• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    Rusi se vas oblibeny klub, kino, divadlo? Nahradi ho nejake "takykulturni" zarizeni, obchodni centrum nebo kancelare? Co znamena tento trend pro kulturni rozvoj nasi zeme? Muzeme s tim neco delat?


    rozbalit záhlaví
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PENDREK: Ale jo. Jenže ty provozní náklady přece můžeš vyúčtovat zvlášť, ne? A taky jsou víceméně nezávislé na úspěšnosti té hry.
    I tak je ale otázka, kolik lidí vlastně může úspěšně pojmout činoherní sál, tak aby z toho ještě ti úplně vzadu něco měli, a kolik by teda musela být cena nedotované vstupenky, aby ti lidé, co dali dohromady představení, nemuseli žebrat, pokud by je živil jen a pouze výnos lístků.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jak spravne upozornila ta Kalenska v rozhovoru s Richterem na http://www.lidovky.cz/platime-aby-si-v-divadle-mohli-rozsvitit-ff2-/ln_rozhovory.asp?c=A080502_183659_ln_rozhovory_mtr "Je to jedno. Když nebudou mít na elektřinu, nebudou hrát. Když nebudou mít na mzdy hercům, taky nebudou hrát."
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PENDREK: Ale pendrek, já se jen pořád cpu s tím dotováním provozních nákladů. Nebo provozem nějakého multidivadla za státní prachy, kde by bylo víc scén, kde by mohly různé soubory účinkovat buď za nějakej symbolickej poplatek nebo zdarma.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: to bych se vazne taky divil. a co z toho vyplyva? ze maji hrat ve stanu?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    CATT: podle toho, co jsem cetl, ma uz ted semafor mesicne 350 tisic.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: ...ale nemůžu si pomoct, zase jste se ráčil zmínit o tom nájmu, v kauze Suchý, Richter a Semafor, a já bych se vážně divil, kdyby ty provozní náklady na kamenné divadlo v Praze neodčerpaly podstatný podíl nákladů na provoz souboru či hraní divadla.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: No ale to jsme zas u toho ošidného posuzování, co je ta kvalitní umělecká činnost. Já na svý genijalitě nebazíruju 24/7, pane (dávám si krátké přestávky), ale vysvětlete mi teda, jak sestavíte, budete provozovat, obměňovat a kontrolovat tu komisi, protože jak se zdá jsme tady v tom stínovém ministerstvu kultury nevymysleli nic jiného. Zmínil jste se letmo o nějakým fungujícím modelu někde, jaký je to model a kde funguje?
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Genijální, pane. Akorát divadla ty granty momentální sice získávají na základě současné činnosti, ale na projekty, které vypracují do budoucnosti. Takže když Archa dostane odklepnuto určité peníze, tak něco naplánuje a když jí to škrtnou, tak vynechá polovinu projektů.
    Vemte si třeba, že Richtr říká, že "dává Suchému půl milionu měsíčně". Tak za prvé to nedává Suchému, ale Semaforu. Za druhé je tam divadlo v nájmu a měsíčně platí městu! Za třetí si spočítejte, co to je půl milionu - to jsou roční platy dvou lidí, kteří mají průměrný plat! Takže dvanáct měsíců, to je pokud dobře počítám 24 lidí.
    Od příštího roku dostane Semafor ne 500 tisíc, ale 300 tisíc.
    Jiná divadla na tom budou podobně.

    A ještě k provozním nákladům. Co mi pak brání začít hrát mnohem častěji, když to někdo přece zaplatí? A zahrnovat do takových nákladů i kavárnu?

    Vtip je totiž v tom, že ta dotace je na uměleckou činnost - my chceme podporovat kvalitní divadla. Takže těžko to nějak převedeme na provozní náklady.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    No hele a co třeba platit divadlům ty provozní náklady typu elektřina, uklízečka, nájmy, a tak dále? Tudíž z lístků by se nemuselo ufinancovat tohle, a šlo by to čistě jen na platy.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    já se taky marně snažím vymyslet nějaký jiný řešení rozdělování dotací než na základě rozhodování nějakých odborníků, páč umění je z podstaty nějakejma pravidlama, ať se nastavěj jakýkoliv, nehodnotitelný. a objektivně už vůbec ne :(

    s tim souvisí ale na druhou stranu taky úroveň české divadelní kritiky, nebo vůbec odborné reflexe současného divadla, která je zoufalá a v některých směrech značně zakrnělá a když mluvím se současnými studenty divadelní vědy, tak mám obavu, že to bude jen horší - asi to není přitažlivý obor... :)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    CATT: Ach jo. Proč se to aspoň nesnažíš pochopit? Pokusil jsem se naznačit, jak by mohla probíhat dotace, která by nezvýhodňovala komerční scény. Ale to je jedno. Navon chtěl nějaké konstruktivní návrhy místo plkání, tak jsem se o ně pokusil. Tobě zjevně stačí jen to plkání.
    CATT
    CATT --- ---
    Nevím, co tady vymýšlíte, ale tunel od nekomerčních divadel příliš nehrozí. Kromě dotací ještě musí shánět sponzoring firem, takže si sakra dobře hlídají, komu dají kolik peněz. Vaše vzorce jsou směšné - jenom z dotací by nekomerční divadla nepřežila. Tudíž nemají potřebu přeplácet "celebrity".
    Tyhle celebrity, jak píšete, se totiž živí jinde - tedy v případě nekomerčních divadel. Potom si shánějí různé dabingy, seriály ap. V případě komerčních z toho taky moc nežijí - nejlépe rejžují ze zájezdových divadel.
    NAVON_DU_SANDAU: Zajdi si na Zlatý prsten Jana Třísky a A Studiu Rubín. Tam třeba Ondřej Pavelka zúročil své účinkování v seriálu a to, co z něj potom bulvár dělal. Ale je to dost avantgarda :)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:

    1. "Nějakou úrovní kultury" jsem myslel prakticky jakoukoliv. Menší bolest bude zrušení divadla v Praze než jediného divadla v okresním městě.

    2. Muselo by se to domyslet, jak jsem psal, tenhle bod by musel fungovat v součinnosti s bodem 3.

    4. Jde o to, že mnohá divadla jsou prostě příliš malá, a aby se uživila, musela by nasadit cenu lístku nad únosnou mez. Samozřejmě, bylo by vhodné určit nějaký vzorec pro výpočet maximálních provozních nákladů (např. elektřina + ošacení + údržba + já nevím co + počet personálu * 2,5* minimální mzda (např.)) - vše, co by tyto náklady překročilo, by se bralo jako "luxus" a do výpočtu dotace by se nezahrnovalo. Tím by se mimojiné ošetřilo to, aby dotace nezchroustly "celebrity".

    5. Stačí nějaký index vytíženosti herce. Aby se nestalo, že divadlo bude vykazovat herce, který ve skutečnosti ani nehraje. Šlo mi o zabránění tunelu tím, že se divadlo bude tvářit, že zaměstnává sto herců, i když jich bude aktivních jen dvacet, aby získalo větší dotaci. Zároveň je třeba dotaci uzpůsobit na počet herců, protože je to (předpokládám) jedna z hlavních nákladových položek.

    6. Máš pravdu, že posouzení kulturní tradičnosti je podivné...Chtěl jsem tím dosáhnout toho, aby se nestalo, že jen kvůli rozhodnutí nějakého úředníka zanikne divadlo se stoletou tradicí...

    7. Byla to hlavně ochrana proti tunelu. Dál by se taková efektivita dala porovnávat napříč divadly - do čeho bylo investováno a proč to stálo více než jinde? (apod.)
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Nejsem zrovna volic CSSD, ale ty se alespon nesnazili zlikvidovat prazskou kulturu, kdyz byli u vesla. Za Kasla to taky slapalo. (KSC je mimo diskusi.)
    To, co jsem chtel naznacit neni nazor, ze jakakoliv komise je spatna. Spatne je ovlivnovani odborne komise ze strany politiku! Na politiky a se napojuji komercni umelci typu Kratochvil a rozjizdeji klientelistickou prasarnu, ktere jsme prave svedky.
    Odborniky muzes vymenit, ale zkorumpovany politik se koryta drzi jako kliste.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PENDREK: Hmm. Myslíš, že ČSSD nebo KSČ by odvedly lepší práci? Nicméně, odosobněno, zmiňuješ prostě jeden konkrétní a velmi dobrý argument proti komisi.
    Komise by možná měla smysl, kdyby ji někdo volil a to na dobu určitou. Otázkou ale zůstává, komu dát volební právo pro volbu této komise. Pokud by to byli všichni, říká se tomu vláda.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    BLABOUS: Já ho nechci zhmotnit o nic víc než Freddyho Kruegera.

    PATISLAV: "pokud se zajistí" - kdo ji, u všech všudy, zajistí? Architektovo dílo a spisovatelovu knihu ohodnotí ten, kdo na tom hodlá vydělat. Nebo, v případě architekta, budoucí vlastník domu, čili koncový uživatel, čili smlouva o dílo. Snadné a prosté. Pokud si uživatel přeje podnikatelské baroko a architekt chce splácet hypotéku, pozvat přítelkyni na večeři nebo nedejbože koupit dětem mlíko a rohlíky k snídani, srazí paty a udělá podnikatelský baroko, ano, pane, děkujeme, pane, zachovejte nám vaši přízeň, má úcta, a uctivé pozdravení milostpaničce. Tohle srovnání kulhá.

    A ty parametry:
    1. jak se pozná, které divadlo zabezpečuje aspoň nějakou úroveň kultury?

    2. bod nefunguje. K zajištění % návštěvnosti musíš hrát Malou noční hudbu, 4vero ročních dob, a Tokátu a fugu. Jo málem bych zapoměl na Poém. Plakáty na turisticky aktivních místech. Ansámbl pokud možno v kostýmech a parukách, občerstvení a obsluha nahoře bez v ceně. V případě divadla si dosaď ekvivalent pro divadlo.

    3.to se mi líbí, i když co ty víš, zda by to nevedlo k protěžování kdejakého blábolu českého původu. Nicméně uvádění nových věcí je asi dobrá podmínka. Pokud to není nový muzikál Michala Davida.

    4. nerozumím. Nejsem teda ekonom, ale nebylo by lepší tomu divadlu dodat nějaký účetní audit?

    5. to jako posoudíš jak. Komise? Neserte mě s komisí.

    6. tomu nerozumím, tedy rozumím druhé části, ale ne té první. Kterak chceš posoudit kulturní tradičnost a proč je to dohromady s těmi začínajícími divadly?

    7. efektivně naloženo = zvýšení, doufám pevně. Nicméně, jak posoudíš efektivní naložení konkrétně? Jako ochrana proti tunelu zcela chápu, ale cosi mi říká, že jenom jako ochrana proti tunelu to míněno není?

    Ad vůle - cosi mi říká, že potřeba si postýskat a nebýt při tom rušen nějakými návrhy řešení možná není jen výhradně ženská vlastnost. ;)
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: V soucasne dobe tyhle komise, ktere rozhoduji o kulture ve meste jeden klan ovlada. Mozna se budes divit, ale nejde o odborniky, ani umelce. Jde o ODS a to dlouhodobe. V pripade noveho systemu udelovani grantu to byl radni Richter, kdo lzivymi vyroky a natlakem spoutal komisi odborniku ruce a dodnes se jejim rozhodnutim haji, prestoze ignoroval jeji kriticke pripominky (viz nedelni Otazky VM http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/04.05.2008/208411030510504-13:05-24-otazky-vaclava-moravce-2-cast.html ). A ted nove v otazce na posledni chvili vypsaneho vyberoveho rizeni na post reditelu Divadla v Dlouhe a Na zabradli bude zasedat komise slozena naprostou vetsinou z politiku za ODS. Snad jediny odbornik je jisty pan Hoffman, ktery se snad jako jediny odbornik pres divadlo nepodepsal Petici za Prahu kulturni. K tomu viz http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/06.05.2008/208411000140506-19:25-1-udalosti-v-regionech.html
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Já nevidím na komisi v zásadě nic špatného, pokud se zajistí vyvážená a nezávislá skladba jejích členů. Když chce architekt stavět svůj projekt, tak taky musí vyhrát v soutěži (jistě, nesmí to být v Česku), když chce spisovatel vydat knihu (a nemá peníze na samonáklad), taky mu ji musí někdo posoudit (pravda, ten zase má možnost vyzkoušet vydavatelů stovky, divadlu jde o bytí či nebytí). Jde-li ale o alternativu, domnívám se že by dotace mohly být rozdělovány na základě následujících parametrů:

    - počet divadel v regionu
    - prioritu by mělo divadlo, které zabezpečuje aspoň nějakou úroveň kultury v dané lokalitě

    - návštěvnost (v procentech kapacity)
    - aby bylo zajištěno, že se divadlo snaží o propagaci a nevyhazuje peníze oknem - sporný bod vzhledem k tomu, že by mohl divadla "motivovat" k preferování osvědčených představení, nutno kombinovat s

    - zvýhodnění při procentuálně významném podílu v Česku dosud neuvedených představení a původní dosud neuvedené české tvorby
    - tím se část dotace přenese z divadla i na původní české tvůrce

    - zisk/ztráta při plné kapacitě
    - je divadlo ve finanční krizi i přes vyprodaná představení? - možnost dotace na rozšíření kapacity

    -velikost hereckého ansámblu a celkové náklady vůbec
    - to by mělo ovšem být korigováno, aby nedocházelo k neopodstatněné "přezaměstnanosti"

    kulturní tradičnost + nový pokus
    - zvýhodněna by byla jak divadla významná pro českou historii a kulturu, tak i divadla začínající, která potřebují prvotní finanční injekci - ve střední fázi existence by výhoda ustávala, aby se zamezilo vzniku divadel jen za účelem zisku z dotace

    hospodaření za minulý rok
    - interní audit hospodaření by analyzoval, jak efektivně se naložilo s minulou dotací a na základě toho by se zvýšil či snížil index pro rok následující.


    Tohle je tedy můj (podotýkám, že velmi hrubý) nástřel. Nepovažuji ho za nic daného, jde spíš o soustavu rychlých nápadů, které se (někdy vzdáleně) přibližují objektivitě. Při hlubší úvaze by se jistě našlo tisíce much, ale domnívám se, že když jsem dokázal vymyslet těchto několik kritérií za pár chvil, odborníci by při troše vůle museli vymyslet něco životaschopného. Má tu ale někdo tuhle vůli? :)
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jak bys zhmotnil sveho "zkuseneho konzumenta" a "prumerneho divaka" jinak, nez komisi?

    Ja jsem zastancem nejake formy danovych asignaci, i kdyz je jasny, ze se poslanci nebudou chtit vzdat casti moci
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Aha - pokud jde o můj dotaz na alternativní divadelní představení, měl jsem na mysli takové divadlo, které upřednostňuje umělecký dojem před diváckou atraktivitou (poměřováno vkusem průměrného diváka, tedy čtenáře Blesku a diváka televize).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam