• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    Rusi se vas oblibeny klub, kino, divadlo? Nahradi ho nejake "takykulturni" zarizeni, obchodni centrum nebo kancelare? Co znamena tento trend pro kulturni rozvoj nasi zeme? Muzeme s tim neco delat?


    rozbalit záhlaví
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: a) kultura je podfinancovaná, divadla rezervy mít nemůžou - také díky tomu, že to jsou ops a zisk musí reinvestovat
    b) momentálně je to 25 procent, tedy čtvrtina rozpočtu na kulturu
    HUGO
    HUGO --- ---
    CATT: přesto však je rozdíl mezi likvidačním potenciálem procenta jednoho a procenty deseti, patnácti; tak mě jenom zajímá, jaký je ten reálný propad příjmů... divadla-neziskovky předpokládám hospodaří s konečnou bilancí nula, nicméně za jistých okolností lze najít dostatečné rezervy v rozpočtech a krácení, je-li vůbec jaké, přestát
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: Jde v zásadě o to, že divadla fungují šul-nul. Jakýkoli nesystémový zásah je jednoduše zničí.
    Když někdo má třeba přislíbený víceletý grant, schválený před dvěma lety na čtyři roky a najednou ty peníze nejsou, tak je jedno, jestli je to jedno procento nebo deset - v obou případech je to likvidační.
    HUGO
    HUGO --- ---
    z Petice Za Prahu kulturní "...Zavedením plošné dotace na vstupenku, která se týká i komerčních kulturních aktivit, došlo k zásadnímu krácení podpory neziskových subjektů poskytujících kulturní služby Pražanům, a tedy k vážnému ohrožení jejich kontinuálních aktivit..."

    jak vlastně velké, vyjádřeno v procentech, je zmiňované krácení?
    ITSX
    ITSX --- ---
    QUANTI: omg:)
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    na ohaneni se "prumernym cechem" jsem uz zvylky. nabizi se argument: ja taky nechodim na fotbal a vy ho dotujete. a co prinesl fotbal pozitivniho? je nebezpecny pro hrace, pro fanousky i pro lidi, kteri s nim ani nechteji mit nic spolecneho. a to nemluvim o vydajich na tezkoodence, vrtulniky atd.
    me na tom bemove clanku stejne jako na richterove argumentaci stve hlavne to, jak se porad ohaneji cisly a vzbuzuji u buranske casti verejnosti dojem, ze umelci chteji jen vic a vic penez. ale umelci chteji v podstate jen systemove zmeny. jestli je neco hazeni penez do kanalu, tak je to podpora modelingu, nevkusnych muzikalu a soubyznysu obecne. (od toho je to byznys, aby si na sebe vydelal sam. kultura plni jine funkce.)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    Čochtan napsal(a):
    Proč nezisková divadla brečí, že nemají zisk ? Že jim ho musí nahradit daňový poplatník ?
    Proč tedy nehrají tak, aby zisk (plné hlediště) měli ?
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ZUZKAOU: ale dost dobre mohl, sama takovych par znam (a zbytku se radsi neptam :])

    mnonic...
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    QUANTI: Jojo, taky jsem u ní nevěřícně vrtěl hlavou.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    QUANTI: ber to takhle - ten příspěvek skutečně nemusel psát prostý občan...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ...jezismarja, ja jsem tu diskusi nemela cist, je mi z ni spatne...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ...popripade
    Prač s granty pro kulturu. Podpora patří do vědy a vzdělání. Dávat prachy do kultury je totéž, jako je házet do automatů nebo do studny.

    ...a z toho se mi chce regulerne brecet, protoze civilizace, ktera odlisuje kulturu od vzdelani, toho nema moc pred sebou...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    PENDREK: hezke, ale myslim, ze nazor vetsiny verejnosti naprosto krystalicky vyjadruje tento:

    Dobrý den,
    děkuji za blog. Přiznám se, že jako prostý občan se ve sporu začínám už trochu ztrácet. Názory, laické, nicméně mám.

    Zaboha nemůžu pochopit proč by některá divadla měla být podporována a některá ne. Stejně tak mi není jasné, jak se pozná ta "přínosnější" kultura. Přiznávám a očekávám tvrdou reakci, že například v Semaforu žádný přínos pro kulturu nevidím, pro mne jsou to odrhovačky a humor který bavil před třiceti lety - nicméně proti gustu však víte.

    Přiznávám, že co se týče divadla nejsem nějaký lumen a na představení se více než jednou ročně podívat nejdu a ani pak asi nechodím na onu "vysokou" kulturu - to koncerty si užiji víc. osobně mám pocit, že tady existuje jakási skupina znalců, která si osobuje právo rozhodovat co je a co není hodnotné a snaží se tento názor vnutit nám - prosté veřejnosti.

    Takže se rád zeptám místních kulturních odborníků, abych si to ujasnil a pozměnil své buranské pohledy na věc:

    1) V čem spočívá přínos oněch rebelujících divadel oproti těm ostatním? Jsou skutečně mnohem "umělečtější" a kultura v Praze bez nich by upadla?

    2) Proč by měla být tato "umělecká" divadla jakkoli zvýhodněna? Proč by mělo město - jsou to příspěvkovky, lepit jejich hospodaření a platit jejich výmysly?

    3) Kdo by měl rozhodovat co je "umělecké" a rozdělovat tak peníze? Jaká jsou kritéria?

    4) Myslíte si, že má průměrný čech zájem chodit na "fascinující experimenty nadějí českého divadla"?

    5) četl jsem článek v posledním Reflexu o výhodnosti nekomerčních scén ve Státech, a proto: Vyprodukovalo některé z oněch "uměleckých" divadel za dobu grantové podpory něco z čeho se stal kasovní trhák, nebo nedejbože film?

    Děkuji a s hlubokou úctou očekávám odpovědi místních kulturologů, uměnoznalců, kunsthistoriků a komediantů všeho druhu.

    S úctou
    PEP
    Nešlo by najít nějaké peníze pro mladé kapely? Že by se třeba vzali divadlům :).
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    ZUZKAOU: snad jedine v bodu 6 a 9 se nespletl, ten debil.
    a, hehe, trefna reakce pod clankem:

    Ročník 53 napsal(a):
    "Samozvanci a zkrachovalci", tak zněl titulek Rudého práva k Chartě 77. Proč je vaše rétorika zase podobná, jako ta komunistická?!
    Kdo nejde s námi, jde proti nám!

    Pro mě je zase NAPROSTO NEPŘIJATELNÁ vaše rétorika. Vaše pohrdání divadelníky, označování jejich protestů za styl prvorepublikových štěken, šaškování a podobně. Vše to jsou nesmysly, jen vy, jen vy osobně, vaše strana a Richter víte co je nejlepší pro divadla.
    Přečtěte si knížku od Ladislava Mňačka, Jak chutná moc. Nelišíte se od bolševiků ani o píď. Zase rozhodujete, která divadlo skončí. Jenže už ne z ideologických důvodů, ale z finančních.

    K jaké předběžné dohodě, a s kým jste došli, že vás do "pomocné ruky" divadelníci kousli. Napište o čem byla ta předběžná dohoda. Nebyl to váš diktát? To, čemu vy říkáte podaná ruka, nemusí být vůbec přátelská ruka.

    Nejsem si jist svoji znalostí problémů, ale vy na radnici jste mě osobně přesvědčil, že ve vašem konání je dobro občanů na posledním místě. Myslím si, že vám na kultuře vůbec nezáleží. Že je pro vás důležitější divadelníky zlomit za každou cenu, abyste ukázali, kdo je tu pánem. Neuvěřitelná ješitnost provází vaši stranu sezhora dolů. Píšu to proto, poněvadž nechci napsat, kolik peněz za to leckomu padne do kapsy. Raději si myslím, že to děláte z pocitu moci.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    No, to bude slávy. Skončí chlapci, co žijí modrým životem, a po nich přijde PR šaman Roko. Nemůžu se dočkat. Ale vzhledem k jeho zálibě manipulovat veřejným míněním tomu Suchému na Semafor určitě dá. A možná i národního umělce.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---

    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/pavel-bem.php?itemid=3626

    Kdybyste to nevěděli, tak jste jen loutky v rukou politických subjektů, co neradi chlapce, kteří žijí modrým životem...

    Nedaj se nějak zařídit předčasné magistrátní volby?
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    PENDREK: díky za odkazy články
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    zitra by se v udalostech na ct mely objevit navrhy protestujicich divadel na reseni grantove politiky.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    a dokonce i kovanyekonom, kdyz se na celou vec podiva pozorneji, musi uznat richterovu debilitu!
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    konecne o problemu prazskych divadel pisi i jini odbornici, nez ti pres kulturu!

    ERIK TABERY (Respekt)

    ODS ztrácí nervy

    Zatímco hlavní město objevuje svoji sílu

    Představitelé ODS by si měli v kalendáři poslední týdny pečlivě založit
    stužkou (klidně modré barvy), aby se jim později snáze hledalo, kdy že
    to začal konec jejich nadvlády nad Prahou.

    Pryč s revolucí

    V podání pražského primátora a jeho strany vypadá spor o financování
    kultury jasně: divadelníci se nechtějí odtrhnout od štědrého prsu
    magistrátu a my jen chceme šetřit veřejné finance a lépe je
    distribuovat. K tomu dále padají slova o nevychovaných umělcích,
    revolucionářích, kulturní frontě a kdo ví co ještě. Divadelníci se
    bouří, po marných jednáních sáhli k demonstracím.
    Občanským demokratům to může přijít jako banální moment, ale stejně se
    tak mohou osudově mýlit. Podobné akce totiž připomínají, že správa města
    je poměrně náročný úkol, že nestačí jen budovat předražené okruhy, metro
    či tunely. Západní (pro nezasvěcené tedy kapitalistická) města horlivě
    pracují na vymýšlení koncepce rozvoje, na své výjimečnosti, která
    rezidentům zpříjemňuje život a návštěvníky láká opět přijet. Znovu se
    nám připomíná, že dobrý správce se pozná v krizi. A tady nastává onen
    možný bod zlomu, který (pokud se nic nezmění) bude stát ODS čelné místo
    v Praze. Jde totiž o první a navíc jasně viditelný střet veřejnosti s
    pražskou radnicí.
    Občanským demokratům se bude těžko přesvědčovat veřejnost, že brání její
    finance před nenasytnými boháči. Aby bylo jasno: mladý herec bere v
    městských divadlech kolem patnácti tisíc a hvězdy scén pak kolem
    dvaceti. Horko těžko se tedy dostanou na průměrnou mzdu v této zemi a za
    tyhle peníze v Praze nepracuje téměř ani uklízečka. Tak asi nevypadají
    finanční násoskové.
    ODS trvalo více než dekádu, než se zbavila pověsti strany, která řeší
    jen trh a má raději tuneláře než umělce, protože s těmi prvními se aspoň
    může bavit o společném tématu - o penězích. Mirek Topolánek vložil hodně
    energie do odbourání tohoto mnohdy nespravedlivého klišé. Dnes se jeho
    snaha propadá do zapomnění. Je tu zase ta ODS, která snad zná jen
    kalkulačku a aroganci moci. Například na dopis brněnských studentů
    uměleckých škol, kteří podpořili pražské kolegy, odepsala pražská
    zastupitelka Alenka Samková toto: "Chápu, že volby se blíží a že je
    nutno zapojit všechny síly do boje proti ODS. Přeji Vám hodně zdravého
    úsudku a štěstí v budoucí volbě vůdců ,revoluce'... Jsem v komunální
    politice již od roku 1994 a vím, jak snadno je jakékoliv téma před
    volbami uchopitelné. Jednou se za své angažmá budete hluboce stydět. Ale
    dnes je dnes... Ať žije pravda a láska, která je ufinancovatelná."
    Formulace takové reakce zabere možná pět minut, její dopad však přetrvá
    i několik let.

    Naslouchat, ne poslouchat

    Na řeči o tržním prostředí navíc dnes snad skočí jen modelky. Politici o
    "trhu" mluví jen tehdy, když něco odmítají a hledají prázdné odůvodnění,
    a nejčastěji, když jde o jejich zájmy. Jinak bychom nemohli být svědky
    tolika předražených zakázek, nesmyslně megalomanských projektů a naopak
    malé invence ve prospěch obyvatel a návštěvníků Prahy. Kde byly řeči o
    férovém tržním prostředí, když se zadávala zakázka na dodání tramvají v
    hodnotě 17 miliard korun? I brněnský soud prohlásil, že zakázka byla
    evidentně šitá na míru jedné firmě. Kde byly námitky o potřebě šetřit,
    když se prodražovala stavba metra? Jak to, že lidé blízcí ODS dostávají
    bez problémů stavební povolení tam, kde je jiní nedostávají? Atd.
    ODS není konzistentní ani v principiálních otázkách. V roce 2000 si ODS
    a ČSSD schválily výrazné zlepšení financování parlamentních stran (mimo
    jiné měly za jednoho zákonodárce dostávat milion korun), což záhy zrušil
    Ústavní soud, protože podle něj nemají být strany závislé na státu, ale
    na svých členech a sponzorech. Reakce politiků? Během tří dnů sepsali,
    schválili a podepsali nový zákon, kde si za jednoho poslance či senátora
    navrhli 900 000 korun. To byl rychlostní rekord, a navíc podvod na
    Ústavní soud. A vysvětlení ODS? "My tady nikdy nebudeme mít tolik členů,
    abychom mohli stavět financování na nich," odpověděl tehdy autor návrhu
    Marek Benda (ODS).
    Ano, má pravdu (byť výše dotací stranám je nehorázná) a stejně je to s
    divadly. V Česku prostě menší divadla nemohou dosáhnout na štědré dary,
    které by je uživily. ODS loni od sponzorů získala jen 18 milionů a od
    státu 203 milionů korun, a to má svým dárcům rozhodně co nabízet. Na
    rozdíl od divadelníků. Když se radní z ODS zamyslí, tak řešení je
    vlastně jednoduché, začít normálně naslouchat. Ne poslouchat, ale
    naslouchat argumentům těch, kteří dělají divadlo. S překvapením pak
    zjistí, že nežádají nic tak převratného.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam