bude klepat nerezovou lžící, a občas vykřikne vzrušeným hlasem nějaké - náhodné - slovo, je to alternativní divadlo pro jednoho herce, nebo exhibicionistická blbost?
    Mohlo by to být alternativní divadlo pro jednoho herce, nebo to bude vždy exhibicionistická blbost?
    Bude to alternativní divadlo pro jednoho herce, pokud to provede absolvent DAMU, a blbost, když to provede na ulici sebraný bezdomovec?
    Měřítkem kvality umění je libost způsobená divákovi. Pod pojem libost zahrnuju i silnější citový vzruch, co roztrhne šedivé závoje deprese a nudy nějakého zkušeného konzumenta umění, řekněme.

    Teď mě ovšem napadá jedna věc, která se opět dotýká těch provozních nákladů, a to je propagace.
    Vím, že na kvalitní hudbu, která nemá dostatečnou publicitu lidi nepřijdou, i když by přišli, kdyby věděli.
    Proč tedy neodstranit tyhle handicapy, co můžou mít soubory s těsnými rozpočty? Prostě dát jim možnost dát o sobě vědět - zdarma - kterou by si jinak musely draze kupovat?

    Rád bych totiž dospěl (i když je to jen tlachání pro zábavu) k nějaké cestě, jak sponzorovat umění a vyhnout se tomu, co se nedá v praxi provést, a to exaktně poměřovat kvalitu umění bez ohledu na subjektivní názor člověka.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Žádné objektivní kritérium asi nikdy nenajdeš. Nakonec bude nějaká komise stejně potřeba...bohužel.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SPHEX: Na tyhle argumenty protiargumentuju veřejným osvětlením. Říkám: na každé lampě by měl bejt automat, kam hodíš korunu pokaždé, když budeš chtít rozsvítit.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    QUANTI: Já mám arogantní lidi docela rád, protože jsem sám arogantní. Zajímá mě ovšem docela dost, zda mají nebo nemají pravdu. Zmíněná Klausova logika se mi zdá v pořádku, ale, protože mám raději alternativní divadlo než muzikály, a protože jsem přesvědčen, že kulturu je nutné podporovat dotacemi, prosím, poučte mě, jak chcete dotovat alternativní divadelní, hudební, výtvarné, atd., počiny, aniž zavedete arbitra na způsob Knížáka a jeho rukama předáte jeho přátelům státní prachy.

    Mě by například napadlo provozovat nějaké z hlediska provozu státem zajištěné divadlo, kde by divadelní soubory mohly vystupovat a jejich výnos by byl vyšší o ty provozní náklady. Poznámka - nevím o provozu divadelního souboru naprosto nic. Nevím, zda to může fungovat. Nevím, kolik procent z výnosu ze vstupného na ty provozní náklady praskne, a co všechno se do nich započítává.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam