Trošku jsem se pokusil rozebrat nástěnku:
Je možné, že byl Adolf Hitler v zásadě morální osobností, jejíž morálka se nicméně držela jiných principů, než jsou dnes přípustné?
Asi zásadnější otázkou by pro mě bylo, zda se jeho osobnost držela morálky/principů doby, kdy žil. Jelikož právě nynější principy jsou jím ovlivněné, pak by bylo, i k jeho osobnosti nečestné, těmito principy Hitlera hodnotit.
Proč je vlastně hodnocen negativně?
Za prvé by se našlo i pozitivní hodnocení. To, že šlo o člověka s vysokým charismatem, ctižádostivého, úspěšného a nesmlouvavého vyjednavače, není pochyb. Hlavní podíl na jeho negativním odsouzení nese jeho vliv na vypuknutí války, přičemž je logické, že jako symbol těchto událostí bude odsuzován (navíc si ještě ukousl moc velké sousto, nevěděl kdy přestat a prohrál).
Čeho fundamentálně odlišného se dopustil, co by ho vydělovalo z okruhu historických vládců a vůdců jako byli Nabukadnezar, Hannibal, Caesar, Vilém Dobyvatel, Čingischán nebo Napoleon? Řekněme si to jasně...
To srovnání je dost ošidné z několika důvodů:
- nemužeš srovnávat činy vůdce starověku (středověku) s vůdcem státu 20. století
- činy Adolfa Hitlera a jejich následky jsou ještě čerstvé, někdy i hmatelné, člověk se vždy více bojí toho, o jehož existenci se na vlastní kůži přesvědčí
- s tím souvisí, že žijeme v zemi, jenž byla existencí osobnosti A. Hitlera silně poznamenána, takže náš (můj) úsudek není objektivní
- většina z tebou zmíněných osobností jsou hlavně skvělí vojevůdci, Hitler byl vůdce, ikona do které se sám pasoval a politik
- Hitler byl součástí západní evropské kultury, nemužeš ho srovnávat s Čingischánem a dalšími asijskými nájezdníky, jejichž kultura byla úplně odlišná
Není tento "upřímný plnič slibů" nejlepším důkazem toho, že v demokracii je něco fundamentálně špatně?
Tato věta obsahuje na můj vkus moc skrytého významu, mohl by jsi ji prosím trošku rozvést. Už jen ta formulace "upřímný plnič slibů" je v souvislosti s Hitlerem spíše k pousmání.
Závěr:
Svým příspěvkem do diskuze jsem chtěl jen poprosit, jestli se tu chceme bavit vážně, abychom Hitlera hodnotili podle morálních principů doby i kultury, ve které žil. Je snad zbytečné srovnávat činy mongolských a něměckých vojsk, kdy prvně jmenovaní byli objektivně mnohem krutější (i na měřítka své doby), ale spíše než charakterové vlastnosti vůdců zde hrála roli kultura jednotlivých národů, přičemž holocaust a programové vyvražďování nebyly v německu ve 30. letech moc časté povahové rysy.